Vraag

Welk office-pakket voor thuisgebruik?

Mijn enkele jaren geleden Office pakket  (privegebruik en studenten) van Microsoft werkt niet meer, ik zou een nieuw pakket moeten kopen. Maar welk ? Tot nu toe maak ik gebruik van het Microsoft 365 pekket van mijn werkgever, maar ga binnenkort met pensioen. 

Ik heb eigenlijk alleen behoefte aan Word en Excel, Wat kan ik het beste aanschaffen zonder jaarlijks hoge kosten, als ik op een desktop PC en labtop werk ?

26 reacties

Reputatie 3
Badge +3

Ik vind het vreemd dat het office pakket niet meer werkt. Daar zit toch geen abonnement aan vast. Tot nu toe zijn alle pakketten bij mij privé blijven werken. Tenminste op dezelfde computer. Ik zit trouwens met hetzelfde probleem. Ik gebruik ook het office 365 pakket van mijn werkgever nog. Dat zal ook spoedig niet meer kunnen om dezelfde reden.

Er zijn volgens mij ook andere pakketten van andere firma’s die goedkoper of gratis zijn. Ik ken ze echter niet, maar misschien anderen wel.

Reputatie 3
Badge +3

Mijn oude pakket via de werkgever stopte ook een aantal jaar geleden ineens, ik zat nog steeds bij die werkgever. Kort daarna hoorde ik dt een aantal van mijn collega’s dat probleem ook hadden. Ik toen Office 2016 gekocht voor op 1 PC, op mijn laptop gebruik ik onderstaand gratis pakket.

U kunt ook het gratis open sourceOffice programma van Libre Office gebruiken.

https://www.seniorweb.nl/artikel/beginnen-met-libreoffice#:~:text=Programma%27s%20van%20LibreOffice&text=Een%20tekstverwerker%20vergelijkbaar%20met%20Word,afbeeldingen%20en%20nog%20veel%20meer.&text=Een%20rekenprogramma.,alternatief%20voor%20Excel%20van%20Microsoft

Met mij gebruiken velen het al jaren naar tevredenheid, zeker als het alleen om vervanging van Word en Excel gaat. Ik gebruik het op mijn laptop. 

Wilt u zeker zijn dat anderen uw bestand vrijwel altijd kunnen gebruiken als u ze deelt, dan kan het handig zijn om dezelfde extensie als Word en Excel te gebruiken, docx en xlsx.  Het zou met de standaard open bestandsdeling in principe ook goed moeten gaan.

Alternatief:

Het AD heeft nu een aanbieding voor een Microsoft Office pakket voor 25 euro. Lees de voorwaarden goed of u niet ergens anders aan vast zit.
https://webwinkel.ad.nl/product-online-cursus-microsoft-office-trainingen

Er is oa op het forum van Tweakers.net een discussie hoe legaal zulke zgn OEM licenties nu zijn tov de legale Retail licenties die een veelvoud kosten. Die keuze is aan u.

Een van dit soort discussies als bronvermelding (waar ook de AD tip vandaan komt)…. maar op dat forum lopen er meer: 

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/66915562#66915562

Hoe lang de AD aanbieding geldt?  Er kan als “gast” afgerekend worden.

Let op: Er zijn ook andere webshops die zulke aanbiedingen hebben maar daar zit veel kaf onder het koren zullen we maar zeggen.

Reputatie 5
Badge +4

@Jos Breuer Mijn enkele jaren geleden Office pakket  (privegebruik en studenten) van Microsoft werkt niet meer.

Jos eerst het andere de-installeren en dan het Office pakket  (privegebruik en studenten) wat u heeft gekocht installeren met het serie nr. wat erbij zit, bestaat uit 25 cijfers en letters.

Toevallig 2 dagen geleden nog geinstalleerd bij een kennis en krijgt gewoon updates van haar versie 2010 binnen

Dank voor de tip, ga ik proberen !

Reputatie 3
Badge +3

Dat lukte bij mij en mijn collega’s helaas niet meer, maar er is alles voor om het nog een keer te proberen.

Ben benieuwd naar de terugmelding van het resultaat. Succes.

Reputatie 5
Badge +4

Dat lukte bij mij en mijn collega’s helaas niet meer, maar er is alles voor om het nog een keer te proberen.

Ben benieuwd naar de terugmelding van het resultaat. Succes.

Wat gaf hij dan voor een probleem aan ???

Reputatie 3
Badge +3

Ik herinner me iets dat het geen geldige registratie was oid (2017 al met office 2010, net als mijn collega’s).

Heb het daarna nog een paar keer geprobeerd. Ik heb alles nog bewaard, ga het op mijn laptop testen, maar het kan zijn dat dit niet lukt ivm dat je het maar op een systeem kunt zetten en dat was destijds mijn oude desktop waar het de 1e keer ook op geïnstalleerd was.

Het kopiëren staat  al aan… ik test het zo.

Reputatie 5
Badge +4

Ik herinner me iets dat het geen geldige registratie was oid (2017 al met office 2010, net als mijn collega’s).

Heb het daarna nog een paar keer geprobeerd. Ik heb alles nog bewaard, ga het op mijn laptop testen, maar het kan zijn dat dit niet lukt ivm dat je het maar op een systeem kunt zetten.

Het kopiëren staat  al aan… ik test het zo.

Als je hem bij het oude systeem verwijderd moet hij gaan werken. omdat hij maar op 1 pc of laptop kan werken. Hij zal waarschijnlijk wel om beveiliging updates gaan zeuren in een rode balk, maar die kan je wel vinken. Want bij mijn kennis kreeg zij die wel. En Windows 10 is zo beveiligt, is hij lek dan verwijderd hij hem zelf om Windows te beschermen.

Reputatie 3
Badge +3

Toch gelukt. Wat eerder niet lukte. Niet alle shortcuts worden netjes in het menu gezet maar die kan ik zelf ook aanmaken. Eerder kwam ik dus nooit zover. Blijkbaar is er een setting bij MS veranderd dat het nu kan. Ik heb al jaren LibreOffice op mijn laptopje en dat werkt ook prima, laat ik ook staan is ook helemaal uptodate maar in sommige gevallen kan MS-Office handig zijn. Het wordt wel een stuk minder, kan ook remote via RDP bij mijn desktop. Moet nog een keer de WOL (wake on lan) in orde maken, VPN voor thuis werkt al met een Raspberry Pi en dan kan ik op afstand mijn desktop nog beter overnemen dan alleen thuis.

Het lijkt het bewaren van het pakket met key dus waard.… als er nu nog wat mis gaat dan gebeurt dat 1 maand na installatie.… dus nog even geduld.

Dank voor de tip die me stimuleerde het nog een keer te testen.

Reputatie 3
Badge +3

Als je hem bij het oude systeem verwijderd moet hij gaan werken. omdat hij maar op 1 pc of laptop kan werken. Hij zal waarschijnlijk wel om beveiliging updates gaan zeuren in een rode balk, maar die kan je wel vinken. Want bij mijn kennis kreeg zij die wel. En Windows 10 is zo beveiligt, is hij lek dan verwijderd hij hem zelf om Windows te beschermen.

Ik kan altijd nog overwegen om zo’n aantrekkelijke 25 euro AD-aanbieding te nemen, daar kom ik wel ruim over mijn pensioen mee uit om daarna vnl met Libre Office verder te gaan. Dan kan ik de overschakeling van MS-VBA naar de LibreOffice macro’s et al ook heel geleidelijk doen.  Ben ik qua veiligheid iig helemaal up to date.

Reputatie 5
Badge +4

Toch gelukt. Wat eerder niet lukte. Niet alle shortcuts worden netjes in het menu gezet maar die kan ik zelf ook aanmaken. Eerder kwam ik dus nooit zover. Blijkbaar is er een setting bij MS veranderd dat het nu kan. Ik heb al jaren LibreOffice op mijn laptopje en dat werkt ook prima, laat ik ook staan is ook helemaal uptodate maar in sommige gevallen kan MS-Office handig zijn. Het wordt wel een stuk minder, kan ook remote via RDP bij mijn desktop. Moet nog een keer de WOL (wake on lan) in orde maken, VPN voor thuis werkt al met een Raspberry Pi en dan kan ik op afstand mijn desktop nog beter overnemen dan alleen thuis.

Het lijkt het bewaren van het pakket met key dus waard.… als er nu nog wat mis gaat dan gebeurt dat 1 maand na installatie.… dus nog even geduld.

Dank voor de tip die me stimuleerde het nog een keer te testen.

Mooi zo dus toch gelukt, nu de topic starter nog hihi

Reputatie 7
Badge +6

Ik heb nog lang doorgewerkt met een gekochte versie van Office 2013. Maar met de Windows 10 update van eind 2019 werd de licentie uitgeveegd. Dan krijg je steeds die rode balk boven je document dat je moet aanmelden (=betalen)  bij Microsoft. Om dat uitvegen te voorkomen moet je in Windows Defender de juiste mappen afschermen van controle.

Je kon ook een hele tijd doorgaan met KM Spico. Maar er is nu een nieuwe manier gekomen die KM Spico vervangt en wordt die ook gewist op je computer door Windows 10 als zijnde “onveilige software”. KM Spico was altijd vrij te verkrijgen op internet voor de Office licenties op netwerk-omgevingen door te kopiëren. 

Reputatie 3
Badge +3

Ik betaal toch liever  voor een licentie ipv “KM toestanden” te krijgen op je pc met een realistisch risico dat je via die bronnen virussen/trojans/et cetera bij je al je data krijgt.  Die zijn me teveel waard, daar heb die licentie gelden wel voor over.

Reputatie 5
Badge +4

Ik betaal toch liever  voor een licentie ipv “KM toestanden” te krijgen op je pc met een realistisch risico dat je via die bronnen virussen/trojans/et cetera bij je al je data krijgt.  Die zijn me teveel waard, daar heb die licentie gelden wel voor over.

Jou versie werkt gelukkig nog ( KM ) daar wordt je niet vrolijk van pfffff

Reputatie 7
Badge +4

ben ik de enige die niet weet waar KM voor staat?

Reputatie 7
Badge +6

Het staat in detail op internet maar Office 2010 werd ondersteund tot maar circa 2017 en Office 2013 tot circa 2020. Zoals H. Beukman hierboven zegt haalt Windows 10 bij de eerstvolgende update daarna die licentie weg uit je computer en krijg je die rode banner. Kun je voorkomen door in Windows Defender die betrokken map uit te zonderen.

KM Spico is een tool van Microsoft voor bedrijven die een Office licentie kopen voor al hun computers in hun bedrijf (tot en met de 2013 versie). Daarmee kun je op elke computer het Officepakket activeren. Office 2013 was de laatste versie die je kon kopen, daarna werd het abonnement. Eind 2019 liep de ondersteuning van de koopversie af, en is die KM Spico dus ook niet meer nodig. Daarom markeert Windows10 die KM Spico vanaf eind 2019 als "gelijkwaardig aan verdachte software" en stopt die in de quarantaine map. Dus moet je Windows Defender weer leren om ook die map van KM Spico op je computer en je backup daarvan over te slaan bij de controle tijdens de update. Het staat los van virussen/trojans/et cetera, dat is slechts voor mensen die het niet kennen.

Maar je hebt KM Spico niet meer nodig, het is daarna veranderd en hoef je in Windows Defender niets meer uit te zonderen.

Reputatie 5
Badge +4

Als je alles had gelezen, het staat in het bericht van @Jan   KM Spico

Reputatie 3
Badge +3

Wat eerst een Microsoft tool was toegelicht door @Jan werd later die KM Pico aangepast via een hack om Windows en Office versies illegaal te laten werken zonder dat het nodig was om deze software op de Microsoft servers te laten activeren… . Maar in de software zat ook veel vuiligheid (virus, trojan, malware, de eerste ransomware al), die je pc serieus kon besmetten, imho kon je die besmette software echt beter links laten liggen als je echt waarde hecht aan je foto’s en andere data.

Deze illegale software werd oa verspreid via nieuwsgroepen, netwerken die CD/DVD’s verkochten, et cetera. Met het grotendeels gratis worden van Windows 10, het beschikbaar komen van erg goedkope OEM Office versie lijkt me die illegale markt een aardige klap gehad te hebben. Ook in de open source zijn er prima gratis office pakketten die voor veel mensen al echt voldoen. En er is ook een trend begonnen naar Chrome gebaseerde laptops e.d waar de Google office tools voor velen ook al voldoen. Of dit doorzet in de markt? 

Reputatie 7
Badge +4

Als je alles had gelezen, het staat in het bericht van @Jan   KM Spico

waar heb ik dan gemist woord de letters KM voor staan? daar ging het mij om. Als ik het aan google vraag krijg ik wel iets als KMS pico terug, ik neem aan dat dat hetzelfde is?

Reputatie 3
Badge +3

KMS Pico is inderdaad de correcte weergave. De KMS staat voor Key Management System. Dat wordt imho hier ook bedoeld met KM Pico.

Het is dus echt bedoeld om wat ik boven schreef: “het nodig was om deze software op de Microsoft servers te laten activeren… .”

Maar het werd dus later misbruikt: Die illegale software creëerde een eigen “IT-omgeving” die deze activering simuleerde en daar mee het echte contact met de Microsoft server “verhinderde / overbodig maakte” met als doel dus illegaal door te kunnen gaan.  En in die omgeving werden dus ook veel virussen et cetera in verborgen die oa accounts info of andere info stalen.

Reputatie 7
Badge +6

Er zijn hier op het forum al meer discussies gevoerd over virussen. In de zoekmachine kan je ze terugvinden. Ik zet hier een link naar een paar met lange draden en veel discussie. Als je die leest ben je redelijk bij wat hier allemaal al gezegd is. Als men het niet erg vind ga ik wat anders doen vandaag.

Ik heb in 1992 voor de laatste keer een virus gehad. Ik kon die wegkrijgen met het programmaatje Unlocker.exe. ik heb nooit een betaalde versie van virusscanners gehad. Ik heb nu alleen Windows Defender, die is prima.

Mensen die dan nog bang zijn voor virussen en hacks moeten misschien hun virusprotectie eens nakijken.

Ja, als je software op je pc zet die al lang niet meer ondersteund wordt, zoals Office 2010, dan word je natuurlijk de leverancier van al die virussen en trojan's en hacks en wombats en worms en weet ik veel. Die hebben ze nu wel helemaal volgezet met alles hack en virus en Russische en Chinese militaire spyware. Een word.doc of excel file daarvan zit natuurlijk propvol met die dingen. Als je die deelt krijgen die mensen het ook. 😊

Maar in huize Jan gaat alles anders😉. Hier doen computers alleen wat huize Jan wil. Virussen komen hier niet binnen, dan krijgen de computers straf 😊! Zoals eergisteren nog laten zien, een landelijke bankstoring kan hier gefopt worden. (Kan iemand vandaag nog inloggen op Rabo of Abnamro trouwens?). Dus virussen maken hier geen kans. KMSpico staat op de harde schijf als KM Spico. Maar het is niet meer nodig want (de legaal betaalde) Office 2013 wordt ook niet meer ondersteund. Het werkt niet op de abo Office pakketten van daarna. Veel mensen zijn helemaal niet bang voor virussen want ze hebben goede virusprotectie (Windows Defender), en installeren het gewoon. Dan ontdek je dat er niets aan de hand is. Ieder z'n geloof.

Reputatie 7
Badge +4

Huize Jan, kijk ook even naar kreten als ‘assume breach’ en ‘zero trust’. Dit zijn uitgangspunten voor cybersecurity tegenwoordig.

Deze denkrichtingen gaan er vanuit dat je al gehackt bent maar het nog niet weet/ziet, en dat je niks en niemand moet vertrouwen. Virusscanners zijn echt niet meer voldoende tegenwoordig. 

en rabo doet het prima hier, zonder vpn of andere moeilijke dingen ;-)

Reputatie 7
Badge +6

@E.B.F. Stroeve daar hebben we al eerder over gepraat met elkaar en we komen er niet uit.

Ik vroeg je toen nog dat als je over een langere periode 5, 6 of 7 keer een andere computer hebt gekocht waar alles weer helemaal opnieuw op is geïnstalleerd, is die assume trust, zero breach, cybersecurity, quelque chose, alla sani :wink: , dan nog van toepassing?

Dat is net zoiets als proberen te bewijzen dat de Here Jezus Christus niet in je computer zit. Ik ben wat anders doen:relaxed:.

Je hebt ook die man, De Scarte heette hij of zoiets, die twijfelde werkelijk aan alles. Ook of alles er wel was wat hij met zijn zintuigen waarnam, of hij het zich niet slechts inbeeldde. Maar op een dag werd ie wakker en zei tie: “Je crois, que je suis”, ik denk dus ik ben. Daarna heb ik niet meer van hem gehoord :wink:

Misschien is die landelijke storing alleen in Brabant want ik kan hem nog steeds foppen met VPN op de PC, de rest wil niet inloggen. De webpagina verschijnt niet eens zonder vpn, meteen een foutbericht dat het landelijk is en ze er hard aan werken. . 

Reputatie 7
Badge +4

het gaat er niet om of je nieuwe pc ook direct gehackt is, natuurlijk niet. Maar in de risico's en maatregelen sfeer handel je anders als je er van uit gaat dat je al gehackt bent. 

Als je als kwaadwillige nu een ddos aanval op wie dan ook uit wilt voeren, dan is dat een fluitje van een cent, even een webpagina a la Coolblue invullen en je kunt aanvalllluuuuhhhhhhh! Dat soort websites maken gebruik van vele duizenden, al lang gehackte (assume breach), pc's wereldwijd waar ddos aanval software op staat. 

De tijd dat je alleen virussen hebt die wat letters op je scherm laten dansen is echt al lang achter ons.

Reputatie 5
Badge +4

@H. Beukman Mijn enkele jaren geleden Office pakket  (privegebruik en studenten) van Microsoft werkt niet meer.

Jos eerst het andere de-installeren en dan het Office pakket  (privegebruik en studenten) wat u heeft gekocht installeren met het serie nr. wat erbij zit, bestaat uit 25 cijfers en letters.

Toevallig 2 dagen geleden nog geinstalleerd bij een kennis en krijgt gewoon updates van haar versie 2010 binnen

Als student of medewerker van een onderwijs instelling (ook UMC's) kun je via een surf licenties heel goedkoop Windows en office en veel andere goedkope software kopen.
Ik heb dat in het verleden ook gedaan, maar de laatste keer naar windows 10 upgradet via de CB methode  en office 365 heb ik aan mijn eigen outlook mail gekoppeld.
Je mag de software ook alleen gebruiken als je bij een dergelijke instelling studeert of medewerker bent.
Als je geen mail adres meer hebt van de onderwijs instelling wordt het lastig, als je het pakket hebt zal het zal nog wel een tijdje werken, maar als je met pensioen gaat of afgestudeerd bent, kun je dat mail adres niet meer gebruiken en aanschaffen van zo'n pakket onmogelijk
https://www.surfspot.nl/software.html?cat=40%2C5

Reageer