Welke add-ons gebruik jij in je webbrowser?

• 22 November 2016
  • 31 reacties
  • 913 Bekeken

Reputatie 1
Badge +2
Door zogenaamde “add-ons”, “extensies” of “browseruitbreidingen” te installeren kun je je webbrowser helemaal naar je hand zetten. Bijvoorbeeld door een adblocker te installeren, hier hebben we al een apart topic over gehad. Maar er is nog veel meer mogelijk met add-ons. Bijvoorbeeld je privacy beschermen, een beveiligde verbinding afdwingen, bladwijzers synchroniseren, etc. etc. Toch hebben browseruitbreidingen ook nadelen. Af en toe werkt een website niet zoals verwacht door een add-on (zie dit topic). En onlangs kwam een add--on-maker negatief in het nieuws toen bleek dat men misbruik maakte van de verzamelde gegevens.

Welke add-ons gebruik je en waarom? Heb je wel eens nadelen ondervonden van de extensies die je geïnstalleerd hebt?

31 reacties

"Welke add-ons gebruik je en waarom?"

Diverse addons, omdat ze nuttig zijn voor het een of andere doel. (Een beetje een onnodige vraag, vind ik). Waarom doen wij zout in het brood, als wij brood gaan bakken? Waarom pompen wij onze banden op voordat wij gaan fietsen? Enzovoort, enzovoort. Why, why, why, why are we sleeping?
Reputatie 1
Badge +2

"Welke add-ons gebruik je en waarom?"(...) Waarom doen wij zout in het brood, als wij brood gaan bakken? Waarom pompen wij onze banden op voordat wij gaan fietsen? (...)

Geplaatst door Léonz op Nov 22, 2016.

🙂 De voorbeelden die je noemt, zijn tamelijk essentieel. Een fietsband met geen of te weinig lucht, dat fietst niet. Niet slapen is écht niet gezond, je houdt het ook niet vol.

Maar een webbrowser werkt prima zonder add-ons. Maar met add-ons wordt het browsen toch beter, maar het is ook persoonlijk. Dus mijn vraag is, wélke add-ons gebruik jij? Daar ben ik benieuwd naar. En je ervaringen.
Ik gebruik de add-on van Lastpass erg handig, zo kan ik snel mijn wachtwoorden opvragen en opslaan als ik een nieuw account aanmaak op een website.
"...Maar een webbrowser werkt prima zonder add-ons...".

Zo ervaar ik het niet. Als ik het internet op ga zonder adblocker word ik onmiddellijk overspannen. Een adblocker vind ik derhalve even noodzakelijk als lucht in de fietsbanden (fietsen op de velgen gaat ook). En 'Instaclick', bijvoorbeeld, vind ik weer nodig omdat ik anders constant moet klikken op "openen in nieuw tabblad" (betreft laptop). Elke addon die ik heb geïnstalleerd is puur noodzakelijk voor mijzelf. Ik probeer er zo weinig mogelijk te hebben, omdat ze waarschijnlijk een vertragende werking hebben. Noodzakelijk kan ook "leuk" betekenen. In Firefox heb je 'Net Radio' en die vliegt vliegensvlug door een hele rij Servische radiozenders die ik anders nooit zou horen.

Lastpass vind ik persoonlijk volkomen onnodig. Ik verzin en beheer mijn wachtwoorden zelf en ben niet paranoïde waar het om ontdekking door anderen gaat.
Ik gebruik er een paar:

Lastpass

Evernote clipper

Send this link with Gmail

Imagus

Store in Pocket (voor later lezen)

Readability (voor de read now)
Reputatie 1
Badge +2

(...)Ik probeer er zo weinig mogelijk te hebben, omdat ze waarschijnlijk een vertragende werking hebben. (...)

Geplaatst door Léonz op Nov 23, 2016.

Dank voor je antwoord! Tsja dat add-ons een vertragende werking kunnen hebben, dat kan ik me voorstellen. En het idee om zo weinig mogelijk add ons te hebben is niet vreemd, ik doe dat ook. Even iets uitproberen doe ik op een speciale PC die bij problemen gelijk gewist kan worden. Om toch nog een plugin toe te voegen... 🙂 Er bestaat een add-on waarmee je pagina laadtijden kunt meten: app.telemetry Je kunt er prachtig mee zien hoeveel seconden je bespaart als je een pagina vol met advertenties bezoekt, met of zonder adblocker. Dat scheelt heel veel!

Ik heb instaclick geprobeerd: Werkt goed. Maar bij een deel van de laptops / desktops zou je hem weg kunnen laten. Met de middelste muisknop bereik je hetzelfde effect. Op een mac kan hetzelfde met Cmd + muisklik. En met Shift-cmd + muisklik wordt het tabblad ook meteen actief.
Reputatie 1
Badge +2

Ik gebruik er een paar:

(...) Imagus

(...)

Geplaatst door A. Deen op Nov 23, 2016.

Ik heb ook Imagus net even geprobeerd. Ook dat is een leuke add-on! (Voor wie het niet kent; Daarmee vergroot je afbeeldingen op websites door er met je muis overheen te zweven ).

Ik laat hem een tijdje 'aan' staan op deze test PC om te zien of het bevalt. Je gebruikt een kleine collectie add-ons, maar je hebt vast ook wel eens add-ons ‘afgedankt’ ?

Ik gebruik er een paar:

(...) Imagus

(...)

Geplaatst door A. Deen op Nov 23, 2016.

Ik heb ook Imagus net even geprobeerd. Ook dat is een leuke add-on! (Voor wie het niet kent; Daarmee vergroot je afbeeldingen op websites door er met je muis overheen te zweven ).

Ik laat hem een tijdje 'aan' staan op deze test PC om te zien of het bevalt. Je gebruikt een kleine collectie add-ons, maar je hebt vast ook wel eens add-ons ‘afgedankt’ ?

Geplaatst door Yvo Verschoor op Nov 24, 2016.

Ja, WOT nog vorige week maar verder is het alweer wat langer geleden en is het al een jaar vrij stabiel.
Hallo Yvo Verschuur,

Ik heb instaclick geprobeerd: Werkt goed. Maar bij een deel van de laptops / desktops zou je hem weg kunnen laten. Met de middelste muisknop bereik je hetzelfde effect. Op een mac kan hetzelfde met Cmd + muisklik. En met Shift-cmd + muisklik wordt het tabblad ook meteen actief.

Had ik er nu toch maar bij vermeld dat ik uitsluitend het touchpad gebruik, dus een middelste muisknop heb ik niet. Right Links doet precies hetzelfde. Die had ik eerst. Maar er ontstond een probleem in Firefox: er werden voortdurend ongevraagd nieuwe vensters geopend. Daar om ben ik toen als experiment overgegaan naar InstaClick (maakte geen verschil). Maar iemand heeft mij toen een (ook al weer noodzakelijke) addon aangeraden. Die heet 'bug 489729 (Disable detech and tear off tab)'. Die loste het venstergedoe inderdaad op.
Ik gebruik:- Addblock- Ghostery- CookiesOK, doet cookiewall automatisch weg, maar alle cookies worden gewist bij aflsuiten browser- Smart HTTPS = altijd de https-versie van websites laden- Stylish = haalt irritante popup weg in Flickr- Terms of service; Didn't Read- WOT

Meer add-ons zijn mogelijk maar daar werd m'n browser alsmaar trager van. Ik gebruik steeds vaker de Chrome browser omdat die een paar keer sneller opstart dan Firefox. Voor live tv kijken met HorizonGo van Ziggo gebruik ik Internet Explorer. De andere browsers doen het niet.
Als ik 'CookiesOK' gebruik krijg ik werkelijk alle cookie-meldingen die er bestaan. Daarom gaat mijn voorkeur uit naar 'I don't care about cookies'. Die doet het gewoon wèl.
Bij mij komen bij CookiesOK die meldingen niet voor. Hier op https://cookiesok.nl/ kun je lezen hoe het werkt. CookiesOK is juist bedoeld dat je verlost bent van die meldingen. Waarom gebruik je de optie niet van alle cookies wissen bij afsluiten browser?
Reputatie 1
Badge +1
In Firefox gebruik ik:

• Bookmarks Checker
  • Download You Tube videos as MP4
  • Feedly notifyer
  • Flash Video Downloader
  • Google Analytics Opt-out Browser Add-on
  • HTTPS Everywhere
  • uBlock Origin
In Chrome gebruik ik:

• File Manager
  • Hola (VPN)
  • VLC Capture
Geachte Jan,

Uw verhaal begrijp ik niet helemaal: ik wil die cookie-meldingen gewoon niet en die komen bij CookiesOK steeds wel. Ik heb hierover een correspondentie gevoerd met de maker van de addon (2 keer zelfs) en hij zegt dat het erg veel werk is om alles up-to-date te houden. Dat wil ik best geloven. En, wat heb ik er nu aan als bij het afsluiten van de browser de cookies gewist worden? Ten eerste wil ik dat helemaal niet (sommige moeten behouden blijven) en ten tweede zou ik dat ook in de browser zelf kunnen instellen.
Geachte Léonz,

Ik was in de veronderstelling dat slechts gevraagd wordt welke add-ons je gebruikt en dat een oordeel geven over een add-on die je gebruikt off-topic is. Ik gebruik CookiesOK al een hele tijd en ik heb geen last van die cookiemeldingen die jij noemt want CookiesOK laat die automatisch verdwijnen. Volgens mij zitten alle makers van add-ons er mee dat het erg veel werk is om alles up-to-date te houden. Het cookies wissen bij afsluiten van de browser stel je ook alleen maar in in de browser. De cookie kan daardoor onder meer geen cumulatief verzamelde informatie meer doorgeven. Ik laat het hier verder bij en ik blijf gewoon CookiesOK gebruiken.
Oeps,ik was uBlock nog vergeten.
Geachte Jan,

Als CookiesOK bij mij gewerkt had zou ik het zeker ook zijn blijven gebruiken, maar deze opmerking is wel héél erg "off-topic".

😀
Mijn invoegtoepassingen onder IE zijn: Avast - virusbeschermer, Roboform - wachtwoorden, Adblocker Plus, Google - zoeken (geen toolbalk), OneNote (gebruik ik vrijwel niet). Onder Google Crome idem als bij IE en verder de invoegtoepassing voor Google Agenda en nog Skype en Adobe Reader.
Ik gebruik alleen Ghostery als ad-on. Daarmee kun trackers, etc. blokkeren.

Op mijn mobiel gebruik ik als browser Ghostery. Dan ben je ik een keer goed beveiligd.
Add-ons gebruiken is gewoon om moeilijkheden vragen.
ABP (Ad Block Plus) en Ghostery in Ubuntu omgeving met FireFox geeft ons een rustig gevoel.
Ik gebruik adblock -plus tegen die irritante reclame popups. Pin-it gebruik ik ivm pinterest. Keefox als password beheerder, Fox-it om pdf bestanden online te lezen. One-tab want ik wil nog wel eens een hele rij met tab-bladen open hebben staan en die kan ik dan in 1x samenvoegen in een overzicht. Dat maakt de browser aanzienlijk sneller.
Reputatie 1
Badge +2
In Google Chrome gebruik ik de add-on "Go Back With Backspace", om met de Backspace-toets terug te kunnen gaan naar de vorige pagina.In alle browsers die ik gebruik kan dit gewoon zonder add-on, alleen uit Chrome is dit enige tijd geleden weggehaald. En het is ook niet meer met een Instelling/Optie aan te zetten, deze add-on is de enige mogelijkheid.
Ik gebruik maar 1 add-on en dat is Ghostery.

Deze is bedoeld om alle ongewenste trackers te blokkeren.
Ik gebruik drie add-ons, een password manager (1Password), een advertentieblokker (Ad Block Plus) en een tracker blocker (Ghostery). De laatste twee om geen advertenties te krijgen en minimaal gevolgd te worden, de eerste omdat ik probeer op elke website waar je account informatie achterlaat een ander gegenereerd wachtwoord te gebruiken.

Heb inderdaad wel eens nadelen van een add-on ondervonden, er zijn web-sites die het niet zo fijn vinden dat je een ad blocker gebruikt en je weren van hun site. Dat neem ik op de koop toe.

Reageer