Welke Chemische stoffen zitten er in een Tv toestel?

Badge

Welke Chemische stoffen zitten er in  een Tv toestel?

Er schijnt een lijst te bestaan.

Wie weet raad, want fabrikanten zijn niet erg behulpzaam.

Deze vraag stelt ik omdat ik zo min mogelijk chemische stoffen in huis wil hebben.

Alvast bedankt,

Cor

13 reacties

Dit is IMHO, op deze manier gesteld, een onzinnige vraag.
1. Er is geen hard onderscheid tussen chemische en niet-chemische stoffen. Ik meen me te herinneren dat drie van de vijf meest giftige stoffen van natuurlijke oorsprong zijn. Zeker in een TV zitten ook veel metalen, die zowel tegelijk schadelijk als volkomen natuurlijk zijn.
2. Het aantal stoffen in een TV bedraagt met enige zekerheid vele honderden, als het er niet duizenden zijn.
3. Zonder het gehalte te weten is een aanduiding onzinnig. (#toxicologie)
4. Veel stoffen zullen met geen mogelijkheid uit de TV komen. Denk bijvoorbeeld aan roestvrijstaal bestek. Daar zit serieus veel chroom in, vaak 18%. Of kristalglas, met een hoop lood. (minimaal 10%)

Daarmee zeg niet niet dat het allemaal onschuldig is, dat is iets anders.

Badge

Weet u dat ook iets van?

Nee. Maar wat kun je met die lijst? Niks.
Je hebt daarmee voor geen enkele TV aangetoond dat het er in zit, noch dat het er uit komt, noch dat het er in een schadelijke hoeveelheid in zit.
Als je geen stoffen in huis wilt hebben die in de volksmond als chemisch worden aangeduid dat is het resultaat eenvoudig: geen TV, geen enkele. (Ook geen telefoon, zelfs geen met draad)
Ook andere dingen niet.

Reputatie 3
Badge +3

Ik weet ook niet of er zo'n lijst bestaat. Voor ieder merk/type tv zou die lijst ook anders zijn. Het enige belangrijke is of er stoffen tijdens gebruik uit de tv komen. Zeker een nieuwe tv zal in het begin wat stoffen uit kunststoffen uitdampen. Als je je daar zorgen over zou maken zou ik de eerste week wat extra ventileren. Ik zou mij trouwens meer zorgen maken als je een nieuwe bank of kast gaat kopen.

Wil je dat niet dan heeft Harrie een goede tip gegeven.

Deze meneer  (scheikunde docent)heeft een uitgebreid exposé over ‘chemofobie’

https://jameskennedymonash.wordpress.com/2016/02/12/on-the-irrationality-of-chemophobia-part-3/

En onlangs kwam de Groningse site sikkom met dit interessante verhaal:

Column | Dit wordt in je lichaam geprikt met goedkeuring van de GGD en het RIVM

Badge

Bedankt allemaal voor jullie snelle reactie en helder blik op mijn vraag.

Reputatie 7
Badge +6

Alles is chemisch. Je hebt voor de mens gezonde en ongezonde anorganische verbindingen en organische verbindingen oftewel koolstofverbindingen. Alle leven op aarfde bestaat uit koolstofverbindingen. Die lijsten van ongezonde verbindingen zijn lang en moet je het nodige zoekwerk verrichten op wikipedia of zo. Keukenzout is anorganisch maar is niet ongezond tenzij je er teveel van inneemt. Zo heeft elke stof andere eigenschappen die goed of slecht zijn. Bij de een is een druppel al dodelijk, bij de ander is een tank nog te overleven zoals bier. Hele kleine beetjes van slechte stoffen kan ook geen kwaad. Zonder ijzer zou je geen goed bloed hebben, zonder calcium geen botten. Het is dus niet zo dat alleen chemische stoffen slecht zijn, want iets anders bestaat er niet. 

Alles is chemisch. Je hebt voor de mens gezonde en ongezonde anorganische verbindingen en organische verbindingen oftewel koolstofverbindingen.

Je probeert het in de rest van je stukje te nuanceren maar je slaat hier de kern van de toxicologie al meteen volledig mis. Het punt is namelijk dat er juist geen ongezonde dan wel gezonde verbindingen bestaan.
De kern van de toxicologie is dat elke verbinding (of mengsel) schadelijk en/of zelfs dodelijk kan zijn vanaf een bepaalde hoeveelheid inname. Bij lucht hebben we het dan over hyperventilatie. Water is levensgevaarlijk: er verdrinken elk jaar talloze mensen en zelfs als je het netjes opdrinkt kom je vanaf ongeveer 15 liter serieus in gevaar.
Je kunt wel indelingen maken naar voor de mens noodzakelijke en niet noodzakelijke stoffen. Bij die nodzakelijke stoffen zitten er dan een hoop waarvan we maar héél weinig nodig hebben. Vitamines zijn altijd mooie voorbeelden. Selenium ook. In beide categorieën zitten zowel organische als anorganische verbindingen, dus wat je met de zin die je schrijft bedoelt weet ik niet.

Je kunt wel indelingen maken naar voor de mens noodzakelijke en niet noodzakelijke stoffen. Bij die nodzakelijke stoffen zitten er dan een hoop waarvan we maar héél weinig nodig hebben.

Een interessant voorbeeld (en mogelijk e consequenties als het verkeerd gaat) stond afgelopen zaterdag in NRC in de column van voedingswetenschapper Martijn Katan: https://www.nrc.nl/nieuws/2021/04/16/levenslang-aderlaten-a4040065

Column IJzer is onmisbaar voor het lichaam. De meeste mensen krijgen er genoeg van binnen. Maar bij sommige mensen hoopt het zich op, en dat is gevaarlijk, schrijft Martijn Katan.

Reputatie 5
Badge +4

Ik denk dat de topicstarter meer doelt op stoffen die kunstmatig gefabriceerd zijn en schadelijk voor  de gezondheid.
Dan kun je vrijwel alles weggooien, ik verwijs dan ook maar even naar het topic over E-waste.
Alle elektronica zit er vol mee.
Maar net als bij asbest, zolang je er afblijft en niet in gaat zagen en boren is er niet zo veel aan de hand.

De verwijzing naar naar het NRC artikel over ijzer heeft ook een tegenhanger, er zijn mensen die ijzer niet of nauwelijks kunnen opslaan in het lichaam en er doorlopend te kort aan hebben.
RLS is er een gevolg van.

Niettemin hopen (ook foute) stoffen zich inderdaad in het lichaam op.
Er is hiervoor een apparaat ontwikkeld om dit te meten en heet een AGE reader.
Age staat voor Advanced Glycation Endproducts, dat zijn stoffen die nooit meer uit je lichaam verdwijnen.
Het heeft in die zin met leeftijd te maken dat met het oplopen van de jaren ook de AGE's stijgen.
Ze geven ook een goede aanduiding of er hart en vaat problemen aan zitten te komen.
Voeding met een hoog AGE-niveau zijn, cola en crème brulee, maar ook roken zorg voor veel Age's

Reputatie 7
Badge +6

Chemische stoffen in voeding , schoonmaakmiddelen en persoonlijke verzorgingsmiddelen en vele andere huis-tuin- en keukenmiddelen lijken me veel nadeliger dan wat in een TV zit ……. :thinking::smirk:

Reputatie 5
Badge +4

Welke Chemische stoffen zitten er in  een Tv toestel?

Wie weet raad, want fabrikanten zijn niet erg behulpzaam.

Deze vraag stelt ik omdat ik zo min mogelijk chemische stoffen in huis wil hebben.

Alvast bedankt,

Cor

Ik adviseer de aankoop van een Philips Matchline t.v. :grin:

Badge

Beste Mazzel,

mag ook vragen waarom ?

Of is een grapje?

Gr,

Cor

Reageer