Consumentenbond.nl

Welke dashcam raden jullie aan?

• 12 juni 2016
  • 31 reacties
  • 16354 Bekeken

Ik zou een dascam willen aanschaffen. Het aanbod is groot en de prijzen lopen zeer uiteen. Welke zou u aanraden?

[Titel aangepast door beheerder ter verduidelijking voor de lezer]

31 reacties

Heb daar ook naar gekeken, maar ben overtuigd, dat het beste is om te gaan voor een G-force included dashcam, die automatisch registreert bij aanrijding en waarmee je ook foto's kunt nemen, dingen zijn nog duur, rond de 150 Euro, maar even wachten en de prijzen zakken wel, dus geduld is een schone zaak
Reputatie 4
Badge +4
Momenteel hebben we nog geen test van dashcams. Als er genoeg belangstelling voor is, kunnen we een test uitvoeren, maar uit eerdere interessepeilingen is dit nog niet naar voren gekomen.

Persoonlijk heb ik me er wel enigszins in verdiept en heb ik inmiddels ook praktijkervaring opgedaan met een goedkopere Mini 0806 camera die ik bij een Chinese webwinkel heb gekocht.

Mijns inziens zijn dit de voornaamste onderscheidende kenmerken van dashcams:

• Beeldkwaliteit overdag
  • Beeldkwaliteit ’s nachts
  • Veelzijdigheid (o.a. GPS, WiFi, parkeermodus, polarisatiefilter (CPL))
  • Gebruiksgemak, bijvoorbeeld plaatsen in en verwijderen uit houder
  • En lastige te meten/achterhalen, de betrouwbaarheid
Voor zover je beeldkwaliteit uit specificaties kan afleiden zou je in ieder geval moeten kiezen voor een camera met:

• Opnameresolutie 1920x1080p bij minimaal 25/30 frames per seconde
  • Diafragmagrootte F/2.0 of lager
Belangrijk(er) zijn de lens, sensor en chip, waarvan niet een eenduidige minimumspecificatie is te geven.

De DOD LS460W heeft een goede beeldkwaliteit en kent veel tevreden gebruikers. Prijs rond de 175 euro. Volgens mij wordt hij ook verkocht als Nextbase in-car cam 512G Ultra (specificaties zijn hetzelfde).

Zelf heb ik voor ongeveer 100 euro minder de Mini 0806 aangeschaft bij een Chinese webshop. Ik ben er tevreden mee: beeldkwaliteit is in orde, hij doet wat hij moet doen en het is een mooi klein onopvallend cameraatje.

Andere opties zijn bijvoorbeeld: de BlackVue DR650-GW (duur, maar met achtercamera) of Chinese relatief goedkope exemplaren als de Dome D201 of Mini 0903.

Let op: de meeste camera's worden zonder MicroSD-kaart geleverd.
Reputatie 5
Badge +5
Ik heb zelf een Mio MiVue 538 van rond de € 100,- en het kwalitatieve verschil met mijn vorige (Kruidvat-dingetje) is enorm. Hoge beeldkwaliteit, veel stevigere montageconstructie en simpel in te stellen dankzij een leesbare handleiding. Enige nadeel is dat soms enkele keren achter elkaar de melding "Opname starten" in beeld komt.

Erg handig bij aanrijdingen (tot nu toe gelukkig nog niet nodig gehad daarvoor), maar ook om verkeershufters vast te leggen. Een dashcam zou eigenlijk allen al daarom tot de standaard uitrusting van elke auto moeten horen...

Heb daar ook naar gekeken, maar ben overtuigd, dat het beste is om te gaan voor een G-force included dashcam, die automatisch registreert bij aanrijding en waarmee je ook foto's kunt nemen, dingen zijn nog duur, rond de 150 Euro, maar even wachten en de prijzen zakken wel, dus geduld is een schone zaak

Geplaatst door T. Holierhoek op Jun 13, 2016.
dank voor uw reacties. Ik las inmiddels dat de ANWB ook een MIO aanprijst.

Ik heb zelf een Mio MiVue 538 van rond de € 100,- en het kwalitatieve verschil met mijn vorige (Kruidvat-dingetje) is enorm. Hoge beeldkwaliteit, veel stevigere montageconstructie en simpel in te stellen dankzij een leesbare handleiding. Enige nadeel is dat soms enkele keren achter elkaar de melding "Opname starten" in beeld komt.

Erg handig bij aanrijdingen (tot nu toe gelukkig nog niet nodig gehad daarvoor), maar ook om verkeershufters vast te leggen. Een dashcam zou eigenlijk allen al daarom tot de standaard uitrusting van elke auto moeten horen...

Geplaatst door Aardvark op Jun 14, 2016.
Ik gebruik op mijn android gsm de autogard app.Deze werkt tijdens tomtom navigatie op de achtergrond mee.
De BlackVue DR 650 GW kan ik uit eigen ervaring van harte aanbevelen. Pluspunten:

Voor- en achtercamera; Mooi in te bouwen (wel wat werk), door compact formaat en ontbreken van scherm onopvallend; werkt met app op de smartphone, indien camera verbonden is met Internet zijn de beelden zelfs op afstand te bekijken; veel mogelijkheden; en heel belangrijk: goede beeldkwaliteit.
Had eerst een tijdje een goedkoop ding uit China, maar nachtopname was slecht.

Toen maar in één keer geïnvesteerd en meteen een goeie aangeschaft, is een DOD LS460W met ingebouwde GPS logger geworden vanwege de uitstekende beeldkwaliteit, vooral 's nachts geeft deze camera een super beeld, ook als het echt helemaal donker is.

Is heel gemakkelijk te bedienen en gemakkelijk in en uit te nemen.

Zit met een zuignap tegen de raam en geeft geen trillingen in het beeld.

Je kunt de houder ook met een meegeleverde plakstrip tegen de raam plakken. en de bijgeleverde kabel is lang genoeg om deze mooi weg te werken.

Heb er in enkele maanden al diverse mooie momentjes mee vast gelegd.

Is zeer zeker een aanrader.

P.S. Product online besteld bij www.cameranu.nl
@Ronald K (CB): Dank voor uw input...zeker goed om op de door u genoemde details/ zaken te letten. Maar nu weten we nog niet wat de beste prijs/kwaliteit verhouding is...Waar kunnen we onze interesse kenbaar maken en wanneer zijn de testen te verwachten (z.s.m. a.u.b.).
Reputatie 4
Badge +4
Of er een test van een bepaalde productgroep plaats vindt, hangt zeker bij een relatief nieuw onderwerp als dashcams af van de interesse onder consumenten. We gebruiken hiervoor diverse signalen. Ons grote consumentenonderzoek waarbij ongeveer alle mogelijke onderwerpen de revue passeren, berichten die we binnen krijgen via onze service en advies afdeling, e-mail, social media en ook dit forum. De laatste keer dat deze afweging door de hoofdredacteur is gemaakt, vond deze de tijd nog niet rijp voor een publicatie, mede vanwege het gebrek aan lezers/consumenten met interesse in dit onderwerp. Of de handvol aan bovenstaande reacties genoeg is om hem te overtuigen betwijfel ik, maar ik zal het binnenkort opnieuw voorleggen. Over een eventuele testdatum kan ik dus helaas niets zeggen.
Badge +2
Bij Dashcams gaat het meestal over het filmen wat er op de weg gebeurt, om dit bijvoorbeeld als bewijs te kunnen gebruiken bij een aanrijding.Wat mij ook interessant lijkt is het volgende: bij verschillende dashcams zijn er veiligheidsfuncties ingebouwd die waarschuwen bij een naderende frontale botsing (Pré-crash alert) of bij het overschrijden van de rijstrook (Lane Departure Warning System).Ik ben dus zeer geinteresseerd in een test van Dashcams door de Consumentenbond, en dan in het bijzonder om te vernemen of de hierboven genoemde veiligheidsfuncties goed werken.Auto's zonder ingebouwde Lane-Departure-Warning en zonder AEB (Noodremsysteem) kunnen dan wellicht met zo'n Dashcam toch een stuk veiliger gemaakt worden.
Ik heb goede ervaringen met Dutchdashcam.webklik.nl*. Biedt eerlijke informatie en geeft veel persoonlijk service, ook after sales, en de prijzen zijn niet hoog.

*[commerciële link door beheerder verwijderd]
Hallo, na een 2tal goedkope dashcams ben ik nu opzoek naar een dashcam die een goede beeldkwaliteit heeft en dan ook in het donker. Er wordt inmiddels ook al gelobbyd om ze verplicht te gaan stellen in de auto. Ik denk dat het dus hoogtijd is om een test te gaan doen.
Hoi mensen,

Voor mij een heel andere invalshoek: ik wil er een aanschaffen om te gebruiken als opname apparaat voor de roadtrip die wij gaan ondernemen in Californie in september a.s.

Ben benieuwd of iemand hier suggesties heeft. Voor alle duidelijkheid: we willen dus grote stukken van de route opnemen om dan later te bewerken.

THnkx!
Ik wil je dan toch adviseren om eens op de site van Dutchdashcam.webklik.nl* te kijken. Na een eerdere ervaring met een bedrijf dat er bij nader inzien totaal geen verstand van bleek te hebben ben ik later zeer goed geholpen door bovengenoemd bedrijfje, met persoonlijke aandacht en, wat ook heel belangrijk is, een zeer goede after-sales service. Waar Dutch Dashcam bijvoorbeeld ook aandacht aan besteed is de hittebestendigheid van een dashcam. Niet alle dashcams kunnen hoge temperaturen aan, zoals dat in Californie kan voorkomen. Een goede dashcam hoeft niet duur te zijn en levert uitstekende beelden. Ik heb zelf een dashcam mee gehad naar de states en heb een aantal leuke opnames bewaard. Kijk er nog steeds met plezier na. Onder anderen van een overstekende beer. Verder gebruik ik de dashcam dagelijks in de auto, maar dat is vooral bedoeld voor situaties waarvan je later zou kunnen voorstellen dat het handig dat je er een opname van hebt. Succes!

*[commerciële link door beheerder verwijderd]
Ik wil je dan toch adviseren om eens op de site van Dutchdashcam.webklik.nl te kijken. Na een eerdere ervaring met een bedrijf dat er bij nader inzien totaal geen verstand van bleek te hebben ben

Page not found is het resultaat

oftewel de website is uit de lucht.
Reputatie 5
Badge +7
Welkom bij de community @A.G. Jakobsen! Dank voor je melding. Het zou kunnen dat die site verouderd is en daarom uit de lucht, want de reactie van K.E. Smedes is van een jaar geleden. Hoewel we geen dashcam-test hebben, staat in de Consumentengids van juli/augustus 2018 wel een artikel over dashcams (alleen voor leden). Wat wil je precies weten over dashcams? Misschien kunnen andere communityleden je wel een stap verder helpen.
Ik wilde inderdaad weten wat een goede dashcam is. Dit na een slechte ervaring met degene die ik nu in heb laten bouwen. Ik zou nu een 3e van dat merk krijgen maar dat heb ik geweigerd. Ik heb nu een Blackvue 750 bestelt en die bouwen ze gratis in zodra ze de oude verwijderen. Soms moet je de juiste persoon spreken en gaat alles gelijk goed lopen en kreeg ik gelijk een antwoord of er gps in zat. Iets wat ik bij de aanschaf al als eis had gesteld. en wat stoorde was dat de kaart vol zou zijn terwijl de kaart leeg is.
Reputatie 3
Badge +3
Ik wilde inderdaad weten wat een goede dashcam is. Dit na een slechte ervaring met degene die ik nu in heb laten bouwen. Ik zou nu een 3e van dat merk krijgen maar dat heb ik geweigerd. Ik heb nu een Blackvue 750 bestelt en die bouwen ze gratis in zodra ze de oude verwijderen. Soms moet je de juiste persoon spreken en gaat alles gelijk goed lopen en kreeg ik gelijk een antwoord of er gps in zat. Iets wat ik bij de aanschaf al als eis had gesteld. en wat stoorde was dat de kaart vol zou zijn terwijl de kaart leeg is.

@A.G. Jakobsen Onze internationale testpartner Which? heeft dashcams getest, en de Blackvue DR750S-1CH kwam daar heel aardig uit de test. Zoals @Natalie Rosien al aangaf hebben wij zelf geen dashcam-test. Maar we hebben wel enkele kooptips voor dashcams op onze site.
Badge +2
Ik heb een tijdje geleden een dascam bij Bol.com gekocht voor 79 euro. De reviews zijn allemaal geweldig, alleen die van mij niet echt. De beelden zijn goed, de dashcam valt nauwelijks op, maar je moet er digitaal voor hebben doorgeleerd. Zo is mijn mening. Het is de DDpai mini. Ik ga er maar van uit: Hij neemt altijd op en de beelden kijk je pas als het nodig is of als je ze zo maar wilt zien. Je haalt dan het kaartje er uit en bekijk ze op de PC.
Reputatie 7
Badge +5
@H.C.A. Prins schreef: "maar je moet er digitaal voor hebben doorgeleerd."

Welk onderdeel van de werking verdient het doorleren?
Badge +2
Er hoort een app bij. Prima uiteraard. Er is een schakelaar, op afstand te bedienen in de auto om beelden met een in te stellen tijd direct op te nemen. Maar hoe kun je die makkelijk zien. Nog geen idee. Je opent de app, maakt contact met de camera en zorgt wel dat het contact aan staat. De beelden zouden mogelijk automatisch in de app terecht moeten komen, lijkt me, maar dat is me "nog niet overkomen". ( Soms krijg ik het bericht: Geen netwerk, dan staat de auto iets te ver van huis.)

Ik wilde inderdaad weten wat een goede dashcam is. Dit na een slechte ervaring met degene die ik nu in heb laten bouwen. Ik zou nu een 3e van dat merk krijgen maar dat heb ik geweigerd. Ik heb nu een Blackvue 750 bestelt en die bouwen ze gratis in zodra ze de oude verwijderen. Soms moet je de juiste persoon spreken en gaat alles gelijk goed lopen en kreeg ik gelijk een antwoord of er gps in zat. Iets wat ik bij de aanschaf al als eis had gesteld. en wat stoorde was dat de kaart vol zou zijn terwijl de kaart leeg is.@A.G. Jakobsen Onze internationale testpartner Which? heeft dashcams getest, en de Blackvue DR750S-1CH kwam daar heel aardig uit de test. Zoals @Natalie Rosien al aangaf hebben wij zelf geen dashcam-test. Maar we hebben wel enkele kooptips voor dashcams op onze site.
Ik heb in maart 2019 een BlackVue DS750S-2CH aangeschaft. Echter ik heb veel problemen met de GPS, deze werkt meer niet dan wel. Ik heb al 3x een nieuwe gehad, maar het probleem is niet opgelost. Ook de importeur uit Nederland kan het probleem blijkbaar niet oplossen. Zij hebben hem getest en dan doet plotseling het probleem niet voor, erg raar. Ik heb een BMW X3 en blijkbaar wordt het GPS signaal ergens in de auto verstoort. Ook een vreemd verhaal als mijn TomTom en mobiel geen enkel probleem vertonen.

Reageer