Consumentenbond.nl
Sneller internet en extra zenderpakketten? |

Vergelijk alles-in-1 providers en stap over. Tijdelijk €10 retour

Alles-in-1 icoon

Welke internetsnelheid krijg jij echt geleverd?


Reputatie 3
Badge +4

10 Mb/s, 30 Mb/s, 50 Mb/s, 90 Mb/s, 180 Mb/s en nog sneller 200 Mb/s!

Wij zijn benieuwd welke internetsnelheid jij Écht krijgt geleverd. Is dat vergelijkbaar met de door jouw provider beloofde snelheid?

Doe je mee? Meet dan de snelheid en maak de vergelijking. Plaats hier je reactie en geef jouw tips om de internetsnelheid te verbeteren.

Meet je reËle internetsnelheid

Om de reËle snelheid te meten, kun je gebruik maken van Speedtest.net. Let er daarbij op dat je drukt op 'begin test' en niet op 'nu starten'. Met de laatste optie (bovenin op de website) start je namelijk een computerscan in plaats van de snelheidsmeting.

Let vÓÓraf aan het meten ook op het volgende:

    Meet de snelheid met een netwerkkabel (dus niet via wifi) en zo dicht mogelijk bij de hoofdaansluiting. Zorg dat alle andere apparaten uit staan. Sluit zoveel mogelijk factoren uit die de snelheid beÏnvloeden. Vermijd bijvoorbeeld het gebruik van een oude pc of laptop met te weinig internetgeheugen en zet de programma’s tijdens het meten uit. Meet bij voorkeur een aantal keer. Als het kan een week lang en op verschillende tijstippen. Bereken het gemiddelde: dit is de reËle snelheid.
We zijn benieuwd naar jullie metingen en hoe de reËle snelheid zich verhoudt tot de beloofde snelheden. De beloofde snelheid vind je bijvoorbeeld terug in je contract, bevestigingsbrieven, e-mails of facturen.

Wil je in je reactie aangeven:

    Welke snelheid je hebt gemeten Van hoeveel keer meten de snelheid het gemiddelde is Wat de door jouw provider beloofde snelheid is De naam van je provider Als je het weet: van welk soort netwerk jouw provider (met jouw abonnement) gebruik maakt: (V)DSL, kabel of glas.


Hoe verbeter jij je snelheid?

We zijn ook benieuwd wat bij jou heeft geholpen om de snelheid van jouw internetverbinding te verbeteren. Heb je zelf geen oplossing kunnen vinden? Missschien dat deze tips een oplossing bieden.

Zie je dat de reËle snelheid op jouw adres structureel veel lager is dan de door jouw provider beloofde snelheid en wil je daarover klagen? Kijk dan naar het stappenplan.

138 reacties

Reputatie 5
Badge +6
    als ik weleens discussie had met providers over de snelheid, en dan begon over metingen via speedtest, dan kreeg ik meestal te horen dat ze alleen de snelheid kunnen garanderen tot een bepaald punt in hun netwerk, en dat daarom een meting bij speedtest geen goede basis was ... ik doe al een tijd mee met dit EU-project: https://www.samknows.eu/. Geeft je gratis inzicht in je verbindingskwaliteit. Het meet continue ik heb het 50 Mbps up & down " Alles-in-1 Glasvezel " abonnement samknows rapporteert over de afgelopen tijd 48.2 Mbps download, 87.4 upload. ik zit op het glas-netwerk van Reggefiber, en als provider heb ik Telfort (zat bij het door Telfort overgenomen Concepts ICT) bij problemen met de snelheid helpt een reset van de modem & router meestal
    Gemeten: 25 Mbps down, 2,6 Mbps up. Wordt wekelijks gemeten, waarden blijven nagenoeg constant. Beloofd: 25 Mbps down, 2,5 Mbps up. Provider: UPC Aansluiting: kabel
25 Mbps down is voor onze behoeften prima; 2,5 Mbps up is aan de krappe kant. Wij hebben in nu ruim 1 jaar tijd weinig storingen meegemaakt.

Voorheen hadden wij ADSL van resp. KPN en Alice/Tele2. Die leverden niet meer dan 25% van de beloofde max. snelheid, waarmee wij niet hoger kwamen dan 5 Mbps down en 1,5 Mbps up. Niet zo vreemd, want wij wonen minstens 2,5 km van de KPN wijkcentrale vandaan en bovendien stamt onze telefoonaansluiting van voor de oorlog.
- Ik heb een KPN Internet abonnement Standaard met max down 50Mb

- Ik meet al geruime tijd een stabiele downloadsnelheid van 16 a 17 Mb; up 0,8 MB

- Omdat is slechts (ca) 100 meter van de wijkcentrale woon (dus zeer dichtbij), heb ik verschillende malen aan de bel getrokken. Het officiele antwoord van KPN is dat de 50MB een best effort is.

- Ik heb het echter uitgezocht en nu blijkt het volgende: ik blijk te zitten op een ADSL 2+ poort in de centrale die voor mij het maximale eruit haalt. Al langere tijd heeft KPN ook VDSL poorten in de centrale geplaatst om de hogere snelheden van de abonnementen beter te ondersteunen (VDSL biedt veel hogere snelheden dan ADSL 2+). Omdat ik slechts een telefonie- en Internetabonnement heb, wil KPN mij niet op een VDSL poort zetten. Pas als ik een triple play pakket neem (dus inclusief televisie) wil men mij wel overzetten.

- Hoewel het dus technisch mogelijk is, biedt KPN mij niet de snelheid waarvoor ik wel betaal. KPN kan m.i. geen beroep doen op een best effort resultaat.

- KPN medewerkers (ik heb er diversen gesproken) willen mij dit alleen mondeling vertellen; ik krijg hiervan geen schriftelijke bevestiging.
Reputatie 1
Badge +1
Ik zit nu bij Ziggo op de kabel, anderhalf jaar geleden bij xs4all met adsl, of eigenlijk was dit vdsl.

Beloofde download snelheid bij xs4all was 40Mb ,dat haalde ik ook, full speed. Downloaden met bv newsleecher zat ik echt strak op 40Mb. Uploaden deed ik zelden of nooit, ik weet dus ook niet of ik de beloofde 4Mb haalde.

Bij ziggo heb ik 180Mb down en 18Mb up. Volgens de speed test hierboven haal ik 111Mb down wn 17,5Mb up. Download ik een grote file met spotnet dan komt die tot 17MB down, (let op B, dit zijn Bites en geen bits.) Met newsleecher haalde ik op de zelfde tijd 18MB, maar die gaat ook wel eens over de 20MB heen. Dus eigenlijk haal ik gewoon wat er beloofd word. Vraag is alleen hoe betrouwbaar is zo'n speed test als de praktijk uitwijst dat ik meer haal dan die test aangeeft?
Mijn computer staat vrij ver van de UPC-aansluiting ("Alles-in-1 Power") en is daarom aangesloten met stroomnetadapters. Volgens UPC zou ik moeten hebben: 120 Mb/s download, 12 Mb/s upload. Gemeten op verschillende dagen en verschillende tijdstippen: 10 - 12 Mb/s upload, 9 - 10 Mb/s upload.

In de woonkamer, op enkele meters van de UPC-aansluiting, gebruik ik voor mijn tablet een WiFi-repeater omdat het signaal anders te instabiel is. Daar meet ik nu ongeveer dezelfde waarden als met de 'vaste' computer.
    Ook ik doe al een tijd mee met dit EU-project: https://www.samknows.eu/. Geeft je gratis inzicht in je verbindingskwaliteit. Het meet continue en direct aan de (mijn) bron dwz daar waar in de meterkast de UPC aansluiting zit. ik heb kabelabonnement van UPC met 100 Mbps up en 5Mbps down. Samknows rapporteert download over oktober dit jaar 68.60 Mbps, met een minimum van 0.02 Mbps (op 11-10-2014 om 8.00 uur) en maximum van 84.25 Mbps. Samknows rapporteert upload over oktober dit jaar 10.46 Mbps (!), met een minimum van 0.29 Mbps (op 1-10-2014 om 11.00 uur) en maximum 11.04 Mbps. Download is dus niet zo stabiel. Enige tijd geleden ging UPC kosteloos over van 25 naar 100 Mbps download. Voordien was de download wel stabiel (bij mij te zien via Samknows). Meting via UPC-speedtest komt op 85.33 Mbps up en 10.42 down. Hoewel ik er allemaal niet zo’n probleem mee heb, meldde ik dat de download toch wat onder het op papier gebodene lag. Dat had enkel tot effect dat mijn upload van 5 naar 10 ging. Ook geen probleem, ook niet voor UPC want ik maak er toch weinig gebruik van. Verder wisten ze het ook niet en ik houd het maar zo. Service van UPC is verder prima.
Reputatie 3
Badge +4
Dank voor jullie metingen en reacties! Het valt op dat een aantal van jullie meedoen aan het EU-project met de metingen van Sam Knows. (https://www.samknows.com). Je komt dan inderdaad de Échte snelheid te weten. Bij P.H.H.M. Stoffels valt het wel op (alhoewel hij/ zij er geen last van heeft) dat de snelheid van provider UPC ineens omlaag is gegaan. De download is volgens hem/ haar ook minder stabiel, sinds UPC kosteloos over ging van 25 naar 100 Mbps download. Zijn er meer mensen die dit zijn tegenkomen? De vraag van Y. Bloemhof kan ik niet beantwoorden, ik zal daarover nog navragen bij mensen hier. Of ms weet iemand van jullie het antwoord?

Ik heb aan een aantal van jullie nog wat vragen:

@K.J. Oosterling: Wat is de snelheid die KPN op jouw adres heeft beloofd? Verder vind ik het opvallend dat je niet mag overstappen naar VDSL van KPN. Geeft KPN hier een reden voor?

@R.J. Bogers: Heb je gemeten bij de hoofdaansluiting en met een netwerkkabel (zie stap 1 van ons stappenplan)?

En aan alle anderen: we zijn uiteraard benieuwd naar nog meer metingen!
Ik koop bij KPN het instap-abonnement in; beloofde snelheid 10 down en 1 up; ik haal in bijna alle metingen op diverse tijdstippen zowel 60% van deze snelheid down en eveneens up.
Abbonnement: Tele2 tot 20MB

Gemeten: 8,87 MB Minder dan de helft dus.
Ik zit bij XS4ALL. Beloofde snelheid 50 MB/s. Werkelijke snelheid 12 MB/s. De reden is dat wij te ver van de wijkcentrale wonen.

Echter deze informatie pas gekregen na het indienen van een klacht. Nu terug gegaan naar abonnement met 20 MB/s.

Dus nog maar 60% van de beloofde snelheid.
In vervolg op mijn bericht van 10 november: Ik heb mijn laptop als test rechtstreeks met een kabel op het UPC-modem in de meterkast aangesloten. De downloadsnelheid was toen 74 Mb/s en de uploadsnelheid 12 mb/s. Kennelijk gaat er heel veel verloren bij de ‘vaste’ computer die met stroomnetadapters is aangesloten (beide adapters zijn aangesloten op dezelfde elektriciteitsgroep).

Toen ik daarna de kabel losmaakte en de laptop dichtbij de UPC-aansluiting via WiFi gebruikte was de downloadsnelheid 42 Mb/s en de uploadsnelheid nog steeds 12 mb/s. Mijn tablet, die zijn signaal krijgt via de WiFi-repeater, gaf als verrassend resultaat download 1,9 Mb/s en upload 4,7 Mb/s.
Reputatie 1
Badge +1


In vervolg op mijn bericht van 10 november: Ik heb mijn laptop als test rechtstreeks met een kabel op het UPC-modem in de meterkast aangesloten. De downloadsnelheid was toen 74 Mb/s en de uploadsnelheid 12 mb/s. Kennelijk gaat er heel veel verloren bij de ‘vaste’ computer die met stroomnetadapters is aangesloten (beide adapters zijn aangesloten op dezelfde elektriciteitsgroep).

Toen ik daarna de kabel losmaakte en de laptop dichtbij de UPC-aansluiting via WiFi gebruikte was de downloadsnelheid 42 Mb/s en de uploadsnelheid nog steeds 12 mb/s. Mijn tablet, die zijn signaal krijgt via de WiFi-repeater, gaf als verrassend resultaat download 1,9 Mb/s en upload 4,7 Mb/s.



Stroomnet adapters zouden verboden moeten worden, ze veroorzaken gigantisch veel storing. Het elektriciteitsnet is niet gemaakt voor data transport. De bedrading is niet afgeschermd en vormen een super antenne voor vrijwel alle frequenties. Dat kan ook jou wifi verstoren.

Wifi wordt echter meestal verstoord door dat de hele buurt op het zelfde standaard kanaal zit. Als je dicht bij zit overstemt het eigen modem de buren wel, maar dat wordt anders als de afstand groter word en als er muren tussen zitten. Het wifi kanaal kan in het modem in de meterkast aangepast worden. Voor tablet en smartphone zijn wifi analyser apps te krijgen die precies laten zien welke kanalen het meest gebruikt worden. Zoek dan een rustiger kanaal op, het komt je snelhheid ten goede.
Ik heb telfort 35 mb maar ik krijg 21 mb en 1.92 up lowd
Ik heb kpn 50/5

Mijn snelheid is 48,56 mbps down en 5,89 mbps up.

Ik gebruik geen wifi omdat dit een beperking heeft op de snelheid van het internet.

Voor een goede snelheid kun je het beste een vaste kabel gebruik met een netwerkkaart van 1 gbs

Ik woon ver van de centrale en heb toch een hoge sneldheid.

Zorg dus ook voor een goed netwerk in huis.
Gemeten: 28,88/2,78

Beloofd: 30/3

Ik kom dit soort waarden regelmatig tegen.

Provider: Telfort Standaard Internet en Bellen

Techniek: DSL



10 Mb/s, 30 Mb/s, 50 Mb/s, 90 Mb/s, 180 Mb/s en nog sneller 200 Mb/s!

Wij zijn benieuwd welke internetsnelheid jij Écht krijgt geleverd. Is dat vergelijkbaar met de door jouw provider beloofde snelheid?

Doe je mee? Meet dan de snelheid en maak de vergelijking. Plaats hier je reactie en geef jouw tips om de internetsnelheid te verbeteren.

Meet je reËle internetsnelheid

Om de reËle snelheid te meten, kun je gebruik maken van Speedtest.net. Let er daarbij op dat je drukt op 'begin test' en niet op 'nu starten'. Met de laatste optie (bovenin op de website) start je namelijk een computerscan in plaats van de snelheidsmeting.

Let vÓÓraf aan het meten ook op het volgende:

    Meet de snelheid met een netwerkkabel (dus niet via wifi) en zo dicht mogelijk bij de hoofdaansluiting. Zorg dat alle andere apparaten uit staan. Sluit zoveel mogelijk factoren uit die de snelheid beÏnvloeden. Vermijd bijvoorbeeld het gebruik van een oude pc of laptop met te weinig internetgeheugen en zet de programma’s tijdens het meten uit. Meet bij voorkeur een aantal keer. Als het kan een week lang en op verschillende tijstippen. Bereken het gemiddelde: dit is de reËle snelheid.
We zijn benieuwd naar jullie metingen en hoe de reËle snelheid zich verhoudt tot de beloofde snelheden. De beloofde snelheid vind je bijvoorbeeld terug in je contract, bevestigingsbrieven, e-mails of facturen.

Wil je in je reactie aangeven:

    Welke snelheid je hebt gemeten Van hoeveel keer meten de snelheid het gemiddelde is Wat de door jouw provider beloofde snelheid is De naam van je provider Als je het weet: van welk soort netwerk jouw provider (met jouw abonnement) gebruik maakt: (V)DSL, kabel of glas.


Hoe verbeter jij je snelheid?

We zijn ook benieuwd wat bij jou heeft geholpen om de snelheid van jouw internetverbinding te verbeteren. Heb je zelf geen oplossing kunnen vinden? Missschien dat deze tips een oplossing bieden.

Zie je dat de reËle snelheid op jouw adres structureel veel lager is dan de door jouw provider beloofde snelheid en wil je daarover klagen? Kijk dan naar het stappenplan.

Door I Piek[/quote]
[quote]

Ik zit nu bij UPC op de kabel. Die krijg jij nu waarschijnlijk ook. Bij ons in Eindhoven heeft UPC als antwoord op de verglazing alle abonnementen gratis verhoogt naar 100 Mb/s download en 10 Mb/s upload. Ik heb zojuist gemeten en kreeg 94.2 down en 10.39 up. Hier ben ik zeer tevreden mee. Ik weet echter dat er momenten zijn dat de download snelheid som lager ligt, maar zelden dat ik maar 80 % haal.

mvg

Jan Sanders
XS4ALL heeft geen correcte klantenbinding om gestopte abonnementen door te zetten, door middel van een deurwaarder te doen sturen. Waar de betrevende deurwaarder niet wilt beseffen, dat de klant is weg gegaan bij de Proviader. Zo is KPN te brutaal geworden door dat zij bij hun onderneming van Rotterdam en Nijmegen de zelfde rekening aan de Consument te precenteren.

Waarbij je vraagt naar een percentage van de rekening, zegt de klantenservice van KPN dat u kunt inzaken doen op Mijn KPN waar bij het inloggen niet kan worden uitgevoerd waar je tegen de telefoonist doet vermelden. Wilt men niet beseffen dat het inloggen van het email en wachtwoord niet functioneerd blijft de service niet rendable te zijn van de klantenservice van KPN er te doenwezen





Bij Telfort Glavezel beseffen zij in Alphen niet te doen van Reclame van hun te willen ontvangen, waar je netjes doet terug sturen met de melding " ik wil geen reclame meer ontvangen van u" blijft men bij Telfort geen bereidheid aan te willen schenken en zullen zij gewoon weg door gaan met reclame ye doen sturen.





Dit betekend dat elke proviader zijn eigen stalkerijen bezit op de consument te doen beliegen met associale reclames te doen sturen.


Ik zit bij XS4ALL. Beloofde snelheid 50 MB/s. Werkelijke snelheid 12 MB/s. De reden is dat wij te ver van de wijkcentrale wonen.

Echter deze informatie pas gekregen na het indienen van een klacht. Nu terug gegaan naar abonnement met 20 MB/s.

Dus nog maar 60% van de beloofde snelheid.



Vraag XS4ALL of je niet een VDSL-aansluiting kunt krijgen. Dan ben je niet in de wijkcentrale aangesloten maar via en externe DSLAM ergens in een KPN-kast in jouw buurt. Ik had vroeger ook maar 8 MB/sec en heb sindsdien de volle 50 MB/sec altijd.
    Gemeten: ± 90Mbps down en 70Mbps up Van hoeveel keer meten de snelheid het gemiddelde is: keer of tien (ik meet zo eens per maand) Beloofde snelheid is: 100Mbps up en down. Naam provider: XS4ALL Welk soort netwerk: glasvezel.
Niet de volle honderd procent, maar in de praktijk is het verschil niet of nauwelijks merkbaar denk ik. Zeker zo belangrijk: stabiliteit en betrouwbaarheid (in mijn geval prima dus ik ben tevreden).
XS4ALL waarom misleid u de consument die bij u weg is gegaan waar de consument per brief heeft doen afzeggen. Waar u niet aan doet activeren.

Waar dan de deurw van Geerlings & Hofstede uit Amsterdam dan wordt ingeschakeld.

Waarom doet u dan niet aan klantenbinding maar houd u dan wel de klant vast als de klant een andere proviader heeft geaccepteer.

Dan weet u zelf dat u wel de consument niet heeft correct gehandeld + u betreed de Proviader Wet hier mee over.

Dit is geen klantenservie tegen over de Consument.
Hallo D.J. Visser In de oproep vragen we onze communitydeelnemers om hun internetsnelheden, afgezet tegen de door de provider toegezegde snelheden, aan ons te melden. Jouw vraag gaat hier niet over, maar bevat in feite een klacht over andere zaken. Voor klachten over bedrijven kun je terecht op klachtenkompas.nl waaraan ook deze provider deelneemt. Het is het beste om de klacht daar voor te leggen.Of stert een nieuw discussie-item. Dat kan hier.

XS4ALL heeft geen correcte klantenbinding om gestopte abonnementen door te zetten, door middel van een deurwaarder te doen sturen. Waar de betrevende deurwaarder niet wilt beseffen, dat de klant is weg gegaan bij de Proviader. Zo is KPN te brutaal geworden door dat zij bij hun onderneming van Rotterdam en Nijmegen de zelfde rekening aan de Consument te precenteren.

Waarbij je vraagt naar een percentage van de rekening, zegt de klantenservice van KPN dat u kunt inzaken doen op Mijn KPN waar bij het inloggen niet kan worden uitgevoerd waar je tegen de telefoonist doet vermelden. Wilt men niet beseffen dat het inloggen van het email en wachtwoord niet functioneerd blijft de service niet rendable te zijn van de klantenservice van KPN er te doenwezen





Bij Telfort Glavezel beseffen zij in Alphen niet te doen van Reclame van hun te willen ontvangen, waar je netjes doet terug sturen met de melding " ik wil geen reclame meer ontvangen van u" blijft men bij Telfort geen bereidheid aan te willen schenken en zullen zij gewoon weg door gaan met reclame ye doen sturen.





Dit betekend dat elke proviader zijn eigen stalkerijen bezit op de consument te doen beliegen met associale reclames te doen sturen.

Provider: XS4ALL

Aansluiting: VDSL

Beloofde snelheid: 50 Mbps down, 5 Mbps up

Gemeten snelheid: 50 Mbps down, 5 Mbps up

Gemeten met Fritz!Internet, dagelijks.
Op de vraag van Marc. T. wil ik even een reactie op verlenen.

Over UPC Nederland.



Waar ik op de klachtencompas heeft doen vermelden, bleek dat UPC Nederland niet durfde om op de klachtenkompas te doen reageren.

Waar dit al een teken is dat bij UPC geen klanten binding aanwezig is als er bij UPC drie abonnementen doet lopen op 1 naam, waar 3 verschillende namen in voor komen waar de vierde persoon de rekening voor moet betalen. Is dat de Klantenservice van UPC zeer onfatsoenlijk om zo de vierde persoon te doen laten betalen. Dit is nu een zeer slechte klantenservice van UPC Nederland om voor een product waar de vierde persoon niet vanaf heeft afgenomen.
Kunnen we deze discussie ajb on-topic houden? We voelen er niet voor om berichten zomaar te verplaatsen, maar als er constant off-topic gereageerd wordt, blijft er, omwille van de overzichtelijkheid, geen andere keuze. Dus: houd het on-topic en/of start zelf een nieuwe discussie in ons forum.

Op de vraag van Marc. T. wil ik even een reactie op verlenen.

Over UPC Nederland.



Waar ik op de klachtencompas heeft doen vermelden, bleek dat UPC Nederland niet durfde om op de klachtenkompas te doen reageren.

Waar dit al een teken is dat bij UPC geen klanten binding aanwezig is als er bij UPC drie abonnementen doet lopen op 1 naam, waar 3 verschillende namen in voor komen waar de vierde persoon de rekening voor moet betalen. Is dat de Klantenservice van UPC zeer onfatsoenlijk om zo de vierde persoon te doen laten betalen. Dit is nu een zeer slechte klantenservice van UPC Nederland om voor een product waar de vierde persoon niet vanaf heeft afgenomen.

Ik ga hierop ook reageren. Want wij hebben al heel veel gedaan om onze snelheid te verhogen. Wij hebben een alles in 1 thuis instap abonnement.

KPN is hier meerdere malen geweest, wij hebben 6.55 Mbis/s download waarvan we 10 Mbit/s beloofd te krijgen en upload is 0.58 van de 2 die we beloofd hebben te kunnen krijgen.

Nu moet ik wel zeggen dat wij ruim 3 km van de "kast" af wonen.

Nu heb ik dit net gemeten en is het zo "hoog" omdat we nu onze tv niet aan hebben, anders is het niet mer als 2.55 download en 0.33 upload.

Dat is het nadeel als je op het platteland woon zeggen ze.

Reageer