Consumentenbond.nl

Welke internetsnelheid krijg jij echt geleverd?

Toon eerste bericht

138 reacties

Gemeten Ping 17, Download 12,72 en upload 0.82. Heb een KPN ADSL abonnement download max 25. De eerdergenoemde downloadsnelheid is wat ik krijg. Er is geen snelheidsverschil tussen draadloos en niet draadloos. Heb verleden jaar discussie gehad met KPN. Nieuw modem gekregen, een korting op mijn abonnement en alle instellingen zijn gereset. Dit is het maximaal haalbare volgens KPN.

Ben niet tevreden over snelheid KPN. Krijg niet waarvoor ik betaal. In mijn woonplaats kunnen zij nog steeds geen glasvezel leveren.
Ik heb het net 2x gemeten met de Speedtest. -Ziggo Alles in 1 Plus abbo. -Vaste kabel naar de zolder, modem beneden in de meterkast. -Downloadspeed 90,62 Mbps -Uploadspeed 8,74 Mbps -En gebruik van een snelle ASUS computer.

Ik weet zo niet wat de beloofde snelheid is. Maar volgens een kennis met verstand van computers is dit supersnel. Kan iemand mij vertellen of dit zo is? Net zo snel als glasvezel?
Reputatie 3
Badge +4
Bedankt voor jullie reacties!

J.Q.M. van Baar geeft aan dat zijn snelheid een stuk omlaag gaat zodra hij zijn televisie gebruikt. Bij ADSL-abonnementen gaat de bandbreedte voor IP-tv inderdaad af van de bandbreedte voor internet en dus houd je een lagere snelheid over. Wat zijn de ervaringen van andere mensen hiermee?

Ron L. wil graag glasvezel, daar zijn hogere snelheden mogelijk. Alleen ligt er in zijn wijk nog geen glasvezel. Heel soms starten bewonersgroepen zelf een initiatief daarvoor, maar een makkelijkere optie is misschien om te kiezen voor kabel. Is kabel een optie op jouw adres? Ik vind het zelf overigens nog wel interessant om te weten of Nederlanders voor snel internet op hun adres eigenlijk wel kunnen kiezen tussen meerdere aanbieders - en niet alleen maar ÉÉn kabelaar.

Knorrebor stelt een andere interessante vraag: of de snelheid die hij krijgt wel echt snel is. Ik vind 90 Mbps snel, alhoewel sommige glasaanbieders daar nog wel 'overheen' gaan: 500 Mbps en zelfs 1 Gbps zijn ook mogelijk. Een andere vraag is natuurlijk of je die snelheden wel nodig hebt. Het hangt er vanaf waar je het allemaal voor gebruikt. Voor veel mensen is een snelheid van tenminste 20 Mbps voldoende. Als je daar dan (voor ADSL) nog de bandbreedte voor televisie bij moet optellen, zal 30 of 35 Mbps voor veel mensen voldoende zijn. Maar dat wil niet zeggen dat dit voor iedereen voldoende is; niet iedereen is (gelukkig!) zo'n 'zunige' Hollander als ik 😉 Mensen die films willen downloaden of films in hoge resolutie streamen, willen meer snelheid. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Meer achtergrondinformatie over snelheden vind je hier: http://www.consumentenbond.nl/glasvezel/extra/internet-via-glasvezel/#item3 en meer informatie over de verschillen tussen kabel, dsl of glasvezel staat hier: http://www.consumentenbond.nl/internetproviders/extra/kabel-vs-adsl

- Ik heb een KPN Internet abonnement Standaard met max down 50Mb

- Ik meet al geruime tijd een stabiele downloadsnelheid van 16 a 17 Mb; up 0,8 MB

- Omdat is slechts (ca) 100 meter van de wijkcentrale woon (dus zeer dichtbij), heb ik verschillende malen aan de bel getrokken. Het officiele antwoord van KPN is dat de 50MB een best effort is.

- Ik heb het echter uitgezocht en nu blijkt het volgende: ik blijk te zitten op een ADSL 2+ poort in de centrale die voor mij het maximale eruit haalt. Al langere tijd heeft KPN ook VDSL poorten in de centrale geplaatst om de hogere snelheden van de abonnementen beter te ondersteunen (VDSL biedt veel hogere snelheden dan ADSL 2+). Omdat ik slechts een telefonie- en Internetabonnement heb, wil KPN mij niet op een VDSL poort zetten. Pas als ik een triple play pakket neem (dus inclusief televisie) wil men mij wel overzetten.

- Hoewel het dus technisch mogelijk is, biedt KPN mij niet de snelheid waarvoor ik wel betaal. KPN kan m.i. geen beroep doen op een best effort resultaat.

- KPN medewerkers (ik heb er diversen gesproken) willen mij dit alleen mondeling vertellen; ik krijg hiervan geen schriftelijke bevestiging.

Als ik het goed begrijp is het dus technisch wel mogelijk. Ook ik woon niet zo ver van de wijkcentrale en mij internetsnelheid is nog lager..

Gemeten Ping 17, Download 12,72 en upload 0.82. Heb een KPN ADSL abonnement download max 50. De eerdergenoemde downloadsnelheid is wat ik krijg. Er is geen snelheidsverschil tussen draadloos en niet draadloos. Heb verleden jaar discussie gehad met KPN. Nieuw modem gekregen, een korting op mijn abonnement en alle instellingen zijn gereset. Dit is het maximaal haalbare volgens KPN. Ben niet tevreden over snelheid KPN. Krijg niet waarvoor ik betaal. In mijn woonplaats kunnen zij nog steeds geen glasvezel leveren. Mijn vraag. Kan de consumentenbond hier niets aan doen. KPN wijst op de voorwaarden dat je niet altijd de maximale snelheid haalt. Maar bij een abbonnement van max 50 nog niet eens 13 leveren is volgens mij een wanprestatie. Dit is nog niet eens een derde deel van de snelheid. Neemt KPN er ook genoegen mee dat ik ook maar een derde deel betaal.
Ik heb Ziggo Alles in 1 Plus. De test heb ik Maandag 9-3-15 gedaan om 15.15 uur. Gemeten: Ping 7 Downlowadspeed 122,37 Uploadspeed 12,46 Ik woon in Noord-Holland. Ik vind dit supersnel! Misschien dat andere mensen hier wat aan hebben, die bij Ziggo zitten.

[Opmerking redactie: 2 berichten samengevoegd in 1]

J.Q.M. van Baar geeft aan dat zijn snelheid een stuk omlaag gaat zodra hij zijn televisie gebruikt. Bij ADSL-abonnementen gaat de bandbreedte voor IP-tv inderdaad af van de bandbreedte voor internet en dus houd je een lagere snelheid over. Wat zijn de ervaringen van andere mensen hiermee?

Ron L. wil graag glasvezel, daar zijn hogere snelheden mogelijk. Alleen ligt er in zijn wijk nog geen glasvezel. Heel soms starten bewonersgroepen zelf een initiatief daarvoor, maar een makkelijkere optie is misschien om te kiezen voor kabel. Is kabel een optie op jouw adres? Ik vind het zelf overigens nog wel interessant om te weten of Nederlanders voor snel internet op hun adres eigenlijk wel kunnen kiezen tussen meerdere aanbieders - en niet alleen maar ÉÉn kabelaar.

Knorrebor stelt een andere interessante vraag: of de snelheid die hij krijgt wel echt snel is. Ik vind 90 Mbps snel, alhoewel sommige glasaanbieders daar nog wel 'overheen' gaan: 500 Mbps en zelfs 1 Gbps zijn ook mogelijk. Een andere vraag is natuurlijk of je die snelheden wel nodig hebt. Het hangt er vanaf waar je het allemaal voor gebruikt. Voor veel mensen is een snelheid van tenminste 20 Mbps voldoende. Als je daar dan (voor ADSL) nog de bandbreedte voor televisie bij moet optellen, zal 30 of 35 Mbps voor veel mensen voldoende zijn. Maar dat wil niet zeggen dat dit voor iedereen voldoende is; niet iedereen is (gelukkig!) zo'n 'zunige' Hollander als ik 😉 Mensen die films willen downloaden of films in hoge resolutie streamen, willen meer snelheid. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Meer achtergrondinformatie over snelheden vind je hier: http://www.consumentenbond.nl/glasvezel/extra/internet-via-glasvezel/#item3 en meer informatie over de verschillen tussen kabel, dsl of glasvezel staat hier: http://www.consumentenbond.nl/internetproviders/extra/kabel-vs-adsl

Ik blijf van mening dat als KPN je een abbonnement aanbied van max 50 en je krijgt nog niet eens 13 dat niet kan. Ik heb op de KPN site gekeken en op mijn postcode is het mogelijk om een abbonnement van max 50 te krijgen. Dit abonnement heb ik maar krijg een veel lagere snelheid. Ik vind dat als KPN maar een deel van de snelheid kan leveren dan moeten zij ook de prijs aanpassen en niet steeds op de hun voorwaarden wijzen. Dat zou hetzelfde zijn als ik een pak hagelslag van 500 gram koop en de winkel zegt in deze doos kan max 500 gram zitten maar er kan ook minder in zitten. Als dit laatse het geval zou zijn zou heel Nederland op zijn achterste poten staan. Internet providers kunnen hier blijkaar mee weg komen. Ik blijf vinden dat de CB hiervoor moet strijden. M.a.w. betalen voor hetgeen je geleverd krijgt.
Ik ben abonnent bij XS4ALL en in begin had ik ook maar rond de 10 Mbps op een ADSL aansluiting. Ik heb toen gevraagd of het niet sneller kan en ze hebben me op een VDSL poort aangesloten. Die zit niet in de wijkcentrale maar in een telefoonkast ergens aan de straat. Ik heb nu altijd de volle 50 Mpbs voor die ik betaal. Volgens mijn Fritz!Box kan de verbinding tot 98 Mbps download en 22 Mbps upload, maar ik vind 50 Mbps genoeg en wil niet meer betalen.

Het is een beetje raar: XS4ALL is een dochterbedrijf van KPN en alle hardware aan de kant van de provider is eigendom van KPN maar je krigt bij XS4ALL veel beter service dan bij de moeder.
Badge

De 90 Mbps is voor de overgrote meerderheid supersnel. De hogere snelheden van 500 Mbps en zelfs 1 Gbps zijn wel leuk om te hebben maar in principe nergens voor nodig. Het grootste probleem is de 'andere kant' die niet die snelheid voor jou beschikbaar heeft. Ik heb op dit moment 1 Gbps hier in huis maar als je ziet wat je daar daadwerkelijk van kan gebruiken is dat maar een fractie.

Tijdens HD-films kijken via Netflix is het gebruik zo'n 8 - 9 Mbps. Als ik iets download uit de nieuwsgroepen kom ik tot maximaal 350 - 400 Mbps. Allereerst zijn er maar weinig betaalbare Usenet aanbieders die hoge snelheden aanbieden en dan is de snelheid ook nog eens afhankelijk van hoe druk het bij die aanbieder is. Op de drukke tijden zakt de snelheid ook nog eens in.

Om een idee te krijgen wat internetgebruikers verbruiken staat er op de website van SKV (een kabelaar uit Veendam die zowel via COAX als glasvezel zijn diensten aanbiedt) een realtime verbruiksgrafiek van alle ruim 6700 internetabonnees. KLIK HIER

In de piektijden wordt er zo'n 3 Gbps verbruikt en een 600 Mbps verstuurd.

Ik heb mijn internetsnelheid wel eens aangepast om te kijken wat het 'gevoel' is als deze lager is dan 1 Gbps en of ik dat uiteindelijk ook merk. Voor mijzelf begin ik het pas te merken bij 250 Mbps, dan gaat het downloaden uit de nieuwsgroepen langzamer dan ik gewend ben. De overige dingen blijven even snel gaan en merk ik niets. Pas onder de 25 Mbps ga ik het echt merken dat de snelheid beperk is, e-mail met grote bijlage komen langzamer binnen en bij het online filmpjes kijken moet je iets langer wachten voordat het filmpje begint.

Als ik geen rekening houd met het downloaden uit de nieuwsgroepen loopt alles vanaf een snelheid van 50 Mbps erg prettig.
Reputatie 3
Badge +4
Die verbruiksgrafiek van SKV says it all: zoveel gebruiken mensen (nog) niet. Een mooi duidelijk voorbeeld is dat. Dat wordt idd mogelijk anders als er 'aan de andere kant' nieuw aanbod komt. F. Egmond merkt bij een snelheid van 50 Mbps haast geen verschillen tussen typen gebruik, alleen bij het het downloaden uit nieuwsgroepen merkt hij dan dat dat langzamer gaat. Hebben anderen hier ervaringen? 'Europa' heeft als doel dat in 2020 iedereen de beschikking heeft over een minimale internetsnelheid van 30 Mbps en 50% een snelheid van minimaal 100 Mbps.

@ K.J. Oosterling: het blijft een opvallende situatie: dat KPN zegt pas VDSL te willen aansluiten zodra jij televisie (of triple play) afneemt. Heb jij inmiddels zelf al meer informatie hierover? En kan je idd niet overstappen naar een andere aanbieder; bv dochter XS4ALL zoals U.K. Boche suggereert of misschien kun je overstappen naar een kabelaar? Ik heb ondertussen ook aan KPN gevraagd of dit hun beleid is en gevraagd of ze hierover op dit topic willen informeren.

@ Ron L.: in een eerdere reactie schrijf je dat je voor 25 Mbps betaalt, dat je 13 Mbps krijgt en dat je korting van KPN krijgt. Betaal jij dus inderdaad minder dan jouw abonnement? Of begrijp ik dit verkeerd? Dat kan dan een interessant voorbeeld voor anderen zijn.

Die verbruiksgrafiek van SKV says it all: zoveel gebruiken mensen (nog) niet. Een mooi duidelijk voorbeeld is dat. Dat wordt idd mogelijk anders als er 'aan de andere kant' nieuw aanbod komt. F. Egmond merkt bij een snelheid van 50 Mbps haast geen verschillen tussen typen gebruik, alleen bij het het downloaden uit nieuwsgroepen merkt hij dan dat dat langzamer gaat. Hebben anderen hier ervaringen? 'Europa' heeft als doel dat in 2020 iedereen de beschikking heeft over een minimale internetsnelheid van 30 Mbps en 50% een snelheid van minimaal 100 Mbps.

@ K.J. Oosterling: het blijft een opvallende situatie: dat KPN zegt pas VDSL te willen aansluiten zodra jij televisie (of triple play) afneemt. Heb jij inmiddels zelf al meer informatie hierover? En kan je idd niet overstappen naar een andere aanbieder; bv dochter XS4ALL zoals U.K. Boche suggereert of misschien kun je overstappen naar een kabelaar? Ik heb ondertussen ook aan KPN gevraagd of dit hun beleid is en gevraagd of ze hierover op dit topic willen informeren.

@ Ron L.: in een eerdere reactie schrijf je dat je voor 25 Mbps betaalt, dat je 13 Mbps krijgt en dat je korting van KPN krijgt. Betaal jij dus inderdaad minder dan jouw abonnement? Of begrijp ik dit verkeerd? Dat kan dan een interessant voorbeeld voor anderen zijn.

@Piek: ondanks de nabijheid van de wijkcentrale ontvang ik via KPN slechts 16 À 17 Mbps downloadsnelheid. Officieus (d.w.z. telefonisch; schriftelijk wil men dit niet bevestigen) zegt KPN dat er een gebrek aan VDSL poorten in de centrale is en dat daarom de VDSL poorten alleen gebruikt worden wanneer zich een triple play klant meldt. Ik blijf dus op een ADSL2+ poort zitten zolang ik geen TV van KPN afneem.

Ik neem alleen Internet en telefonie van KPN af; TV heb ik van UPC (voor de lage prijs van een analoog TV pakket biedt UPC TV aan zonder set-op box - die ik niet wil - en inmiddels ook digitale TV mey de 3 NPO zenders in HDTV kwaliteit). Die combinatie bevalt mij prima (bij storingen heb ik altijd een uitwijkmogelijkheid), terwijl het tegenwoordig goed mogelijk is uitgebreide entertainment te ontvangen zonder een uitgebreid en duur TV abonnement waarin je verplicht bent een set top box te huren. Ik heb bijvoorbeeld voor een gering bedrag een mini pc (de NUC van Intel) gekocht en daarop het gratis KODI mediaspeler programma geÏnstalleerd. Ook voor een dienst als Netflix heb je geen KPN of UPC nodig.

Juist vandaag heeft mijn gemeente (Haarlem) bekend gemaakt dat er een samenwerkingsovereenkomst met KPN is gesloten voor een stadsbreed snel Internet. Een initiatiefgroep had gepleit vooor een glasvezelnet, maar er is uit financiele overwegingen gekozen voor VDSL. Alleen waar het kopernetwek van KPN te slecht is en bij nieuwbouw zal een glasnet worden aangelegd. Iedere Haarlemmer zou dan voor een aantrekkelijk tarief snel Internet moeten krijgen. Het is goed om te beseffen dat KPN sinds het vorig jaar de glasvezeloperator Reggefiber heeft overgenomen (in feite is een potentiele concurrent geneutraliseerd), de uitrol van glas aan banden heeft gelegd en vrijwel volledig lijkt te gaan leunen op VDSL technieken. Veel van deze VDSL trucs zijn echter nog niet volledig bewezen, en daarmee is het maar de vraag of de snelheidclaims van KPN ook daadwerkelijk worden gerealiseerd. Het feit dat KPN blijft leunen op VDSL betekent ook dat de snelheidsclaims, net zoals nu, onder voorbehoud zullen worden gesteld (het kan ook in de toekomst zo maar de helft of minder zijn). Ik wacht in ieder geval even af wat het antwoord van UPC in Haarkem wordt. Een prijzenoorlog is zomaar mogelijk.

Geachte I. Piek. Ik heb inderdaad geschreven dat ik een abonnement heb van 25Mbps. Dit bleek ik mis te hebben ik heb KPN Internet + bellen Thuis Standaard. Bij dit abonnement is de downloadsnelheid maximaal 50 Mbps. Ik haal echter een lage internetsnelheid. Ik heb hier verleden jaar over geklaagd bij KPN. Na levering van een nieuw modem en een reset van KPN blijft de internetsnelheid laag. Ik krijg maximaal 13Mbps. Zowel via Wifi als via een netwerkkabel. Ik heb van alles gebrobeerd. Op advies van KPN het modem zo dicht mogelijk bij het aansluitpunt geplaatst maar snelheid blijft laag. KPN wijst op de voorwaarden waarin staat dat het maximum het maxium is. Deze snelheid is een theoretische snelheid. In de praktijk kan hij volgens KPN lager zijn. Ik blijft 13 Mbps te laag vinden. Als tegemoetkoming heeft de KPN mij een jaar lang een korting gegeven van 10 euro per maand. Dit was echter eenmaling. Ik blijf, zoals ik al eerder heb geschreven, van mening dat dit niet moet kunnen.

Ron L.
Goedemiddag,

Op onze overzichtspagina (kpn.com/internetsnelheid) communiceren wij per adres de verwachte snelheid, en voordat de klant definitief bestelt doen we dat nogmaals in de bevestigingsbrief. Erg vervelend om te horen dat er in sommige gevallen toch een andere verwachting is ontstaan. Wij kijken in deze situatie dan ook graag per klant naar wat wij hierin kunnen betekenen, hiervoor hebben wij alleen de klantgegevens nodig. Deze kunnen per e-mail naar webcare@kpn.com met een korte beschrijving van het probleem, bij ontvangst gaan wij direct bezig met het zoeken naar een oplossing.

Vriendelijke groet,

KPN Webcare

Goedemiddag,

Op onze overzichtspagina (kpn.com/internetsnelheid) communiceren wij per adres de verwachte snelheid, en voordat de klant definitief bestelt doen we dat nogmaals in de bevestigingsbrief. Erg vervelend om te horen dat er in sommige gevallen toch een andere verwachting is ontstaan. Wij kijken in deze situatie dan ook graag per klant naar wat wij hierin kunnen betekenen, hiervoor hebben wij alleen de klantgegevens nodig. Deze kunnen per e-mail naar webcare@kpn.com met een korte beschrijving van het probleem, bij ontvangst gaan wij direct bezig met het zoeken naar een oplossing.

Vriendelijke groet,

KPN Webcare

Geachte KPN Webcare,

Verleden jaar heb ik via klachtenkompas contact gehad met KPN. Van alles is er gedaan om mijn snelheid te verbeteren. Volgens uw site moet de maximale snelheid op mijn adres 1441HG 24 M moeten zijn. Ik betaal voor 50 M en krijg vervolgens rond de 14 M. Ik ben en blijf van mening dat als u max 24 M kunt leveren u daar ook uw prijs op aan moet passen.

Met vriendelijke groet,

Ron

Goedemiddag,

Vriendelijke groet,

KPN Webcare

Geachte KPN Webcare,

Verleden jaar heb ik via klachtenkompas contact gehad met KPN. Van alles is er gedaan om mijn snelheid te verbeteren. Volgens uw site moet de maximale snelheid op mijn adres 1441HG 24 M moeten zijn. Ik betaal voor 50 M en krijg vervolgens rond de 14 M. Ik ben en blijf van mening dat als u max 24 M kunt leveren u daar ook uw prijs op aan moet passen.

Met vriendelijke groet,

Ron

Door Ron L.

Hoi Ron,

Ondanks het eerdere contact wil ik je toch vragen om contact met ons op te nemen via webcare@kpn.com. We zoeken graag samen naar een oplossing!

Vriendelijke groet,

KPN
Toch maar even een mailtje gestuurd naar KPN.
Ziggo Alles in 1 Plus via de kabel

Beloofd 120 / 12 Mbits/s

Gemeten 123 / 11 Mbits/s

Geen klachten werkt probleemloos.
Vandaag snelheidverhoging KPN. Volgens site KPN is maximaal haalbare 24Mbs. Krijg nu 23.56 Mbs. Ik heb een abonnement van max 50 Mbs. Krijg nu 50% van waarvoor ik betaal. Ben blij met snelheidsverhoging en stabiel internet maar blijf het opmerkelijk vinden. Verleden jaar geklaagd via klachtenkompas en een hogere snelheid was niet mogelijk. Via dit forum blijkt het ineens wel te kunnen.
@Ron L

Ik zal wel iets fundamenteels niet begrijpen maar waarom switch je niet naar Kabel? Je geeft zelf aan gÉÉn gebruik van triple play van de KPN te willen maken dus ik neem aan dat je al een kabelaansluiting hebt.
Ik heb TV van UPC. De reden dat ik (nog) niet overstap is het feit dat KPN stabiel internet biedt zonder storing. Van UPC hoor je wisselende berichten. Ook wil ik geen Horizon.
201 mbits down, 20 up. Ziggo. constant.
Reputatie 3
Badge +4
Een update over een onderwerp dat hieraan gerelateerd is. Uit onderzoek blijkt namelijk dat consumenten te weinig keuze hebben als ze snel internet willen. Een voorbeeld: je hebt kabel, maar wilt een andere aanbieder; kun je dan voor een andere aanbieder kiezen die snel internet levert? We kregen veel opmerkingen van mensen die zeiden dat ze te weinig alternatieven hadden om uit te kiezen. Wat ik nu gaaf vind, is dat onderzoeksbureau Stratix voor ons heeft weten uit te zoeken hoe groot dit probleem nu écht is. Het resultaat is (helaas) bedroevend (maar wél zeer duidelijk): slechts 17% van de Nederlanders heeft écht keuze uit tenminste 3 aanbieders van snel internet. Veel consumenten hebben maar keuze uit 2, 1 of geen (...) verschillende aanbieders als het om snel internet (tenminste 30 Mbps) gaat. Er moet meer concurrentie komen en de netwerken moeten open. Meer informatie over het onderzoek: http://www.consumentenbond.nl/campagnes/snel-internet/onderzoek/ en over de actie: http://www.consumentenbond.nl/campagnes/snel-internet/.
Badge
Het was ook interessant geweest als onderzocht was waarom aanbieders niet hun diensten willen aanbieden op 'open glasvezelnetwerken' als het netwerk niet van KPN is.

Er zijn in Nederland diverse 'open glasvezel netwerken' en met uitzondering van Harderwijk willen KPN, Vodafone en noem ze maar hun diensten niet gaan aanbieden. In Veendam hebben we een open glasvezelnetwerk maar met uitzondering van PlinQ wil niemand zijn diensten daar op aan gaan bieden.

Je kan dan wel meer open netwerken willen hebben maar als de aanbieders het niet willen kom je nog geen stap verder.
Gemeten: 980 Mbps down, 950 Mbps up.
  • Beloofd: 1000 Mbps down, 1000 Mbps up.
  • Provider: Tweak (locatie almere)
  • Aansluiting: Glasvezel
  • @ I Piek,

Bij Alles in een pakketten over (V)DSL of Glasvezel gaat het bandbreedte die je nodig hebt voor je TV data stroom AF van je internetsnelheid. Overigens is dit bij Glasvezel alleen als je aan het max van de lijnsnelheid zit (bij KPN glasvezel 200 mb of in sommige gebieden 500 mb)

Dit betekent in het geval van een KPN alles in een standaard (60mb) er per TV decoder die aanstaat tussen de 6 en 10 mb van de lijn snelheid afgaat. (bij HD zenders heb je meer bandbreedte nodig) Je krijgt standaard 2 decoders en je kunt er vlgs mij nog max 2 bij bestellen. Worst case scenario heb je dan dus 40mbit wat van je lijn afgaat...

Als je ook van KPN de alles in een glasvezel neemt dan krijg je netto 60 mb internetsnelheid, waarbij de TV bandbreedte makkelijk over de glasvezel lijn ernaast kan lopen.

Bij Kabel loopt het weer helemaal anders aangezien daar op verschillende wijzes TV kunt kijken. (analoog, DVB-C of interactief) de gepromote internetsnelheid is vlgs mij altijd netto, omdat dit netwerk technisch ook gescheiden is. Echter loop je vooral bij hogere theoretische snelheden wel sneller tegen beperkingen aan. dit heeft vooral te maken met je directe buren. (De COAX kabel blijft een lusje in de straat waar iedereen aan vast zit, dus hoe meer buren op de enkele kabel des te meer 'last' je hebt.)

De vraag omtrent wat welke snelheid snel genoeg is, is het antwoord natuurlijk erg subjectief. fervente downloaders zullen natuurlijk zo hoog mogelijke snelheid willen hebben en gamers zullen eerder naar een zo laag mogelijke ping tijd willen.

Per saldo zal een gemiddelde consument het verschil (tijdens het surfen) niet merken tussen 30, 50 of 100 mbit. Maar hoe meer gebruik er is in parallel (mobiele apparaten, downloaden en TV kijken) hoe voller de lijn zal zijn.

Ron L. wil graag glasvezel, daar zijn hogere snelheden mogelijk. Alleen ligt er in zijn wijk nog geen glasvezel. Heel soms starten bewonersgroepen zelf een initiatief daarvoor, maar een makkelijkere optie is misschien om te kiezen voor kabel. Is kabel een optie op jouw adres? Ik vind het zelf overigens nog wel interessant om te weten of Nederlanders voor snel internet op hun adres eigenlijk wel kunnen kiezen tussen meerdere aanbieders - en niet alleen maar één kabelaar.

Geplaatst door I Piek op Mrt 3, 2015.
    Reputatie 3
    Badge +4
    Het is idd ook goed om te kijken waarom derden niet op glasvezel toetreden. Komt dit door te hoge kosten of iets anders? Dit is ook een goede vraag aan de politiek overigens en een goede volgende stap. We wilden nu wel eerst het probleem goed in kaart brengen. Overigen lag glasvezel eind 2014 in 2,3 miljoen huishoudens http://www.telecompaper.com/nieuws/ftth-markt-groeit-naar-23-miljoen-aansluitingen-in-2014--1085080

Het was ook interessant geweest als onderzocht was waarom aanbieders niet hun diensten willen aanbieden op 'open glasvezelnetwerken' als het netwerk niet van KPN is.

Er zijn in Nederland diverse 'open glasvezel netwerken' en met uitzondering van Harderwijk willen KPN, Vodafone en noem ze maar hun diensten niet gaan aanbieden. In Veendam hebben we een open glasvezelnetwerk maar met uitzondering van PlinQ wil niemand zijn diensten daar op aan gaan bieden.

Je kan dan wel meer open netwerken willen hebben maar als de aanbieders het niet willen kom je nog geen stap verder.

Geplaatst door F. Egmond op Aug 25, 2015.

Reageer