Consumentenbond.nl

Welke internetsnelheid krijg jij echt geleverd?

Toon eerste bericht

138 reacties

Badge
Het 'last hebben van de buren' kan zowel over COAX als over glasvezel plaats vinden. Dit heeft niets te maken met de toegepaste techniek maar met de capaciteit die een provider voor zijn abonnees beschikbaar heeft gesteld. Internetcapaciteit wordt altijd gedeeld met de buren maar als er voldoende capaciteit is merk je er niets van.

Op de vraag wat voor snelheid iemand echt nodig heeft is moeilijk een antwoord te geven. In HD streamen in de hoogste kwaliteit via Netflix kost 8 Mbps. Downloaden uit nieuwsgroepen is weer afhankelijk van de aanbieder. Ik heb een aanbieder die onbeperkte snelheid biedt maar vaak niet hoger uitkomt dan 400 Mbps.

Uit een eigen test ga ik het zelf merken zo tussen de 50 en 75 Mbps. Bij minder ervaar ik af en toe dat het wat langzamer is maar bij een hoger abonnement merk ik geen verschil of ik nu 100 Mbps, 200 Mbps of 1 Gbps heb. Ik heb het downloaden uit de nieuwsgroepen hierbij uit de test gelaten.

Als je naar het verbruik kijkt van zo'n 7000 internetters (COAX en glasvezel door elkaar heen en allemaal symmetrische snelheden) met als hoogste abonnement 200 Mb download krijg je de volgende grafiek :

Het totale werkelijke gebruik valt dus reuze mee. Als ik naar mijn eigen verbruik van de afgelopen week in grafiekvorm kijk zie ik dat het verbruik erg mee valt :

Helemaal eens dat de snelheid van je lijn uiteindelijk afhankelijk is van de zwakste schakel. 9 van de 10 keer zal dat dan ook de betreffende website zijn die je bezoekt.. 🙂 Of de brakke usenet server in een achteraf hoekje van een datacenter. Alle providers hebben de grootst mogelijke moeite om hun backbone genoeg bandbreedte te geven.

Vanuit de techniek is COAX inferieur aan glasvezel omdat hoe je het wend of keert altijd op straat niveau een kabel deelt en die specifieke bandbreedte is simpelweg beperkt. Daarnaast wordt de frequentie nu al 100% ingedeeld (betekent niet dat het in gebruik is) en ingezet voor meerdere doeleinden. Een van de redenen waarom de kabelboeren zo graag analoge TV willen uitzetten is omdat ze die frequenties dolgraag willen inzetten voor andere diensten.

Glazvezel heeft vanwege de ster vorm op lokaalniveau geen last van 'overspraak', maar natuurlijk geldt ook hier dat de bandbreedte die de provider inkoopt vanaf de co-locatie je snelheid bepaald. (dit geld ook voor de kabelboeren)

Het 'last hebben van de buren' kan zowel over COAX als over glasvezel plaats vinden. Dit heeft niets te maken met de toegepaste techniek maar met de capaciteit die een provider voor zijn abonnees beschikbaar heeft gesteld. Internetcapaciteit wordt altijd gedeeld met de buren maar als er voldoende capaciteit is merk je er niets van.

Op de vraag wat voor snelheid iemand echt nodig heeft is moeilijk een antwoord te geven. In HD streamen in de hoogste kwaliteit via Netflix kost 8 Mbps. Downloaden uit nieuwsgroepen is weer afhankelijk van de aanbieder. Ik heb een aanbieder die onbeperkte snelheid biedt maar vaak niet hoger uitkomt dan 400 Mbps.

...........

Geplaatst door F. Egmond op Aug 25, 2015.
Reputatie 3
Badge +4
Ten aanzien van het 'vol' zitten van de kabel (mede vanwege analoge TV): in Harderwijk zijn twee onafhankelijke aanbieders actief op de kabel (blijkt uit onderzoek van Stratix). Dat vind ik interessant; zou dat ook niet op meer plaatsen kunnen? Meer concurrentie is goed voor consumenten.

Helemaal eens dat de snelheid van je lijn uiteindelijk afhankelijk is van de zwakste schakel. 9 van de 10 keer zal dat dan ook de betreffende website zijn die je bezoekt.. 🙂 Of de brakke usenet server in een achteraf hoekje van een datacenter. Alle providers hebben de grootst mogelijke moeite om hun backbone genoeg bandbreedte te geven.

Vanuit de techniek is COAX inferieur aan glasvezel omdat hoe je het wend of keert altijd op straat niveau een kabel deelt en die specifieke bandbreedte is simpelweg beperkt. Daarnaast wordt de frequentie nu al 100% ingedeeld (betekent niet dat het in gebruik is) en ingezet voor meerdere doeleinden. Een van de redenen waarom de kabelboeren zo graag analoge TV willen uitzetten is omdat ze die frequenties dolgraag willen inzetten voor andere diensten.

Glazvezel heeft vanwege de ster vorm op lokaalniveau geen last van 'overspraak', maar natuurlijk geldt ook hier dat de bandbreedte die de provider inkoopt vanaf de co-locatie je snelheid bepaald. (dit geld ook voor de kabelboeren)

...........

Geplaatst door H. Huitema op Aug 26, 2015.
Eventjes gekeken welke partij in harderwijk levert, dit blijkt Solcon te zijn.

Die levert een glasvezel dient met meerdere snelheden. Wat wel leuk is is dat ze als basis TV dienst de Analoge + DVB-C TV signaal van CAI meeleveren. dit zijn 75 zenders + 7 zenders in HD.De interactieve TV diensten en de meer uitgebreide pakketten zijn alleen via het IP-TV netwerk te kijken. Dus moet je dan alsnog een extra decoder plaatsen wat voor Glasvezel (en VDSL) normaal is.

Het leuke is dat Solcon een typisch markt uitdager is, dus zijn de prijzen erg concurrerend (zelfde geldt voor Tweak)

Ten aanzien van het 'vol' zitten van de kabel (mede vanwege analoge TV): in Harderwijk zijn twee onafhankelijke aanbieders actief op de kabel (blijkt uit onderzoek van Stratix). Dat vind ik interessant; zou dat ook niet op meer plaatsen kunnen? Meer concurrentie is goed voor consumenten.

Geplaatst door I Piek op Aug 26, 2015.
Reputatie 3
Badge +4
Solcon levert inderdaad in Harderwijk en er zijn nog veel meer (écht verschillende) aanbieders:

• Er is coax van CAIway en van CAI Harderwijk (waarover Solcon en Xs4you diensten leveren).
  • Verder zijn er drie onafhankelijke aanbieders op glasvezel: CAIway, KPN en CAI Harderwijk (met Solcon, Xs4you, Plinq en Fiber.nl) en
  • Er is nog VDSL van KPN (waarover ook Vodafone, Online, etc leveren).
Wat een keuzemogelijkheden voor consumenten!

Bovenstaande informatie komt van onderzoeksbureau Stratix. Stratix schrijft verder dat voor een aantal glasvezelinvesteringen door kleine netten vaak wordt samengewerkt met een aantal ISP's die zelf wel landelijk actief zijn, maar niet zo breed bekend, zoals Plinq, TriNED, DDS (De Digitale Stad), Solcon en Tweak. Tweak wordt genoemd als voorbeeld van een aanbieder die zeer hoge snelheden tot en met 1 Gbit/s levert in de steden Almere, Enschede en Leeuwarden. Het onderzoeksrapport van Stratix is hier na te lezen: http://www.consumentenbond.nl/campagne-content/sne.... Het is veel informatie, maar zeer interessant en voor wie van getallen houdt een aanrader :-)

[quote]

Eventjes gekeken welke partij in harderwijk levert, dit blijkt Solcon te zijn.

Die levert een glasvezel dient met meerdere snelheden. Wat wel leuk is is dat ze als basis TV dienst de Analoge + DVB-C TV signaal van CAI meeleveren. dit zijn 75 zenders + 7 zenders in HD.De interactieve TV diensten en de meer uitgebreide pakketten zijn alleen via het IP-TV netwerk te kijken. Dus moet je dan alsnog een extra decoder plaatsen wat voor Glasvezel (en VDSL) normaal is.

Het leuke is dat Solcon een typisch markt uitdager is, dus zijn de prijzen erg concurrerend (zelfde geldt voor Tweak)
Badge

Geplaatst door I Piek op Aug 26, 2015.
Meerdere onafhankelijke aanbieders op de kabel is lastig wat infrastructuur en capaciteit betreft. Met onafhankelijk bedoel ik de situatie zoals de consumentenbond die beschrijft : eigen apparatuur van de aanbieder.

Kabel Noord heeft dit gehad waarbij er 3 aanbieders op de coax waren : Kabel Noord, UPC en Ziggo. Wegens de benodigde capaciteit voor de vele (HD) zenders komt deze situatie niet meer voor in kabelland.
Badge

Uit een eigen test ga ik het zelf merken zo tussen de 50 en 75 Mbps. Bij minder ervaar ik af en toe dat het wat langzamer is maar bij een hoger abonnement merk ik geen verschil of ik nu 100 Mbps, 200 Mbps of 1 Gbps heb. Ik heb het downloaden uit de nieuwsgroepen hierbij uit de test gelaten.

Als je naar het verbruik kijkt van zo'n 7000 internetters (COAX en glasvezel door elkaar heen en allemaal symmetrische snelheden) met als hoogste abonnement 200 Mb download krijg je de volgende grafiek :

Het totale werkelijke gebruik valt dus reuze mee. Als ik naar mijn eigen verbruik van de afgelopen week in grafiekvorm kijk zie ik dat het verbruik erg mee valt :

De meeste mensen gebruiken een zeer beperkte capaciteit van hun aansluiting.

Op http://www.appspeed.nl/nl/Gewenste_snelheden.html staat een lijstje met snelheden die nodig zijn om iets te kunnen doen. Als je dit met een aantal mensen in huis gelijktijdig doet dan komt een gemiddeld huis niet boven de 30Mbit/sec

Je vraagt je dus af waar die hoge snelheden voor de meest mensen voor nodig zijn.
Helemaal mee eens.

Voor het reguliere gebruik is 30 mbit meer dan voldoende. Daar zou je als rekensommetje voor de veiligheid nog de TV bandbreedte bij op kunnen tellen. (8mbit per TV)

30 + (#Tv's * 😎 = te adviseren snelheid.

Voor mij persoonlijk (tweak glasvezel) was het kiezen tussen 50 mbit voor 49,95 of 1000 mbit voor 54,95. Tja dan is de keuze snel gemaakt.. ;-)

De meeste mensen gebruiken een zeer beperkte capaciteit van hun aansluiting.

Op http://www.appspeed.nl/nl/Gewenste_snelheden.html staat een lijstje met snelheden die nodig zijn om iets te kunnen doen. Als je dit met een aantal mensen in huis gelijktijdig doet dan komt een gemiddeld huis niet boven de 30Mbit/sec

Je vraagt je dus af waar die hoge snelheden voor de meest mensen voor nodig zijn.

Geplaatst door D. Swart op Aug 27, 2015.
Badge
Stel dat er 4 personen in een woning wonen en

2 personen zitten naar verschillende TV kanalen in HD kwaliteit te kijken en gelijktijdig te browsen

2 personen zitten op youtube te kijken

Dat levert de volgende telling op (volgens http://www.appspeed.nl/nl/Gewenste_snelheden.html) :

2 x HD + 2 Browser = 20 + 2 = 22 Mbit/sec

2 x Youtube = 8 Mbit/sec

Geeft een telling van 30 Mbit/sec

Dat is dan op momenten dat iedereen volop bezig is!
In maart 2015 lage internetsnelheid KPN. In centrale aangesloten op VDSL en snelheid ging naar de 23 Mbits. Helaas van korte duur. Nu in oktober 2015 is snelheid gezakt naar 15 Mbits. Komende week komt er een monteur van KPN. Ben benieuwd. Ik denke dat ik uiteindelijk toch maar overga naar Ziggo. Ik heb niet veel vertrouwen meer in KPN.
Reputatie 4
Badge +5
Caiway, glasvezel, 500Mbit/s

Badge
Het is mooi dat je een snelheid van meer dan 500 Mbit/sec meet.

Wellicht kun je toelichten welke toepassingen je hebt die deze snelheid noodzakelijk maken.
Reputatie 3
Badge +4
Inderdaad mooi dat je een hoge snelheid meet. Welke snelheid wordt beloofd? Het is idd ook altijd wel een discussie welke snelheid mensen écht nodig hebben, maar het is ook duidelijk dat de beloftes hier (bij glasvezel) beter worden waargemaakt dan bij (V)DSL, waar de afstand tot de wijkcentrale in een veel lagere snelheid resulteert. En ook al heeft niet iedereen 500 Mbps nodig, het beperkt je natuurlijk ook niet: Baat het niet, dan schaadt het niet.
Badge
Het lijkt mij duidelijk dat er geleverd moet worden wat is beloofd (en wordt betaald). Als je kijkt op dit lijstje: http://www.appspeed.nl/nl/Gewenste_snelheden.html welke snelheden je nodig hebt voor diverse activiteiten dan kom ik aan maximaal 30 Mb/s (zie mijn optelling in de reactie van 27 aug 2015).

Het 'schaadt' in zoverre dat je betaalt voor iets dat je niet gebruikt.
Anderhalf jaar geleden gekozen voor Online.nl snel internet van 10 MB. Sinds die tijd altijd 8 MB snelheid gehad waarmee ik tevreden was. Drie maanden geleden is mijn snelheid echter bijna gehalveerd naar 5.1 MB volgens Speedtest. Modem, kabel, apparatuur vervangen en monteur van KPN langsgeweest. Online.nl wil niets weten van de Speedtest. Monteur van KPN vertelde mij dat de lijn tussen de wijkcentrale en mijn woning niet goed is en op zijn apparatuur veel storingen aangeeft. Daarna nooit meer iets van Online.nl gehoord. Ontvang dus ineens een lagere snelheid, maar moet mijn contract wel uitzitten tot februari 2016. Ik gebruik mijn verbinding intensief voor online gamen en dat gaat nu niet meer omdat mijn snelheid te laag is om games te hosten. Daarnaast wil ik melden dat Online erg bot is, afspraken niet nakomt om terug te bellen en niet op mails en brieven reageerd. Bewijzen dat mijn snelheid anderhalf jaar wel goed gewerkt heeft kan ik moeilijk.
Badge
Misschien kan je enige duidelijkheid geven:Jij hebt 5.1 Mb/sec gemeten met Speedtest.De monteur van kpn/Online.nl heeft ???? gemeten met ????.Kortom, krijg jij geleverd waarvoor je een overeenkomst hebt afgesloten?
Misschien kan je enige duidelijkheid geven:

Jij hebt 5.1 Mb/sec gemeten met Speedtest.De monteur van kpn/Online.nl heeft ???? gemeten met ????.Kortom, krijg jij geleverd waarvoor je een overeenkomst hebt afgesloten?

Geplaatst door D. Swart op Nov 5, 2015.

Ik heb alleen meetgegevens van Speedtest. Ongeveer drie maanden lang dagelijks gemeten. 5.1 MB is het maximale. Zowel bekabeld als draadloos. Daarvoor anderhalf jaar lang 8 MB gemeten met dezelfde Speedtest.
Badge
Als iedereen uitgemeten en uitgerepareerd is, lijkt het me tijd om een andere provider te gaan zoeken. Als er tenminste andere mogelijkheden zijn voor jou: de telefoon valt af. Blijven kabel, glasfibre en GSM (4G) over.

Als iedereen uitgemeten en uitgerepareerd is, lijkt het me tijd om een andere provider te gaan zoeken. Als er tenminste andere mogelijkheden zijn voor jou: de telefoon valt af. Blijven kabel, glasfibre en GSM (4G) over.

Geplaatst door D. Swart op Nov 5, 2015.
Ja dat is weer een ander probleem. Ik wil nml. best bij Online.nl blijven desnoods meer betalen voor sneller internet, maar Online.nl zegt dat Glasvezel niet op mijn adres beschikbaar is. KPN zegt dat het wel beschikbaar is (ook door de monteur die het in de praktijk heeft nagekeken). Maar ik mag mijn twee jarig contract niet stopzetten van Online.nl en kan dus wel naar KNP overstappen, maar betaal ik een half jaar dubbel. Nou ja ik wil verder dit forum niet vervuilen met mijn klacht. Ik heb zojuist mijn gegevens neergelegd bij de geschillencommissie. Kortom. 10 MB beloofd, 5,1 MB ontvangen bij Online.nl en geen wil om het ook maar een beetje op te lossen.
Badge
Als je bij online.nl:
  • niet tevreden bent met de huidige snelheid
  • niet geleverd krijgt wat is afgesproken
  • geen antwoord krijgt waarom dit is
  • bij contractverlenging geen zicht heb op technische verbetering
Wat is dan de reden om te willen blijven?
Als je bij online.nl:

• niet tevreden bent met de huidige snelheid
  • niet geleverd krijgt wat is afgesproken
  • geen antwoord krijgt waarom dit is
  • bij contractverlenging geen zicht heb op technische verbetering
Wat is dan de reden om te willen blijven?

Geplaatst door D. Swart op Nov 6, 2015.
Reden om evengoed te "willen" blijven is uit gemak. Al mijn diensten lopen via Online.nl (tv, telefonie, internet) en ik ben bang bij een overstap even zonder te komen zitten. Daarnaast laten ze mij niet gaan omdat mijn contract nog loopt. Ik voel mij eigenlijk gechanteerd. Het liefst zou ik nu direct overstappen naar KPN of een andere betrouwbare provider.
Badge
Overstappen geeft natuurlijk altijd 'gedoe'. Als ik het goed begrijp, heb je nu ook je internet aansluiting via de KPN telefoon aansluiting. Je vertelde dat er een KPN technicus was geweest die problemen hierop heeft gezien. De KPN gaat geen nieuwe kabel voor jou ingraven dus de KPN valt als provider af.

Als je een provider via de kabel, glasfiber of GSM (4G) kiest, kun je deze parallel met de huidige provider gebruiken: De ene stekker eruit en de andere erin. Je betaalt alleen nog 4 maanden voor de oude provider.
Reputatie 2
Badge +4
Ziggo 120Mb:

Getest met een speed test 120Mb, maar zodra ik ga downloaden van een news server wordt dit strak afgeknepen op 30Mb.Bij surfen maakt het niet zoveel uit of je een 30 of 120Mb verbinding hebt, maar juist bij het downloaden van grote bestanden maakt het een cruciaal verschil.Dit is zo sinds Ziggo in de klauwen van het moederbedrijf van UPC terecht is gekomen.Klagen helpt niet, ze antwoorden steevast dat het aan mijn draadloze verbinding ligt en dat ik maar een kabel moet gebruiken.Maar ik gebruikt juist een kabel en haalde bij het oude Ziggo ook de 200Mb toen ik het hoogste abonnement nog had.Als je dat meldt krijg je simpelweg geen antwoord meer.

Het huidige Ziggo belazerd gewoon de kluit.Geen wonder dat de klanten bij tienduizenden tegelijk weg lopen, ik ben ook weg zodra er glasvezel ligt.Ik betaal nu voor een snelheid die ik niet krijg.
Badge
Hoe groot is het bestand dat je download?Hoe lang duurt het downloaden?

Als je die twee getallen op elkaar deelt heb je de snelheid in bytes/sec

Af meet je dit op een andere manier?
Reputatie 3
Badge +4
@Cablenexus: Ik vind het nogal wat: dat Online.nl je aan een jouw (2-jarig!) contract wil houden, terwijl ze niet leveren. Ben benieuwd naar de uitkomst; wil je ons op de hoogte houden? Het is idd wel nog de vraag wie wél sneller internet op jouw adres kan leveren, als er alleen koper ligt... En zo zijn we weer bij een ander probleem: er is te weinig keuze voor breedband (www.consumentenbond.nl/snelinternet).

@Free Spirit: Heb je hier 'bewijzen' van? Bv screenshots met een logboek, een video of iets anders?

Reageer