Consumentenbond.nl

Welke internetsnelheid krijg jij echt geleverd?


Reputatie 3
Badge +4

10 Mb/s, 30 Mb/s, 50 Mb/s, 90 Mb/s, 180 Mb/s en nog sneller 200 Mb/s!

Wij zijn benieuwd welke internetsnelheid jij Écht krijgt geleverd. Is dat vergelijkbaar met de door jouw provider beloofde snelheid?

Doe je mee? Meet dan de snelheid en maak de vergelijking. Plaats hier je reactie en geef jouw tips om de internetsnelheid te verbeteren.

Meet je reËle internetsnelheid

Om de reËle snelheid te meten, kun je gebruik maken van Speedtest.net. Let er daarbij op dat je drukt op 'begin test' en niet op 'nu starten'. Met de laatste optie (bovenin op de website) start je namelijk een computerscan in plaats van de snelheidsmeting.

Let vÓÓraf aan het meten ook op het volgende:

    Meet de snelheid met een netwerkkabel (dus niet via wifi) en zo dicht mogelijk bij de hoofdaansluiting. Zorg dat alle andere apparaten uit staan. Sluit zoveel mogelijk factoren uit die de snelheid beÏnvloeden. Vermijd bijvoorbeeld het gebruik van een oude pc of laptop met te weinig internetgeheugen en zet de programma’s tijdens het meten uit. Meet bij voorkeur een aantal keer. Als het kan een week lang en op verschillende tijstippen. Bereken het gemiddelde: dit is de reËle snelheid.
We zijn benieuwd naar jullie metingen en hoe de reËle snelheid zich verhoudt tot de beloofde snelheden. De beloofde snelheid vind je bijvoorbeeld terug in je contract, bevestigingsbrieven, e-mails of facturen.

Wil je in je reactie aangeven:

    Welke snelheid je hebt gemeten Van hoeveel keer meten de snelheid het gemiddelde is Wat de door jouw provider beloofde snelheid is De naam van je provider Als je het weet: van welk soort netwerk jouw provider (met jouw abonnement) gebruik maakt: (V)DSL, kabel of glas.


Hoe verbeter jij je snelheid?

We zijn ook benieuwd wat bij jou heeft geholpen om de snelheid van jouw internetverbinding te verbeteren. Heb je zelf geen oplossing kunnen vinden? Missschien dat deze tips een oplossing bieden.

Zie je dat de reËle snelheid op jouw adres structureel veel lager is dan de door jouw provider beloofde snelheid en wil je daarover klagen? Kijk dan naar het stappenplan.

138 reacties

Reputatie 4
Badge +3
https://tweakers.net/nieuws/129803/providers-moeten-minimale-en-gemiddelde-snelheden-gaan-melden.html
Reputatie 4
Badge +3
Ik krijg exact wat afgesproken is 80/80 Mbps via glas, voor heen was dit 50/50.
Bij dit soort zaken zijn er meer zaken die meespelen dan alleen wifi in de lijn etc.
Via Wifi kan de doorvoer zwaar beperkt worden....
Lengte van kabels binnenshuis zijn van invloed op het met name DSL deel van de kabel (indien van toepassing), maar niet zozeer op het Ethernet gedeelte. Glas zou geen probleem mogen opleveren, net als Coax verbindingen.

Routers kunnen wel zwaar roet in het eten gooien.Veel routers hebben teveel geheugen aan boord voor buffering. Hierdoor komen (met name op asymetrische verbindingen) de ontvangst berichten voor downloads te traag naar buiten waardoor de snelheid gedrukt wordt. Zeker als er ook nog wat upload op de lijn is. (dit heet: Bufferbloat ). Soms kan het helpen als kleine berichten voorrang krijgen maar dat moet een router dan wel regelen.

Voor een goede test kan netio ( http://www.ars.de/ars/ars.nsf/docs/netio ) gebruikt worden.
Die gebruikt geen lokale schijf oid. (doet dus geen download) maar uitsluitend netwerk verkeer.
Ik heb standaard pakket van XS4ALL over glasvezel met 80mb/s up/down.
Twee speed test apps geven op mijn iPhone aan dat download 82mb/s en upload 130 mb/s is.
Dus ruim binnen de specificaties.
Reputatie 2
Badge +4
T-Mobile Thuis(overgenomen van Vodafone dit jaar) glasvezel.
Na lang wachten was het eindelijk mogelijk in de wijk om een "500" bundel te nemen en ook een aantrekkelijk TV-pakket. Bovendien is de TV kwaliteit 10x beter dan dat van Ziggo. We hadden al bijna onnodig een nieuwe TV gekocht.
Jarenlang zijn wij ontevreden Ziggo-klant geweest(Slechte beeldkwaliteit was een bekend gegeven in mijn wijk, evenals traag of géén internet)
Altijd als je de klacht neerlegde bij Ziggo kreeg je standaard eerst te horen "dan zal het wel aan je TV liggen of je kabels zijn niet goed".
Dit soort antwoorden heeft ze klanten gekost in mijn stad. Erkenning kwam van binnenuit Ziggo van familie die er nu niet meer werkt.(en blij is)

Mijn internetsnelheden dobberen tussen de 460 en de 490 Mbps en daar ben ik meer dan tevreden mee als "grootverbruiker".
-4 pc's
-Zonnepanelen(jaja, ook verbonden met het internet)
-LED verlichting met internet
-3 internetradio's
-tablet en smartphones
-Android TV box(streamen en gamen)
Ik ga hierop ook reageren. Want wij hebben al heel veel gedaan om onze snelheid te verhogen. Wij hebben een alles in 1 thuis instap abonnement.

KPN is hier meerdere malen geweest, wij hebben 6.55 Mbis/s download waarvan we 10 Mbit/s beloofd te krijgen en upload is 0.58 van de 2 die we beloofd hebben te kunnen krijgen.

Nu moet ik wel zeggen dat wij ruim 3 km van de "kast" af wonen.

Nu heb ik dit net gemeten en is het zo "hoog" omdat we nu onze tv niet aan hebben, anders is het niet mer als 2.55 download en 0.33 upload.

Dat is het nadeel als je op het platteland woon zeggen ze.



Wij hebben hetzelfde probleem:

Internetprovider: Proximus
beloofd: 100 Mbps down en 10 Mbps up
realiteit: 1,44 Mbps/down en 0,40 Mbps up



ergste is we kunnen geen ander provider en moeten de volle pot betalen of ze sluiten alles af en we hebben niets -_-

anno 2017 en niet overal deftig internet, is echt niet logisch...
Gemeten: 320 Mbps down, 312 Mbps up.
  • Wordt wekelijks gemeten, waarden blijven nagenoeg constant.
  • Beloofd: 300 Mbps down,300 Mbps up.
  • Provider: Caiway
  • Aansluiting: Glasvezel
  • Op 3 Pc;s wordt voortdurend high speed gedownload,niet bij name te noemen....Ongetwijfeld laat mn modem dit zien, maar nog niet echt op top bekeken.
    Badge
    Er is dus geen specifieke applicatie die veel snelheid vereist.

    Laat je router (of modem) ook zien wat de piekbelasting is?
    Aan dit netwerk hangen 9 pc's, allen met Giga netwerkkaarten en alles is bedraad.Daarnaast nog 3 spelcomputers, 3 Tv.s, en nog wat WiFi gebeuren.Best wel een "druk" lijntje ! Ik heb nooit problemen, en dat is wel eens anders geweest bij andere providers !
    Badge
    Het is heel mooi dat je geleverd krijgt waarvoor je betaald.

    Op http://www.appspeed.nl/nl/Gewenste_snelheden.html staan wat applicaties genoemd met de bijbehorende snelheden. Die zijn allemaal niet zo erg hoog.

    Kun je ook vertellen voor welke toepassingen je 500 Mbit/sec snelheden gebruikt.
    Hier een XS4ALL verbinding, glasvezel 500/500.Diverse metingen geven de volgende resultaten, >490Mb down en 620Mb up. Ik ben tevreden !
    Badge
    De vraag was: zijn er meer apparaten via de wifi verbonden met je router en valt bij die andere apparaten ook de wifi weg?
    het signaal valt helemaal weg,er is totaal geen verbinding meer alleen nog de bekabelde verbinding blijft bestaan. Ik heb contact gezocht met de provider en ben benieud naar hun oplossing
    Badge
    Valt het signaal op 1 apparaat weg op meerdere apparaten die via de wifi verbonden zijn?


    mijn provider is Online.nl en ik haal met mijn adsl een " snelheid " van 6,4 mb/s upload is 1 mb /s. Ik heb ongelofelijk vaak problemen met het wegvallen van de wifi verbinding wat vervelend is omdat mijn verwarming thermostaat via wifi word aangestuurd,ik heb diverse verschillende kanalen geprobeerd maar dat helpt niet. Online zegt telkens dat ik de modem moet resetten maar dat helpt niet echt omdat ik telkens opnieuw de verbinding moet herstellen,ook voor bv mijn wifi luidsprekersysteem

    Geplaatst door J. Engels op Jan 7, 2017.


    Ik zeg het voorzichtig want weinig informatie maar als de verbinding verder goed is, en dat kan de provider zelf zien, dan heeft u mogelijk een kapotte router. Als de klachten aanhouden zou ik de provider vragen hem om te ruilen.
    wat ik bedoel is dat het signaal helemaal weg valt,ik weet wat de beperkingen zijn maar als ik op 2 m afstand in dezelfde kamer geen signaal heb is er toch iets mis en dat soms wel drie keer op eeb dag
    Badge
    Wifi is op vele plekken een probleem omdat het signaal op vele manieren gestoord kan raken.

    Als je een beetje verstand van netwerken hebt, kun je het gratis programma op www.appspeed.nl gebruiken om de wifi in je huis te verbeteren.
    mijn provider is Online.nl en ik haal met mijn adsl een " snelheid " van 6,4 mb/s upload is 1 mb /s. Ik heb ongelofelijk vaak problemen met het wegvallen van de wifi verbinding wat vervelend is omdat mijn verwarming thermostaat via wifi word aangestuurd,ik heb diverse verschillende kanalen geprobeerd maar dat helpt niet. Online zegt telkens dat ik de modem moet resetten maar dat helpt niet echt omdat ik telkens opnieuw de verbinding moet herstellen,ook voor bv mijn wifi luidsprekersysteem
    Abo 3 in 1 bij ON (Ons Brabant Net) 100 mbps up/down via glasvezel. Gemeten dicht bij de hoofdaansluiting (WAN) op een 1 Gbps LAN. Download 120 mbps upload 115 mbps. Ben hier uitermate tevreden over. Internetsnelheid is erg stabiel.
    Reputatie 3
    Badge +4
    Provider: Online.nl

    Beloofde snelheid : 100Mb/s down, 30Mb/s up. ( VDSL )

    Gemeten snelheid : 20Mb/s down, 25Mb/s up ( Getest op Speedtest.net met kabel)

    ik krijg 20% van de snelheid dat me verteld werd. Wat moet ik nu doen?

    Geplaatst door M.Ince op Nov 26, 2016.


    @M.Ince: Het lijkt nu tijd voor stap 4: klagen bij je provider. In de voorbeeldbrief die op onze website staat, wordt gesuggereerd om je contract te ontbinden (en over te stappen naar een andere provider). Maar je kunt ook vragen om naar een 'lager' abonnement overgezet te worden, zoals D. Swart aangeeft. Meer informatie staat hier: https://www.consumentenbond.nl/acties/internetsnelheid/stappenplan-internetsnelheid#no4
    Badge
    Als je de gebruikte snelheden optelt volgens: http://www.appspeed.nl/nl/Gewenste_snelheden.html

    Dan krijg je:

    2 x TV = 2 x 10 Mbit/sec = 20 Mbit/sec

    3 computers een beetje YouTube en browsen = 5 Mbit/sec

    Totaal van 25 Mbit/sec

    Bij een abonnement van 50 Mbit/sec heb je dan 25 Mbit/sec over voor de download.

    25Mbit/sec is circa 2 MByte/sec.

    Een aflevering van een serie van 50 minuten is circa 300MByte

    De serie is dan in circa 300MByte / 2 Mbyte/sec = 150 seconden = circa 3 minuten binnen.
    Ik heb een 3 in 1 abonnement bij kpn sinds 2015

    Dit bevalt mij erg goed.

    Als ik 2 tv's en 3 computers aan heb staan dan is mijn download snelheid nog steeds goed.

    In mijn abonnement internet 50 Mb.

    In werkelijkheid kom ik uit op 70 Mb.

    Mijn router/modem is een V10 van Kpn.

    Deze staat centraal op de 1e verdiepng

    Aansluitingen op de bg. 1e en 2e verd.

    Bekabeld heb ik alles aangelegd met cat 6 kabel.

    T.de Bruijn Gouda
    Badge
    Op http://www.appspeed.nl/ staat een testprogramma waarmee je de snelheid ook kunt limiteren. Het werkt ongeveer als volgt:

    Laten we zeggen dat je de hoeveelheid per 100 milliseconden correct wil houden. Bijvoorbeeld 100 Mbit / sec == circa 10 Mbyte / seconde = 1 Mbyte / 100 msec

    Voorbeeld:

    1) Het aantal doorgevoerde bytes wordt geteld.

    2) Hiervan wordt elke 100 msec het aantal dat je mag hebben (1 MByte), afgetrokken.

    3) Is het resultaat negatief dan wordt er niet ingegrepen en de volle snelheid geleverd.

    4) Is het resultaat positief dan wordt er gedurende 100 msec niet geleverd.

    In dit voorbeeld wordt 100 msec gebruikt. Je kunt dit ook met 1 msec of 1 seconde doen. De getallen worden dan alleen wat anders.
    Ik ben abonnee bij Ziggo. Sinds 11 oktober constateer ik problemen met de snelheid van Internet. Mijn abonnement heeft een snelheid van 200Mb/s, maar dat haal ik niet altijd. Ook is er (soms kort) af en toe geen internet. Ik meet met speedtest.net via een ethernetkabel direct op de connect box van Ziggo. Ziggo meet niets vreemds, alleen vandaag kort dat er geen verbinding was (met ping). Mijn vraag is hoe een provider instelt dat een abonnee 40, 120, 200 of 300 Mb/s krijgt. Dat is een individuele instelling. Bij mijn metingen, tussen 0, 2,2, 49, 95 en 200Mb/s is de upload snelheid wel iedere keer goed (20Mb/s). M.a.w. wat bepaald (in oude technologie een weerstand of condensator) dat de internetsnelheid instelt op een individueel abonnement. Ik hoop dat ik duidelijk ben.

    Ruud Reijn
    Badge
    Als je snelheid momenteel voldoende is, kun je het abonnement verlagen.

    Als je meer snelheid wilt, kun je contact opnemen met je provider. De provider kan je vertellen hoe jij moet meten om de abonnement waarden te controleren.

    Reageer