Consumentenbond.nl

Welke internetsnelheid krijg jij echt geleverd?

Reputatie 3
Badge +4

10 Mb/s, 30 Mb/s, 50 Mb/s, 90 Mb/s, 180 Mb/s en nog sneller 200 Mb/s!

Wij zijn benieuwd welke internetsnelheid jij Écht krijgt geleverd. Is dat vergelijkbaar met de door jouw provider beloofde snelheid?

Doe je mee? Meet dan de snelheid en maak de vergelijking. Plaats hier je reactie en geef jouw tips om de internetsnelheid te verbeteren.

Meet je reËle internetsnelheid

Om de reËle snelheid te meten, kun je gebruik maken van Speedtest.net. Let er daarbij op dat je drukt op 'begin test' en niet op 'nu starten'. Met de laatste optie (bovenin op de website) start je namelijk een computerscan in plaats van de snelheidsmeting.

Let vÓÓraf aan het meten ook op het volgende:

Meet de snelheid met een netwerkkabel (dus niet via wifi) en zo dicht mogelijk bij de hoofdaansluiting. Zorg dat alle andere apparaten uit staan. Sluit zoveel mogelijk factoren uit die de snelheid beÏnvloeden. Vermijd bijvoorbeeld het gebruik van een oude pc of laptop met te weinig internetgeheugen en zet de programma’s tijdens het meten uit. Meet bij voorkeur een aantal keer. Als het kan een week lang en op verschillende tijstippen. Bereken het gemiddelde: dit is de reËle snelheid.
We zijn benieuwd naar jullie metingen en hoe de reËle snelheid zich verhoudt tot de beloofde snelheden. De beloofde snelheid vind je bijvoorbeeld terug in je contract, bevestigingsbrieven, e-mails of facturen.

Wil je in je reactie aangeven:

Welke snelheid je hebt gemeten Van hoeveel keer meten de snelheid het gemiddelde is Wat de door jouw provider beloofde snelheid is De naam van je provider Als je het weet: van welk soort netwerk jouw provider (met jouw abonnement) gebruik maakt: (V)DSL, kabel of glas.

Hoe verbeter jij je snelheid?

We zijn ook benieuwd wat bij jou heeft geholpen om de snelheid van jouw internetverbinding te verbeteren. Heb je zelf geen oplossing kunnen vinden? Missschien dat deze tips een oplossing bieden.

Zie je dat de reËle snelheid op jouw adres structureel veel lager is dan de door jouw provider beloofde snelheid en wil je daarover klagen? Kijk dan naar het stappenplan.

138 reacties

abonnement Ziggo 150 / 15

gemeten 115 / 12 (2 keer gemeten)

Met snelheid via kabel geen problemen, wel met de wifi via het kastje van cisco die wordt meegeleverd door Ziggo. Dat functioneert zeer slecht, daarom twee aparte routers bijgeplaatst. Ook één direct ernaast in de kamer.

Jan Kollen
Reputatie 4
Badge +5
Caiway, glasvezel, 500Mbit/s

mijn provider is Online.nl en ik haal met mijn adsl een " snelheid " van 6,4 mb/s upload is 1 mb /s. Ik heb ongelofelijk vaak problemen met het wegvallen van de wifi verbinding wat vervelend is omdat mijn verwarming thermostaat via wifi word aangestuurd,ik heb diverse verschillende kanalen geprobeerd maar dat helpt niet. Online zegt telkens dat ik de modem moet resetten maar dat helpt niet echt omdat ik telkens opnieuw de verbinding moet herstellen,ook voor bv mijn wifi luidsprekersysteem
het signaal valt helemaal weg,er is totaal geen verbinding meer alleen nog de bekabelde verbinding blijft bestaan. Ik heb contact gezocht met de provider en ben benieud naar hun oplossing
wat ik bedoel is dat het signaal helemaal weg valt,ik weet wat de beperkingen zijn maar als ik op 2 m afstand in dezelfde kamer geen signaal heb is er toch iets mis en dat soms wel drie keer op eeb dag
Wij hebben een 200/20 UPC/Ziggo verbinding.

Ik haal maar 145/20. Maar dan moet ik wel zeggen dat ik op mijn 6 jaar oude Macbook via de WiFi verbonden ben. Als ik een kabel aan zou sluiten gaat het waarschijnlijk nog rapper.
Ik heb kpn 50/5

Mijn snelheid is 48,56 mbps down en 5,89 mbps up.

Ik gebruik geen wifi omdat dit een beperking heeft op de snelheid van het internet.

Voor een goede snelheid kun je het beste een vaste kabel gebruik met een netwerkkaart van 1 gbs

Ik woon ver van de centrale en heb toch een hoge sneldheid.

Zorg dus ook voor een goed netwerk in huis.
201 mbits down, 20 up. Ziggo. constant.
Reputatie 3
Badge +4
Dank voor jullie metingen en reacties! Het valt op dat een aantal van jullie meedoen aan het EU-project met de metingen van Sam Knows. (https://www.samknows.com). Je komt dan inderdaad de Échte snelheid te weten. Bij P.H.H.M. Stoffels valt het wel op (alhoewel hij/ zij er geen last van heeft) dat de snelheid van provider UPC ineens omlaag is gegaan. De download is volgens hem/ haar ook minder stabiel, sinds UPC kosteloos over ging van 25 naar 100 Mbps download. Zijn er meer mensen die dit zijn tegenkomen? De vraag van Y. Bloemhof kan ik niet beantwoorden, ik zal daarover nog navragen bij mensen hier. Of ms weet iemand van jullie het antwoord?

Ik heb aan een aantal van jullie nog wat vragen:

@K.J. Oosterling: Wat is de snelheid die KPN op jouw adres heeft beloofd? Verder vind ik het opvallend dat je niet mag overstappen naar VDSL van KPN. Geeft KPN hier een reden voor?

@R.J. Bogers: Heb je gemeten bij de hoofdaansluiting en met een netwerkkabel (zie stap 1 van ons stappenplan)?

En aan alle anderen: we zijn uiteraard benieuwd naar nog meer metingen!
Reputatie 3
Badge +4
Inderdaad mooi dat je een hoge snelheid meet. Welke snelheid wordt beloofd? Het is idd ook altijd wel een discussie welke snelheid mensen écht nodig hebben, maar het is ook duidelijk dat de beloftes hier (bij glasvezel) beter worden waargemaakt dan bij (V)DSL, waar de afstand tot de wijkcentrale in een veel lagere snelheid resulteert. En ook al heeft niet iedereen 500 Mbps nodig, het beperkt je natuurlijk ook niet: Baat het niet, dan schaadt het niet.
Reputatie 3
Badge +4
Het is idd ook goed om te kijken waarom derden niet op glasvezel toetreden. Komt dit door te hoge kosten of iets anders? Dit is ook een goede vraag aan de politiek overigens en een goede volgende stap. We wilden nu wel eerst het probleem goed in kaart brengen. Overigen lag glasvezel eind 2014 in 2,3 miljoen huishoudens http://www.telecompaper.com/nieuws/ftth-markt-groeit-naar-23-miljoen-aansluitingen-in-2014--1085080

Het was ook interessant geweest als onderzocht was waarom aanbieders niet hun diensten willen aanbieden op 'open glasvezelnetwerken' als het netwerk niet van KPN is.

Er zijn in Nederland diverse 'open glasvezel netwerken' en met uitzondering van Harderwijk willen KPN, Vodafone en noem ze maar hun diensten niet gaan aanbieden. In Veendam hebben we een open glasvezelnetwerk maar met uitzondering van PlinQ wil niemand zijn diensten daar op aan gaan bieden.

Je kan dan wel meer open netwerken willen hebben maar als de aanbieders het niet willen kom je nog geen stap verder.

Geplaatst door F. Egmond op Aug 25, 2015.
Reputatie 3
Badge +4
Die verbruiksgrafiek van SKV says it all: zoveel gebruiken mensen (nog) niet. Een mooi duidelijk voorbeeld is dat. Dat wordt idd mogelijk anders als er 'aan de andere kant' nieuw aanbod komt. F. Egmond merkt bij een snelheid van 50 Mbps haast geen verschillen tussen typen gebruik, alleen bij het het downloaden uit nieuwsgroepen merkt hij dan dat dat langzamer gaat. Hebben anderen hier ervaringen? 'Europa' heeft als doel dat in 2020 iedereen de beschikking heeft over een minimale internetsnelheid van 30 Mbps en 50% een snelheid van minimaal 100 Mbps.

@ K.J. Oosterling: het blijft een opvallende situatie: dat KPN zegt pas VDSL te willen aansluiten zodra jij televisie (of triple play) afneemt. Heb jij inmiddels zelf al meer informatie hierover? En kan je idd niet overstappen naar een andere aanbieder; bv dochter XS4ALL zoals U.K. Boche suggereert of misschien kun je overstappen naar een kabelaar? Ik heb ondertussen ook aan KPN gevraagd of dit hun beleid is en gevraagd of ze hierover op dit topic willen informeren.

@ Ron L.: in een eerdere reactie schrijf je dat je voor 25 Mbps betaalt, dat je 13 Mbps krijgt en dat je korting van KPN krijgt. Betaal jij dus inderdaad minder dan jouw abonnement? Of begrijp ik dit verkeerd? Dat kan dan een interessant voorbeeld voor anderen zijn.
Reputatie 3
Badge +4
Een update over een onderwerp dat hieraan gerelateerd is. Uit onderzoek blijkt namelijk dat consumenten te weinig keuze hebben als ze snel internet willen. Een voorbeeld: je hebt kabel, maar wilt een andere aanbieder; kun je dan voor een andere aanbieder kiezen die snel internet levert? We kregen veel opmerkingen van mensen die zeiden dat ze te weinig alternatieven hadden om uit te kiezen. Wat ik nu gaaf vind, is dat onderzoeksbureau Stratix voor ons heeft weten uit te zoeken hoe groot dit probleem nu écht is. Het resultaat is (helaas) bedroevend (maar wél zeer duidelijk): slechts 17% van de Nederlanders heeft écht keuze uit tenminste 3 aanbieders van snel internet. Veel consumenten hebben maar keuze uit 2, 1 of geen (...) verschillende aanbieders als het om snel internet (tenminste 30 Mbps) gaat. Er moet meer concurrentie komen en de netwerken moeten open. Meer informatie over het onderzoek: http://www.consumentenbond.nl/campagnes/snel-internet/onderzoek/ en over de actie: http://www.consumentenbond.nl/campagnes/snel-internet/.
Reputatie 3
Badge +4
Solcon levert inderdaad in Harderwijk en er zijn nog veel meer (écht verschillende) aanbieders:

• Er is coax van CAIway en van CAI Harderwijk (waarover Solcon en Xs4you diensten leveren).
  • Verder zijn er drie onafhankelijke aanbieders op glasvezel: CAIway, KPN en CAI Harderwijk (met Solcon, Xs4you, Plinq en Fiber.nl) en
  • Er is nog VDSL van KPN (waarover ook Vodafone, Online, etc leveren).
Wat een keuzemogelijkheden voor consumenten!

Bovenstaande informatie komt van onderzoeksbureau Stratix. Stratix schrijft verder dat voor een aantal glasvezelinvesteringen door kleine netten vaak wordt samengewerkt met een aantal ISP's die zelf wel landelijk actief zijn, maar niet zo breed bekend, zoals Plinq, TriNED, DDS (De Digitale Stad), Solcon en Tweak. Tweak wordt genoemd als voorbeeld van een aanbieder die zeer hoge snelheden tot en met 1 Gbit/s levert in de steden Almere, Enschede en Leeuwarden. Het onderzoeksrapport van Stratix is hier na te lezen: http://www.consumentenbond.nl/campagne-content/sne.... Het is veel informatie, maar zeer interessant en voor wie van getallen houdt een aanrader :-)

[quote]

Eventjes gekeken welke partij in harderwijk levert, dit blijkt Solcon te zijn.

Die levert een glasvezel dient met meerdere snelheden. Wat wel leuk is is dat ze als basis TV dienst de Analoge + DVB-C TV signaal van CAI meeleveren. dit zijn 75 zenders + 7 zenders in HD.De interactieve TV diensten en de meer uitgebreide pakketten zijn alleen via het IP-TV netwerk te kijken. Dus moet je dan alsnog een extra decoder plaatsen wat voor Glasvezel (en VDSL) normaal is.

Het leuke is dat Solcon een typisch markt uitdager is, dus zijn de prijzen erg concurrerend (zelfde geldt voor Tweak)
Reputatie 3
Badge +4
Provider: Online.nl

Beloofde snelheid : 100Mb/s down, 30Mb/s up. ( VDSL )

Gemeten snelheid : 20Mb/s down, 25Mb/s up ( Getest op Speedtest.net met kabel)

ik krijg 20% van de snelheid dat me verteld werd. Wat moet ik nu doen?

Geplaatst door M.Ince op Nov 26, 2016.

@M.Ince: Het lijkt nu tijd voor stap 4: klagen bij je provider. In de voorbeeldbrief die op onze website staat, wordt gesuggereerd om je contract te ontbinden (en over te stappen naar een andere provider). Maar je kunt ook vragen om naar een 'lager' abonnement overgezet te worden, zoals D. Swart aangeeft. Meer informatie staat hier: https://www.consumentenbond.nl/acties/internetsnelheid/stappenplan-internetsnelheid#no4
Reputatie 3
Badge +4
Ten aanzien van het 'vol' zitten van de kabel (mede vanwege analoge TV): in Harderwijk zijn twee onafhankelijke aanbieders actief op de kabel (blijkt uit onderzoek van Stratix). Dat vind ik interessant; zou dat ook niet op meer plaatsen kunnen? Meer concurrentie is goed voor consumenten.

Helemaal eens dat de snelheid van je lijn uiteindelijk afhankelijk is van de zwakste schakel. 9 van de 10 keer zal dat dan ook de betreffende website zijn die je bezoekt.. 🙂 Of de brakke usenet server in een achteraf hoekje van een datacenter. Alle providers hebben de grootst mogelijke moeite om hun backbone genoeg bandbreedte te geven.

Vanuit de techniek is COAX inferieur aan glasvezel omdat hoe je het wend of keert altijd op straat niveau een kabel deelt en die specifieke bandbreedte is simpelweg beperkt. Daarnaast wordt de frequentie nu al 100% ingedeeld (betekent niet dat het in gebruik is) en ingezet voor meerdere doeleinden. Een van de redenen waarom de kabelboeren zo graag analoge TV willen uitzetten is omdat ze die frequenties dolgraag willen inzetten voor andere diensten.

Glazvezel heeft vanwege de ster vorm op lokaalniveau geen last van 'overspraak', maar natuurlijk geldt ook hier dat de bandbreedte die de provider inkoopt vanaf de co-locatie je snelheid bepaald. (dit geld ook voor de kabelboeren)

Het 'last hebben van de buren' kan zowel over COAX als over glasvezel plaats vinden. Dit heeft niets te maken met de toegepaste techniek maar met de capaciteit die een provider voor zijn abonnees beschikbaar heeft gesteld. Internetcapaciteit wordt altijd gedeeld met de buren maar als er voldoende capaciteit is merk je er niets van.

Op de vraag wat voor snelheid iemand echt nodig heeft is moeilijk een antwoord te geven. In HD streamen in de hoogste kwaliteit via Netflix kost 8 Mbps. Downloaden uit nieuwsgroepen is weer afhankelijk van de aanbieder. Ik heb een aanbieder die onbeperkte snelheid biedt maar vaak niet hoger uitkomt dan 400 Mbps.

...........

Geplaatst door F. Egmond op Aug 25, 2015.
Geplaatst door H. Huitema op Aug 26, 2015.
Reputatie 3
Badge +4
Bedankt voor jullie reacties!

J.Q.M. van Baar geeft aan dat zijn snelheid een stuk omlaag gaat zodra hij zijn televisie gebruikt. Bij ADSL-abonnementen gaat de bandbreedte voor IP-tv inderdaad af van de bandbreedte voor internet en dus houd je een lagere snelheid over. Wat zijn de ervaringen van andere mensen hiermee?

Ron L. wil graag glasvezel, daar zijn hogere snelheden mogelijk. Alleen ligt er in zijn wijk nog geen glasvezel. Heel soms starten bewonersgroepen zelf een initiatief daarvoor, maar een makkelijkere optie is misschien om te kiezen voor kabel. Is kabel een optie op jouw adres? Ik vind het zelf overigens nog wel interessant om te weten of Nederlanders voor snel internet op hun adres eigenlijk wel kunnen kiezen tussen meerdere aanbieders - en niet alleen maar ÉÉn kabelaar.

Knorrebor stelt een andere interessante vraag: of de snelheid die hij krijgt wel echt snel is. Ik vind 90 Mbps snel, alhoewel sommige glasaanbieders daar nog wel 'overheen' gaan: 500 Mbps en zelfs 1 Gbps zijn ook mogelijk. Een andere vraag is natuurlijk of je die snelheden wel nodig hebt. Het hangt er vanaf waar je het allemaal voor gebruikt. Voor veel mensen is een snelheid van tenminste 20 Mbps voldoende. Als je daar dan (voor ADSL) nog de bandbreedte voor televisie bij moet optellen, zal 30 of 35 Mbps voor veel mensen voldoende zijn. Maar dat wil niet zeggen dat dit voor iedereen voldoende is; niet iedereen is (gelukkig!) zo'n 'zunige' Hollander als ik 😉 Mensen die films willen downloaden of films in hoge resolutie streamen, willen meer snelheid. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Meer achtergrondinformatie over snelheden vind je hier: http://www.consumentenbond.nl/glasvezel/extra/internet-via-glasvezel/#item3 en meer informatie over de verschillen tussen kabel, dsl of glasvezel staat hier: http://www.consumentenbond.nl/internetproviders/extra/kabel-vs-adsl
Reputatie 3
Badge +4
@Cablenexus: Ik vind het nogal wat: dat Online.nl je aan een jouw (2-jarig!) contract wil houden, terwijl ze niet leveren. Ben benieuwd naar de uitkomst; wil je ons op de hoogte houden? Het is idd wel nog de vraag wie wél sneller internet op jouw adres kan leveren, als er alleen koper ligt... En zo zijn we weer bij een ander probleem: er is te weinig keuze voor breedband (www.consumentenbond.nl/snelinternet).

@Free Spirit: Heb je hier 'bewijzen' van? Bv screenshots met een logboek, een video of iets anders?
Ik heb een "Supersnel Internet 30 Mb/s" bij Online.

Volgens de portcheck zou ik 12 Mb krijgen, maar ik haal de 10 Mb niet eens.

De speedtest geeft tussen de 6.69 en de 8 Mb aan met een upload van 0.245(gemiddeld) Deze test heb ik uitgevoerd met een netwerkkabel. In het netwerk zijn alleen een laptop en een smartphone verbonden.

Ik vind dit een vorm van oplichting.

http://www.speedtest.net/my-result/4842576253
Ik heb een internetabonnement "Supersnel Internet 30 Mb/s" en waarvan zij zeggen dat ze tussen 12-16Mb kunnen leveren. Volgens de portcheck zou ik volgens Online 12 mb ontvangen.

Zelfs de 12 Mb haal ik nooit. Ik heb de speedtest diverse keren uitgevoerd met netwerkkabel en ik kom daar niet eens in de buurt. Het schommelt tussen de 6 en de 9 Mb/s en de upload is 0.24 of 0.25.http://www.speedtest.net/my-result/4842576253

Ik vind dit echt een vorm van oplichterij, ik zou graag willen dat mijn snelheid wordt verhoogd of dat ze het contract gaan ontbinden. En voor mij nooit en never meer iets van Online.
    Gemeten: ± 90Mbps down en 70Mbps up Van hoeveel keer meten de snelheid het gemiddelde is: keer of tien (ik meet zo eens per maand) Beloofde snelheid is: 100Mbps up en down. Naam provider: XS4ALL Welk soort netwerk: glasvezel.
Niet de volle honderd procent, maar in de praktijk is het verschil niet of nauwelijks merkbaar denk ik. Zeker zo belangrijk: stabiliteit en betrouwbaarheid (in mijn geval prima dus ik ben tevreden).
Ik ben abonnee bij Ziggo. Sinds 11 oktober constateer ik problemen met de snelheid van Internet. Mijn abonnement heeft een snelheid van 200Mb/s, maar dat haal ik niet altijd. Ook is er (soms kort) af en toe geen internet. Ik meet met speedtest.net via een ethernetkabel direct op de connect box van Ziggo. Ziggo meet niets vreemds, alleen vandaag kort dat er geen verbinding was (met ping). Mijn vraag is hoe een provider instelt dat een abonnee 40, 120, 200 of 300 Mb/s krijgt. Dat is een individuele instelling. Bij mijn metingen, tussen 0, 2,2, 49, 95 en 200Mb/s is de upload snelheid wel iedere keer goed (20Mb/s). M.a.w. wat bepaald (in oude technologie een weerstand of condensator) dat de internetsnelheid instelt op een individueel abonnement. Ik hoop dat ik duidelijk ben.

Ruud Reijn
[quote]

Ik zit nu bij UPC op de kabel. Die krijg jij nu waarschijnlijk ook. Bij ons in Eindhoven heeft UPC als antwoord op de verglazing alle abonnementen gratis verhoogt naar 100 Mb/s download en 10 Mb/s upload. Ik heb zojuist gemeten en kreeg 94.2 down en 10.39 up. Hier ben ik zeer tevreden mee. Ik weet echter dat er momenten zijn dat de download snelheid som lager ligt, maar zelden dat ik maar 80 % haal.

mvg

Jan Sanders
@ I Piek,

Bij Alles in een pakketten over (V)DSL of Glasvezel gaat het bandbreedte die je nodig hebt voor je TV data stroom AF van je internetsnelheid. Overigens is dit bij Glasvezel alleen als je aan het max van de lijnsnelheid zit (bij KPN glasvezel 200 mb of in sommige gebieden 500 mb)

Dit betekent in het geval van een KPN alles in een standaard (60mb) er per TV decoder die aanstaat tussen de 6 en 10 mb van de lijn snelheid afgaat. (bij HD zenders heb je meer bandbreedte nodig) Je krijgt standaard 2 decoders en je kunt er vlgs mij nog max 2 bij bestellen. Worst case scenario heb je dan dus 40mbit wat van je lijn afgaat...

Als je ook van KPN de alles in een glasvezel neemt dan krijg je netto 60 mb internetsnelheid, waarbij de TV bandbreedte makkelijk over de glasvezel lijn ernaast kan lopen.

Bij Kabel loopt het weer helemaal anders aangezien daar op verschillende wijzes TV kunt kijken. (analoog, DVB-C of interactief) de gepromote internetsnelheid is vlgs mij altijd netto, omdat dit netwerk technisch ook gescheiden is. Echter loop je vooral bij hogere theoretische snelheden wel sneller tegen beperkingen aan. dit heeft vooral te maken met je directe buren. (De COAX kabel blijft een lusje in de straat waar iedereen aan vast zit, dus hoe meer buren op de enkele kabel des te meer 'last' je hebt.)

De vraag omtrent wat welke snelheid snel genoeg is, is het antwoord natuurlijk erg subjectief. fervente downloaders zullen natuurlijk zo hoog mogelijke snelheid willen hebben en gamers zullen eerder naar een zo laag mogelijke ping tijd willen.

Per saldo zal een gemiddelde consument het verschil (tijdens het surfen) niet merken tussen 30, 50 of 100 mbit. Maar hoe meer gebruik er is in parallel (mobiele apparaten, downloaden en TV kijken) hoe voller de lijn zal zijn.

Bedankt voor jullie reacties!

J.Q.M. van Baar geeft aan dat zijn snelheid een stuk omlaag gaat zodra hij zijn televisie gebruikt. Bij ADSL-abonnementen gaat de bandbreedte voor IP-tv inderdaad af van de bandbreedte voor internet en dus houd je een lagere snelheid over. Wat zijn de ervaringen van andere mensen hiermee?

Ron L. wil graag glasvezel, daar zijn hogere snelheden mogelijk. Alleen ligt er in zijn wijk nog geen glasvezel. Heel soms starten bewonersgroepen zelf een initiatief daarvoor, maar een makkelijkere optie is misschien om te kiezen voor kabel. Is kabel een optie op jouw adres? Ik vind het zelf overigens nog wel interessant om te weten of Nederlanders voor snel internet op hun adres eigenlijk wel kunnen kiezen tussen meerdere aanbieders - en niet alleen maar één kabelaar.

Knorrebor stelt een andere interessante vraag: of de snelheid die hij krijgt wel echt snel is. Ik vind 90 Mbps snel, alhoewel sommige glasaanbieders daar nog wel 'overheen' gaan: 500 Mbps en zelfs 1 Gbps zijn ook mogelijk. Een andere vraag is natuurlijk of je die snelheden wel nodig hebt. Het hangt er vanaf waar je het allemaal voor gebruikt. Voor veel mensen is een snelheid van tenminste 20 Mbps voldoende. Als je daar dan (voor ADSL) nog de bandbreedte voor televisie bij moet optellen, zal 30 of 35 Mbps voor veel mensen voldoende zijn. Maar dat wil niet zeggen dat dit voor iedereen voldoende is; niet iedereen is (gelukkig!) zo'n 'zunige' Hollander als ik 😉 Mensen die films willen downloaden of films in hoge resolutie streamen, willen meer snelheid. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Meer achtergrondinformatie over snelheden vind je hier: http://www.consumentenbond.nl/glasvezel/extra/internet-via-glasvezel/#item3 en meer informatie over de verschillen tussen kabel, dsl of glasvezel staat hier: http://www.consumentenbond.nl/internetproviders/extra/kabel-vs-adsl

Geplaatst door I Piek op Mrt 3, 2015.
Eventjes gekeken welke partij in harderwijk levert, dit blijkt Solcon te zijn.

Die levert een glasvezel dient met meerdere snelheden. Wat wel leuk is is dat ze als basis TV dienst de Analoge + DVB-C TV signaal van CAI meeleveren. dit zijn 75 zenders + 7 zenders in HD.De interactieve TV diensten en de meer uitgebreide pakketten zijn alleen via het IP-TV netwerk te kijken. Dus moet je dan alsnog een extra decoder plaatsen wat voor Glasvezel (en VDSL) normaal is.

Het leuke is dat Solcon een typisch markt uitdager is, dus zijn de prijzen erg concurrerend (zelfde geldt voor Tweak)

Ten aanzien van het 'vol' zitten van de kabel (mede vanwege analoge TV): in Harderwijk zijn twee onafhankelijke aanbieders actief op de kabel (blijkt uit onderzoek van Stratix). Dat vind ik interessant; zou dat ook niet op meer plaatsen kunnen? Meer concurrentie is goed voor consumenten.

Geplaatst door I Piek op Aug 26, 2015.

Reageer