Consumentenbond.nl

welke printer voor foto’s

• 1 december 2017
  • 8 reacties
  • 2669 Bekeken

Reputatie 3
Badge +3
Ik ben op zoek naar een (all-in-one) printer, maar voor ons is de kwaliteit van de foto’s die hij afdrukt belangrijk. Ik heb de tests en de informatie van jullie printertesten doorgelezen, maar ik kan niets speciaal vinden over foto’s. Hebben jullie daar nog apart op gelet, of kan ik dan alleen kijken naar “afdrukkwaliteit”?
Heeft iemand anders misschien goede ervaring met een van de genoemde/geteste printers?

8 reacties

Reputatie 2
Badge +3
Dag @Elodie Luinge,
Wij hebben daar wel informatie over.
Vergelijk printers voor gedetailleerde informatie. Onder "afdrukkwaliteit" staat specifiek de kwaliteit van foto-afdrukken genoemd, alsook de snelheid en bestendigheid daarvan en of het afdrukken randloos kan. Ook onder afdrukgemak vind je een oordeel over foto's.
Omdat de meeste printergebruikers maar weinig foto's afdrukken, telt dat niet zo zwaar mee in het testoordeel, zul je even verder moeten kijken dan de 'overall' best scorende printers. Met de filters kun je in ieder geval alles verbergen wat geen kleurenprinter en geen inkjetprinter is. Print je vooral foto’s, dan is een kleureninkjetprinter namelijk de aangewezen keus. Laserprinters krijgen hiervoor meestal een onvoldoende.
In de Consumentengids van februari verschijnt ook weer een artikel over printers.
Succes met je keuze en ik ben benieuwd naar tips van andere Communityleden die tevreden zijn over hun printer.
Jammer dat de database van de printer scanners niet een wordt bijgewerkt. Printers die in 2013 getest zijn kun je al lang niet meer kopen. De best geteste was dacht ik uit 2015 en ook al achterhaald.

Jammer

Groet
Samsonn
Reputatie 2
Badge +3
Jammer dat de database van de printer scanners niet een wordt bijgewerkt. Printers die in 2013 getest zijn kun je al lang niet meer kopen. De best geteste was dacht ik uit 2015 en ook al achterhaald.

@@Wildenberg2 Sorry, die datums die daar staan zijn nogal verwarrend. Dat horen we vaker en ze zijn bezig om de vergelijken duidelijk te maken. Maar wees ervan verzekerd: de getoonde printers zijn allemaal goed verkrijgbaar, ook al is het product al een aantal jaar geleden voor het eerst uitgebracht. Je kunt dit controleren door bij de filters te kiezen voor 'getest en goed verkrijgbaar'. Dit is de standaardselectie.
We voegen elke maand de nieuwste printermodellen toe. Je kunt ook sorteren op testdatum in plaats van het beste product bovenaan, dan zie je alle printers die onlangs getest zijn als eerst: vergelijk printers gesorteerd op testdatum. 🌈
Ik heb ook lang gezocht naar een goede printer om foto's mee te printen. Ik heb al veel printers geprobeerd, maar ik was nooit echt tevreden.

Een jaar geleden vond ik eindelijk een printer die aan mijn eisen voldoet.

De printer is van Brother en het modelnummer is:MFC-J4620DW
Reputatie 3
Badge +3
Kleine tip tussendoor; kwaliteit van foto's hangt voor een zeer groot deel af van het type papier. Daarvoor is het soms zelfs aan te raden hetzelfde merk papier te nemen als de printer (dus HP printer = HP papier, Epson = Epson etc.). De reden is dat de manier van printen verschilt, HP spuit inkt direct op papier, terwijl Epson dit met een micro-piëzo kristal vernevelt. De hechting en het type inkt moet dan perfect werken met de groeven, structuur en samenstelling van de bovenlaag van het fotopapier.
Reputatie 7
Badge +7
@Elodie Luinge, is het inmiddels gelukt met de aanschaf van een nieuwe printer?
Reputatie 3
Badge +3
Jazeker. Het is de Epson XP-640 geworden. Na vergelijking van allerlei informatie. We hebben ook een Brother dcp-j552-dw in huis, maar de Epson is duidelijk beter in foto's! Op dit moment op Hema papier, misschien gaan we ook nog eens Epson papier zoeken. Ik vind de software en de installatie van de Epson wel veel ingewikkelder dan die van de Brother. (we denken voortdurend: "wat wil-ie-nou? o, dat ik op dat knopje druk, denk ik, nee toch ander knopje”. dat werk. En koppeling aan het thuisnetwerk gaf problemen, de computer haalde de twee printers door elkaar en blokkeerde bij de Epson. Dat hadden we niet toen we nog twee Brothers hadden.)
Bedankt voor deze informatie! Precies wat ik zocht. Zeker de opmerking over dat papier minstens net zo belangrijk is als de printer. Klinkt heel logisch maar gewoon domweg niet aan gedacht.

Reageer