Beantwoord

Welke tv voor kijken overdag in ruimte met veel lichtinval.

• 18 October 2022
  • 5 reacties
  • 386 Bekeken

Ik kijk regelmatig tv overdag in een ruimte met veel lichtinval. Ik wil graag een LG OLED TV vanwege de goede testresultaten. Maar Mediamarkt, Coolblue, etc. adviseren mij te kiezen voor LED of QLED vanwege de hoge lichtsterkte, die bij invallend licht minder spiegelt en beter omgaat met invallend licht en schermreflectie. Maar uit testresultaten van Consumentenbond blijkt dat op het punt van ‘invallend licht en schermreflectie’ en ‘helderheid’ de LG OLED TV's uit 2021 en 2022 beduidend beter scoren dan de Samsung NEO QLED TV's uit 2021 en 2022. Waarom wordt dan toch dit advies gegeven door de electronica winkels of zie ik wat over het hoofd? 

icon

Beste antwoord door Arjen Oving 20 October 2022, 10:57

Bekijk origineel

5 reacties

Vreemd dat u dat zo heeft gelezen want het advies was altijd dat OLED mooier is behalve als je te maken hebt met veel direct licht. Dat is ook precies het advies van die leveranciers en om diezelfde reden heb ik zelf ook voor QLED ipv OLED gekozen.

Reputatie 5
Badge +4

@K.H. Ik heb dit voor je doorgestuurd naar mijn collega's die over de testen gaan. Zodra ik een reactie krijg zal ik dit hier plaatsen. 

Reputatie 4
Badge +3

Dag @K.H. Dit is best een wat complexe vraag. Sowieso is tv-kijken in een ruimte met veel (rechtstreekse) lichtinval – zoals van de zon – niet altijd makkelijk.

In onze test kijken we inderdaad naar ‘Invallend licht en schermreflectie’. Daarbij kijken we hoe goed het scherm omgaat met invallend licht en reflecties: d.w.z. hoeveel licht van een externe lichtbron wordt direct gereflecteerd plus in hoeverre wordt het licht van deze externe lichtbron uitgesmeerd over het scherm.

Waar we echter niet naar (kunnen) kijken is hoe reflecties in het scherm ‘gewaardeerd’ worden door mensen. We weten dat sommige mensen niet echt gestoord worden door reflecties in het scherm en gewoon de content op het scherm (tv-programma, film, video, etc…) goed kunnen volgen. Maar ook dat er mensen zijn die er door afgeleid worden en het erg vervelend vinden. Het hangt er dan ook vooral vanaf in hoeverre u zelf ‘last’ hebt heeft van dergelijke reflecties of niet.

Maar goed, als we kijken naar onze test, dan scoren diverse oled-tv’s behoorlijk goed op het reduceren van reflectie en ook dat de reflectie weinig uitgesmeerd over het scherm. Maar dat geldt zeker ook voor diverse led-tv’s en qled-tv’s. Dat winkels vooral led-tv’s en qled-tv’s aanraden heeft vast te maken met het generieke idee dat dit type tv’s vaak een (iets) hogere lichtopbrengst kan produceren – dwz meer licht kan uitstralen en een hogere helderheid biedt – dan oled-tv’s. Maar dat is eigenlijk een iets te simpele voorstelling van zaken. In onze ogen is dat verschil tussen (q)led-tv’s en oled-tv’s lang niet altijd zo groot. Plus dat ook lang niet elke (q)led-tv een hele hoge lichtopbrengst biedt.

Verder refereert u aan een score voor ‘helderheid’. Ik vermoed dar wordt gedoeld op ‘Gelijkmatige verdeling helderheid’. Maar dit oordeel geeft aan hoe egaal het licht verdeeld is over het hele beeldscherm en het zegt niets over hoe helder een scherm kan zijn o.i.d.

Mijn tip voor u zou zijn: vraag in de winkel of u de LG oled-tv van uw keuze een paar dagen mag uitproberen (NB: vaak bieden winkels sowieso de mogelijkheid om een tv kosteloos te retourneren binnen een bepaalde tijd). Dan kunt u zelf checken in hoeverre het scherm veel of weinig reflecteert en in hoeverre u dat vervelend vindt. Mocht dat laatste het geval zijn, dan kunt u die oled-tv inruilen en eventueel kiezen voor een (q)led-tv met een goed score voor ‘Invallend licht en schermreflectie’’.

Hopelijk helpt dit!

Is een markies niet de oplossing voor het probleem? Die zijn speciaal gemaakt om de lichtinval wat te dimmen. Dan kun je op het mooiste tv-scherm kijken in plaats van een aangepaste.

Dank voor uw reacties. De suggestie van Arjen ga ik overnemen.

Reageer