Beantwoord

Werkt DIGID op een Linux besturingssysteem?

• 23 October 2022
  • 25 reacties
  • 277 Bekeken

Reputatie 2
Badge +4
  • Bondscoach
  • 107 reacties

Op dit moment is mijn laptop computer voorzien van Windows 8.1. Dit besturingssysteem verloopt op 10 januari volgend jaar. 

Ik bekijk nu de mogelijkheid om een gratis Linux besturingssysteem te laten installeren bijvoorbeeld Linux Mint. Maar, kan ik dat besturingssysteem gebruiken om samen met een NFC kaartlezer inloggen op DIGID? Op de website van DIGID staat dat op de computer moet je of Windows 10, of IOS gebruiken. Dus niets over Linux.

Wat dit betreft heb ik geen zin in de DIGID app. Mijn telefoontoestel dateert uit 2016 en krijgt geen updates meer al sinds 2018. Voor DIGID maakt dat niets uit blijkt te zijn. Maar, ik heb geen zin om zaken te doen op zo’n klein schermptje omdat de lettertypes zijn zo klein en tevens wordt deze dagen gebruik gemaakt van een lichte grijs kleur van de lettertypes zoals bijv. op dit website. De lettertypes groter maken kan wel maar dan moet je heen en weer scrollen omdat woorden past niet op het schermptje. Teven, kan ik dat kleur nauwelijks zien. Op de computer kan ik een app gebruiken om dat lichte grijze kleur om te zetten naar zwart. Maar, mijn telefoontoestel is voorzien van Android 7.1.1 en dat app werkt niet op dat besturingssysteem.

Ik krijg nu al problemen met inloggen op DIGID op Windows 8.1 omdat er geen SMS meer wordt verzonden. Ik heb een uitzondering kunnen instellen om toch een SMS te moge ontvangen maar dit duurt slechts drie maanden.

Een computer voorzien van Windows 10 kost ca. €500 maar ook dat besturingssysteem verloop in 2025 dus veel geld te moeten besteden om zo’n toestel interesseert mij niet. Een computer voorzien van Windows 11 te moeten kopen intereseert mij ook niet.

Graag reaktie’s.

icon

Beste antwoord door Wortelstamper 24 October 2022, 10:22

Bekijk origineel

25 reacties

Over inloggen vanuit Linux weet ik helaas niets, maar vanuit Windows 8.1 kunt u wel nog steeds gratis naar Windows 10 gaan. Geen €500 dus.

Waarom wordt er geen sms meer verstuurd vanuit DigiD?

Reputatie 5
Badge +5

Op tweakers.net kom ik dit wel tegen over nfc-lezer:

https://tweakers.net/nieuws/176304/nederlandse-overheid-verstrekt-id-kaart-met-nfc-chip-voor-inloggen.html

In de reacties lijkt het er op dat dit nooit gaat werken in Linux.

Overigens is tweakers.net toch wel een betere plaats om deze vraag te stellen...

Overigens is tweakers.net toch wel een betere plaats om deze vraag te stellen...

Tweakers heeft helaas wel een drempel. Als je er wilt beginnen kom je bv bij eenn waarschuwing dat je toch echt eerst moet onderzoeken of dit onderwerp ooit bij tweakers is beantwoord. Vervolgens krijg je bij zoeken 5784 draadjes met samen 843.975 bijdragen voorgeschoteld.

Of je krijgt antwoord van deskundigen die in elk antwoord 10 computertermen verwerken waar je nog nooit van gehoord hebt. Na 10 pogingen om die weer uitgelegd te krijgen zit je dan met 10^10 reacties ;-)

Reputatie 2
Badge +4

Over inloggen vanuit Linux weet ik helaas niets, maar vanuit Windows 8.1 kunt u wel nog steeds gratis naar Windows 10 gaan. Geen €500 dus.

Het is niet mogelijk vanuit Windows 8.1 naar Windows 10 over te stappen tenzij de processor dat ondersteunt. Bij mij is dat niet het geval helaas.

SMS wordt niet meer verzonden wegens veiligheidsredenen.

Reputatie 2
Badge +4

Tweakers heeft helaas wel een drempel. Als je er wilt beginnen kom je bv bij eenn waarschuwing dat je toch echt eerst moet onderzoeken of dit onderwerp ooit bij tweakers is beantwoord. Vervolgens krijg je bij zoeken 5784 draadjes met samen 843.975 bijdragen voorgeschoteld.

Of je krijgt antwoord van deskundigen die in elk antwoord 10 computertermen verwerken waar je nog nooit van gehoord hebt. Na 10 pogingen om die weer uitgelegd te krijgen zit je dan met 10^10 reacties ;-)

Hmmm…. heb geen zin om door te lopen naar zoveel reakties. Maar, ik heb het al uitgezocht via Google en de mogelijkheid om in te loggen bij DIGID met een Linux bestuuringssysteem komt niet voor. Dat wil niet zeggen dat het niet kan maar in de regel weet Google 99% van alles.

Reputatie 6
Badge +4

Het is niet mogelijk vanuit Windows 8.1 naar Windows 10 over te stappen tenzij de processor dat ondersteunt. Bij mij is dat niet het geval helaas.

SMS wordt niet meer verzonden wegens veiligheidsredenen.

Als overstappen naar Win10 niet kan vanwege de specificatie van je p.c. waarom schrijf je dan dat je geen zin hebt om 500 euro uit te geven?

Sms controle is gewoon voor iedereen mogelijk, maar blijkbaar heeft het met je oude Windows versie te maken die ze eigenlijk niet meer ondersteunen.

Ik snap de reden niet, waarom jij geen sms krijgt.
Als je een oud besturingssysteem hebt kun je ook niet inloggen bij banken.
Of dat Linux of Windows is, maakt niets uit.
Linux kun je wel blijven updaten op een oude PC en het werkt ook sneller.
Er staat hier ook een stokoude PC met Linux er op.
Maak maar eens met bijvoorbeeld BalenaEtcher een memorystick met Linux mint er op.
Daar kun je de PC zonder iets te veranderen mee opstarten in Linux.

Reputatie 2
Badge +4

UPDATE.

Volgens deze website kan je niet inloggen op DIGID met Linux.

Maar dat vind ik belachelijk. Als de regering wilt dat iedereen een nieuwe Windows computer moet kopen gewoon om in te loggen op DIGID dan moet zij de aanschafkosten betalen volgens mij.

Reputatie 6
Badge +4

UPDATE.

Maar dat vind ik belachelijk. Als de regering wilt dat iedereen een nieuwe Windows computer moet kopen gewoon om in te loggen op DIGID dan moet zij de aanschafkosten betalen volgens mij.

Dien een subsidie-aanvraag in.😂 

Je kunt ook een tablet kopen en daarop de DigiD app installeren. Niet zo duur als een nieuwe laptop en groot genoeg om makkelijk te kunnen tikken.

UPDATE.

De meeste mensen gebruiken daar al lang hun pc niet meer voor maar hun mobieltje..Voor €100 heb je er een die wel.up to date is, scheelt weer €400

@TelV 
We zitten nu in een overgangsfase dat minimaal gebruik van sms of app verplicht wordt overal.

In die toekomst wordt dat alleen de app, bijvoorbeeld in de telefoon.
Die dan gecommuniceerd heeft met jouw ID kaart. (model vanaf 13-03-2021)
Dat kan op dit moment nog niet met Linux en F-Droid

Voorlopig hoef je je geen zorgen te maken.
DigiD met SMS werkt op Windows en Linux.

@TelV 
Voorlopig hoef je je geen zorgen te maken.
DigiD met SMS werkt op Windows en Linux.

Hmm, het gebruik van SMS ook binnen DigiD wordt steeds minder geaccepteerd. Ik dacht dat het bijvoorbeeld voor de belastingdienst al niet meer werkt.

Vanaf 1 oktober 2022 is de SMS minimaal verplicht bij de Belastingdienst.
Voorheen was een 2e factor niet verplicht.

Dat heet Zekerheidsniveau Midden

Dat was het inderdaad, ik was met mijn gedachten al weer een paar jaar verder. Dan zou dat geen probleem moeten zijn om deze methode icm Linux te gebruiken.

Ik vraag me trouwens af of mensen dat beseffen maar Android draait ook op Linux, als je dan zo'n vertrouwen hebt in Linux, waarom vertrouwen mensen Android mobieltjes dan niet?

Er zijn heel veel mensen die geen vertrouwen in Google hebben.
Zetten het besturingssysteem er zo op, dat alles van Google ontbreekt.
Gebruiken dan niet de Playstore maar F-Droid.
Het toverwoord hierbij is: Open Source

Reputatie 2
Badge +4

Als overstappen naar Win10 niet kan vanwege de specificatie van je p.c. waarom schrijf je dan dat je geen zin hebt om 500 euro uit te geven?

WTF heeft deze twee vragen in één zin met elkaar te maken?

Het is puur sarcasm!

Wat betreft het verzenden van SMS ga naar de site van DIGID en dan ziet u het wel. U komt altijd op met dit soort opmerking Mazzel. Als je geen behulpzamer opmerking heeft dan shut the fuck up!

Reputatie 2
Badge +4

Dat heet Zekerheidsniveau Midden

Alweer een stomme reaktie. Ik heb het over DIGID op Linux. Niets mee te maken met de Belastingdienst!

Reputatie 2
Badge +4

UPDATE.

De meeste mensen gebruiken daar al lang hun pc niet meer voor maar hun mobieltje..Voor €100 heb je er een die wel.up to date is, scheelt weer €400

Ik hou niet van mobieltjes. Alles te moeten regelen op zo’n klein schermptje vind ik heel erg vervelend. Ik gebruik een Windows PC voor al mijn dagelijkse benodigheden, plezier enz. Ik bezit wel een telefoontoestel die ik gebruik om te bellen en SMS te moge ontvangen. MEER NIET!

Reputatie 2
Badge +4

Ik snap de reden niet, waarom jij geen sms krijgt.
Als je een oud besturingssysteem hebt kun je ook niet inloggen bij banken.
Of dat Linux of Windows is, maakt niets uit.
Linux kun je wel blijven updaten op een oude PC en het werkt ook sneller.
Er staat hier ook een stokoude PC met Linux er op.
Maak maar eens met bijvoorbeeld BalenaEtcher een memorystick met Linux mint er op.
Daar kun je de PC zonder iets te veranderen mee opstarten in Linux.

Windows 8.1 wordt ondersteund t/m 10 januari 2023.Daarom kan ik nog inloggen bij de bank. Vanaf 11 januari 2023 log ik bij de bank in op een Linux distro. Ik heb geen beslissing genomen welke dat zou zijn op dit moment omdat, het niet nodig is.

Ik snap het niet waarom je BalenaEtcher heb voorgesteld? Het is alleen een middel om een BS-image te zetten op een Flash drive. Er kan wel een Linux distro op een USB stick maar, Linux werkt niet met DIGID.

Reputatie 2
Badge +4

Er zijn heel veel mensen die geen vertrouwen in Google hebben.
Zetten het besturingssysteem er zo op, dat alles van Google ontbreekt.
Gebruiken dan niet de Playstore maar F-Droid.
Het toverwoord hierbij is: Open Source

Jouw post is niets meer dan een tijdverspilling moet ik zeggen omdat het helemaal niets mee te maken heeft met mijn probleem.

Ik snap het niet waarom je BalenaEtcher heb voorgesteld? Het is alleen een middel om een BS-image te zetten op een Flash drive. Er kan wel een Linux distro op een USB stick maar, Linux werkt niet met DIGID.

BalenaEtcher stelde ik voor om je op weg te helpen met installeren.
Ik heb zojuist met Linux Mint en Firefox ESR ingelogd bij DigiD.
Het werkt dus wel.

Heb je het zelf geprobeert in Linux met recente updates?
Gebruik dan niet een stick waar een oude browser op staat.

Bovenstaande post is geen tijdverspilling omdat @A. Deen hier om vroeg.
Het heeft wel te maken met het probleem in de Freedom Community wat @TelV op een dwaalspoor zette.

UPDATE.

Ik hou niet van mobieltjes. Alles te moeten regelen op zo’n klein schermptje vind ik heel erg vervelend. Ik gebruik een Windows PC voor al mijn dagelijkse benodigheden, plezier enz. Ik bezit wel een telefoontoestel die ik gebruik om te bellen en SMS te moge ontvangen. MEER NIET!

Je stelt dat je een nieuwe Windows computer nodig hebt om “in te loggen op DIGID”. Puur om in te loggen hoef je nauwelijks wat te regelen op dat kleine schermpje en daar kun je dus wel prima een mobieltje gebruiken. DAT WAS ALLES WAT IK DAARMEE WILDE ZEGGEN, EN DAT STAAT ER OOK, MEER NIET!

Reputatie 2
Badge +4

BalenaEtcher stelde ik voor om je op weg te helpen met installeren.
Ik heb zojuist met Linux Mint en Firefox ESR ingelogd bij DigiD.
Het werkt dus wel.

Heb je het zelf geprobeert in Linux met recente updates?
Gebruik dan niet een stick waar een oude browser op staat.

Ik heb LM nog niet geinstalleerd maar als je zei dat het werkt op DigiD dan geloof ik je wel.

Tegenwoordig gebruik ik een Japanse browser t.w. Floorp wat gebaseerd is op Firefox ESR. Floorp is voorzien van een ingebouwd vertalings app om de taal om te zetten in het NL in dit geval.

Wat betreft BalenaEtcher moet LM al aanwezig zijn op je PC om een image van te maken neem ik aan.

Ik maak regelmatig Windows system images als backups voor het geval dat iets misgaat. Dus BE doet dat ook.

Ik maak jouw suggestie als antwoord omdat als je gelijk hebt met wat je heeft voorgesteld dan is er niets meer aan der hand.

Met BalenaEtcher kun je een iso bestand op een memorystick zetten.
Dit kan gewoon in Windows, zonder Linux.
Als je het weer kwijt wilt op de stick, moet je wel wat dieper gaan om het bootspul er af te krijgen.
Dat is bij een normale harddisk ook zo.

Reputatie 2
Badge +4

Met BalenaEtcher kun je een iso bestand op een memorystick zetten.
Dit kan gewoon in Windows, zonder Linux.
Als je het weer kwijt wilt op de stick, moet je wel wat dieper gaan om het bootspul er af te krijgen.
Dat is bij een normale harddisk ook zo.

OK, bedankt.

Reageer