Consumentenbond.nl
Vraag

Wie betaald glasvezel aanleg in de straat ?

• 26 december 2019
  • 36 reacties
  • 1045 Bekeken

Reputatie 1
Badge +2
  • Actieve deelnemer
  • 39 reacties

Bij ons in friesland staat de aanleg van glasvezel in de buitengebieden op het programma. De provincie heeft organisatie en aanleg in handen gegeven van een aannemer. Deze aannemer had geen zin in het aanvragen van EU-subsidie, was te moeilijk. Het gevolg is dat wij alleen al voor de aanleg van de kabel € 15,00/maand moeten neerleggen. Daarbovenop komen de kosten van het gebruik cq abonnement. Ik verneem graag of dit ook in andere provincie’s zo is opgelost.

36 reacties

Reputatie 6
Badge +4

je haalt twee dingen door elkaar, subsidie aanvragen tussen bedrijven en overheden is (denk ik) niet het aandachtsgebied van de consumentenbond. Waar jij als consument natuurlijk wel last van hebt is dat dit geen kostenverlaging voor jou als consument oplevert. Maar helaas is dit in eerste instantie wel iets wat tussen bedrijven speelt. 

En ik kan het volledig mis hebben :wink:

Reputatie 1
Badge +2

jahaa

Volgens jou is het voor de bezoeker van Community niet interessant om te achterhalen of via subsidie aanvragen geld terugkomt uit de door ons mede gevulde EU-kas. Lijkt mij geen reële conclusie.

Reputatie 1
Badge +2

De belastingbetaler maakt het mogelijk dat ons land miljarden stort in de EU-kas. Naar mijn oordeel moeten we ons best doen zo veel als mogelijk in de vorm van subsidies weer terug te halen. Tenslotte hoeft de EU niet alles te steken in de aanleg van wegen in bv. Spanje. Dan nog de verschillen, de ene provincie haal miljoenen terug de andere een paar duizend euro. Over de aanleg van glasvezel, Groningen sleept hiervoor wel subsidie binnen, Friesland niet. Aktie dus.

Reputatie 3
Badge +2

Bij ons in friesland staat de aanleg van glasvezel in de buitengebieden op het programma. De provincie heeft organisatie en aanleg in handen gegeven van een aannemer. Deze aannemer had geen zin in het aanvragen van EU-subsidie, was te moeilijk. Het gevolg is dat wij alleen al voor de aanleg van de kabel € 15,00/maand moeten neerleggen. Daarbovenop komen de kosten van het gebruik cq abonnement. Ik verneem graag of dit ook in andere provincie’s zo is opgelost.

Juano,

Meestal zit het in de aankoopsom van grond verwerkt bij bv een nieuwbouw woning.. 2700 euro lijkt veel maar als ze daar bv 100m glasvezel voor moeten leggen tot in het pand is dat redelijk kostprijs. Wel jammer van de subsidie… maar een aannemer heeft daar geen zin in.  Je moet dit samen zelf oppakken of de gemeente vragen. (bij EU subsidie moet de administratie x jaren bewaard worden en als 5 jaar later blijkt dat er een foutje is gemaakt moet het worden terug betaald)… 

Reputatie 1
Badge +2

De mensen die buiten wonen die willen ook vaak geen aansluikosten voor de kabel (Ziggo) betalen.

Mensen die “buiten “   wonen hebben die keuze voor een kabel niet eens . Laat staan dat ze een keuze hebben voor ja/nee Ziggo met welke aansluitkosten dan ook .
Mijn koperdraad levert 5mbs 
Mijn 3G ietsjes meer .
Keuze ?? 

@Bedeve
En dat extra betalen voor de aanleg, is leuk voor de aandeelhouders van KPN.

Kunnen we nou eens ophouden over de omzet van KPN, over stokpaardjes gesproken? Het verhaal is dat iemand in Friesland geen Europese subsidie heeft aangevraagd en dat de klanten daarom extra moeten betalen, voor de provider is dat dus budgetneutraal.

Reputatie 6
Badge +5

@Bedeve 
Klopt, het is net zoiets als je in de supermarkt komt als klant van buiten de bebouwde kom, je ineens een abonnement moet kopen om te mogen winkelen.
En als ze vragen waarom dat is, zeggen dat mensen buiten de bebouwde kom dat zat kunnen betalen.
Onze samenleving eist dat we allemaal alles digitaal online moeten doen.
En dat extra betalen voor de aanleg, is leuk voor de aandeelhouders van KPN.

Juano heeft het specifiek over Friesland, en wij kunnen niet in de hoofden kijken van de mensen die erover beslist hebben. De waarom vraag kan ik begrijpen maar die moet je wel aan de juiste personen stellen.

De mensen die buiten wonen die willen ook vaak geen aansluikosten voor de kabel (Ziggo) betalen. In die zin kan ik mij vinden in de reactie van Kattenkop.

Reputatie 1
Badge +2

@Jahaa  ;ik begrijp je reactie ( nu wel ! )  maar ben het er niet mee eens.
Langzamerhand beginnen de projecten om buitengebieden van nutsvoorziening “snel internet “ te voorzien op tempo te komen.
Mooi, noodzakelijk, eindelijk dan toch…
Tegelijkertijd zie je hoe schijnbaar willekeurig er sprake is van een extreme ongelijkheid.
Om het heel simpel te houden ; de item plaatser gaat per maand voor onbepaalde tijd Eur. 15.-  extra betalen voor de aanleg, anderen betalen bij aanleg direct een vast bedrag en ik ga eind 2020 gratis en voor nix aangesloten worden.
Stel je eens voor dat het om een pak melk, een liter benzine of een M3 Gas zou gaan ; dan zou zelfs de Consumentenbond misbaar maken.
Die ongelijkheid ten bedrage van duizenden euroos is wel degelijk een consumentenzaak.
En je  zou mogen verwachten dat een echte consumenten belangen club zich daar op zou storten

Dit is niet echt een vraag voor een consumentenforum.

Het gaat over snel internet in het buitengebied.
Je reactie geeft aan dat het onderwerp boven je pet gaat.

Lees even de reacties van de persoon die dit onderwerp heeft gestart. Het zit hem nogal hoog dat er geen EU subsidie is aangevraagd voor de aanleg van glasvezel. Waarom de provincie zo heeft gehandeld is geen vraag voor een consumentenforum.

Reputatie 1
Badge +2

Dit is niet echt een vraag voor een consumentenforum.

Het gaat over snel internet in het buitengebied.
Je reactie geeft aan dat het onderwerp boven je pet gaat.
Snel internet in buitengebieden is wel degelijk een consumentenonderwerp
Een onderwerp voor consumenten met minder scholen, minder winkels, minder openbaar vervoer en minder mogelijkheid om te internetten  of televisie te kijken .
En ja ook minder bedrijfsmogelijkheden, waardoor het buitengebied leegloopt
En kleinere groep mensen nog minder van al het bovenstaande krijgen.
Snel internet is voor de buitengebieden van levensbelang.

Het zou kunnen dat bepaalde mensen en bedrijven haast hadden en dat men niet wou wachten op subsidie. Dit is niet echt een vraag voor een consumentenforum.

Reputatie 6
Badge +5

Op telecom worden enorme winsten gemaakt

doe eens een onderbouwing van deze popie-jopie uitspraak!

https://www.rtlz.nl/beurs/bedrijven/artikel/4691046/omzet-winst-kpn-dalen-dividend-5g-huawei
Klopt, gedaald naar 89 miljoen bij kpn.(april 2019)

Maar is is zoveel gekocht een verkocht aan bedrijven afgelopen jaar dat die winst cijfers niets zeggen over het bedrijf op zich.

vinden beleggers dat ook ?

Je moet een balans vinden tussen de commercie en de heilige doelstellingen van Europa.
Gelukkig staan we nog steeds bovenaan in de statistieken.

Reputatie 1
Badge +2

@Bedeve 

Het is nog steeds Kabelnoord. Volgens de VVD/Heerenveen was het voor gemeente en provincie onmogelijk EU subsidie aan te vragen ! Ze hebben de aanleg gegund aan Kabelnoord en deze vrij gelaten al dan niet EU subsidie aan te vragen ! Kabelnoord heeft laten weten het aanvragen van subsidie te moeilijk te vinden. Kabelnoord heeft nu een lening van de provincie gekregen volledig ten laste van de inwoners. Kosten per aansluiting €15,00/mnd. Wat ik eerder al ven elders vernam, schrijf jij nu ook, de goed gevulde EU-pot voor deze projecten kan met succes aangesproken worden. Waarom dit in Friesland dan niet is gelukt blijft tot op heden onduidelijk.

Reputatie 1
Badge +2

De Provincie Fryslan had eerder de aanleg in bet buitengebied gegund aan Kabelnoord.
Was er nu een andere partij bij betrokken ?
En deden er eerder voldoende huishoudens mee met de telling ?
Op het Groningse platteland biedt Rodin gesubsidieerde gratis aansluiting aan.
In het Westerkwartier zijn beslissingen vertraagd doordat een club actief is geweest om mensen te werven voor een on-gesubsidieerde per huishouden te betalen aanleg.
Ik denk @juano  dat jouw stelling “ aannemer niet in staat EU subsidie aan te vragen “ te kort door de bocht is.

Reputatie 6
Badge +4

https://www.rtlz.nl/beurs/bedrijven/artikel/4691046/omzet-winst-kpn-dalen-dividend-5g-huawei

Maar is is zoveel gekocht een verkocht aan bedrijven afgelopen jaar dat die winst cijfers niets zeggen over het bedrijf op zich.

vinden beleggers dat ook ?

@A. Deen

Vragen aan de Provincie en kijken naar onderzoekresultaten van NOS en adviesbureau ERAC. Maar waarom sommige Provincie’s en Gemeenten zo laks zijn in het aanvragen van EU subsidies wordt hieruit niet duidelijk. Wat e.e.a. te maken heeft met winsten van KPN is mij niet duidelijk.

Dat is me een beetje te breed. Ik wil graag iets lezen over het al dan niet aanvragen en toekennen van Europese subsidie op de aanleg van glasvezel zoals je dat meldt. Heel specifiek dat een degelijke subsidie inderdaad beschikbaar is en wat de voorwaarden zijn.

Reputatie 1
Badge +2

@A. Deen 

Vragen aan de Provincie en kijken naar onderzoekresultaten van NOS en adviesbureau ERAC. Maar waarom sommige Provincie’s en Gemeenten zo laks zijn in het aanvragen van EU subsidies wordt hieruit niet duidelijk. Wat e.e.a. te maken heeft met winsten van KPN is mij niet duidelijk.

Reputatie 6
Badge +5

@juano misschien kunnen we eens beginnen met de vraag waar je zelf je genoemde informatie vandaan hebt?

Reputatie 1
Badge +2

Er is al veel gezegd, echter niets over -- 1e Waarom geen subsidie uit de beschikbare EU pot is betrokken. 2e Waarom haalt b.v. Limburg ten voordele van de inwoners miljoenen terug van de miljarden betaling van ons land aan de EU en b.v. Friesland slechts enkele duizenden euro’s. Wie heeft hier kennis van.

Reputatie 6
Badge +4

Reputatie 7
Badge +6

M'n vroegere buurman kocht halverwege jaren '90 heel wat aandelen KPN tegen een koers van ƒ172,-. Zijn vrouw had centen, haar vader had een tuincentrum gehad. Hij was oud-militair, hij was streng, hij deed het denkwerk, zij volgde gedwee. De opkomst van internet ging aan hem voorbij, dat KPN moest gaan concurreren met kabelaars van tv. Rond die tijd stapte ik over op Casema, nu Ziggo. Het was daar een kwart goedkoper. Ik ergerde me vooral aan die koperen draad van KPN waar ik elke twee maanden ƒ19,95 abonnement voor moest betalen. Dat had Casema niet.

De koers van het aandeel KPN is sindsdien blijven dalen tot amper ƒ6,- toen de euro kwam. Heel triest voor de buurman, er is daar flink wat verloren. We kwamen er wel eens op de koffie, dan zag je het kleine boekje waar hij elke dag de koersen bijhield, dat schoof hij onder de krant, en verder verborgen ze angstvallig wat er gebeurd was. Zo is het gebleven, dagelijks de koersen bijhouden tot zijn overlijden, ergens in de 80. Een herstel naar hogere koersen heeft hij niet meer meegemaakt.

Ik heb de koers van KPN daarna niet meer gevolgd. Ik ben nog steeds bij Ziggo, en die koperdraad loopt nog steeds naar m'n huis maar kost nu niets. Maar als bellen over internet gratis is, en de KPN maakt bellen met vast meer dan 13 eurocent per minuut!, dan is het me duidelijk dat ze wel krap zullen zitten en de winsten niet ruim zijn. 

Reputatie 6
Badge +2

worden enorme winsten gemaakt, voor mensen die op een onrendabele plek wonen mag best iets minder winst gemaakt worden. Dus af en toe een onrendabele plek aansluiten hoort erbij.

Google eens op omzet, winst e.d. van KPN dan zie je dat ze al jaren krimpen. De omzet en winst zijn jaren aan het dalen. De omzet is nu ongeveer de helft van 10 jaar geleden.

Reputatie 6
Badge +5

In mijn woonplaats ligt grotendeels glasvezel.
De straten die overgeslagen zijn, zijn straten waar het herstel van het straatwerk te duur was.
Ook straten waarvan men vermoed dat ze binnen 15 jaar gesloopt of gerenoveerd worden hebben ze overgeslagen. Ook de straten die zeer kort bij de telefooncentrale zijn zijn overgeslagen.
@Kattenkop 
Op telecom worden enorme winsten gemaakt, voor mensen die op een onrendabele plek wonen mag best iets minder winst gemaakt worden. Dus af en toe een onrendabele plek aansluiten hoort erbij.

Reageer