Consumentenbond.nl

Wie bewerkt zijn foto's?

Badge +1
Bewerk jij wel eens een foto? Misschien gebruik je daar een leuke app voor? Of bewerk je bijvoorbeeld je vakantiefoto’s na op de computer?

Voor een artikel in de Digitaalgids zijn we op zoek naar 2 mensen die wel eens foto’s bewerken. Heb jij een goede tip? We zijn benieuwd welk programma of app je gebruikt en wat je er allemaal mee doet. Beloning: je komt met foto in de Digitaalgids te staan!

Lijkt het je wat? Reageer dan voor 3 augustus!

11 reacties

Ik doe het al jaren met Picasa, beheer en kleine bewerkingen in ÉÉn.
Badge +1
Bedankt voor je reactie!

Kun je er misschien kort wat over vertellen, zoals:

Wat doe je er allemaal mee? Welke functies gebruik je veel bij het bewerken van je foto’s? Kun je vertellen wat voor foto’s je graag bewerkt? En wat doe je ermee? (afdrukken / rondsturen / social media misschien?) Waarom is Picasa aan te raden aan anderen? (Waarom vindt jij het beter dan andere programma’s?)
De functies die ik voornamelijk gebruikt zijn, de horizon rechtzetten, een beetje spelen met het licht en uitsnijden.

Een beetje de onvolkomenheden corrigeren dus meer ingegeven door noodzaak dan door een innerlijke drang tot foto bewerken.

Tja, wat doet een mens met zijn foto's. Afdrukken hÉÉl weinig maar alle andere opties, zeker. Mailen en uploaden naar Google foto's zijn standaard opties, facebook, snapchat etc moet je met de hand doen.

De belangrijkste functie voor mij is niet zozeer het bewerken maar de organisatie- en beheersfuncties. Ruim tien jaar digitale foto's, dan is het wel handig om dingen ook weer terug te kunnen vinden.

Ik weet niet of ik het perse aan zou raden. Google lijkt een beetje mat Picasa in zijn maag te zitten, gÉÉn certificering voor W8 hÉÉl raar, dat gedonder met foto's van Web-Picasa naar Google+ en nu weer naar Google Foto's. Ik was enthousiast gebruiker van Google reader en die was ook ineens weg. Aan de andere kant, ik heb geen weet van een alternatief dat mij beter lijkt.
Badge +1
Bedankt voor je toelichting! Ik kan me voorstellen dat het handig is om foto’s te bewerken Én te beheren met hetzelfde programma. Maar een echte aanrader vindt je het dus niet?

Wellicht heeft er iemand anders nog een goede tip?
Als vakfotograaf fotografeer ik steeds in RAW+jpg, om alle RAW-bestanden te (moeten) bewerken.
Afhankelijk van de opname-camera gebruik ik daarvoor DxO Photolab 2, Capture One 12 of het aloude Nikon Capture NX2 en tenslotte eventueel Photoshop.
Waar nodig pas ik in de RAW-opnamen de witbalans, de belichting, schaduwen en lichten, scherpte en kleurverzadiging aan, maak de wolkenlucht zichtbaar, haal er stofjes en slordigheden uit, verwijder "rode ogen", zet de horizon recht of sleutel aan de perspectief: want de foto liegt niet, zoals u weet.

Beheren doe ik op dezelfde wijze als vroeger met film, echter niet meer op papier maar met MS Access. Dat vraagt aanvankelijk veel werk, maar is daarna een makkie.
De ervaring leert dat vele klanten (en ikzelf) zelden naar archiefopnamen vragen.
Bovendien kan ik met een programma als Zoner Photo Studio (de gratis versie 17 is nog steeds op het internet te vinden) in de EXIF-gegevens van opnamen zoeken naar opname- en bewerkingsdata en dergelijke.
Voor de low-cost-gebruikers: in dat programma van Zoner kun je ook menige bewerking uitvoeren, op twee schermen werken, enzovoorts.
Badge +1
Professionals gebruiken Photoshop, maar Photoshop Elements kan alles wat een amateur vraagt. Maar dit heeft wel nog een leercurve.

Voor de meeste amateurs die belichting bijwerken, uitsnijden, enzovoort zijn de volgende twee gratis programma's voldoende:
1) Irfanview voor de meest voorkomende bewerkingen. https://www.irfanview.com/
Met twee supereenvoudige cursussen:
https://www.seniorweb.nl/artikel/irfanview-gebruiken-voor-fotobewerking
https://zoom.nl/artikel/software/22878-workshop-irfanview/1.html

2) iPhotoDraw om niet destructief tekst in foto's te zetten.
http://www.iphotodraw.com/
Reputatie 7
Badge +6
Alles wat ik wil doen en veranderen aan foto's doe ik met Photoshop. Inderdaad zit er een stuk leermoment aan, maar daarna kan je zowat alles doen. Bij negatieven scannen gebruik ik het veel om stofjes en pluisjes onzichtbaar weg te retoucheren, bij te snijden, resolutie en dpi aan te passen en zo. Met fileinfo kan je beschrijvende tekst in het fotobestand opnemen dat dan automatisch in het witte vakje onder de foto verschijnt als je die upload naar Google Photo's of Flickr en zo. Die hoef je dan niet telkens opnieuw te typen.
Badge +8
Leuk om te zien dat dit oude topic ineens weer 'leeft'! Dank voor het delen van jullie ervaringen en suggesties, @Aart7, @G. Welgemoed en @Jan! 👍
Reputatie 6
Badge +5
Ifanview is inderdaad een mooi opstapje om er mee te beginnen.
Als het er op aan komt, doet Photoshop het net iets beter met b.v. automatische kleuren.

Als je nog niet gewent bent aan Photoshop zou je ook Gimp eens kunnen proberen.
Gimp heeft namelijk ook een behoorlijk leermoment.

Als kijkprogramma is Faststone ook heel geschikt.
Vooral even kijken met de pixels 1:1 met het scherm kan daar snel mee.(vergrootglas)
Badge +1

Het is heel belangrijk voor welke doelgroep het advies is.

Photoshop (duur) en GIMP (gratis) hebben allebei een steile leercurve en zijn voor professionals en geavanceerde amateurs. Photoshop wordt vaak samen met Lightroom gebruikt en die fotograferen gebruiken vaak raw formaat.
(Evenzo wordt GIMP gebruikt samen met  Darktable en Digikam. Het gaat te ver om hier in detail op in te gaan.)

Irfanview is voor de absolute leken die af en toe ook wat met foto’s willen.

Voor de gewone amateurs en foto enthousiastelingen is Photoshop Elements (niet gratis maar veel goedkoper dan Photoshop) een zeer goede keuze. Het bestaat uit twee delen. Het eerste is een foto bewerking programma met vrijwel alle Photoshop functionaliteit met een eenvoudiger interface. Functionaliteit die niet in Photoshop Elements zit, maar wel in Photoshop zal iemand uit deze doelgroep nooit gebruiken. Het tweede deel van Photoshop Elements is nog niet genoemd, namelijk het foto beheerprogramma. Voor veel gebruikers is dat foto beheerprogramma het belangrijkste onderdeel.

Reputatie 6
Badge +5

Ik gebruik op mijn laptop Paint.net (via Microsoft store gratis proef versie)

Al 2/3 jaar mijn top keuze, Adobe Photoshop is veel beter. Alleen ook veel duurder.

Op mijn telefoon edit ik ook soms, via Photoshop Express en SnapSeed (voorkeur voor Photoshop Express)

Reageer