Wie heeft ervaring met de 'perfecte wifi' van Ziggo's Power Promise?

• 6 October 2017
  • 52 reacties
  • 7307 Bekeken

Reputatie 4
Badge +5
Bij traag internet, is vaak, trage, wifi de boosdoener. Ziggo promoot op het moment de campagne Ziggo's Power Promise : overal in huis perfecte wifi. Gegarandeerd. Het is nogal een belofte!

Dus ben ik benieuwd naar ervaringen, hoe werkt het in de praktijk? Blijft de monteur echt net zo lang tot het overal perfect is? Waren er (toch) extra kosten aan verbonden, omdat je nieuwe apparatuur moest kopen? Positief en negatief, ik hoor het graag!

Update 20 februari 2018: In het dossier alles-in-1-providers staat ondertussen een review over de Ziggo Power Promise.

52 reacties

Badge

Beste @HDerksen, dank voor je suggesties. Beide topics zijn destijds bewust gescheiden gehouden door mijn collega's. Het later samenvoegen van beide topics komt de leesbaarheid namelijk niet ten goede. Voor wat betreft je actiepunt voor de Consumentenbond; ik geef dit nogmaals intern als signaal door. Dank hiervoor!

beste Imke, is er al bij de Bond nagedacht om dit probleem (n.m. dat Ziggo perfect gegarandeerde WIFI belooft, maar het niet na kan komen) aan te kaarten?

Reputatie 7
Badge +8
Ook ik ben het met genoemde forumleden eens en ondersteun Derksen van harte. Maar het is maar net waar je WiFi voor gebruikt. Ik gebruik het ook voor de beveiliging, tenminste 9 professionele Foscam camera's. Dan kwam ik, hoe moet ik het zeggen, aan mijn WiFi installatie te weinig. De camera bij de schuur heeft een aparte Wifi TPLink, de camera aan de voorkant had ook meer nodig en met alle binnencamera's werd dat Amplifi. Ik kan wel roepen Ziggo moet dat aankunnen, nou nee dus. Groeten Leo.
Ik zie op dit moment hier 55 gebruikers op mijn router.
Dan zijn er veel buren die het 1-6-11 principe niet kennen.
Waardoor de kanalen 1 t/m 12 nogal verstoord raken.

Badge
"Als je meer dan pak weg 15 wifi apparaten gebruikt gaat de Ziggo router storingen geven. Met twee pubers zit je daar zo aan. Ik heb naar Ziggo uitgesproken dat ik best kan begrijpen dat ze geen dure top router meeleveren maar dat ik mij mateloos geërgerd heb aan het feit dat ze de vermoorde onschuld spelen in plaats van gewoon te zeggen waar de grens is en wanneer je iets fatsoenlijks moet kopen."

We hebben geen 15 WiFi-apparaten in huis... Maar het zijn er 7 niet meer... En: het zal niemand verbazen dat ik het helemaall met dhr/mw A. Deen eens ben. (en ook met Mrs Jones).

Je zou echter voor Gegarandeerd perfecte wifi uit moeten kunnen met hetgeen Ziggo bij het 250 Mbps abbo aan modem/router levert....

Ik hoop echt dat de Consumentenbond hier echt werk van maakt... Beste forumleden, roep ook de Consumentenbond hiertoe op...
Reputatie 7
Mijn wifi versterker doet het goed, zonder dat ding heb ik niet overal wifi omdat een buurman me wegdrukt, er zijn buren die er ook last van hebben. Ik heb dat trouwens alleen in de slaapkamer waar ik 's ochtends even de krant wil lezen. Ik ga niet alles aanschaffen wat Ziggo me aanbiedt, zeker niet als ik het niet nodig heb.
Ze verkopen iets simpels als perfect.
De trend om je wifi te verbeteren is op dit moment mesh.
Zijn je buren echte data zuigers via wifi heb je gewoon pech.
In 2018 is er nog een terugroep actie geweest van die Ziggo kastjes.
Badge +8
Ik stel voor dat
1. de moderator van dit forum beide items samenvoegt of i.i.g. er eens over nadenkt;
2. de Consumentenbond dit onderwerp groot aanpakt...

Beste @HDerksen, dank voor je suggesties. Beide topics zijn destijds bewust gescheiden gehouden door mijn collega's. Het later samenvoegen van beide topics komt de leesbaarheid namelijk niet ten goede. Voor wat betreft je actiepunt voor de Consumentenbond; ik geef dit nogmaals intern als signaal door. Dank hiervoor!
Reputatie 7
Badge +8
In feite zijn er altijd wel wat problemen met de WiFi ontvangst. Een installateur is bij mij weken zo niet maanden bezig geweest, goede ontvangst te krijgen. Niet alleen alle PC zaken, printers, scanners enz. gaven problemen, maar vooral ook de beveiliging, de camera;'s enz. Uiteindelijk zijn alle oude Wifi merken weggehaald en is één van de duurste gebruikt, en ik weet duur is niet altijd goed, maar ik was wel heel snel van alle problemen verlost. De Wifi Amplifi, maar er zijn nog andere topmerken, kosten wel een paar centen. Groeten Leo.
Badge
nu pas blijkt dat dit TOPIC ook onder een andere naam voorkomt op deze website. Daar word ik echt droevig van...het gaat in ieder geval over de zelfde problematiek...Kijk maar op

"Ziggo legt verantwoordelijkheid voor infrastructuur en signaalsterkte ten onrechte bij afnemer"

Ik stel voor dat
1. de moderator van dit forum beide items samenvoegt of i.i.g. er eens over nadenkt;
2. de Consumentenbond dit onderwerp groot aanpakt...

het laatste omdat Ziggo iedereen/ elke klant die snel WiFi heeft knollen voor citroenen verkoopt... immers ZIggo stelt dat ze (haar klanten)

Gegarandeerd perfecte wifi

aanbiedt..

dus alle klanten worden bedot!
enfin, lees mijn eerste bijdrage hierboven...
Consumentenbond: ACTIE!!!

Mijn ergernis zit in het feit dat Ziggo op haar website nergens expliciet vermeld dat die 250 Mbps WiFi zonder extra apparatuur niet haalbaar is (en zeker niet met haar eigen WiFibooster) en dus de klant opscheept met een Connectbox met onvoldoende capaciteit. Ik vind dat Ziggo haar klanten belazerd.

Ik heb een vergelijkbare ervaring maar dan dat ik telkens wifi storingen had. Dat heb ik ook verholpen door de Ziggo router te (laten) bridgen en er een stevige middenklasse router aan vast te hangen. Nooit meer één probleem gehad. In ons geval lag het duidelijk aan de hoeveelheid aangesloten apparaten. Als je meer dan pak weg 15 wifi apparaten gebruikt gaat de Ziggo router storingen geven. Met twee pubers zit je daar zo aan. Ik heb naar Ziggo uitgesproken dat ik best kan begrijpen dat ze geen dure top router meeleveren maar dat ik mij mateloos geërgerd heb aan het feit dat ze de vermoorde onschuld spelen in plaats van gewoon te zeggen waar de grens is en wanneer je iets fatsoenlijks moet kopen.
Badge
“Gegarandeerd perfecte wifi”?

We hebben een paar jaar geleden van Ziggo een WiFi-booster gekregen. Dat apparaat hielp echter alleen bij het garanderen van 200 Mbps bekabeld internet. De twee Wifi-netwerken, 2,4 GHz en 5 Ghz van de booster werkten nooit optimaal. En vielen zelfs vaak uit. Afgelopen januari is de monteur van Ziggo langs geweest om de klacht van steeds weer wegvallend Wifi-signaal te verhelpen. Uiteraard heb ik eerst zelf alle mogelijkheden doorgenomen die op de Website van Ziggo worden genoemd bij een slechte WiFi-vebinding. (“Los het Probleem Zelf Op” https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet/doet-het-niet/wifi-traag). Dat was echter weinig succesvol. Dus daarom de hulp van een monteur ingeroepen. Deze heeft naast het onderzoeken van de Connectbox, ook gekeken naar de slecht werkende WiFi via de WiF-booster. In augustus 2019 is er weer een monteur van Ziggo langs geweest voor het zelfde euvel, namelijk bijna elke dag op een gegeven moment geen WiFi-signaal (in huis uiteraard). Uiteindelijk is de Connectbox zelf voor de 2e keer vervangen. Na dit twee monteursbezoek bleek de maximale downloadsnelheid nog steeds ver onder de door Ziggo gegarandeerde 250 Mbps te liggen.
Na het 2e bezoek hadden we geen uitvallende WiFi meer, maar was nog steeds de WiFi-snelheid erg laag. Daar de Ziggo-wifibooster nog steeds niet voldeed, hebben we zelf een router gekocht, namelijk de Netgear Nighthawk R7000. En eindelijk hebben we draadloos internet dat voldoet aan de Ziggo-leus: “Gegarandeerd perfecte wifi”, en halen we soms 240 Mbps, wat dus in de buurt komt van het door aan door Ziggo aan ons verkochte 250 Mbps.

Mijn vraag is hoe het mogelijk is dat Ziggo het over “gegarandeerd perfecte WiFi” heeft, die je zonder WiFibooster zou kunnen bereiken, zonder dat ze die garantie kunnen verschaffen.. Je koopt immers een pakket van bv 250Mbps en krijgt daar de Connectbox voor én niet de WiFi-booster. Sterker: zelfs onder de meest perfecte omstandigheden is een dergelijke downloadsnelheid met “Gegarandeerd perfecte wifi”?

Ik ga hier uit van het aanbod op de Ziggo-website, waar een START een COMPLETE en een MAX pakket wordt aangeboden met (naast internet ook bv een Tv-pakket) 50, 250 en 500 Mbps downloadsnelheid.

Gebeld met Ziggo kreeg ik te horen dat de 250 Mbps alleen gegarandeerd wordt voor bekabeld internet. Toen ik na heen-en-weer gesoebat over o.a. de onvolkomen werkende Ziggo-WiFi-booster én de aanschaf van de Netgear-router de medewerker voorlegde dat Ziggo het heeft over “gegarandeerd perfecte WiFi” (= Wireless Fidelity) werd de verbinding verbroken.

Mijn ergernis zit in het feit dat Ziggo op haar website nergens expliciet vermeld dat die 250 Mbps WiFi zonder extra apparatuur niet haalbaar is (en zeker niet met haar eigen WiFibooster) en dus de klant opscheept met een Connectbox met onvoldoende capaciteit. Ik vind dat Ziggo haar klanten belazerd.
@ZiggoWebcare Dus jullie zouden niet kunnen constateren of iemand inderdaad met onevenredig veel vermogen zendt en iedereen wegdrukt? Dat is toch het eerste wat je gaat controleren als jullie apparatuur goed werkt maar mensen geen goede verbinding krijgen. Of bedoel je dat jullie dit in de praktijk nooit tegenkomen en er dus ook geen ervaring mee hebben?
Reputatie 2
Badge
Wij zijn geen partij die hier in kunnen grijpen. Als een klant van ons problemen heeft staan we klaar om die te ondersteunen om het op te lossen. Maar we kunnen niet iemand aanspreken op zijn router en router instellingen. Je kunt wel contact opnemen met Agentschap Telecom om daar verder na te vragen wat je kunt doen als je echt denk dat deze persoon de regels overtreedt. Of wij elkaar ooit via 1200 gesproken hebben kan ik me echt niet meer herinneren, maar dat moet dan wel lang geleden zijn geweest.

Groet,

Mirsad van Ziggo.
Reputatie 7
Deen, bij Ziggo heb ik het eens aangekaart maar toen wist ik nog niet dat de wifi met de naam Xxx met daarachter de cijfers van de postcode) privacywetgeving) van mijn bovenbuur was, de jongen van Ziggo die ik toen aan de telefoon had zei dat hij e.e.a. niet kon nakijken.
Het klinkt misschien raar maar als er nou één partij is die hierin iets zou kunnen betekenen, als ze daar zin in hebben, dan is dat Ziggo. Ten eerste hebben ze de kennis en expertise en met een klein beetje geluk is de man daar zelf klant en hebben ze wat leverage als blijkt dat hij inderdaad illegaal bezig is.
Reputatie 7
Ik denk, weet bijna zeker, dat mijn bovenbuurman degene is die me wegdrukte vóór ik die versterker had. Hij drukt nu nog twee anderen weg maar die mogen het fijn zelf uitzoeken, ik doe al meer dan genoeg binnen de VvE terwijl die anderen op hun gat blijven zitten en wachten tot de buren iets ondernemen, dat ben ik een beetje zat.
Reputatie 2
Badge +1
Als we dan toch bezig zijn nog maar een paar toevoegingen voor 'het nut van het algemeen'. 😉

1) Een hoger zendvermogen dan toegestaan is, zoals Ronaldvr aangeeft, wel uit een router te halen, maar de kans dat er andere zaken zijn die tot problemen leiden (of leidden, in het geval van Mevrouw Jones) lijkt me groter. Een app zoals Wifi Analyzer is het eerste gereedschap om een indicatie te krijgen van wat er aan de hand is. Daarmee moet je dan op verschillende plaatsen in de ruimte kijken hoe de situatie is.
(Een hoger vermogen gaat in het algemeen wel ten koste van de levensduur, dus in die zin straft het kwaad zichzelf. Daarbij is het nut beperkt, tenzij je aan de computer-kant hetzelfde doet; het gaat om tweeweg communicatie)

2) Een mogelijkheid is dat de router van de buren toevallig net achter een dunne muur vlakbij de PC staat te blazen en dan ook nog eens op een interfererend kanaal. Oplossing: ander kanaal kiezen, router anders positioneren, experimenteren met de stand van antennes.
NB Als er niet bewust voor een kanaal wordt gekozen, gebruiken veel routers een vast kanaal, 1 of 6 bijvoorbeeld. Als de router van de buren toevallig op hetzelfde kanaal is afgesteld, heb je een sub-optimale situatie, waarin de zaak trager loopt.

3) Onredelijk bandbreedtebeslag door een slechte buur / negeren van de 'good neighbour policy'
In het geval dat er buren zijn die óók bandbreedte nodig hebben (d.w.z. als je ziet dat er méér stations actief zijn) moet je je beperken tot de standaard bandbreedte van 20 MHz en niet meer. Nieuwe routers beloven echter hoger snelheden, door méér bandbreedte te gebruiken (bijv. 40 MHz). De (niet legaal afdwingbare) richtlijn zegt dat je dat dus niet moet doen, om ook buren een stukje van de krappe, overbevolkte 2,4 GHz band te gunnen. Sommige routers zijn door de fabrikant van huis uit zo ingesteld dat ze automatisch die regel volgen, andere doen dat niet. Bovendien kun je er altijd handmatig overheen. Dat is ellebogenwerk: twee derde van het beschikbare spectrum (of bij ongelukkig gekozen kanalen nog meer) is voor mij en aan buren heb ik schijt.

4) Een onhandig gekozen kanaal
Vanuit gebrek aan kennis wordt vaak een verkeerd kanaal (d.w.z. anders dan 1, 6 of 11) gekozen en ook dat leidt tot (nodeloze) storingen bij buren. Om elkaar niet in de weg te zitten, moet je je beperken tot die drie kanalen, omdat het signaalspectrum zich ook de buurkanalen erboven en eronder uitstrekt (stel je in op kanaal 6, dan gebruik je ook 4, 5, 7, 😎. Alleen zó kun je het spectrum optimaal benutten. Een kanaaloverzicht zoals bijvoorbeeld WifiAnalyzer dat geeft suggereert mensen die het niet weten om te kiezen voor bijvoorbeeld kanaal 3 - daar is het niveau van storende signalen zwakker, omdat het op de flank van het signaal van het station op kanaal 1 ligt. Daardoor krijgen echter stations op de kanalen 1 én 6 in de nabije omgeving beide met stoorsignalen te maken (het station op kanaal 3 gebruikt de kanalen 1,2,3,4,5).
Op hetzelfde kanaal gaan zitten als een buurman is feitelijk minder erg. Je moet de bandbreedte dan delen en de verbinding wordt daardoor minder snel (als de ander ook bezig is), maar de verbinding functioneert dan wel goed.

Hier verlaten wij het terrein van de technicus. Eigenlijk zou je afspraken met elkaar moeten maken over dit alles. Als je de kanalen een beetje handig kiest, de 'good neighbour policy' volgt en het vermogen allemaal een beetje drukt (!), heb je veel minder last van elkaar. Helaas is het moeilijk met mensen in discussie te gaan over deze materie. Veel mensen willen er vooral niet aankomen - zeer begrijpelijk, het is een goed principe om geen dingen te 'repareren' die niet kapot zijn, al helemaal niet als je er geen verstand van hebt, maar het maakt het wel onmogelijk de ideale situatie te bereiken waarin iederéén een goed wifi-signaal heeft. En dan heb je nog de vermetelen die zich niet laten afschrikken door gebrek aan kennis en zelf wat gaan rommelen, zonder zich iets gelegen te laten liggen aan regels, en meestal weinig genegen zijn zich te laten gezeggen... (Tot die categorie behoort mijn buurvrouw, of liever, haar schoonzoon.) In zo'n geval kun je als laatste redmiddel een 'wifibooster' inzetten om lokaal over het signaal van de buren heen te toeteren, eigenlijk dus een zwaktebod - óf kiezen voor andere oplossingen dan wifi (voor zover mogelijk - op een telefoon of tablet kun je meestal geen netwerkkabel aansluiten...).
Reputatie 7
Dat mijn probleem verholpen is maakt toch niet uit? Wie weet hoeveel anderen iets aan jullie adviezen hebben, gewoon doorgaan zou ik zeggen, er lezen vast ook mensen mee die niet meepraten.
@Ronaldvr en @Tjoelker3
Ik heb het wellicht niet helemaal goed begrepen maar welk "probleem" van mevrouw Jones, die aangeeft over uitstekende wifi te beschikken, zijn we nu precies middels adequate adviezen aan het oplossen?
Reputatie 7
Of hij zich aan de maximale sterkte houdt gaat hij mij natuurlijk niet vertellen. Mijn wifi werkt met die versterker heel goed dus ik ga niet zoeken naar een ander kanaal. Ik heb er inderdaad weleens aan gedacht een melding te maken maar als hij nog net binnen de marge zit heeft dat geen zin. Als hij iedereen uit het complex zou wegdrukken zou ik er vanuit gaan dat hij één en ander te scherp heeft afgesteld, er waren er drie die hij wegdrukte, nu twee.
Er woont hier wel iemand die mij en twee andere buren schijnt weg te drukken.

In aanvulling op het zeer adequate advies van @Tjoelker3 :
Dat is dan echt een groot probleem: Er zijn (inter)nationaal maximale zendsterktes afgesproken om dergelijke situaties te voorkomen. Helaas is het mogelijk om met een klein beetje kennis (en een andere FirmWare) je eigen router veel 'harder' in te stellen. Ik heb geen idee of een melding bij het agentschap telecom tot de opties behoort... Ik heb wel gevonden dat ze niet zelf actief op zoek gaan.
Reputatie 2
Badge +1
@Mevrouw Jones: In zo'n situatie zou een probleemloze verbinding mogelijk moeten zijn.
Ik weet niet hoeveel technische kennis ik mag veronderstellen, maar mijn advies zou zijn om eerst eens te kijken wat er verder zoal uithangt in de ether. Daarvoor leent zich een goede smartphone app, onder Android bijvoorbeeld WifiAnalyzer - open source (gratis).
In de geschetste situatie heeft de 5GHz band de voorkeur; zoek een kanaal waarop niet veel te doen is. Het eigen signaal moet behoorlijk sterker zijn dan dat van buren (minimaal 30dB o.i.d.). Ondersteunt de router (of de PC) de 5GHz band niet, dan wordt het noodgedwongen de 2,4GHz band, waar het behoorlijk druk is en waar je ook nog interferentie van andere bronnen kunt hebben. Vanwege de breedte van een wifi-kanaal zijn eigenlijk alleen de kanalen 1, 6 en 11 goede keuzes; tussenliggende kanalen lijken misschien beter, maar leiden alleen maar tot meer storing door (en van!) anderen. Kies weer het kanaal met de minste storing.
Er zijn nog wel meer punten om aandacht aan te schenken, bijvoorbeeld de positionering van de router. Liefst zoveel mogelijk centraal en zo dicht mogelijk bij de afnemers en een beetje hoog, in ieder geval niet op de grond. Ook de stand van de antennes is belangrijk. Verder is het zaak om te controleren of er geen problemen aan de ontvangkant zijn, door vergelijking met de ontvangst op andere apparaten, bijvoorbeeld een smartphone of tablet. Als het een PC betreft, ook kijken naar de antennes daarvan. En het kan ook zijn, dat de Wifi-module van de PC niet (Meer) goed werkt.

O, misschien eerst iets in de trant van 'Heeft u wel benzine in de tank?': is de Internet-afnemer (PC, laptop, tablet) wel verbonden met het juiste netwerk? Onbedoeld meeliften op een mogelijk niet beveiligd netwerk van buren kan ook aanleiding geven tot een slechte verbinding met het Internet.
Eigenlijk zou de monteur van een bedrijf dat claimt alles te regelen al dit soort dingen moeten controleren...
Reputatie 7
Dat, je in een zes kamer woning met één of twee verdiepingen op zolder geen wifi hebt snap ik, maar in een appartement van 75 m2? Er staat niets in een afgesloten ruimte, het enige obstakel is in de winter een dichte kamerdeur. Er woont hier wel iemand die mij en twee andere buren schijnt weg te drukken.
Reputatie 2
Badge +1
Een Internetaansluiting in huis brengen en een Wireless LAN (WLAN) aanleggen in huis zijn twee totaal verschillende dingen. Daarbij is een betrouwbaar WLAN heden ten dage geen simpele zaak. Je hebt te kampen met een overvolle ether met interferenties (waarbij de onkunde van buren de boel behoorlijk kan saboteren!) en lastige huiselijke situaties (wanden, wijd uiteenliggende vertrekken etc.). Zomaar een garantie geven is vragen om moeilijkheden - in veel gevallen is het gewoon niet of nauwelijks waar te maken. Soms kom je er niet uit zonder extra (behoorlijk geld kostende) voorzieningen. Een beter alternatief kan vaste bekabeling met Ethernet of Powerline (netwerk over de electriciteitslijnen) zijn. Als dat alles gedekt wordt door het aanbod van Ziggo, is de consequentie dat de consument bij wie het wel simpel gaat méér moet betalen om de extra kosten te deken voor de 'moeilijke' situaties. Een kwestie van solidariteit, misschien, maar of iedereen daaraan mee wil betalen? Bij dat al vraag ik mij af of de monteurs van Ziggo op dit specifieke terrein voldoende deskundigheid hebben.
Overigens, producenten van routers claimen steeds hogere bandbreedtes ('snelheden'), om nieuwe dozen af te kunnen zetten, en dat wekt verwachtingen bij consumenten die in de praktijk in de meeste gevallen niet realistisch zijn (behalve voor de bevoorrechten onder ons die in een vrijstaande villa met veel ruimte erom heen wonen, of in een hutje op de hei).
Reputatie 7
Jammer om te lezen dat het tot drie keer niet goed ging met de installatie van de modem, dat is zeker niet hoe het hoort te gaan. Hier lijkt de wet van Murphy wel echt van toepassing helaas. Wel fijn om te lezen dat het nu goed gaat sinds je de gratis Wifibooster hebt ontvangen.

Groet,

Mirsad van Ziggo

Ik heb heb aan de naam te zien het vermoeden dat we elkaar weleens hebben gesproken via 1200. Ik heb nog een leuke anekdote over Ziggo en een monteur die letterlijk de weg kwijt was.
Het was inderdaad de Wet van Murphy want die zegt "als iets werkt, BLIJF ER DAN AF!". Het werkte niet goed, dat was het probleem.

Reageer