Wie heeft ervaringen met de "veilingmeesters" van Catawiki?

• 26 July 2016
  • 94 reacties
  • 28975 Bekeken

Toon eerste bericht
Het topic is gesloten voor reacties

94 reacties

Het liefst wat catawiki wil is dat wij verkopers alles voor de laagst mogelijke prijs verkoopt ongeacht de waarde. Je moet ontzettend oppassen dus als verkoper.

Geplaatst door KRAV op Feb 22, 2017.
Dat denk ik niet KRAV, Catawiki heeft er juist belang bij dat een kavel zoveel mogelijk opbrengt. Ze strijken immers 24% van het verkoopbedrag op: 15% van de verkoper en 9% van de koper.

Dat de veilingmeesters van Catawiki voor het grootste gedeelte incompetent is en er een zooitje van maakt qua inschatting van de minimale en maximale opbrengst van kavels is voor velen een hele grote doorn in het oog. Toch blijft Catawiki op deze manier gewoon aanrommelen en legt dergelijke klachten kennelijk gewoon naast zich neer. Arrogantie van de bovenste plank.
Reputatie 1
Het is waar. Gezien de klachten op : Radar - Consumentenbond - Kassa en Klachtenkompas wordt het zeer pijnlijk dat men ( Catawiki) zich niets aantrekt van deze klachten en pijnlijke blunders. Dat is wat gebeurd als men zich "groot" waant en men zich internationaal gaat presenteren. Voorspelling: dit wordt rampzalig
Beste Lezers, inmiddels ben ik ruim over de 1000 veilingen verder op Catawiki en ben de laatste maanden erg teleurgesteld door de kritische houding ten opzichte van aangeboden items. Al het werk zit voor het grootste deel bij mij als professionele aanbieder ( inkoop, foto's, omschrijving en opbrengst risico) en toch wordt er een minimum gehanteerd van euro 75. Dit heeft mij genoodzaakt om ook naar andere kanalen te kijken. Wat ik nu wel constateer op de sites van Catawiki, is dat het aantal verschillende veilingen sterk toe neemt, maar dat de aangeboden kwaliteit bedroevend is en dat de kunst items een hoog illustratief karakter hebben of zelfs speciaal voor de veiling zijn gemaakt.....wat is jullie ervaring en hoe zou het platform weer kunnen laten gaan werken voor de serieuze aanbieder? en zijn er ervaringen met andere sites anders dan Marktplaats, eBay en Kunstveiling.nl

De verandering na de" investering" is in ieder geval wat mij betreft niet goed uitgepakt en dat is bijzonder jammer, want er is behoefte aan een goed functionerende veiling site waar de opbrengesten voor de verkoper redelijk zijn en er geen barrieres opgeworpen worden voor de aanbieder(s)
De veilingmeester van Moderne Kunst bij Catawiki is te stom om voor de duvel te dansen.

Ik bied er een unieke pentekening van Corneille aan, maar meneer meldt op maandagochtend: "Wij denken dat het een vervalsing is. Als u er echter van overtuigd bent dat het een origineel object betreft, kunt u het object opnieuw indienen met voldoende bewijs of achtergrondinformatie om uw claim te ondersteunen." Omkering bewijslast, en zonder enige argumentatie melden dat het een vervalsing zou zijn.

Daarom heb ik gevraag naar de argumenten voor zo een beschuldiging. Dan krijg je een heel verhaal waarvan de boodschap eigenlijk is: Dat is heel vaak zo.

Zo, daar sta je dan mooi op...
Reputatie 1
Exact het zelfde verhaal bij het aanbieden van een originele David Bowie , Veilingmeester verwijderde de foto uit de veiling ( toen al drie dagen ) bezig. Veilngmeester meende : well i donot really know that this is a realphoto ..i am not really sure .......foto was een origineel van Jeroen 10 een zeer goede bekende van Catawiki, Ooordeel gebaseerd op niets plus het belachelijke feit dat d etotel werd veranderd met d enaam van Jeroen 10 . Verhaal foto: Veilingmeester 1 keurt foto goed - ik win deze foto op de veiling A - ik bied die foto aan op veilng B . Veingmeester Jamie keurt foto goed en de veiling start en na 3 dagen wordt de foto verwijderd omdat de veilingmeester ineens twijfelt. Proost
Ik ben kunsthandelaar veiler van het eerste uur op Catawiki en ben dik tevreden. Het is wel een zoektocht geweest zowel voor Catawiki als voor mij als handelaar Het is een verkeerde veronderstelling dat je alleen maar kunt leunen op de expertise van veilingmeesters Je dient ook zelf voorwerk te verrichten.

Veilingmeesters moeten soms richting de 1000 kavels per week beoordelen vanaf foto's en dan kan er gewoonweg niet alles 100 % goed gaan. Het is en blijft mensenwerk en je kunt ook van veilingmeesters niet verwachten dat ze alles weten.

Mijn tips voor meer succes op Catawiki

• Doe zelf zoveel mogelijk research en maak een kavelbeschrijving om door een ringetje te halen. Voeg in de opmerkingen evt ondersteunende links toe met eerdere veiling resultaten.

• Maak heldere en duidelijke foto's met een effen achtergrond. Indien je geen goede studio flitsers hebt, gebruik daglicht. Kijk naar voorbeelden zoals het moet op Catawiki. Kavels met goede foto's en beschrijving worden sneller goedgekeurd.

• Gebruik evt. diensten als valuemystuff.com om je items vooraf te taxeren (ook niet onfeilbaar).

• plaats items die richting de 60-75 € kunnen opbrengen en zoek daarbij dus naar vergelijkbare items op internet en veilingopbrengsten.

Blijf vriendelijk en communiceer via de veilingmeester als je niet begrijpt waarom een kavel is afgekeurd. Het zijn professionals en ze zijn altijd bereid je te helpen.

Ofwel veilen op catawiki is een samenspel tussen aanbieder en veilingmeester.

last but not least,

Met zeuren en negativiteit t.a.v. Catawiki heb je alleen jezelf. Blijf beleefd en blijf positief.

Zeker als je veel meer gaat veilen, is ÉÉn afgekeurd kavel te verwaarlozen.

Succes op Catawiki

Marc van der Heijden

Kunsthandel DECADERS
Reputatie 1
Zie de websites van : Consumentenbond - Klachtenkompas , Radar of Kassa en het wordt snel duidelijk

💡

Blijf vriendelijk en communiceer via de veilingmeester als je niet begrijpt waarom een kavel is afgekeurd. Het zijn professionals en ze zijn altijd bereid je te helpen.
Op 1-3-17 krijg ik de melding Gefeliciteerd! U heeft zojuist uw kavel verkocht!

Groot was mijn teleurstelling dat mijn kavel voor €35 was verkocht en niet mijn instelprijs van €110. Als de veilingmeester mijn nieuwe 'Hogan' schoenen, van € 110 teveel vindt, moeten ze mij verwittigen, zodat ik ze uit de veiling kan halen.

Ondertussen had ik Catawiki en de veilingmeester verwittigt dat ik niet akkoord was met die belachelijke som.

Op 6-3 krijg ik een mail dat de koper na 3 dagen nog niet heeft betaald. (Eureka 'het gaat niet door' ...dacht ik).

Nou bedreigen ze de koper met een incassobureau!

Ik schrijf nogmaals een mail dat ze de zaak kunnen afsluiten...daar de verkoper en koper het laten afweten.

Deze morgen toch nog een schrijven gekregen van Catawiki dat de zaak bij een incassobureau ligt...pff en dat voor een luttel bedrag.

Annmady
Reputatie 1
Helaas . Heb dit meerdere malen meegemaakt. In 9 van de 10 gevallen falen de incasso's . Maar je bent weer weken verder . Dit is wat Catawiki steeds meer gaat meemaken nu ze zich overal ( lees internationaal) gaan profileren . Dat wordt lachen in Oost Europa. Mijn beste ervaring was: dat de incasso er wederom niet in slaagde en toen kreeg ik de tip om mijn kavel te kopiëren en opnieuw aan te bieden. En zie dat de kavelmeester in zijn onfeilbare wijsheid toen zei: Helaas verwachten wij niet dat.........endat ging over een kavel dat dus al eerder door collega was geveild .....Kan het nog Gekker?????

😉
Hopelijk zwichten die zogenaamde kopers niet.

Stel U voor dat de koper toch nog betaald, maar ik laat van mij niet meer horen, wat zouden ze doen?

Ook een deurwaarder naar mijn huis sturen? Dat zal mij dan een € 250 kosten?

Iemand ervaring?

Eerlijk gezegd...ik versta dien koper niet, ze kunnen nieuwe 'merk' schoenen kopen voor een belachelijke som van € 35.

In hoeverre een 'incassobureau' bevoegd is, riskeren ze nog een boete bovenop.

Annmady
Reputatie 1
Mocht de koper zwichten kun je altijd proberen via mail de koper te benaderen. privÉ dus , Dit heeft te maken met de feedback, Aan de hand van de feedback reageert Catawiki met acties. Als je contact zoekt met de koper en hij/zij vult een feedback in dan , is de zaak gesloten voor Catawiki,,,,,probeer een deal te maken met de koper.
Bedankt voor jouw reactie Duckbanny,

Dat was ik ook van plan om hun te schrijven...maar dan zouden ze ook al betaald hebben aan Catawiki.

Maar hoe kom ik nou aan dat adres 'voordat' ze een betaling hebben gedaan??

Annmady
Reputatie 1
Dat is inderdaad lastig. Wacht even af . waarschijnlijk falen de deurwaarders . indien niet dan betaling afwachten dan komt he te mail adres vn koper in beeld en kun je misschien wat regelen
Goed Buckdanny,

U hoort nog van mij. Hartelijk bedankt.

😀

Annmady
De accountmanagers en clustermanagers van Catawiki lijken in het geheel niet geïnteresseerd in aangedragen voorbeelden van vriendjespolitiek en andere onwelriekende praktijken. Ik heb gedurende maanden concrete voorbeelden aangedragen van een veilingmeester die zijn eigen objecten verkocht en dit niet kenbaar maakte. Sterker nog, Hij ontkende dit als hij ernaar gevraagd werd. Hij gaf zijn eigen objecten een prominente plaats en dichtte die absurde waardeduidingen toe. Later bleek dat hij ook zijn broer bevooroordeelde door onevenredig veel kavels aan hem te geven en absurde waardeduidingen te vermelden bij objecten zonder echte kwaliteit. Ook is duidelijk geworden dan enkele galeriehouders structureel bevooroordeeld worden. Deze veilingmeesters hebben geen enkele titel die hun zogenaamde deskundigheid onderstreept. Het zijn vaak hobyisten of handelaars. Eén veilingmeester maakt het zo bont dat hij duidingen door een taxateur ( beëdigd en geregistreerd) afwijst. Catawiki handelt niet of nauwelijks als hun deze info verstrekt wordt. Sterker nog. Op enig moment hoor je ondanks herhaalde mails helemaal niets meer! Inmiddels verlaten veel kopers en verkopers Catawiki. In het verzamelaarscircuit hoor ik dat Catawiki enkel uit is op maximalisering van de inkomsten en gericht op een overname door ebay. Ik zit met smart te wachten op een serieuze journalist die het bedrog van Catawiki in de openbaarheid brengt!
Reputatie 1
Volledig herkenbaar en maar al te waar . Misschien toch serieus over denken dit via: Kassa en Radar in te sturen. Zij hebben al talloze klachten verzameld. Waarschijnlijk kunnen zij van het nieuwe tv programma Monitor zich ook hierop gaan storten. Kan ik eventueel jouw verhaal opsturen naar de redactie van Monitor?
Het wordt inderdaad tijd dat er in de media eens aandacht besteed wordt aan de wanpraktijken op Catawiki.

Het incassotraject is ook al een aanfluiting. In de tijd dat ik op Catawiki aanbood, heb ik van de vele onbetaalde kavels nog nooit meegemaakt dat er uiteindelijk eentje via het incassotraject alsnog betaald werd. En tijdens dat wekenlang, tot soms maandenlang durende incassotraject mag je het kavel niet verkopen of opnieuw aanbieden. Moet je bij een fatsoenlijke veilingsite eens mee aankomen... Daar gelden heel wat betere regels dan het gerommel op Catawiki.

Wanneer worden alle klachten over Catawiki nou eindelijk eens gebundeld om er vervolgens aandacht aan te besteden in uitzendingen van Kassa of Radar?
Reputatie 1
Helemaal waar en herkenbaar. Stapelshoge klachten reeds bij de websites van : Kassa - Consumentenbond en Radar. Het wordt tijd dat dit wordt opgepikt. Ik denk zelf dat het tijd wordt voor een aanvraag bij het TV programma : De Monitor. Mee eens?
Het aanbieden op Catawiki gaat met de nodige moeite, het goedkeuren van een kavel duurt een eeuwigheid, beetje respectloos aangezien de aanbieder de nodige moeite neemt om de aanbieding te maken, merk dat het instellen van een minimum prijs de boel verder vertraagt.

De veilingmeester weet werkelijk niet waar die over praat en dat frustreert de boel ook nog eens plus dat je daarna weken zit t wachten op je centen. Voor deze behandeling vragen ze een fee het moet niet gekker worden. Heb als eerste catawiki geschreven dan krijg je een standaardreactie waar je echt niets mee kunt. Groot bedrijf en ze denken groot dus als aanbieder kom je in het stuk niet voor. Hoop werkelijk dat de aanbieders deze behandeling niet langer pikken en dit kenbaar maken.

Mooie stukken worden afgewezen terwijl neppers in de veiling opgenomen worden, er is geen communicatie alleen een geautomatiseerd systeem met veilingmeesters die niet willen of kunnen.

Bijvoorbeeld het inschatten van de waarde van een kavel, natte vingerwerk van de veilingmeester waarmee ze door dit kenbaar te maken de prijs omlaag of omhoog duwen. Kavel met een waarde van 230 euro schatten ze in voor 450 en andersom het heeft mi. Invloed op de totstandkoming van de uiteindelijke prijs niet dat het hun iets kan schelen.

Goed ik ben het weer ff kwijt wat een onbenul daar bij dat Catawiki ben er helemaal klaar mee met die veilingmeesters je mag blij zijn als je wat via hun mag verkopen, gelukkig zijn er legio andere websites, sneller beter en persoonlijker
Reputatie 1
Zo herkenbaar en maar goed dat je het weer effe kwijt bent

😀

gelukkig zijn er legio andere websites, sneller beter en persoonlijker

Geplaatst door Catawikigebruiker op Apr 12, 2017.

Dat verbaasd mij enorm, want dan had ik met mijn business naar zo'n goede site gegaan ipv hier constant te constateren dat Catawiki zo slecht is.
Al die tijd dat hier gedelibereerd is over Catawiki, heb ik weer een kleine 2000 € gegenereerd dankzij Catawiki Veilen blijft mensenwerk en ook veilingmeesters bij Catawiki zijn dus niet perfect. Ik heb gemerkt door te focussen op het goede, het positieve en het enorme potentieel van Catawiki, dat dit uiteindelijk vruchten afwerpt. Bij deze een Engels artikel dat ik heb geschreven over de mogelijkheden betreffende Catawiki. Steek dus wat moeite in research voordat je een kavel aanbiedt bij Catawiki, en denk lange termijn, dat voorkomt teleurstellingen

https://www.linkedin.com/pulse/catawiki-place-marc...

Succes

Marc

Kunsthandel Decaders

.
ff leren lezen dit is mijn reactie na aanleiding van een ervaring op Catawiki, moet deze ergens kwijt. Heb ook ervaring met andere verkoopsites en daar gaat de business naartoe. Ben een ervaring rijker meer niet dat wilde ik ff kwijt. En wat ik verders doe is mijn zaak

gelukkig zijn er legio andere websites, sneller beter en persoonlijker

Geplaatst door Catawikigebruiker op Apr 12, 2017.

Dat verbaasd mij enorm, want dan had ik met mijn business naar zo'n goede site gegaan ipv hier constant te constateren dat Catawiki zo slecht is.

Geplaatst door A. Deen op Apr 12, 2017.
Reputatie 1
Ik denk dat, en dat blijkt, uit het bovenstaande, dat er bij Catawiki twee groepen meespelen. De groep handelaren/ experts en de groep particulieren. De expertise / kennis / opleiding zal ongetwijfeld bij de handelaren liggen. Daarom is de hoop en verwachting dan ook bij de particulieren gevestigd op de expertise van de Veilingmeesters. En daar gaat het helaas zo vaak mis.
Ik denk inderdaad dat particulieren vanwege gebrek aan kennis het soms moeilijk vinden om te accepteren dat hun aanbod niet op niveau is. Het is dan natuurlijk wel erg makkelijk om te wijzen naar de veilingmeesters om het eigen gebrek aan kennis te marginaliseren. Die mensen adviseer ik dan ook van harte om met hun spullen naar Marktplaats of Ebay te gaan. Dankzij Catawiki komen mijn klanten inmiddels uit geheel Europa, maar ook uit Noord-Amerika , Honkong, China en Taiwan.

Wat veel beginnende aanbieders vergeten is, dat je je niet op 1 kaveltje moet focussen, maar op de grote lijn. Hoe meer en hoe betere kwaliteit je aanbiedt des te minder relevant worden die paar afgewezen kavels.