Consumentenbond.nl

Wie kent een goed programma om trage PC te scannen en fouten te herstellen?

Mijn PC is heel traag. Dat ligt vooral aan het Windows programma svchost.exe dat soms 50% van alle CPU capaciteit opslokt.

Wie kent er een goed programma om trage PC / svchost.exe te scannen en fouten te herstellen?

10 reacties

Reputatie 7
De programma's die beloven je pc te versnellen door bestanden op te ruimen en "fouten te herstellen doen in het beste geval niets en in het slechtste geval maken ze daadwerkelijk een puinhoop van je pc. Serieus, als u zelf niet over de kennis en kunde beschikt een diagnose te stellen en het probleem op te lossen zoek dan aub hulp, een handige kenis, student aan huis alles beter dan gaan experimenteren met dat soort programma's.

Mijn PC is heel traag. Dat ligt vooral aan het Windows programma svchost.exe dat soms 50% van alle CPU capaciteit opslokt.

Wie kent er een goed programma om trage PC / svchost.exe te scannen en fouten te herstellen?

Geplaatst door p. Seijsener op Jul 30, 2016.

Reputatie 5
Badge +4
Aansluitend op de twee vorige posts: er is wel iets wat je alvast zelf kan controleren. Een vaak voorkomende oorzaak van traagheid is de aanwezigheid van twee virusscanners. Men denkt vaak dat twee beter is dan één, maar die vlieger gaat in dit geval niet op. Meerdere virusscanners gaan elkaar "bijten" en kunnen leiden tot extreem performance-verlies. Verwijder alle antivirus-software en herinstalleer de nieuwste versie van de gewenste AV-scanner, wellicht dat het systeem wat sneller loopt.
Badge
p. Seijsener schreef:

Installeer defraggler (via de filehippo website). Dit is een gratis programma die je bestanden herschikt waardoor je pc sneller kan worden. Daarnaast uiteraard ook CC cleaner, 1 virusscanner laten lopen en een ad aware scanner. Ik denk dat je pc daar heel blij van wordt als je dit doet. Daarnaast af en toe standaard CC Cleaner of PriVazer runnen en af en toe Defraggler.
Er valt eigenlijk niks te zeggen over deze situatie. Wat meestal niet helpt is nog meer rotzooi en tooltjes op je pc installeren. Vaak helpt het deinstalleren van allerlei rommel die je niet nodig hebt of niet gebruikt beter. Ook is de investering in een SSD in plaats van een harde schijf vaak een enorme opknapper voor een computer. Moet je alleen wel weten hoe dat moet (bestanden overzetten en ssd de opstartschijf maken). De openingspost lezende verwacht ik niet te maken te hebben met een pc goeroe. svchost is een programma dat andere programma´s (services) start.

https://en.wikipedia.org/wiki/Svchost.exe
Als je dan toch gaan investeren in een SSD schijf, kijk dan ook eens naar linux. Ik heb nog nooit gehoord dat een Linux distro trager word, terwijl de windows mensen alleen maar klagen 🙂
Reputatie 6
Badge +5
Kijk is of je proccesor wel op maximaal staat inplaats bijv max 50 procent bij energiebeheerschema. en het kan ook zijn dat een van de cores niet werkt
Reputatie 7
Lieve mensen, de vraag is een jaar oud!
Badge

@A. Deen Lieve mensen, de vraag is een jaar oud!

Nog steeds interessant om te horen wat mensen erover te zeggen hebben ;p en beter laat dan nooit he haha
Reputatie 6
Badge +5
Inderdaad! Mooi gesproken
@GL Z
Defraggler en andere 'defragmenteer' programma's zijn echt overbodig geworden, en kun je beter niet installeren, Windows doet dat gewoon automatisch op de achtergrond.

De oplossing voor dit probleem en soortgelijke issues zijn moeilijk te beantwoorden zonder er heel veel tijd in te steken, en dan ben ja na dagen zoeken vaak nog niet veel verder. Gemakkelijker is (zeker als je Windows 10 hebt) gewoon de laatste versie van Windows downloaden en op een installeerbare USB zetten, je data backuppen en Windows opnieuw installeren
Hier is de link voor zowel de ISO als de OpstartUSB Software volg de instructie sen vergeet niet eerst een backup te maken:
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10/

(Als de installatie vraagt om een serienummer, sla gewoon over: Je PC is als je al Windows 10 draait zoals dat heet "Digitally entitled": https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-windows_install/how-to-re-install-windows-10-without-a-product-key/523e6231-88bf-4764-8235-412f2bfc257e

Reageer