Consumentenbond.nl

Wie kent er nog nieuwe en onbekende gratis software?

Reputatie 3
Badge +4
De meeste mensen zijn inmiddels wel bekend met gratis programma's als Lastpass, CCleaner en Thunderbird. Prima software, en die ontbreken dan ook niet in ons overzicht van de beste gratis software.
Voor een artikel in de Digitaalgids zijn we nu juist op zoek naar nieuwe en relatief onbekende programma's. Ken je nog een juweeltje (oud of nieuw) die je zelf naar tevredenheid gebruikt en waarvan je vindt dat anderen die ook zouden moeten kennen?
Deel die dan met ons in dit topic.
De beste nog onbekende programma's zullen we dan opnemen in het artikel - en het online overzicht.

48 reacties

Leuk dat overzicht met software voor Windows. Toch is er nog een hele wereld met gratis software die niet in de lijst staat. Deze wordt onsloten door het Linux besturingssysteem. Een goede start met deze software maak je met bijvoorbeeld Linux Mint.

https://linuxmint.com/

Er gaat een gratis wereld voor je open met Linux. Geen registrygedoe, geen anti virus, minder vatbaar voor allerlei spyware en andere troep en een keur aan applicaties. Nee geen Microsoft Office 2016 maar dat is tegenwoordig ook een draak van een programma. En al die tools die zooi op je Windows repareren heb je ineens ook niet meer nodig.
Hallo Vincent,

In elk geval mis ik de Gemist Downloader ☺, maar er is zóveel meer.

Toen ik onder protest aan de computer ging (wie niet online is, telt niet meer mee), heb ik gezworen nooit één cent aan dit fenomeen te spenderen buiten de aanschaf van de laptop en het abonnement bij Tele2. Dat is altijd gelukt.

Voor gratis software hebben wij toch al de uitstekende webstek gratissoftwaresite.nl?

Ik noem nog twee programma’s die zelfs daar ontbreken: 1. Radio?Sure! en 2. Ashampoo Free Office.
ik gebruik veel gratis software, echter drie programma's installeer ik altijd op iedere computer. everything, is een gratis bestandenzoek programma. het werkt razendsnel, binnen een paar seconden heb je al je schijven doorzocht. 1klein nadeeltje, zodra je een usb drive wilt loskoppelen, blijkt vaak dat everything deze drive nog in gebruik heeft. simpel everything uitzetten en voila je kunt je usb uitwerpen. tweede programma is spacemonger, de gratis versie 1.4 werkt prima, je zit vrij snel waar de grote ruimte vretende bestanden staan. al je bestanden worden als gekleurde blokken getoond. niet de bedoeling, maar je kunt hiermee vaak ook per keer 1 tegen verwijderen beveiligd systeembestand verwijderen. soms wel handig.
3. usboblivion. hiermee kun je al je geinstalleerde usb drivers verwijderen. soms is er een verminkte usb driver die zorgt dat je allemaal usb storingen krijgt. even usboblivion laten lopen en problemen zijn weg. zodra je een usb stick in je computer steekt worden de juiste drivers weer geinstalleerd.
Everything is inderdaad onmisbaar.

Bij Spacemonger zie ik bij “Nadelen”: alleen een trial-versie.
@Leonz, Bij Spacemonger zie ik bij “Nadelen”: alleen een trial-versie Ik zie het ook staan bij dat irritante Softonic, Zodra je spacemonger echter hebt uitgepakt hebt(zip) En je klikt op spacemonger.exe, dan werkt het programma prima, Is geen trail.Zolang je maar versie 1.40 gebruikt.
Nog twee niet te missen gratis progjes: CapsUnlock, nooit meer per ongeuk je capslock toets indrukken EN DE HELE REGEL WEER MOETEN AANPASSEN.Na installatie werkt de capslock toets alleen als je deze in combinatie met de shift indrukt.
Ten tweede PhraseExpress Free, met dit programma kun je zelfbepaalde teksten opslaan en met een toetsencombinatie plakken. Enorm handig als je vaak je emailadres moet invullen. Nooit meer fouten maken met intypen.Nooit handig je wachtwoorden te gaan "automatiseren" Je weet nooit wat er achter de schermen gebeurd.
Reputatie 6
Badge +6
@A. Krist : CapsUnlock kende ik nog niet! Wellicht is mijn linker pink te lang of afwijkend, aangezien ik vaak per ongeluk op Caps Lock druk, 👍🏻, thanks

@Léonz : Wat betreft 'gemist downloader'. Gebruik je dat hoofdzakelijk om video's op te slaan en dan bijv. op je mobiel (vakantie / forenzen) te bekijken? Thuis en onderweg gebruik vaak de Uitzending gemist app...
Hallo A. Krist,

Deze CapsLock tip is echt een meer dan gouden tip. Ik heb wel eens gepleit voor het verbod van de CapsLock toets, maar dat heeft toen niet geholpen.

Zeer bedankt!

Ook PhraseExpress zal ik onthouden. Als je met iemand communiceert buiten de e-mail om (bijvoorbeeld via een „persoonlijk forumbericht“) vind ik het altijd erg lastig om elke keer „Vriendelijke groeten en mijn naam“ onder het bericht te moeten zetten. En weglaten is ook weer zo onvriendelijk.
Hallo Niels,

Een smartphone heb ik gelukkig niet.

De GemistDownloader gebruik ik om programma’s van de NPO op te slaan, vooral nu ze slechts een week lang gratis terug te kijken zijn.

Dit leidt er wel toe dat ik een vrijwel niet meer te overbruggen kijkachterstand heb.

Maar de harde schijf is nog zeer ver verwijderd van „vol“.
Reputatie 1
Badge +2
WinScan2PDF kan met een paar muisklikken een document op je scanner opslaan als PDF. Werkt sneller dan andere mij bekende software.

WinScan2PDF webpagina
Een programma dat zeker ook thuis hoort in de lijst van de Digitaalgids is de Geek Uninstaller. Simply the best, zou Tina Turner zeggen.

Persoonlijk ben ik ook een fervent aanhanger van Qihu 360 Total Security Essential: rustige en probleemloze anti-virus.
Reputatie 6
Badge +6
Steeds meer handige programma's zijn ook volledig webbased en/of als Chrome plugin te gebruiken. Als ik deze ook in de groep mag gooien, dan hierbij twee suggesties 😉

Fireshot: super handig om screenshots te maken van volledige pagina's. Als een pagina langer is, dan zorgt Fireshot dat toch de gehele pagina als één printscreen/capture genomen kan worden. Chrome plugin werkt uitstekend. Voorbeeld in de bijlage ⬇

Asana: Webbased programma voor het bijhouden van taken. Werkt ook op IOS & Android. Dit gebruik ik dagelijks intensief op mijn werk.
Wat ik als systeembeheerder voor de familie wel extreem handig vind is het programma "Chocolatey" dat je kunt gebruiken om andere software te installeren, en belangrijker: up-to-date te houden. Het werkt een beetje als apt-get onder Linux, en voor het installeren bij familie heeft het as groot voordeel dat je als een scheduled task het commando "choco upgrade all /y" kunt laten uitvoeren, waardoor automatisch alle via Chocolatey geinstalleerde software wordt bijgewerkt.
Een aantal, en wel;
IrfanView (X86 en X64) op dit moment 4.51 .
Ik ken en gebruik deze grafische viewer al sinds de beta, many moons ago, perfect programma om snel plaatjes te kijken met special opstartparameters om hele mappen door te kijken.
Daarnaast héél veel plug-ins die de zaak compleet maken, heel rap in het aanpassen van afbeeldingen!
.
Ditto 4.51, klembord manager, gewoonweg goed!
.
Everything 1.4.1.895; hele snelle indexeer en zoek utility!
.
Video conversies;
MkvToolnix, MkvCleaver, Handbrake en Avidemux

Audicity als AudioConverter.

Groet, Leo.
Tekenprogramma. Het is gratis maar je kunt er nou net even wat meer mee dan paint maar minder dan bijvoorbeeld de programmas van adobe. Maar het js gratis!
Badge
Hierbij een overzichtje van mijn favoriete freeware software :

Total Commander - naar mijn mening de beste file-manager die er is en een verademing t.o.v. de Windows Verkenner (.Explorer).

IrfanView - een simpel maar toch uitgebreide picture viewer/editor. Wel even opletten bij de 32 - 64 bit keuze; de 64 bit versie ondersteunt niet alle Twain drivers voor scanners. Ik installeer altijd beide versies en gebruik de 32 bit versie voor m'n scanner.

NoteTab light - een prettige en toch uitgebreide plain tekst editor

Calibre - een serie programma's om e-books te lezen, te converteren en te editen.

7-Zip - de ultieme vervanger voor de omgang met zip en rar bestanden.

Foxit Reader - een pdf reader als vervanger voor het lompe Adobe Acrobat Reader.

Comodo - een set van anti-virus, Firewall en internet beveilingsprogramma's wat niet je systeem zwaar belast. Inclusief een safe online-shopping optie.

CD-burner XP - een prettig, simpel maar toch uitgebreid programma om CD's en DVD's te branden.

Exact Audio Copy - het beste programma om muziek-CD's te rippen.

Driver Easy - een programma dat zorgt voor de installatie van de laatste drivers voor je systeem; zelfs de betaalde versie is zijn aanschaf dik waard.

Speccy - geeft een uitvoerig overzicht van je hele systeem.

Audacity - een goed werkend programma om audio-bestanden te bewerken en te converteren.

Format Factory - een alles in een programma om audio en video bestanden te converteren.

K-lite Codec Pack - zorgt er voor dat je nagenoeg alle audio- en video-formaten kunt afspelen inclusief Media Player Classic, de ultieme vervanger voor de Windows MediaPlayer.

Classic Start Menu - geeft je computer met Windows 7, 8 of 10 weer de oude vertrouwde "look en feel" van Windows XP.

DOS Box, DOS Shell en WinPrint - een set programma's die er voor zorgt dat je oude DOS programma's in een venster binnen Windows 7, 8 en 10 kunt draaien en een standaard printer-uitvoer kunt gebruiken.

De meeste van deze programma's gebruik ik al jaren tot volle tevredenheid; een enkeling nog maar sinds kort.
Reputatie 5
Badge +7
JBBarendse schreef:

Tekenprogramma. Het is gratis maar je kunt er nou net even wat meer mee dan paint maar minder dan bijvoorbeeld de programmas van adobe. Maar het js gratis!

Ha @JBBarendse , welkom op de community! Ik zag je topic PaintDotNet voorbijkomen en had de indruk dat je post een reactie was op @Vincent zijn vraag naar (nog) onbekende gratis softwareprogramma's. Daarom heb ik je post verplaatst naar dit topic, zo kunnen anderen jouw tip ook makkelijker vinden. Groetjes Natalie
Voor de liefhebbers van CCleaner, nog een tooltje dat gigabytes op je harde schijf voor je vrij maakt vooral de eerste keer op een systeem dat al even draait.

PatchCleaner.

Deze tool verwijderd oude Windows updates die niet meer relevant zijn omdat ze of door nieuwere updates achterhaald zijn of gewoonweg niet langer noodzakelijk.

Gratis te downloaden (homedev.com.au) en te gebruiken. Geschikt voor win 7,8,10 en win server 2k8/12
Reputatie 6
Badge +4

Deze tool verwijderd oude Windows updates die niet meer relevant zijn omdat ze of door nieuwere updates achterhaald zijn of gewoonweg niet langer noodzakelijk

Dat kan dacht ik ook via eigenschappen van de schijf via verkenner

Owhja,
Paint.net een betaald photoshop progamma alleen via Windows kan je de gratis versie
Adobe Photoshop CS2 wordt al een paar jaar gratis aangeboden. Werkt prima.
https://www.megadownloads.nl/download/adobe-photoshop-cs2-free/
Bulk Rename Utility voor het renamen van grote hoeveelheden files.

Van de website;
Rename multiple files quickly, according to many flexible criteria.
Rename files in many ways: add, replace, insert text into file names. Convert case, add numbers. Remove or change file extensions.
Check the detailed preview before renaming.
Rename photos using EXIF meta data (i.e. "Date Picture Taken", "Resolution" and other information embedded in all JPG photo files) Rename your holiday pictures from a meaningless dsc1790.jpg to NewYork1.jpg in a flash.
Rename MP3 files using ID3 tags (a.k.a. MP3 ID3 tag renaming).
Change files' creation and modification time stamps.
Mijn bescheiden bijdrage:
FreeFileSync, voor het synchroniseren van 2 of meer directories of een directory met een FTP of SFTP directory
https://www.freefilesync.org

Erase, een programma waarmee bestanden permanent gedelete kunnen worden. Handig als je je PC of laptop wilt verkopen en niet wilt dat je documenten en DATA door anderen gelezen worden. De data wordt meerdere keren overschreven.
https://sourceforge.net/projects/eraser/
Reputatie 7
P.R.A. Horlings schreef:

FreeFileSync, voor het synchroniseren van 2 of meer directories of een directory met een FTP of SFTP directoryhttps://www.freefilesync.org

Ter aanvulling, hij doet het ook prima over SMB in je lokale netwerk.
Kijk ook eens bij PortableApps.com, meer dan 300 gratis programma's/paketten. Je kunt PortableApps installeren op een USB-stick, USB drive voor onderweg maar je kunt het ook op PC/laptop zelf installeren. Het werkt via een menu die tevens zorgt voor het automatisch updaten van de programma's.
TheoB schreef:

Bulk Rename Utility voor het renamen van grote hoeveelheden files.

Van de website;Rename multiple files quickly, according to many flexible criteria.Rename files in many ways: add, replace, insert text into file names. Convert case, add numbers. Remove or change file extensions.Check the detailed preview before renaming.
Rename photos using EXIF meta data (i.e. "Date Picture Taken", "Resolution" and other information embedded in all JPG photo files) Rename your holiday pictures from a meaningless dsc1790.jpg to NewYork1.jpg in a flash.Rename MP3 files using ID3 tags (a.k.a. MP3 ID3 tag renaming).
Change files' creation and modification time stamps.

In aanvulling de website; http://www.bulkrenameutility.co.uk/

Reageer