Wie kent er nog nieuwe en onbekende gratis software?

• 22 February 2018
  • 50 reacties
  • 10529 Bekeken

Reputatie 4
Badge +4
De meeste mensen zijn inmiddels wel bekend met gratis programma's als Lastpass, CCleaner en Thunderbird. Prima software, en die ontbreken dan ook niet in ons overzicht van de beste gratis software.

Voor een artikel in de Digitaalgids zijn we nu juist op zoek naar nieuwe en relatief onbekende programma's. Ken je nog een juweeltje (oud of nieuw) die je zelf naar tevredenheid gebruikt en waarvan je vindt dat anderen die ook zouden moeten kennen?

Deel die dan met ons in dit topic.

De beste nog onbekende programma's zullen we dan opnemen in het artikel - en het online overzicht.

50 reacties

Badge
1.Knipprogramma Windows.

Gratis wat al bij Windows bureau tools zit maar veel mensen kennen het niet: knipprogramma/snipping tool. Je kunt hiermee alles wat je op je scherm ziet of een deel kopiëren en plakken. Dit geeft veel mogelijkheden om mee te spelen in bijvoorbeeld office maar het kan soms ook handige zijn voor je werk. Je kan ook een deel bijvoorbeeld van de gegevens kopiëren en plakken en het deel wat iemand anders niet mag zien dat laat je dan weg.

2.Recuva, een gratis programma die kan helpen met het herstellen van bestanden die per ongeluk verwijdert zijn.

3.Defraggler, een onderschat proces bij mensen die minder van computers weten denk ik. Ja CC Cleaner type programma's zijn handig. Echter kun je je pc sneller maken door Defraggler te laten lopen. Deze herschikt bestanden/processen op je pc waardoor je pc weer sneller kan worden. Ik denk dat iedereen het wel kent dat er na verloop van tijd je pc trager wordt. Dit programma kan dus helpen om je pc weer sneller te maken.

4.PriVazer, een soort CC Cleaner.

Extra:

5.Speccy, handige tool die heel simpel precies laat zien wat er allemaal in je computer zit aan onderdelen en voor een deel wat voor programma's. Daarnaast laat het ook direct zien of je onderdelen niet te heet zijn. Hiervoor gebruikte ik Sandra Lite, maar die is een stuk ingewikkelder.

Als je zelf wat minder van computers weet kan iemand anders je nog gemakkelijker helpen d.m.v. deze tool. Daarnaast zou je bij het upgraden van je pc deze tool kunnen gebruiken om af te stemmen of het bij elkaar past zonder de dozen van het product (die je wss niet meer hebt) er bij te hoeven pakken.

Deze tools kun je makkelijk via de filehippo website gratis downloaden.
Voor het maken van back-ups van documenten, foto's, e.d. gebruik ik SyncBackFree. Je kunt middels profielen aangeven wat er gekopieerd moet worden en deze profielen vastleggen. Daarna kan je het profiel laten uitvoeren. Alleen de nieuwe en gewijzigde items worden gekopieerd, zodat het maken van de back-up zeer snel gaat.
Badge +1
Nog twee niet te missen gratis progjes: CapsUnlock, nooit meer per ongeuk je capslock toets indrukken EN DE HELE REGEL WEER MOETEN AANPASSEN.Na installatie werkt de capslock toets alleen als je deze in combinatie met de shift indrukt.

Als je dit overkomt kun je het snel verbeteren/aanpassen met Shift+F3. (of andersom; of de beginletter met een hoofdletter: 1x,2x,3x)
Ik zag het al staan : Linux. Zo'n beetje alles wat je nodig hebt, maar dan gratis. Beter, sneller, betrouwbaarder.

Microsoft ramt tegenwoordig de updates door je strot, met ingewikkelde terms en conditions waar je niks meer over te zeggen hebt. Privacy is dan ook een gek woord voor de windows gebruiker.

https://distrowatch.com/

Kies je distro, de rest is makkelijk. Linux Mint en Ubuntu zijn de meest gangbare varianten. Kubuntu ziet er wat gelikter uit, en heb je nog een laptop uit het jaar 2000, dan kan je het best kiezen voor puppylinux - maar 200!!!!mb

https://fossbytes.com/best-lightweight-linux-distros/

Probeer maar eens windows 10 te installeren op een laptop uit het jaar 2000.

Het enige nadeel aan linux is Gaming. Een echte hardcore gamer heeft windows nodig, hoe treurig ook.

Daarbij behoort meestal ook nog libreoffice, een zeer goed evenknie van de ramen variant office.

Gimp - photoediting www.gimp.org

Darktable - photoorganising www.darktable.org

Digikam - photoorganizing www.digikam.org

chromium

Firefox

Opera

VLC videolan
Reputatie 3
Badge +3
Ik wil graag Sandboxie aanbevelen. Sandboxie is een zogenaamde 'sandbox' oftewel een 'zandbak-programma'. Sandboxie stelt je in staat om een willekeurig programma op je windowsmachine te draaien zonder dat dit programma wijzigingen kan aanbrengen in je besturingssysteem of je bestanden. Hij doet dit door alle wijzigingen die je programma maakt af te vangen en in een apart bestand op te slaan. Het programma, dat in de sandbox draait, weet niet beter dan dat de bestanden gewijzigd zijn, terwijl in werkelijkheid de bestanden gewoon ongewijzigd blijven.

Heel handig als je een programma hebt gedownload van internet maar niet zeker weet of het te vertrouwen is. Je draait het programma gewoon in een sandbox en je systeem en bestanden kunnen niet worden gewijzigd. Je kunt ook je webbrowser in een sandbox draaien, voor het geval dat je een bepaalde internetsite niet vertrouwd. Je kunt ook bepalen wat een programma in de sandbox allemaal mag; je kunt bijvoorbeeld internettoegang uitzetten.

Je kunt dit natuurlijk ook allemaal doen door met Virtualbox een extra besturingssysteem binnen je eigen systeem te laten draaien, en zo je eigen systeem te beschermen. Maar, dat is veel meer werk en binnen Virualbox hebt je maar beperkte grafische mogelijkheden. Met Sandboxie kun je gewoon complete 3D-games in een sandbox laten draaien.

Sandboxie is gratis voor thuisgebruik, maar na 30 dagen krijg je bij het opstarten van de sandbox wel 5 seconden lang een schermpje in beeld (een zogenaamde 'nag screen') met het advies om het product te kopen. Als je dat schermpje vervolgens wegklikt kun je programma gewoon gebruiken.

1. Is er een gratis programma waarmee je makkelijk een overzichtelijke print kan maken van de inhoud van directories als aanvulling op het bekijken van directories met Windows Verkenner?
  2. In het verleden heb ik voor data analyse veel gewerkt met SPSS. Dat was vooral ook handig vanwege de mogelijkheden om verschillende databases die elkaar deels overlappen voor de analyse samen te voegen. Ik heb gezien dat er een gratis versie is: PSPP. Wellicht nuttig om dat ook een keer te bespreken.
Swap Mouse Buttons - te downloaden via:

http://www.anythinglefthanded.co.uk/product/sources/swap-mouse-buttons.html

Heel handig als een pc door meerdere personen gebruikt wordt die links- en rechtshandig zijn. Er wordt een button op de taakbalk geplaatst - één klik daarop en de muis verandert van rechts naar links en omgekeerd. Het cursorpijltje wijst ook de andere kant op en er verschijnt een links dan wel rechts handje. Het is dus niet meer nodig om helemaal via het configuratiescherm de muisknoppen om te wisselen.
Nitro - pdf programma waarmee op pdf's geschreven kan worden

Pdfill - voor het samenvoegen van meerdere pdf's tot één pdf en voor het uit elkaar trekken van een pdf in losse pagina's
Autohotkey. Programma om toetsaanslagen te automatiseren. Eenvoudig maar toch zo uitgebreid dat zelfs een pen van een Surface PC als bediening voor PowerPoint ingesteld kan worden
Mijn bescheiden bijdrage:

PDFsam (Split and Merge) voor het splitsen en samenvoegen van PDF-documenten op paginaniveau.

PDF-XChange Editor: programma om PDF-documenten te bewerken (teksten erbij, afbeeldingen, etc.)
Reputatie 4
Badge +4
Wat een hoop reacties, dank daarvoor! En ik moet bekennen dat er een aantal bij zaten waar ik zelf nog nooit van had gehoord, zoals Sandboxie en Swap Mouse Buttons. We zullen een selectie moeten maken (en hebben zelf ook research gedaan natuurlijk), maar we gaan zeker goed kijken naar alle input in dit topic voor het artikel dat de komende week geschreven gaat worden. Maar blijf vooral jullie tips met ons - en elkaar - delen.
XnView Classic: Best Photo Viewer, Image Resizer & Batch Converter for Windows.

XnView is compatible with Windows 7 and Windows 10. XnView.com

* Opmaak aangepast door beheerder.
De mediaspeler MusicBee:

-cd's archiveren, afspelen en branden

-zoekt automatisch naar songteksten en de coverafbeelding en voegt die toe; als deze niet worden gevonden, kun je die zelf b.v. van internet halen en vervolgens met kopiëren en plakken toevoegen

-veel instellingsmogelijkheden

-kan je computer scannen op muziekbestanden; het vindt onder meer bestanden van iTunes, Audacity en Music Maker.

-enzovoort.

Tip: Met het elders al genoemde Audacity kun je geluid van je computer opnemen. Zoals bijvoorbeeld van YouTube. Zo kun je zelf albums samenstellen. Je kunt zowel in Audacity als MusicBee de titels van de nummers toevoegen, maar door het in Audacity te doen kom je later in MusicBee niet voor verrassingen te staan. Zet - voor zover dat niet al het geval is - alle nummers van dat album in 1 map en laat MusicBee daarna je computer scannen. NB: Sluit alle andere programma's af voordat je gaat opnemen, want alle geluiden worden opgenomen, dus ook b.v. via de microfoon of een geluid bij een nieuwe e-mail.

Ook nog: Magix Music Maker, een gratis basisversie, waarmee je met stukjes muziek zelf composities kunt maken. Het heeft wel 2 nadelen: Voor je het weet heb je de uitgebreide Premium versie gekocht waarbij je dan weer diverse soundpools koopt (ja, ik dus...) en - en dat is echt een minpunt - de 'klantenservice' is allerbelabberdst...
Epic browser is een goede browser om anoniem te surfen.

Bitwarden is een goede open source wachtwoord manager.
KeyPass voor het NIET cloud-based opslaan van je wachtwoorden in een versleutelde database die alleen met een master password is te openen. De database kun je wel als geheel opslaan in de cloud (Google Drive, Onedrive etc.) of op een USB stick zodat je hem toch vanaf andere computers kunt openen. Er zijn ook clients voor Android en iOS.

Homedale voor het scannen op wifi-netwerken in je buurt zodat je bijvoorbeeld kanaalconflicten met de Wifi van je buren kunt oplossen. (Ik had eerst Inssider maar dat is volgens mij niet meer gratis.)

f.lux voor het aanpassen van de kleur van je beeldscherm, met name het verminderen van blauw licht wat je slaapritme kan verstoren.

O&O Shut Up voor het aanpassen van verborgen privacy-instellingen van Windows.
Vervanging van Verkenner Q-Dir, een verkenner met 4 schermposities zodat je alle harde schijven tegelijk kunt bekijken. 32 en 64bit en NL versie 6.49.7 grandioos.

FastFileRenamer een eenvoudig en snel foto, programma enz via Freebyte.com,

FontViewOK de naam zegt het al als het geïnstalleerd is dan kun alle Fonts op je PC bekijken en de tekst zelf invullen en dat in 2 schermen. (www.softwareok.de)

Directery List & Print (Pro) om snel een lijst uit een map of directory te printen (www.infonautics-software.ch) Freeware versie is beperkt tot alleen uitprinten.

Fileshredder om allerhande files, fotos, mappen en directorys snel en met DoD52 te verwijderen

(www.fileshredder.org)

PIXresizer snel en handig foto's verkleinen / vergroten / Thumbnails te maken (www.bluefive.pair.com

DPL Image Editor klein programma om snel en gemakkelijk foto's voorzien van een rand of schaduw en Mask (O'Neil Software Inc.)

😀
Reputatie 6
Badge +6
@H.J.P. Beeren prima tips ook, bedankt! Q-Dir ziet er interessant uit. Met de vier schermposities is het dus mogelijk om ook snel bestanden te verplaatsen naar/tussen de diverse mappen en schijven?
Hallo Niels, Ja dat is mogelijk en als je de desbetreffende icons die onderaan ieder scherm te zien zijn kun je mappen en /of files van de ene map/HDD/SSD verplaatsen naar de andere map/HDD en /of SSD

en dat naar 3 anderen.

Suc6
Er is ook een programma om de kleur van een bepaald item te weten te komen Pixie een heel klein progje dat de kleur in diverse modus weergeeft zoals HEXA, Html, RGB, CMYK, en HSV handig voor websitemakers.

Ook het programma GIF animator is klein en handig voor de weer in zwang gekomen gifjes te maken het progje is van Microsoft.

Om gifjes weer uit elkaar te halen is het progje UnFreez een oplossing (www.whitsoftdev.com)

Het programma MailstoreHome is een opslag programma voor e-mail besten en voor allerlei clients te gebruiken zoals Outlook, Windows Mail, Windows Live mail, Mozilla Thunderbird/Seamonkey, en ook vooe EML /PST en MBox bestanden te archiveren.(www.mailstorehome.com) Let op download de versie Mailstore Home (Free)
Ik gebruik het programma Faststone Image Viewer. Uiteraard foto's bekijken, maar ook voor eenvoudige fotobewerking prima geschikt. Bijsnijden, draaien, kleur en belichting aanpassen, rode ogen verwijderen, grootte wijzigen, de foto-info bekijken, twee of 3 foto's naast elkaar vergelijken, histogram, kaders maken, verscherpen, etc, En met de Help-functie aan boord in het Nederlands.

Bruikbaar voor alle foto-formats Jpg, bmp, raw, tiff, gif enz.

Downloaden via faststone.org
voor het bewerken van psp files en b.v. .htaccess files op een snelle en eenvoudige manier het programma PSPad freeware editor aanbevelen van Jan Fiala. www.pspad.com
Reputatie 6
Badge +6

PDFsam (Split and Merge) voor het splitsen en samenvoegen van PDF-documenten op paginaniveau.

PDF-XChange Editor: programma om PDF-documenten te bewerken (teksten erbij, afbeeldingen, etc.)

@FamEs PDFsam net gebruikt om een aantal pdf pagina's samen te voegen. Werkt vlot, bedankt voor de tip!💪🏻💪🏻

Pdfsam werkt snel en prachtig. Bij de installatie wordt een versie van Java mee-geïnstalleerd.

Het stond in de nieuwsbrief van de Consumentenbond van deze week. Het verzamelt en stuurt geen gegevens van je door. Het maakt een gedetailleerd profiel van je hele pc, Belarc Advisor . Ik vind hem heel leuk.

Badge +1

Audicity als AudioConverter.

Groet, Leo.

Helemaal mee eens LeoKas: Audicity is een juweeltje. :muscle_tone2:

Reageer