Consumentenbond.nl
Vraag

Wifi van KPN

• 30 september 2019
  • 12 reacties
  • 1020 Bekeken

Badge
Het wifi signaal vanuit de Experiabox (versie 9) van KPN is sinds een paar dagen zeer zwak en valt regelmatig uit. Gevolg: geen wifi op de smartphones en tablets en geen gebruik meer kunnen maken van de apps op de smart-tv. Wij hebben geen idee waar het door komt. De overige signalen voor vast internet en tv werken probleemloos.

Contact gehad met KPN, maar zij zeggen dat ze er niets aan kunnen doen. Het signaal dat ons huis binnenkomt is goed, alleen het wifi signaal bij ons thuis is dat niet. Dat valt - aldus een KPN-medewerker - buiten de verantwoordelijkheid van de KPN. Ik vind dat erg vreemd omdat het probleem volgens mij wordt veroorzaakt door een storing in de Experiabox en die is van KPN. Mijn suggestie om de Experiabox te vervangen werd niet gehonoreerd. Ik werd een beetje het bos in gestuurd met de tip om het kanaalnummer te wijzigen (wat we al een paar keer hebben gedaan).

Mijn vraag is: wat nu? Welk recht heb ik richting KPN? Ik betaal per maand meer dan 100,- aan allerlei KPN-abonnementen dus een béétje service zou geen kwaad kunnen... 😀

12 reacties

Reputatie 7
Een beetje meer service, ik vind dit geen service. KPN moet kijken of er sprake is van een storing, de algemene storingskaart geeft wel informatie maar niet heel gedetailleerd. Het is ook mogelijk dat buren je wegdrukken, dan zou een wifiversterker kunnen helpen. Bij KPN moeten ze ook kunnen zien of het aan de mediabox ligt. Kunnen ze niet in oplossingen denken??
Je storing kan ook door een buur veroorzaakt worden doordat deze ineens een sterkere WiFi zender heeft geplaatst die uitzend op dezelfde kanalen dan dat jouw zender dat doet en dan met meer vermogen (op 2,4Ghz is dat 1, 6 of 11) . Dus die conclusie dat dit aan je Experiabox zou liggen is zonder nader onderzoek niet te trekken. Overigens biedt KPN wel service op het gebied van WiFi. Kijk maar eens op de site.
Reputatie 5
Badge +6
Van Wifi-problemen is het soms helaas erg complex vast te stellen wat de oorzaak en oplossing is.

Heeft u een kennis die met ander wifi-access punt langs kan komen om te zien of de wifi via het andere kastje wel werkt? ALS het met een ander kastje werkt, wil dat niet zeggen dat 'dus' de Experiabox kapot is. Zoals KPN zegt: je zou zeker moeten proberen of het met overschakelen naar een ander kanaal beter gaat.

Heeft u een (kennis met een) android telefoon? U zou dan de gratis app https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wifi.analyzer&hl=en kunnen downloaden. Die laat mooi zien welke wifi netwerken er allemaal 'in uw huis' binnen dringen, van buren etc ook, op welk kanaal ze zitten en hoe sterk ze zijn.
Reputatie 5
Badge +4
KPN is echt een drama met WIFI, een collega heeft al een extra wifi modem aan die van kpn gehangen. Maar als ik dit lees sturen ze ook een monteur langs om het WIFI goed te maken in u huis.

https://www.kpn.com/search.htm?q=WIFI+probleem
klik op zoeken en type Wifi Probleem

https://www.kpn.com/internet/wifi.htm
Reputatie 4
Badge +5
@J. van Slooten ik zou eerst uitzoeken of de verbinding ook zo belabberd is als je een laptop/computer via een netwerkkabel met de Experia Box v9 verbindt. Met de extra informatie kan KPN makkelijker besluiten of er een monteur nodig is. Of de verbinding nou belabberd is of niet, ik zou opnieuw contact zoeken met KPN voor een oplossing.
Wij hebben de Experia Box v9 ook getest. Qua snelheid is het geen topper, maar we hadden geen wegvallend wifi.

Alternatief zou je, zoals @H. Beukman al meldt, bij aanhoudende problemen de KPN Wifi Tuner kunnen proberen. Wij hebben de service ook geprobeerd en bij onze proefpersoon is wifi verbeterd.
Reputatie 4
Badge +4
De experiabox v9 heeft geen 5Ghz wifi.
Zodra het te druk is in de lage band door buren kunnen er problemen optreden.
Als je apparatuur 5Ghz ondersteunt zou een nieuwere wifi een oplossing kunnen zijn.

Dat de signaalsterkte zwak is, kun je door de experiabox iets te draaien of verplaatsen beïnvloeden. Als het signaal dan nog steeds veel zwakker blijft als vroeger is er wat mis.

Een slechte verbinding is iets anders dan signaalsterkte.
Signaalsterkte lees je af op een meter in je telefoon of een ander toestel.
Het afdwingen van een nieuwe experiabox zal geen effect hebben.
Je maakt wel kans op een vervanging als je maar 1 of 2 streepjes signaalsterkte op meerdere telefoons/laptop hebt terwijl je er vlak naast staat.
Badge +6
Hoe staat het er inmiddels voor, @J. van Slooten? Nog contact gehad met KPN en/of de tips van andere Communityleden uitgeprobeerd? Ik ben benieuwd!
Badge +1
Kijk eerst even of je de laatste versie van de Experia box hebt (10a?).
De extender van de Experia box werkt prima. En natuurlijk op 5 GHz werken, want daar heb je meer ruimte en minder storingen.
Op 2.4GHz heb je vaak storingen van buren, daar moet je even naar de kanalen en hun bezetting kijken met een programma. Probeer dan een vrij kanaal te vinden en zet de router dan vast op dat kanaal.
Maar nog beter is een Mesh systeem dat overal in opkomst is. Ik heb KPN gevraagd voor een Mesh versie/extensie van hun Experia box. Hun reactie is "goed idee", maar verder nog niets.
Wat je kunt doen is de Experia box doorlussen (vraag de helpdesk even als je niet zo technisch bent) en dan een eigen Mesh router aansluiten. Dit is meestal het beste, lost de problemen heel degelijk op, maar kost wel geld.
Reputatie 4
Badge +4
@Aart7
TS Heeft geen nieuw apparaat.
KPN weigert hem het nieuwe model.
Badge +1
@Aart7
TS Heeft geen nieuw apparaat.
KPN weigert hem het nieuwe model.

Dat is heel herkenbaar bij de KPN!
Maar er zijn goede redenen om de Experia box om te ruilen.
Bijvoorbeeld bij een oudere Experia box die geen 5 GHz heeft.
In drukke omgevingen is die 5 GHz band echt nodig!
Ervaring leert dat wat aandringen bij de helpdesk nodig is.
Een kennis had een oude Experia box zonder 5 GHz en kreeg geen nieuwe.
Hij was zo boos dat hij wilde overstappen naar Ziggo. Toen kreeg hij wel de v10 Experia box.
Hopelijk helpt dit.
Reputatie 1
Badge
Heb je een Android telefoon?... in de playstore staan diverse wifi analyse applicaties om de storing te zoeken. Loop ook even een rondje rond je huis om alle netwerken en kanalen in kaart te brengen. Kijk welke kanalen in gebruik zijn.

ter info... in een flat heb ik tot 65 verschillende netwerken waargenomen..... dan is er niet veel snelheid meer over. helaas niets aan te doen... 5G help dan misschien nog een beetje maar ook de Zigo boxen gebruiken 5G...
Reputatie 1
Badge

Het beste WiFi kanaal selecteren en/of de plek van het WiFi router wijzigen kan een hele verbetering opleveren! Kanaal 1, 6 of 11 zijn de beste WiFi kanalen omdat deze elkaar niet overlappen. Als er meerdere draadloze netwerken in de buurt zijn, is het vaak beter om over hetzelfde kanaal (bij voorkeur 1, 6 of 11) te gaan zenden, dan te kiezen voor een overlappend kanaal. Kies in dit geval het kanaal die het minst gebruikt wordt bij de sterkste netwerken. Met het gratis verkrijgbare programma inSSIDer kun je zien welke netwerken in de buurt zijn, hoe sterk het signaal is en op welk kanaal deze uitzendt. Test met dit programma de resultaten als je je router op kanaal 1, 6 of 11 hebt en kies het beste WiFi kanaal.

Reageer