Wifi verbinding: Thuisapparaten verbinden met wifi 6

• 8 September 2021
  • 14 reacties
  • 117 Bekeken

Reputatie 7
Badge +8

De huidige Wifi verbindingen anexx apparatuur geeft ook nog genoeg problemen. Wifi wordt veelal genummerd, wifi 4, 5 of 6. Laatste is het nieuwste en er zijn veel aanbiedingen van. Maar er wordt gemeld dat niet alle thuisapparatuur voor Wifi 6 geschikt is. Klopt dat en wat heb je er dan aan.

14 reacties

Reputatie 7
Badge +4

een standaard moet altijd door beide partijen ondersteund worden willen ze die kunnen gebruiken. En als dus 1 van beide die taal niet spreekt, werkt het niet en zal de boel terugvallen naar een oudere standaard die beide wel snappen. Dus een luxe dure hippe wifi router kopen waarbij al je apparatuur die nieuwe standaard niet ondersteunen heeft weinig zin, tenzij je wilt investeren in toekomstige vervangingen, en dat is altijd slim

Waar gaat dit over?

We hebben toch een modem van de internetprovider dat ook Wifi levert? Dit modem kan van Wifi-kanaal wisselen als je dat wenst.

En je hebt openbare Wifi.

Bij beide is toch verder niets te kiezen, of mis ik iets?

Reputatie 7
Badge +4

blijkbaar was leo iets nieuws op wifi gebied oo het spoor: https://fwd.nl/smarthome/wifi-leunt-voortaan-op-versienummers-versie-6-verschijnt-volgend-jaar/

heeft dus niks met kanalen te maken, en is wel verwarrend

Dat het niets met kanalen te maken heeft was mij wel duidelijk.

Maar: iets nieuws op Wifi-gebied?

Waarom, hoezo?

Dat het niets met kanalen te maken heeft was mij wel duidelijk.

Maar: iets nieuws op Wifi-gebied?

Waarom, hoezo?

De ontwikkelingen gaan door, het gaat steeds sneller en de dekking wordt steeds heter. Als je het niet mist heb je het blijkbaar niet nodig dus ik zou me er geen zorgen over maken.

Reputatie 7
Badge +8

Beste leden niet echt iets bijzonders. Maar mijn bewaking met camera's staat ook op de PC en dus op Wifi. Nu blijven ineens 2 schermen van de camera's zwart. Te weinig Wifi ??? zegt de winkelier/monteur. Hoe dat ineens kan, weet ik ook niet. Maar ik heb dus een aparte Wifi router: Amplifi, die sterker en beter was enz. En nu raden ze een andere Wifi aan TP link M5. Ik heb wat gegoogeld en las dat de Wifi 6 weer beter was, kan meer oppervlakte aan. Maar pas niet bij mijn apparatuur. En forumlid @E.B.F. Stroeve bevestigt dat min of meer. Dan weet ik dat, bedankt @E.B.F. Stroeve .

Nu blijven ineens 2 schermen van de camera's zwart.

Een voorbereidingsactie van een groep criminelen!

Misschien een ander Wifi-kanaal proberen. Het kan zijn dat er buren op jouw kanaal zijn bij gekomen.

Reputatie 7
Badge +8

Nog even beantwoording beste @Léonz . De winkelier/installateur heeft er naar gekeken en had de conclusie dat de Wifi niet toereikend was. Ik vond het vreemd want daarvoor was alles goed, alle cameraschermen kwamen in beeld en nu dus ineens niet meer….. en ik heb geen apparatuur bijgeplaatst die (mijn) Wifi gebruikt. Maar er kunnen wellicht anderen (buren) op het Wifi kanaal zitten ?? Of zeg ik nu iets geks. Groet Leo. 

Reputatie 5
Badge +4

@L.J.F. de Ruiter Als u dat wilt kunt u zelf met een (gratis) WiFi analyser op Android of iOS kijken wel kanaal vrij is. 

Verder is te overwegen om even schoon schip te maken en alle WiFi apparaten (router/extender/etc) even te resetten en opnieuw in te stellen. In een enkel geval kan een firmware upgrade van de   WiFi apparaten helpen. Het kan ook zijn dat uw camera software geupgrade is of levert een upgrade van Windows 10 ergens een probleem op, is niet uit te sluiten? Vraag na bij de makers v/d camera, soms hebben ze een forum waar vragen gesteld kunnen worden.  Op forums als Tweakers en Helpmij kan men ook goed geholpen worden, deze forums zijn vaak groter en specifieker tav technische hulp dan andere forums.

Lokaal is eea veel beter te beoordelen dan op afstand, het zijn wat ingrediënten om er mogelijk even aandacht aan te besteden.

Vaak zijn dan veel problemen opgelost, zeker als het altijd gewerkt heeft. Er is uiteraard een mogelijkheid dat een van de Wifi apparaten om het laatste been loopt… dan is vervanging uiteraard wel zinvol.
Direct nieuwe WiFi spullen kopen is de weg van de minste weerstand…. en voor een leverancier is dat natuurlijk veel eenvoudiger dan eerst het rijtje nalopen waar ik over schreef. 
Ergo: Het probleem kan meer dimensies omvatten, meer dan alleen een mogelijk storend signaal van de buren.
Succes. 

Reputatie 7
Badge +8

Dank  @Gebruiker1234567890 , ik ga het de alarm en computer installateur vragen. Ik heb er een goede band mee, maar vond hem nou wel wat kort door de bocht met gelijk nieuwe wifi apparatuur. 

De topic gaatover de digitaalgids, die heb ik uiteraard ook gehad en gelezen, prima informatie en ook de kaart erbij, makkelijk en leuke geste voor 20 jaar.

Badge +5

Hi allen. Ik heb het bericht van @L.J.F. de Ruiter voor de overzichtelijkheid verplaatst naar een nieuw topic :wink:  @L.J.F. de Ruiter Ik heb het topic Wifi verbinding : thuisapparaten met wifi 6 genoemd, maar mocht je een beter idee hebben hoor ik het natuurlijk graag :wink:

In de meeste gevallen werkt een wifi6 router gewoon met alle apparaten.
Er zit echter een addertje onder het gras.
De beveiliging kan op WPA, WPA2 en WPA3 ingesteld zijn.
De oude WEP norm gebruiken we om veiligheidsoverwegingen niet meer.
Ook een combinatie van 2 versies is vaak mogelijk.
Een 2e ding dat mee speelt is de ondersteuning van PMF
Bij WPA2 is het een keuze en bij WPA3 is het een plicht.
Staat de router dan op WPA2+WPA3 is PMF ook een plicht.
Veel oudere apparaten ondersteunen dit niet.
Doe dan de nieuwe WPA3 norm uit en ook de PMF ondersteuning.
Dat is wel minder veilig.

Op de vraag wat heb je aan een moderne router volgens de nieuwe norm.
Je bent op weg naar aan hogere snelheid.
Betere veiligheid.
Soepele samenwerking met repeaters, als je die hebt.
Oude apparaten verzieken het feestje, zolang ze er nog zijn.

@L.J.F. de Ruiter 
Als het praatje te ingewikkeld is, laat de aanpassing dan over aan iemand die het snapt.
Veroorzaak niet in alle onwetendheid een beveiligingslek in je netwerk.

Reputatie 7
Badge +8

Dank Eric, ga ik zeker doen, het is mij al ingewikkeld genoeg. Vertrouwen is ook belangrijk, want er zit zeker wat in de veronderstelling van andere leden  dat de “verkoper” graag nieuwe dingen verkoopt, dan het probleem oplost..

Reputatie 6
Badge +3

De winkelier/installateur heeft er naar gekeken en had de conclusie dat de Wifi niet toereikend was.

In welk opzicht niet toereikend ? Ik zou toch wel meer details willen weten voordat ik iets nieuws zou aanschaffen.

Reageer