Consumentenbond.nl

Wil jij dat je printer inkt voor je bestelt of doe je dat liever zelf?

• 1 februari 2018
  • 23 reacties
  • 4628 Bekeken

Reputatie 3
Badge +2
Sinds kort bieden printerfabrikanten diensten aan om jou van printerinkt te voorzien op het moment dat je inkt op is. Zo kunnen bepaalde HP printers gebruik maken van HP Instant Ink; een abonnementsdienst waarbij je inkt voor een bepaald aantal printjes afneemt. Ook Epson heeft nu een soortgelijke dienst, Epson ReadyInk. Deze dienst bestelt automatisch nieuwe cartridges op het moment dat je printer aangeeft dat de cartridges bijna op zijn.

Zo'n dienst kan zorgen wegnemen, omdat je zelf niets meer hoeft te doen. Tegelijkertijd heb je wel minder keuze en vrijheid. Je kan niet meer kiezen voor klooncartridges, en je kan niet meer kiezen waar je cartridges koopt.

Wij zijn benieuwd naar jouw mening en ervaring. Wil jij dat je printer inkt voor je bestelt of doe je dat liever zelf? Heb jij één van deze diensten, laat weten hoe dat bevalt.

23 reacties

Toevallig in C't magazine afgelopen maand een printer test waarbij men terloops vermeldde, dat
Behalve Epson beginnen ook Brother en Canon geld te verdienen met de verkoop van printers in plaats van de cartridges. Dat zorgt voor twee vliegen in één klap: de klanten raken niet gefrustreerd door extreem dure cartridges en goedkope inkt van derden is nauwelijks nog de moeite van het kopen waard.

Mij dunkt dat dit wel een relevante factor is: Dure HP Cartridges versus goedkopere Epson (Eventueel EcoTank) inkt.
Reputatie 4
Badge +3
Ik bestel graag zelf.... (wanneer ik het nodig vindt, niet wanneer de printer het nodig vindt. Daar kan best nog wel eens wat tijd tussen zitten.)
Daarnaast als ik ZELF bestel, hoeft de printer niet aan het internet. Dat is mij ook wel wat waard.
Ik heb heb een Canon MB5150. Omdat ik in het verleden een slechte ervaring heb gehad met klooncartridges voor een voorloper van deze printer, koop ik nu altijd originele cartridges. Tegen de tijd dat ze op raken ( dat geeft het digitale schermpje van de printer aan), vergelijk ik de prijzen een tijdje ( 123 inkt, staples, amazon Duitsland) en bestel dan de goedkoopste. Voor mij zou een "inktservice"alleen interessant zijn als je al bij de koop afspraken kunt maken overeen gereduceerd tarief voor de cartridges!)
Bestellen doe ik zelf en ook bij de leverancier die ik wil. Overigens heb ik de laatste twee keer besteld. bij patronen.de en die worden door mijn HP 6600 geaccepteerd. Alle kleuren bij elkaar Euro 30,00, bij HP 2x zo duur.
Ik vind het altijd een enorme bron van zorgen dat ik op tijd vervanging van mijn inktcartridges voor mijn printer moet regelen dat ik daar graag veel geld voor over heb.

Wat een totale onzin is dat toch.

Desnoods haal je twee stuks op als je cartridge leeg is zodat er altijd eentje op voorraad is. En ja, bij voorkeur dus niet de gouden oplossing van dubieuze leveranciers als HP die te pas en te onpas niet originele catridges proberen te dwarsbomen. Ik zou niet eens een printer willen hebben van die leverancier.
Reputatie 5
Badge +5
Die HP dienst is dus gewoon een melkkoe: ook als je een periode flink minder geprint hebt, krijg je nieuwe cartridges toegestuurd. Over verspilling gesproken!
Zelf kopen dus, dan ben je flexibel in het zoeken naar aanbiedingen!
Vanaf de introductie medio 2017, neem ik hieraan deel. Mijn ervaringen met dit HP inkt abo zijn zeer positief. Geen gedoe met zelf kopen. HP informeert je en houdt je als gebruiker uitstekend op de hoogte en doet daadwerkelijk wat het beloofd. Mijn gebruikers profiel past perfect en ik kan het zeker aanbevelen. Prima service, goede kwaliteit en tijdig in huis voor de laagste prijs.
Reputatie 7
Badge +7
Beste @J. Timmer,

Bedankt voor het delen van je ervaring! Omdat deze aansluit op het topic en de vraag van collega @Andre van Zwet ben ik zo vrij geweest je bericht hiernaartoe te verplaatsen.
Echt totaal niet in geinteresseerd
Reputatie 7
Badge +7
Bedankt voor het delen van je reactie @Elllla.
Wat maakt voor jou dat je totaal niet geïnteresseerd bent in een dergelijk abonnement?
De printer geeft zelf al aan wanneer de inkt op begint te raken. Dan bestel je nieuwe waar het het goedkoopst is of bij je vaste adres, en heb je de volgende dag in huis. Waarom zou ik daar een tussenman tussen willen zetten? Is alleen maar meer emails en uitleg en een ander voor jou laten beslissen die voor alle zekerheid je waarschijnlijk veel te snel inkt stuurt, zodat je dat weer moet gaan bijsturen... Ik heb mijn medicatie wel op herhaalservice (want ik heb veel verschillende medicatie nodig), maar ook daar moet ik van tijd tot tijd de actuele voorraad aanpassen omdat ze de marge veel te ruim houden. Maar daar is het voordeel dat ik niet langer zelf steeds elke maand nieuwe recepten aan hoef te vragen aan de diverse artsen en in te dienen. Maar een simpel item als inkt?
...
Badge
HP printers geven veel te vroeg aan dat ze (bijna) leeg zijn. Vaak kan je nog weken toe. En ze zijn veel te duur.
Met klooncartridges heb ik slechte ervaring. Kleding verpest door lekken tijdens uitpakken. Ik koop ze online of bij Kruidvat.
Nog even en de printerfabrikanten leggen een pijpleiding aan naar elke woning om de inkt te slijten.
Ik heb een abonnement bij HP.
Ter verduidelijking betaal je met dit abonnement niet voor de inktcartridges maar voor het aantal afdrukken dat je maakt.
Zo heb ik een abonnement van 15 pagina's per maand (gratis) en voor elke 10 pagina's meer 1,-euro (per 10 af te nemen).
Je hebt verder nog abonnementen voor 50 pagina's per maand : 2,99 p/mnd, 15 p. extra 1,-
100 pagina's per maand : 4,99 p/mnd, 20 p. extra 1,-
300 pagina's per maand : 9,99 p/mnd, 25 p. extra 1,-
HP registreerd via internet hoeveel pagina's er geprint zijn en of je cartridges bijna leeg zijn, en stuurt dan nieuwe automatisch op zonder betaling.
De abonnements kosten (indien nodig) en de extra afdrukken worden per maand afgerekend.

Tot nu toe bevalt het me prima.
Ik. Ben 2 maanden geleden begonnen met dit abonnement, 2,99 per maand, eerste 3 maanden gratis.
Je krijgt elke maand een update wat je geprint hebt met de eventuele kosten.
De eerste cardtridges zijn al opgestuurd.
orginele HP cardrideges.
Vraag is natuurlijk of je uiteindelijk goedkoper uit bent?
Setje (kloon) cardtridges zijn ook al gauw 30 euro.

Lijkt me een mooi onderzoek voor de consumentenbond.
Ps je kan ten allertijde stopzetten en dat heb je in ieder geval een setje.
Het is wel heel jammer dat hier nog steeds wordt gesproken over het vervangen van printer cartridges, terwijl er een heel goed alternatief is, nl het inkt station van SMART INK (https://www.smartink.nl/).
Ik heb een dergelijk systeem nu ruim een half jaar in gebruik en het werkt naar volle tevredenheid. Het opnieuw vullen van de cartridges gaat nu door "een druk op de knop" en het installeren van de inkt tanks en de bijbehorende cartridges was erg eenvoudig aan de hand van de video die dit bedrijf ook beschikbaar stelt.
Het is wel heel jammer dat hier nog steeds wordt gesproken over het vervangen van printer cartridges, terwijl er een heel goed alternatief is, nl het inkt station van SMART INK (https://www.smartink.nl/).
Ik heb een dergelijk systeem nu ruim een half jaar in gebruik en het werkt naar volle tevredenheid. Het opnieuw vullen van de cartridges gaat nu door "een druk op de knop" en het installeren van de inkt tanks en de bijbehorende cartridges was erg eenvoudig aan de hand van de video die dit bedrijf ook beschikbaar stelt.

Hallo Wim, om smartink te citeren:"Of u nu originele of huismerk cartridges koopt of u laat uw cartridges navullen, elke keer dat u uw printer opstart,reinigt deze zichzelf met inkt. Ongeveer 75% van de inhoud van uw cartridge verdwijnt achter in de ‘waste inktank’van alle merken en soorten printers, zonder dat ermee geprint is.Daarnaast stopt een originele of huismerk cartridge ook met printen voordat hij leeg is! omdat de chip niet meer werkt." Dit probleem doet zich dus ook voor bij het navullen met instantink (of welk ander merk dan ook).Met het abonnement van HP betaal je voor de afdrukken, hoeveel inkt er ook verdwijnt in de waste inktank en of hij nu wel of niet stopt met printen voordat hij leeg is.Daarbij komt nog dat je in principe precies kan uitrekenen hoeveel een afdruk kost bij welk abonnement, 0,0598ct , 0,0499ct , 0,0333ct per afdruk, of zoals in mijn geval met het gratis abonnement 0,0000ct per afdruk.
Ik bestel wat en wanneer ik cartridges nodig heb; laatst een fout met printen waardoor ik een heel zwart vellen kreeg. Dan is er nog kleur genoeg en hoef ik alleen maar zwart bij te bestellen. Trouwens deze week ging het weer verkeerd toen ik het financieel jaaroverzicht va ABN-Amro wilde afdrukken vanuit hun mail bij het rekeningoverzicht. Nadat ik dit had opgeslagen als een PDF werkte het afdrukken wel goed.
Reputatie 3
Badge +2
Ik heb een abonnement bij HP.
Ter verduidelijking betaal je met dit abonnement niet voor de inktcartridges maar voor het aantal afdrukken dat je maakt.
Zo heb ik een abonnement van 15 pagina's per maand (gratis) en voor elke 10 pagina's meer 1,-euro (per 10 af te nemen).
Je hebt verder nog abonnementen voor 50 pagina's per maand : 2,99 p/mnd, 15 p. extra 1,-
100 pagina's per maand : 4,99 p/mnd, 20 p. extra 1,-
300 pagina's per maand : 9,99 p/mnd, 25 p. extra 1,-
HP registreerd via internet hoeveel pagina's er geprint zijn en of je cartridges bijna leeg zijn, en stuurt dan nieuwe automatisch op zonder betaling.
De abonnements kosten (indien nodig) en de extra afdrukken worden per maand afgerekend.

Tot nu toe bevalt het me prima.

We hebben HP Instant Ink inderdaad ook zelf uitgeprobeerd, en met een gemiddeld printgedrag is het inderdaad een interessant aanbod.

Ik. Ben 2 maanden geleden begonnen met dit abonnement, 2,99 per maand, eerste 3 maanden gratis.
Je krijgt elke maand een update wat je geprint hebt met de eventuele kosten.
De eerste cardtridges zijn al opgestuurd.
orginele HP cardrideges.
Vraag is natuurlijk of je uiteindelijk goedkoper uit bent?
Setje (kloon) cardtridges zijn ook al gauw 30 euro.

Lijkt me een mooi onderzoek voor de consumentenbond.
Ps je kan ten allertijde stopzetten en dat heb je in ieder geval een setje.

Leuk idee voor een onderzoek! Of je goedkoper uit bent is natuurlijk vooral afhankelijk van hoe vaak je print. Het zal per persoon verschillen.
Badge
Ik woon op korte afstand van zowel België als Duitsland, regelmatig kom ik in Luxemburg,
en laat daar de originele hp cartridge goedkoper zijn dan een abonnement bij hp, plus ik hoef geen info aan hp te verstrekken.

Wie niet slim is moet maar dom zijn.☺
Ik las het net in jullie nieuwsbrief en dit zijn niet de condities waarop de printer destijds is aangeschaft. In feite kun je dus beter geen HP-printer meer kopen. Gelukkig gaan die dingen toch gemiddeld om de 4 jaar stuk.

Ik ben zelf gestopt met printen en zoek alles op in de cloud. De printer is de fax van de toekomst.
ik heb nu een jaar het HP abonnement en het werkt erg goed. Niet fijn dat er over je schouder wordt meegekeken, maar als ik in mijn la de oude onbruikbare cartirdges van oude printers bekijk (die ik bestelde in 'voordeelverpakking'), wel ideaal. Als de cartridge bijna leeg is ligt er tijdig een nieuwe klaar.

Reageer