Beantwoord

Windows 10: klok synchroniseert niet

• 23 July 2021
  • 36 reacties
  • 376 Bekeken

Sinds een aantal weken loopt mijn klok op de PC achter. In Control Panel, Time zie ik dat Windows om onduidelijke reden de synchronisatie met de internet-tijd niet kan uitvoeren. Ik kan dan wel de synchronisatie alsnog uitvoeren, behalve als hij te ver achter loopt (2 dagen?) dan moet ik het helemaal met de hand doen.

Maar ik wil natuurlijk dat de synchronisatie gewoon werkt.

Met de oplossingen op Google kom ik er niet uit.

icon

Beste antwoord door Léonz 25 July 2021, 22:37

NetTime werkt heel goed: ik heb het jarenlang gebruikt omdat mijn laptop BIOS batterij leeg was.

Bekijk origineel

36 reacties

Reputatie 5
Badge +4

Op deze pagina staan een drietal tools en uitleg over het probleem: https://www.thewindowsclub.com/free-time-synchronization-software-windows

Ik heb (jaren geleden….) zelf NetTime gebruikt in een professioneel windows serverpark om het tijd-probleem op te lossen. Servers gaan vervelend doen als ze een paar seconden uiteen lopen.

Dat Atomic Clock kan wellicht het probleem oplossen, kijk daarvoor op het 3e tabblad bij “repair service”.

Open het configuratiescherm.( Druk links onder op het Windows logo en typ configuratiescherm)
Kies dan internet en tijd.
Kies dan internettijd.
Dan instellingen wijzigen.
Daar kun je keuze maken uit verschillende tijdservers.
Kies eventueel een alternatieve server uit deze lijst.
https://www.pool.ntp.org/zone/europe

Zelf heb ik 2 servers in mijn router staan.(fritzbox)
Een uit de pool en de andere van een datacentrum die dicht bij mijn provider staat.
Bij de DDoS aanvallen was soms de pool niet bereikbaar.
Mijn pc krijgt de tijd van de router, niet iedere router ondersteunt dit.

@pckrulllenbol 
De problemen met Windows zijn gekomen met versie 10 hier.
Op win7 kon ik met een register patch de interval zelf aanpassen.
De moeilijke oplossing om het via een geplande taak te doen, is me nooit goed gelukt.

Dank aan Wortelstamper voor de aanwijzing, deze lijkt mij eenvoudig voor een simpele gebruiker als ik.  Ik probeer als eerste uit de pool:  nl.pool.ntp.org. Het synchroniseren ging goed. Nu afwachten wat mijn PC doet na de volgende keer synchroniseren (aangekondigd: vanavond om 21.23 uur ) en mijn PC niet aan staat ...

Hier is meer (heel uitgebreide) uitleg over hoe een en ander werkt: https://docs.microsoft.com/en-us/windows-server/networking/windows-time-service/windows-time-service-tools-and-settings

Zoals daar staat kun je command of powershell prompt openen en het commando

w32tm /resync

Uitvoeren. Dan hoef je ook niet te wachten tot 21:23

Reputatie 4
Badge +2

En @Fred G  tevreden met de oplossing van @Wortelstamper ? - Anders heb ik misschien een nog betere c.q. nauwkeurigere.

Nee, net gecheckt. Heb mijn PC twee dagen niet aangehad.

Het is nu volgens mijn PC: “23 juli, 19,55uur”  En de volgende synchronisatie vindt plaats op “24 juli” (!).

De melding is:  “An error occurred when synchronizing with nl.pool.ntp.org.” , dezelfde foutmelding als met de oorspronkelijke “time.windows.com".

Het lijkt erop dat Windows gewoon niet wil synchroniseren als mijn PC uit staat, dat lijkt mij logisch. (Ik ben prive-persoon, mijn pc staat niet iedere dag aan). Maar dan zou mijn PC het toch moeten doen bij opnieuw opstarten? Bij het terugzetten naar de standaard "time.windows.com”, zojuist, paste hij de tijd gewoon aan.

Reputatie 5
Badge +4

Dan toch NetTime een keer proberen, die installeert een service en die synct goed en snel. 

(heb het zelf niet getest in win10, mijn pc synct goed)

Reputatie 7
Badge +4

dit kan windows echt helemaal zelf, geen extra software voor nodig. Bij datum en tijd Tijd automatisch instellen op AAN zetten en dan gewoon even de pc een dag aan laten staan. De hele wereld doet het op deze manier.

NetTime werkt heel goed: ik heb het jarenlang gebruikt omdat mijn laptop BIOS batterij leeg was.

Het lijkt erop dat Windows gewoon niet wil synchroniseren als mijn PC uit staat, dat lijkt mij logisch. (Ik ben prive-persoon, mijn pc staat niet iedere dag aan).

Ik denk eerder dat de pc het gemiste moment in gaat halen, bij het opstarten.
Omdat je de pc al lang niet aan hebt gehad, kan het best zijn, dat hij de beveiliging eerst gaat updaten.
In dit soort gevallen, heb je heel kort geen internet toegang.
Ook kan het zijn dat Windows update pogingen aan het doen is, om alles bij te werken.
Ik zie het wel vaker, dat bij mensen die de pc niet af en toe lang aan hebben van alles mis gaat.
Uiteindelijk zal Windows zijn gemiste momentje om de klok gelijk te zetten wel inhalen.

Uiteindelijk zal Windows zijn gemiste momentje om de klok gelijk te zetten wel inhalen.

Dat is nog maar de vraag.

Reputatie 4
Badge +2

Ik persoonlijk zou in eerste instantie de reactie van @Fred G  afwachten, misschien is het hem ondertussen wel gelukt?

Het gebruik van “Net Time” op computers waar "w32time" draait wordt door Microsoft heel sterk afgeraden

P.S.: @Léonz, “NetTime” (niet van Microsoft) is natuurlijk niet hetzelfde als "Net Time”:nerd: .

Microsoft raadt wel meer aan en af.

Is “Net time command” trouwens wel hetzelfde als het programmaatje NetTime?

Na het verhaal van Léonz heb ik vanmorgen mijn BIOS-batterij maar eens vervangen. Kijken wat daar het resultaat van is.

Nu moet ik wel een moment kiezen om mijn pc fff 2 dagen niet aan te zetten, dan kan ik met grotere zekerheid zeggen of het probleem uit de wereld is.

Ik kom hierop omdat geforceerd de juiste tijd van internet plukken soms niet werkte, omdat "het tijdsverschil te groot was" om te synchroniseren. Het zou dus kunnen zijn dat mijn klok al gauw stil stond, maar dat na binnen 1 dag weer aanzetten, de synchronisatie wel werkte. Daarom ging mijn verdenking niet in de eerste plaats uit naar die CR2032.   Nu maar even afwachten.

Voorlopig dank aan allen die hebben meegedacht.

Nu, na 2 dagen mijn PC niet gebruikt te hebben, zie ik een correcte tijd en datum in mijn beeldscherm staan. Het ziet ernaar uit de de CR2032 de boosdoener was, die was ook nog nooit vervangen.

Nogmaals dank.

Reputatie 7
Badge +4

mooi he, dat windows. helemaal self-supporting geen extra spullen nodig maar wel op volle accu's dat dan weer wel  :joy:

Reputatie 4
Badge +2

Beste @Fred G misschien kan je dan nog het antwoord van @Léonz als oplossing van jouw tijdelijk probleem kenmerken? (groen vinkje)

Ja, natuurlijk Darkfiber. Ik heb hem daar nu een "like” gegeven bij zijn tip.

Wordt dat een groen vinkje?  Of zet ik dat ergens anders?

Wordt dat een groen vinkje?  Of zet ik dat ergens anders?

Dat is bij topics die als "vraag" getypeerd zijn. Dat geldt hier niet.

Overigens is het idee dat je een werkende batterij moet hebben absoluut een oplossing voor het probleem maar geen antwoord op de vraag waarom hij niet synchroniseert.

Reputatie 7
Badge +4

dat lijkt me niet moeilijk, de batterij zorgt ervoor dat de config bewaard wordt als de pc uitstaat.

dat lijkt me niet moeilijk, de batterij zorgt ervoor dat de config bewaard wordt als de pc uitstaat.

Dat begrijp ik ook maar als die batterij zijn werk doet merk je dus niet meer of die sync zijn werk doet. 

De melding die ik mij herinner (maar nu niet meer kan reconstrueren) was bij klikken op Update dat het tijdsverschil te groot was (30 uur of zo), Toen ik de dag 1 opschoof en het tijdsverschil dus 6 uur werd, deed hij de update wel. Misschien is er een goede reden voor Windows om bij een groot tijdsverschil niet te updaten.

Hoe dan ook: ik zie bij de laatste twee keer PC aanzetten dat Windows synchroniseert op het moment van opstarten (@A. Deen: daar moet ik inderdaad de klok in Control Panel even voor openen, anders zie je het niet). Afgelopen 2 dagen heeft de batterij de klok dus goed (genoeg) op gang gehouden EN zijn er automatische updates geweest.

Reputatie 7
Badge +4

Dat begrijp ik ook maar als die batterij zijn werk doet merk je dus niet meer of die sync zijn werk doet. 

dan is het cirkeltje weer rond want dan klopt de klok niet. en als je dan google vraagt wat er aan de hand kan zijn als de klok niet klopt, dan is de bios batterij het eerste waar je naar moet kijken. 

voor dit soort zaken is google echt veel sneller en to the point dan wij allemaal tesaam 😉

Ik heb het even opgezocht. maximale correctie is 15 uur
Is de afwijking minder dan 300s, dan is de correctie geleidelijk.

Reageer