Windows 10 lente update: installeer je hem of niet?

• 24 April 2019
  • 40 reacties
  • 39681 Bekeken

Reputatie 5
Badge +7
In mei 2019 start de verspreiding van de volgende grote Windows 10-update, ‘update 1903’.
Lees hier wat je van deze mei update kunt verwachten.

Let op: Deze lente update neemt behoorlijk wat ruimte van je computer of laptop in: wel 7 GB! Het is dus belangrijk voldoende schijfruimte te hebben om de update te installeren. Bekijk hier tips en filmpjes hoe je schijfruimte vrijmaakt, je pc opruimt en hem weer sneller maakt.

Nieuw: Van Microsoft mag je voortaan zelf bepalen of en wanneer je de grote, halfjaarlijkse updates installeert. Dat laat dat deze halfjaarlijkse updates niet cruciaal zijn en prima langere tijd kunnen worden uitgesteld.

Wat ga jij doen wanneer de updatemelding op je scherm verschijnt? Toch maar meteen aan de slag of vind je je huidige Windows 10 versie goed genoeg?

40 reacties

Reputatie 7
Badge +5
natuurlijk gewoon installeren! nieuwste functies en laatste beveiligingsupdates, dat eerste zouden we zonder kunnen, dat laatste niet. ik heb al een paar maanden de beta's van 1903, geen enkel probleem.
Reputatie 7
Badge +5
Ik installeer hem per direct zodra hij uitkomt.
Wel na een volledige 1 op 1 backup van de harde schijf, alle partities.
Je weet maar nooit, maar een backup is natuurlijk altijd verstandig.
Eens gaat de harde schijf kapot, vandaag, morgen, wie het weet mag het zeggen.
Reputatie 4
Badge +4
Let op: Deze lente update neemt behoorlijk wat ruimte van je computer of laptop in: wel 7 GB!

Ter aanvulling. Vanaf build 1903 gaat Windows een 7 GB buffer reserveren voor updates e.d. 't Is dus niet zo dat Windows 10 opeens 7 GB gegroeid is.

https://www.onmsft.com/news/windows-10-version-1903-to-reserve-7gb-of-disk-space-for-updates
Reputatie 4
Badge +6
natuurlijk gewoon installeren! nieuwste functies en laatste beveiligingsupdates, dat eerste zouden we zonder kunnen, dat laatste niet. ik heb al een paar maanden de beta's van 1903, geen enkel probleem.

1903 bevat geen beveiligingsupdates, maar slechts verbeteringen en nieuwtjes. De veiligheidsupdates komen apart naar je computer toe, de 'gewone' op de tweede dinsdag van de maand (Patch Tuesday) en dringende zo snel mogelijk tussendoor. Je kunt de halfjaarlijkse updates best lange tijd uitstellen.

Het laatste bericht over 1903 is dat de update problemen kan geven als er een usb-stick (extern geheugen) op de computer is aangesloten. Dat geeft wel aan dat het verstandig kan zijn om niet meteen te updaten, maar even te wachten tot Microsoft ook de laatste fouten uit de update heeft gehaald. Gewone gebruikers zijn toch geen bètatesters?
Update 1809 heeft iedereen weer eens met de neus op de feiten gedrukt dat er altijd risico's aan een update kleven en dat het voor "gewone" gebruikers sowieso verstandig is even te wachten. Wie niet actief zelf op de knop gaat drukken om een nieuwe versie te zoeken krijgt die ook pas aangeboden nadat de mensen die graag proefkonijn willen spelen hun functie hebben vervuld.
Persoonlijk denk ik dat ik het even een week of wat aankijk.
Reputatie 2
Badge +1
Let op: Deze lente update neemt behoorlijk wat ruimte van je computer of laptop in: wel 7 GB!

Dat geheugen kan ik wel missen en anders goedkoop bij Action.

Natuurlijk installeer ik de nieuwe versie. Windows, what else?
Reputatie 7
Badge +5

1903 bevat geen beveiligingsupdates, maar slechts verbeteringen en nieuwtjes. De veiligheidsupdates komen apart naar je computer toe, de 'gewone' op de tweede dinsdag van de maand (Patch Tuesday) en dringende zo snel mogelijk tussendoor. Je kunt de halfjaarlijkse updates best lange tijd uitstellen.

Het laatste bericht over 1903 is dat de update problemen kan geven als er een usb-stick (extern geheugen) op de computer is aangesloten. Dat geeft wel aan dat het verstandig kan zijn om niet meteen te updaten, maar even te wachten tot Microsoft ook de laatste fouten uit de update heeft gehaald. Gewone gebruikers zijn toch geen bètatesters?

check even de nieuwe features mbt Windows Sandbox, Windows 2019 Security Updates, Defender Application Guard. Zijn toch echt security updates.

En wanneer ben je een gewone gebruiker? Gewoon updaten met beta's, omdat het kan 😉
Reputatie 4
Badge +4
Dat zijn nieuwe security features (nieuwe functionaliteit), niet te verwarren met de wekelijke security updates (virusdefinities, patches e.d.) op dinsdag.
Reputatie 7
Badge +5
ok, het gaat over de betekenis van een woord, prima! mijn vertaling was dat het algehele security aspect van win10 beter wordt. zolang we het daar maar over eens zijn 😉
Badge
Ik heb 1809 nog niet ontvangen, heb een nieuwe laptop gekocht in november 2018, weet iemand wat ik nu moet doen?

Sino
Reputatie 7
Badge +5
hier kun je controleren of je de laatste updates hebt https://support.microsoft.com/nl-nl/help/4027667/windows-10-update
Reputatie 7
Badge +5
Mocht hij nog niet te voorschijn komen in de Windows update, dan kan dat ook via deze link, klik daar op Update nu:
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
Ik heb de vertraging op 14 dagen staan.
Na het gedoe van de vorige keer, lijkt me dat veiliger.
Badge
Allemaal hartelijk dank voor jullie reactie. Ik weet hiermee voldoende.
Badge

check even de nieuwe features mbt Windows Sandbox, Windows 2019 Security Updates, Defender Application Guard. Zijn toch echt security updates.

Is Windows firewall (voldoet prima zoals ik steeds lees) een onderdeel van Defender? Is mij niet duidelijk.
Het anti malware gedeelte van Defender is (eveneens, zoals ik lees) niet het aanraden waard. Ik draai dus ook steeds een separate virusscanner.
Badge
Update 1809 heeft iedereen weer eens met de neus op de feiten gedrukt dat er altijd risico's aan een update kleven en dat het voor "gewone" gebruikers sowieso verstandig is even te wachten. Wie niet actief zelf op de knop gaat drukken om een nieuwe versie te zoeken krijgt die ook pas aangeboden nadat de mensen die graag proefkonijn willen spelen hun functie hebben vervuld.
Persoonlijk denk ik dat ik het even een week of wat aankijk.

Precies. We kunnen best wel een paar weken zonder die vernieuwingen.
Vergeet na de installatie niet de privacy settings opnieuw te bekijken en opnieuw in te stellen. Bijvoorbeeld met O&O shutup.
ok, het gaat over de betekenis van een woord, prima! mijn vertaling was dat het algehele security aspect van win10 beter wordt. zolang we het daar maar over eens zijn ;-)
Het gaat niet over de betekenis van een woord, het gaat over andere dingen. De veiligheid wordt niet per se beter als er nieuwe security features bijkomen, de veiligheid kan daardoor ook slechter worden. We zullen het zien.
Overigens installeer ik de update niet, ik gebruik Linux. 🙂
Badge

ok, het gaat over de betekenis van een woord, prima! mijn vertaling was dat het algehele security aspect van win10 beter wordt. zolang we het daar maar over eens zijn ;-)Het gaat niet over de betekenis van een woord, het gaat over andere dingen. De veiligheid wordt niet per se beter als er nieuwe security features bijkomen, de veiligheid kan daardoor ook slechter worden. We zullen het zien.
Overigens installeer ik de update niet, ik gebruik Linux. :-)

We mogen aannemen dat de kans dat de veiligheid hoger wordt, groter is dan anders om....
Reputatie 7
Badge +5
Overigens installeer ik de update niet, ik gebruik Linux. :-)

dat verklaart je reactie 😉
Reputatie 4
Badge +4
Is Windows firewall (voldoet prima zoals ik steeds lees) een onderdeel van Defender? Is mij niet duidelijk..
@W.R. Visser
Jawel. Als je de firewall settings opvraagt, staat er zelfs "Windows Defender Firewall".
Ik test altijd de Insider Previews en versie 1809 was echt een ramp. De mappen voor gebruikersdata verdwenen bijvoorbeeld op enig moment in de 'verbeter'-cyclus en op sommige SSD was 1809 niet te installeren.
Mijn advies is : Zet in de Windows update geavanceerde instellingen de vertraging voor Onderdelen-updates op minstens 30 dagen en liefst nog langer. Bij 1809 heeft het ongeveer 2 maanden geduurd, voordat de meest serieuze problemen er uit waren en toen waren er best nog een aantal minder ernstige over.
De oude versies vanaf 1709 worden nog steeds bijgehouden met Windows-update en de nieuwe functionaliteit brengt voor de gemiddelde gebruiker niet zo veel.

En.....maak VOOR je installeert altijd een backup van Windows EN je gebruikersdata!!
Reputatie 2
Badge +1
Mij stoort het dat je na elke update alle instellingen moet nalopen om te kijken of Windows niet iets heeft teruggezet naar een instelling die Microsoft meer mogelijkheden beidt in te breken in je privacy-instellingen. Na elke update is de sluimerstand verdwenen (of werkt niet meer) en zijn de pijltjes op de snelkoppelingen weer terug. Laat Microsoft eens van mijn voorkeuren en instellingen afblijven.
Reputatie 7
Badge +5
Is Windows firewall (voldoet prima zoals ik steeds lees) een onderdeel van Defender? Is mij niet duidelijk.
Het anti malware gedeelte van Defender is (eveneens, zoals ik lees) niet het aanraden waard. Ik draai dus ook steeds een separate virusscanner.

Ik gebruik deze vorm van firewall en antivirus al vanaf 2006, toen heette Defender anders, maar is in de achtergrond altijd hetzelfde gebleven en nu nog uitgebreider en nog beter.
Ik had toen een paar honderd computers in onderhoud van mijzelf en bij particulieren en kleine bedrijven en er waren telkens problemen met betaalde antivirussen, fouten/vastlopers door updates of er werd teveel geblokt zoals netwerkprinters enz.
Vanaf 2006 op al deze computers "Defender" gezet in combinatie met de Windows firewall en de antivirusproblemen waren voorbij en geen virus meer gezien op die computers.
En dat was en is gratis, maar dat is niet relevant als het niet veilig is.
Ik heb nooit meer terug gehoeven naar één van die klanten voor een virusprobleem of een antivirussoftware probleem of een update.
Reputatie 7
Badge +5

En.....maak VOOR je installeert altijd een backup van Windows EN je gebruikersdata!!

al mijn data staat op OneDrive en de rest van Office365. de PC die ik gebruik om daarnaartoe te gaan kan een standaard Win10 pc zijn.

Het enige wat nog lokaal staat is Lightroom, maar ook mijn hele foto bibliotheek staat online.
Reputatie 4
Badge +4

al mijn data staat op OneDrive en de rest van Office365. de PC die ik gebruik om daarnaartoe te gaan kan een standaard Win10 pc zijn.

Houd er rekening mee dat een live-gesyncte cloud drive ook gevaar loopt als lokaal data wordt verwijderd of geraakt wordt door ransomware, want dan gaat je cloud data netjes live mee naar de mallemoer 🙂 Tenzij je ze toevoegt aan de Protected Folders van Windows. Maar daar kleven ook weer andere nadelen aan.

Reageer