Windows 10 lente update: installeer je hem of niet?

• 24 April 2019
  • 40 reacties
  • 39681 Bekeken

Reputatie 5
Badge +7
In mei 2019 start de verspreiding van de volgende grote Windows 10-update, ‘update 1903’.
Lees hier wat je van deze mei update kunt verwachten.

Let op: Deze lente update neemt behoorlijk wat ruimte van je computer of laptop in: wel 7 GB! Het is dus belangrijk voldoende schijfruimte te hebben om de update te installeren. Bekijk hier tips en filmpjes hoe je schijfruimte vrijmaakt, je pc opruimt en hem weer sneller maakt.

Nieuw: Van Microsoft mag je voortaan zelf bepalen of en wanneer je de grote, halfjaarlijkse updates installeert. Dat laat dat deze halfjaarlijkse updates niet cruciaal zijn en prima langere tijd kunnen worden uitgesteld.

Wat ga jij doen wanneer de updatemelding op je scherm verschijnt? Toch maar meteen aan de slag of vind je je huidige Windows 10 versie goed genoeg?

40 reacties

Reputatie 7
Badge +5
in office blijft alles wat verwijderd is altijd nog 30 in de prullebak staan en kun je zelf terughalen.

en voor backup heb ik altijd nog een nas, op 2 plekken.
Badge +8
👉🏼 Lees hier onze eerste indruk van de Windows 10 lente-update!
Reputatie 7
Badge +8
Is er wat tegen updates, is er wat voor. Wellicht evenveel voor als tegen.
Ik vind altijd lastig dat updates (dus niet alleen Windows) maar ineens beginnen als je wat anders wilt doen. Updates op de telefoon die kan je dat even niet meer gebruiken. Laatst een update op mijn Wifi, een amplifi. Alles staat er op bij mij. De netradio, de netTV, niets werkte meer, heerlijk stil in huis. Nou voordeel dus bij Windows mag je beslissen, even uitstellen enz, en even wachten kan geen kwaad,...... tenzij je problemen krijgt met bijv, banken, verzekeringsmaatschappijen, omdat je niet geupdated hebt en nu gehackt of 'bestolen' bent. Onzin natuurlijk, niemand heeft problemen met banken of verzekeringsmaatschappijen. Ik heb het al begrepen, U nooit, nou het hoeft maar één keer te gebeuren en gewoontegetrouw willen zij (banken, verzekeringsmaatschappijen) overal onderuit. Dus gehackt o.i.d. en niet geupdated? Geeft niet hoor, maar we hebben het over banken, verzekeringen, zegt voor mij genoeg. Groeten Leo.
Afgelopen woensdag heb ik de bedoelde update geïnstalleerd. Het koste wel een halve werkdag of nog meer voordat alles klaar was. Als jullie dit nog eens adviseren, vertel er dan wel bij dat dit nogal veel tijd en ruimte in beslag gaat nemen. Na afloop heb ik geen enkel verschil gemerkt. Eigenlijk kan ik het beter maar één keer per jaar doen. Bijzonder irritant allemaal.
Als jullie dit nog eens adviseren, vertel er dan wel bij dat dit nogal veel tijd en ruimte in beslag gaat nemen.

De bond zal altijd adviseren je software up to date te houden in verband met de veiligheid. Wat moeten ze anders; Laat die updates maar zitten mensen?
Reputatie 7
Badge +5
dat heb ik altijd met een beurt van de auto, je bent 'm een dag kwijt, kan de knip trekken, en hij rijdt nog steeds.... ;-)

zo moet je dit ook zien, investeren in de toekomst. En het mooie is dat je een windows update 's nachts kan laten draaien, dat lukt met de auto niet....
Reputatie 7
Badge +8
En dit soort adviezen verzinnen wij van te voren en beleven er zo enorm veel plezier van. Te meer omdat we het allemaal ook zelf hebben moeten doormaken.😄. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +7
Ik zit heel veel werk op m'n computer te doen en begin er spiegiesch gesteuerd van te raken als hij weer met een update begint. Dan wordt hij heel traag. Je kan dan niet zien wat hij doet. Verkenner, taakbeheer of een webbrowser openen duurt dan wel 5 minuten of zo. Of ook als je na een verblijf van een paar weken weer thuis komt en even vlug wat belangrijke dingen wil bijwerken en versturen loopt dat helemaal spaak omdat dan meteen een update komt die alles heel vertraagd gaat, en "even vlug" neemt de hele avond in beslag.

Ik heb ook een laptop met ssd schijf, ik ben dus op de hoogte hoe snel die gaat. Mijn desktop met hdd schijf doet het verder nog prima en snel genoeg behalve als de update komt. Ik kan alleen mijn gebruikstijden opgeven aan Windows, als je ook kan zeggen "alleen updaten nadat ik ben gaan slapen" zoals @E.B.F. Stroeve hierboven zegt, dan hoor ik graag hoe dat moet.
Reputatie 7
Badge +5
updaten gaat alleen na je gebruikerstijden, donwloaden wel tijdens, maar dat zal niet de oorzaak zijn van een trage pc.
Reputatie 7
Badge +7
Dat is dus het probleem. Ik weet de lengte van de gebruikstijden niet meer uit mijn hoofd, maar ze hebben een maximale lengte van iets van 10 uur. Dus je kan zeggen 's ochtends van 9 tot 18u of 13 tot 23u. Maar je kan niet zeggen 9 tot 23u. En ook niet 9-13u plus 18-24u. En als je zegt 13-23u gaat ie echt niet vanaf 24u updaten terwijl je slaapt.

Zo was het de laatste keer dat ik het instelde ( circa 3 mnd geleden). Als het nu anders is hoor ik graag waar ik dat kan lezen. Maar zo instellen dat hij alleen 's nachts tijdens de slaap update heb ik nog niet gezien. Als het kan graag bericht hoe. Kan trouwens iemand de lengte van de gebruikstijden vinden in Google? Dus dat b.v. 9-23u wel kan?
Reputatie 7
Badge +5
jan, heb je het zelf wel eens geprobeerd in te stellen? #zelfuitzoeken
Reputatie 7
Badge +7
@E.B.F. Stroeve dat schrijf ik toch al, circa 3 maanden geleden.

Maar hierboven schrijf je: ". . . En het mooie is dat je een windows update 's nachts kan laten draaien . . .".

Als dat waar is, als je hem zo kan instellen dat hij 's nachts gaat updaten, hoor ik graag hoe je dat doet. Bij voorkeur tussen 24 uur en 6 uur. Als dat kon had ik het allang gedaan en dan zou ik geen klachten hebben.
Reputatie 7
Badge +5
je werkdag instellen tot 24 uur? #lagereschoolrekensom
Reputatie 7
Badge +7
@E.B.F. Stroeve De gebruikstijden

Start > Instellingen > Bijwerken en beveiliging > Windows Update en daarna Gebruikstijden wijzigen

hebben slechts betrekking op het opnieuw opstarten van de pc, niet op wanneer een update wordt gedownload en geïnstalleerd. Het is dat downloaden en installeren van die updates dat mijn computer zo traag maakt. Het is niet mogelijk dat updaten te verplaatsen naar alleen 's nachts. Hier met knip en plak het paneeltje van de Gebruikstijden Wijzigen waar dat op staat.

Een bestand van 2 Gigabyte kan ik probleemloos in een kwartier of zo downloaden zonder dat er een vertraging is van de pc. Maar als die Windows Veiligheidsupdates, Gewone Patch Tuesday updates en Dringende zo-snel-mogelijk-tussendoor updates komen die @Rob Schleiffert hierboven aanhaalt, dan wordt mijn pc nagenoeg onbruikbaar. Hij wordt als het ware helemaal in beslag genomen.

Misschien kan ik je verblijden met deze uitleg. Automatische updates komen alleen als je pc aanstaat. Kom ja na een periode van afwezigheid weer thuis en zet je je pc weer aan, dan begint die meteen te updaten (=downloaden en installeren, niet herstarten). Maar juist dan wil je vlug even wat doen en dan lukt dat niet. Als het updategebeuren klaar is en je pc is het gewenst aantal keren opnieuw opgestart, dan kan je hem weer normaal gebruiken. Op m'n laptop met ssd heb ik daar bijna geen last van want daar gaat het een stuk sneller.

Ongeacht wat je invult bij gebruikstijden (bij mij staat hij op 01:00 uur) je kan de pc dus helemaal niet zo instellen dat hij alleen 's nachts update (= downloaden en installeren, niet herstarten). Vandaar dat ik benieuwd was hoe jij dat doet. Maar wat jij doet heeft dus slechts betrekking op het moment van herstarten.

De Windows 10 1903 Lente Update, ja, die kan ik laten downloaden en installeren op het moment dat ik het wil, 24 uur, 01:00 uur, 03:00 uur, zeg maar welke, 04:24 uur kan ook. Ik hoef maar te klikken, kijk het staat er:

De 1903 Lente Update komt dus niet volgens de Gebruikstijden die je hebt ingesteld maar op het moment dat je op de link klikt. Dat hele gedoe met Gebruikstijden ". . . Windows updates 's nachts laten draaien . . ." is dus niet waar en iets anders dan wat ervan gedacht wordt.
Reputatie 7
Badge +5
dan is je enige optie om handmatig te updaten, en die had je vast zelf ook al bedacht 😉

Reageer