Consumentenbond.nl

Windows 10 start niet op en geen geluid na update

• 7 augustus 2019
  • 7 reacties
  • 918 Bekeken

Windows 10 start niet op ,alleen in veilige mode via de 2e schijf , en wij hebben geen geluid meer na update ,al een keer terug gezet in vorige datem dat werkte maar ging daar na weer update : weer geen geluid , hoe los ik dit op?

*Tekst en titel aangepast door beheerder i.v.m. lees- en vindbaarheid.

7 reacties

Hoe oud is de computer? Over welke update gaat het? Heb je al gezocht op Google naar bekende problemen met dit type update? Zijn alle drivers bijgewerkt?

De update lijkt een probleem te hebben met een verkeerde configuratie in de computer en dat moet je eerst verhelpen, voordat je gaat updaten.

Beter om een deskundige in te schakelen of als hij oud is een nieuwe computer te kopen.
10jaar oud , Windows 10 pro geen, geluid na laatste grote update 6 weken geleden , niet willen opstarten 2 weken

Reputatie 1
Badge
Windows 10 1903 opnieuw installeren eventueel op een andere harde schijf(SSD is beter) of partitie . Soms zijn drives voor oude geluidskaarten/chipsets niet meer opgenomen en dan moet er een oude drive worden gedownload bij de fabrikant. Komt heel veel voor!
Badge +6
Zijn er nog ontwikkelingen, @C de Mooij?
Reputatie 5
Badge +4
Soms wil het echt niet meer met het logge Windows 10
Je kunt dan de computer een 2e leven geven door er Linux Mint op te zetten.
Ik zie heel vaak dat alles dan weer als vanouds werkt, maar dan net even anders.
Je kunt het ook testen op een stick of een dvd, zonder te installeren.
Software werkt net zoals in Android via een winkel.
Reputatie 7
Badge +6
Wat ik denk is dat na 10 jaar een lichte fysieke beschadiging is ontstaan in de opstartsector van de opstartschijf. Hij is er nog niet aan toegekomen om Windows op te starten maar is nog bezig de harde schijf te lezen en dat lukt niet. Dan krijg je zo'n melding in zwart scherm met msdos letters.

Met chkdsk /f /r kun je het repareren. De optie /f repareert fouten op de scjhijf, en /r graaft in de sector naar nog leesbare software en zet die op een andere plek en markeert de fysiek beschadigde sector als kapot waardoor er niet opnieuw op kan worden geschreven.

Het commando chkdsk moet je uitvoeren in de MS-Dos prompt, dus niet vanuit windows. En je moet het doen met administrators rechten. Vroeger met XP kon je tijdens het opstarten op F8 drukken en kwam de Dos prompt. In Windows 10 gaat het anders.

Je zegt dat je windows nog in veilige modus kan opstarten. Daarna:

klik op Start
type Opdrachtprompt
rechtsklik op Opdrachtprompt
in het uitklapmenu kies Als Administrator uitvoeren

In het zwarte scherm toets voor de zekerheid nog c:\ zodat je in de root van de c-schijf zit. Type daarna die chkdsk /f /r

Als er iets nog te repareren is zal chkdsk dat doen. Je krijgt een keurige reportage aan het einde. Maar wees bewust dat het een teken is dat je schijf met pensioen gaat. Kopieer er dus van af wat nog waarde heeft voor je.

Als je windows opnieuw laat installeren, dan schrijft die dus over de oude heen op dezelfde sectoren. Er is een truukje om Windows te dwingen het programma op een schone plek op je harde schijf te zetten. Je moet dan de huidige c:\windows map hernoemen als c:\windowsold en dan die installatie laten uitvoeren. Dan komt de nieuwe Windows 10 in een nieuwe c:\Windows op een andere plek op de harde schijf.

In Windows kan je ook Scandisk uitvoeren. Maar die repareert alleen fouten. Omdat Windows dan aan staat zijn de sectoren die windows in gebruik heeft op de harde schijf gelocked. Scandisk kan dan niet een fysiek beschadigde sector leeggraven, op een andere plek zetten en die beschadigde sector markeren als Verboden Toegang. Dat kan alleen chkdsk /r vanuit de Dos prompt.

De computer doet wat jij wil of jij doet wat de computer wil, wat zal het zijn?
Succes.
Ik weet dat dit een wat oudere topic is, maar toch wil ik even reageren omdat dit mij ook enige weken geleden is gebeurd op mijn laptop: nadat ik een Intel update kreeg voor Windows 10 deed plots mijn geluid helemaal niks meer. Ik had de laptop nog maar een paar maanden!

De oorzaak hiervan is nagenoeg altijd een nieuwe driver die om wat voor reden dan ook geen ondersteuning meer biedt voor jouw hardware (je geluidskaart zeg maar). Maar er is een manier om dit terug te draaien....

Voor de goede orde: ik heb het hier dus alleen maar over het geluid, niet over de gecrashte bootloader (= het niet kunnen starten van Windows)...

• Klik met de rechter muisknop op je start menu en kies "apparaatbeheer".
  • Je zou nu een regel met een gele driehoek ervoor moeten zien: klik hierop.
  • Klik nu op het menu "Beeld" en dan "Apparaten op verbinding".
Nu zie je je "defecte" apparaat "onder" een ander kopje staan. Dit is meestal het feitelijke apparaat wat verantwoordelijk is voor het goed functioneren en wiens driver jou nu zoveel ellende bezorgd.

• Klik met de rechter muisknop op dit apparaat en kies "Eigenschappen".
  • Open nu het tabje "Stuurprogramma" en kijk of de optie "Vorig stuurprogramma" actief is, zo ja: klik hierop en laat Windows even zijn ding doen.
Je zal hierna waarschijnlijk opnieuw op moeten starten waarna hopelijk je geluid weer werkt zoals voorheen. Doe jezelf en andere Windows gebruikers een plezier door ook even duidelijk in te vullen waarom je voor deze handeling hebt gekozen (na het klikken van de optie wordt je om een reden gevraagd, dit zal aanzienlijk meer resultaat hebben dan het achterlaten van een reactie op een Microsoft forum, of dit middels de "Feedback app" doen.

Hoop dat dit toch nog iemand kan helpen.

Reageer