Tot midden vorig jaar was ik een gelukkig gebruiker van Windows 7.
Maar halverwege 2018 ging mijn computer kapot (diverse hardware problemen).
Dan maar op naar de computer winkel om een computer volgens mijn wensen te laten samenstellen.
En ik wilde graag Windows 7 op de nieuwe PC, want dat was immers nog ten minste anderhalf jaar bruikbaar voor de gevreesde komst van Windows 10.
Helaas, voor sommige onderdelen van de nieuwe hardware waren geen drivers voor Windows 7 meer verkrijgbaar, zodat als enige keuze bleef om er maar Windows 10 op te installeren.
Achteraf bleek de overgang van Windows 7 naar Windows 10 voor mij erg mee te vallen.
Ik kon mijn Quick Launch toolbar weer installeren, wat ik in Windows 7 gebruikte.
Verder nog een goed tweak programma gevonden om ook nog wat aanpassingen te doen en ik was weer gebruiker van Windows.
Nu verschijnen er van Windows 10 twee (2) nieuwe versies per jaar en oudere (te oude) versies van Windows worden na enige tijd niet meer ondersteund, zodat je regelmatig je Windows 10 moet updaten om bij te blijven.
Ik had een PC met Windows 10 versie 1803 (maart 2018).
Daarna verscheen versie 1809.
Ik wacht met updates voor Windows (alle updates) twee weken om af te wachten of er geen problemen zijn en er nieuwere versies van updates uitkomen.
Dus eerst even wachten met het installeren van versie 1809 en dat was maar goed ook, want Microsoft had toch een foutje gemaakt bij het testen en bij sommige PC’s werden de gegevens verwijderd bij het installeren van versie 1809.
Daarop werd versie 1809 spoorslags terug getrokken door Microsoft.
(ik heb later vastgesteld dat ook op mijn PC alle gegevens bij installatie van versie 1809 zouden zijn verwijderd.)
Het duurde maanden en nog wat onbekende problemen die tevoorschijn kwamen voor begin 2019 versie 1809 weer voor download voor het grote publiek beschikbaar kwam.
Omdat versie 1903 enkele maanden later beschikbaar zou komen, besloot ik 1809 maar over te slaan en van 1803 over te stappen op 1903.
Dat heb ik nog steeds niet gedaan, want versie 1903 was dan weer wel, dan weer niet beschikbaar, voor sommige hardware wel, voor de meeste hardware niet, voor sommige hardware alsnog vrij gegeven, stapje voor stapje (na de nodige verbeteringen door Microsoft) voor meer hardware.
Pas een maand of zo geleden is versie 1903 voor alle hardware beschikbaar gesteld, hoewel het voor sommige hardware (niet veel meer) toch nog steeds niet werkt.
Nu zou Windows 10 versie 1909 op 12 november moeten verschijnen, alhoewel Microsoft tot op heden nog steeds geen officiële aankondiging heeft gedaan.
Ook is er iets bijzonders aan de hand met versie 1909.
Tot nu toe had een nieuwe versie nieuwe programma’s toegevoegd, werden sommige (volgens Microsoft verouderde) programma’s verwijderd, kortom nogal wat wijzigingen.
Maar bij versie 1909 niets van dat alles, geen programma wijzigingen, het zou een verbeterde versie 1903 worden, alle fouten (nou ja, alle?) van 1903 zouden in 1909 verholpen zijn, zeg maar een soort Service Pack op 1903.
Maar nu heb ik het probleem dat in november 2019 de laatste updates voor mijn oude versie 1803 woerden uitgegeven en dat daarna versie 1803 niet meer wordt ondersteund door Microsoft.
Ik ben met mijn Windows 10 versie 1803 dus nog eerder de klos dan de Windows 7 gebruikers, leve Windows 10.
Ik wacht dus met grote belangstelling af wat er in november gaat gebeuren met Windows 10, komt de versie 1909 wel of niet, of duurt het toch weer een poosje voor het echt beschikbaar komt?
Er zouden weinig problemen moeten zijn omdat het slechts een verbeterde versie 1903 zou zijn, maar is dat echt zo en treden er toch onverwachte problemen op.
Microsoft heeft enorm bespaard op het testen van Windows en laat het testen meestal doen door gebruikers die bereid zijn om voorlopige versie van Windows op hun PC te installeren en er mee aan het werk te gaan.
Wie dus een voor-versie van Windows wil gebruiken voor de officiële versie uitkomt, is dus een proefkonijn (guinea pig) voor Microsoft en loopt enig risico dat er iets mis gaat.
Van mij mag iedereen dat doen, maar ik doe niet meer mee met het testen van Beta versies, ik heb voldoende leergeld betaald, ik wacht wel op de officiële release.
Nu maar eens kijken wat er de komende dagen./weken gaat gebeuren.
Als er wat komt, wacht ik in ieder geval een paar weken om te zien wat er gebeurt.
Ik heb voldoende websites waarop ik kan controleren hoe de introductie van versie 1909 verloopt (of niet).
Wordt vervolgd, het lijkt hier wel Peyton Place