Consumentenbond.nl

Windows 10 versie 1803 stopt: wat nu te doen?

• 11 november 2019
  • 18 reacties
  • 608 Bekeken

Badge +4

Tot midden vorig jaar was ik een gelukkig gebruiker van Windows 7.

Maar halverwege 2018 ging mijn computer kapot (diverse hardware problemen).

Dan maar op naar de computer winkel om een computer volgens mijn wensen te laten samenstellen.

En ik wilde graag Windows 7 op de nieuwe PC, want dat was immers nog ten minste anderhalf jaar bruikbaar voor de gevreesde komst van Windows 10.

Helaas, voor sommige onderdelen van de nieuwe hardware waren geen drivers voor Windows 7 meer verkrijgbaar, zodat als enige keuze bleef om er maar Windows 10 op te installeren.

Achteraf bleek de overgang van Windows 7 naar Windows 10 voor mij erg mee te vallen.

Ik kon mijn Quick Launch toolbar weer installeren, wat ik in Windows 7 gebruikte.

Verder nog een goed tweak programma gevonden om ook nog wat aanpassingen te doen en ik was weer gebruiker van Windows.

Nu verschijnen er van Windows 10 twee (2) nieuwe versies per jaar en oudere (te oude) versies van Windows worden na enige tijd niet meer ondersteund, zodat je regelmatig je Windows 10 moet updaten om bij te blijven.

Ik had een PC met Windows 10 versie 1803 (maart 2018).

Daarna verscheen versie 1809.

Ik wacht met updates voor Windows (alle updates) twee weken om af te wachten of er geen problemen zijn en er nieuwere versies van updates uitkomen.

Dus eerst even wachten met het installeren van versie 1809 en dat was maar goed ook, want Microsoft had toch een foutje gemaakt bij het testen en bij sommige PC’s werden de gegevens verwijderd bij het installeren van versie 1809.

Daarop werd versie 1809 spoorslags terug getrokken door Microsoft.

(ik heb later vastgesteld dat ook op mijn PC alle gegevens bij installatie van versie 1809 zouden zijn verwijderd.)

Het duurde maanden en nog wat onbekende problemen die tevoorschijn kwamen voor begin 2019 versie 1809 weer voor download voor het grote publiek beschikbaar kwam.

Omdat versie 1903 enkele maanden later beschikbaar zou komen, besloot ik 1809 maar over te slaan en van 1803 over te stappen op 1903.

Dat heb ik nog steeds niet gedaan, want versie 1903 was dan weer wel, dan weer niet beschikbaar, voor sommige hardware wel, voor de meeste hardware niet, voor sommige hardware alsnog vrij gegeven, stapje voor stapje (na de nodige verbeteringen door Microsoft) voor meer hardware.

Pas een maand of zo geleden is versie 1903 voor alle hardware beschikbaar gesteld, hoewel het voor sommige hardware (niet veel meer) toch nog steeds niet werkt.

Nu zou Windows 10 versie 1909 op 12 november moeten verschijnen, alhoewel Microsoft tot op heden nog steeds geen officiële aankondiging heeft gedaan.

Ook is er iets bijzonders aan de hand met versie 1909.

Tot nu toe had een nieuwe versie nieuwe programma’s toegevoegd, werden sommige (volgens Microsoft verouderde) programma’s verwijderd, kortom nogal wat wijzigingen.

Maar bij versie 1909 niets van dat alles, geen programma wijzigingen, het zou een verbeterde versie 1903 worden, alle fouten (nou ja, alle?) van 1903 zouden in 1909 verholpen zijn, zeg maar een soort Service Pack op 1903.

Maar nu heb ik het probleem dat in november 2019 de laatste updates voor mijn oude versie 1803 woerden uitgegeven en dat daarna versie 1803 niet meer wordt ondersteund door Microsoft.

Ik ben met mijn Windows 10 versie 1803 dus nog eerder de klos dan de Windows 7 gebruikers, leve Windows 10.

Ik wacht dus met grote belangstelling af wat er in november gaat gebeuren met Windows 10, komt de versie 1909 wel of niet, of duurt het toch weer een poosje voor het echt beschikbaar komt?

Er zouden weinig problemen moeten zijn omdat het slechts een verbeterde versie 1903 zou zijn, maar is dat echt zo en treden er toch onverwachte problemen op.

Microsoft heeft enorm bespaard op het testen van Windows en laat het testen meestal doen door gebruikers die bereid zijn om voorlopige versie van Windows op hun PC te installeren en er mee aan het werk te gaan.

Wie dus een voor-versie van Windows wil gebruiken voor de officiële versie uitkomt, is dus een proefkonijn (guinea pig) voor Microsoft en loopt enig risico dat er iets mis gaat.

Van mij mag iedereen dat doen, maar ik doe niet meer mee met het testen van Beta versies, ik heb voldoende leergeld betaald, ik wacht wel op de officiële release.

Nu maar eens kijken wat er de komende dagen./weken gaat gebeuren.

Als er wat komt, wacht ik in ieder geval een paar weken om te zien wat er gebeurt.

Ik heb voldoende websites waarop ik kan controleren hoe de introductie van versie 1909 verloopt (of niet).

Wordt vervolgd, het lijkt hier wel Peyton Place

18 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Toen ik versie 1809 kreeg werd er niets gewist bij mij. Bij versie 1903 werd bijvoorbeeld de Epson scanner software uitgeveegd. Maar na opnieuw installeren met een uodate voor de drivers was die weer goed. Ook moest ik via Apparaatbeheer een update doen voor de videodrivers van de grafische kaart. Dat moest ik zelf uitvogelen dat dat de oplossing was. Ook is Dashlane het automatisch invullen van wachtwoorden kwijt. Ik krijg 'm nog niet zo ver dat hij dat doet. Maar voor de rest heb ik geen problemen met versie 1903. Als 1909 komt laat ik hem gewoon installeren. 

Niet te hijgerig achter updates aanjagen is een uitstekende strategie om problemen met Windows te voorkomen maar als je de updates echt een jaar voor je uit gaat schuiven creëer je weer andere problemen. 1903 is gewoon stabiel.

Reputatie 5
Badge +1

Ik zie die Windows 10 problemen ook niet. Ik ben indertijd met een laptop en een PC overgegaan van Windows 7 en volg sinds die tijd de updates met een vertraging van een paar maanden.

Verder zit iedereen in mijn omgeving op 10 en ik hoor  eigenlijk nooit problemen.

@Jan H. Ik ben maar gestopt mensen überhaupt ergens van te overtuigen. Het is net religie, mensen geloven de raarste dingen en als ze zelf een keer wat meegemaakt hebben dan zijn ze ervaringsdeskundige en weten ze helemaal hoe het zit. Ik heb één keer, ik dacht met 1809 een probleem met de geluidsdriver gehad, update teruggedraaid en een paar weken later opnieuw geïnstalleerd. Gewoon niet te snel vooruitlopen, maar ook niet helemaal achteraan gaan bungelen, is eigenlijk altijd een goed idee.

Ik ben maar gestopt mensen überhaupt ergens van te overtuigen.

Jammer!

Reputatie 5
Badge +4

Versie 1909 is een kleine update op 1903
In de 1903 versie is ook de kern gewijzigd.

Over het verdwijnen van bestanden.
Dat had te maken met bestanden die in je gebruikers map stonden en die ook in de cloud gezet waren.
Windows maakt nu een map aan waarin alle verwijderde bestanden een tijd bewaard blijven.

Belangrijke bestanden staan bij mij ook op de 2e harddisk in een map met een afwijkende naam.
Hiermee ben ik ooit mee begonnen,  toen er een reeks virussen waren die de bekende mappen vernielden. Virussen zijn nu weer een stap verder en weten je op de 2e harddisk te vinden.
Maar in geval van vastlopen van Windows, is de 2e disk voor data heel handig.

Problemen met drivers zoals geluid of video heb ik al lang niet meer gehad.
Ik hou ook met de koop van de hardware er rekening mee, dat het geen afwijkend type is.
Sommige merken hebben er een handje van, om in een bekende kaart net even andere bios te zetten.
Merken zoals Packard Hell zijn bekent om.

Het word door Microsoft aanbevolen om rustig af te wachten totdat 1909 aangeboden wordt in je automatische updates. Zelf overweeg ik even de 2 weken extra vertraging aan te zetten.
Dat aanbieden kan de hele maand november duren.

Het word door Microsoft aanbevolen om rustig af te wachten totdat 1909 aangeboden wordt in je automatische updates. 

Dat is denk ik het simpelste advies dat je mensen kunt geven en precies wat de meeste vrouwen doen die zich een stuk minder gek (laten) maken als het over computers gaat.

...precies wat de meeste vrouwen doen die zich een stuk minder gek (laten) maken als het over computers gaat.

Mijn vriendin is zelfs zo slim om geen internet te willen. Zij heeft mij namelijk al.

Badge +4

Windows 10 versie 1909 is inderdaad vandaag verschenen.

Updates voor versie 1909 zullen ook de updates voor versie 1903 meenemen.

https://www.askwoody.com/2019/november-2019-patch-tuesday-arrives/

Ik heb de ISO van Windows 10 versie 1909 gedownload en wacht nu twee (2) weken om te kijken welke berichten over deze versie verschijnen.

Mochten er geen grote problemen zijn, dan kan ik versie 1909 over versie 1803 installeren en kan ik weer een jaartje vooruit met Windows 10.

Cumulatieve updates voor versie 1909 kan men hier vinden:

https://support.microsoft.com/en-us/help/4529964/windows-10-update-history

Dat begrijp ik niet, eerst stel je een update een jaar uit en dan geef je een update twee weken. Ik heb toch de stellige indruk dat het meer dan twee weken duurde voordat alle ellende uit de laatste update was. Maar misschien heb je andere redenen?

Badge +4

Omdat je iets niet begrijpt, verzin je maar dat er andere, jouw onbekende redenen achter moeten zitten?

Het staat – m.i. – toch duidelijk vermeld:

/quote

Mochten er geen grote problemen zijn, …

/unquote

De vorige twee keren waren er heel snel zeer, zeer grote problemen die erg lang bleven voortwoekeren en besloot ik uiteindelijk niet te updaten.

Net als ik altijd doe, wacht ik minimaal twee weken na release van een update om te zien wat voor problemen opduiken of niet.

Tot nu toe zie ik alleen maar berichten dat een update naar versie 1909 probleemloos gaat, maar dat kan natuurlijk nog veranderen, Windows 10 versie 1909 is nog maar pas uit en wordt nog lang niet overal voor update aangeboden.

Ik wacht af.

Reputatie 1
Badge +2

@FredW Windows 1803 stopt helemaal niet. Ondersteuning nog 1,5 jaar. 
Kijk even naar deze video voor alles op een rij en een hoop info over de nieuwe 1909.

Badge +4

@Henko 

Kijk even …..

Ik heb niet de behoefte om een video van 22 minuten te bekijken omdat jij vindt dar er iets in staat, sorry, maar ik heb meer te doen, waarom vertel je niet gewoon wat er hierover gezegd wordt?

Van Microsoft:

– Windows 10 version 1803

Current status as of November 12, 2019:       

Windows 10, version 1803 (the April 2018 Update) Home and Pro editions have reached end of service.

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/release-information/status-windows-10-1803

Verder nog:

Today's November 12, 2019 Patch Tuesday KB4525237 update will be the last update available for the Home, Pro, and Pro for Workstations editions of Windows 10 version 1803.
The Enterprise and Education editions of Windows 10 version 1803 will continue support until November 10, 2020.

https://www.tenforums.com/windows-10-news/144273-windows-10-version-1803-end-support-november-12-2019-a.html

Ook nog gevonden op SchoonePC.nl :

– Ondersteuningstermijn onderdelenupdates

Met de ervaring van Windows XP en Windows 7 in het achterhoofd is Microsoft niet langer bereid om elke Windows 10-versie een decennium lang te onderhouden, dat is gewoonweg niet vol te houden. Een versie van Windows 10 wordt daarom nog maximaal anderhalf jaar ondersteund (zie ook de Windows 10-levenscyclus). De April 2018 Update (versie 1803) zal dus uiterlijk 12 november 2019 bijgewerkt moeten worden naar een recentere versie om nog recht te hebben op support en updates van Microsoft. Werk je nog met deze update dan heb je waarschijnlijk de melding ontvangen dat Windows 10 'niet langer geldig is'. Een enigszins cryptische waarschuwing waarmee bedoeld wordt dat een recentere onderdelenupdate geïnstalleerd moet worden...

https://www.schoonepc.nl/windows10/november_2019_update.html

Reputatie 6
Badge +4

alleen de enterprise vefsie van 1803 loopt nog een jaar door. en zelf de schonepc film geeft aan dat 1803 eergisteren gestopt.

gewoon upgraden dus

Reputatie 1
Badge +2

@Henko

Kijk even …..

Ik heb niet de behoefte om een video van 22 minuten te bekijken omdat jij vindt dar er iets in staat, sorry, maar ik heb meer te doen, waarom vertel je niet gewoon wat er hierover gezegd wordt?

Van Microsoft:

– Windows 10 version 1803

Current status as of November 12, 2019:       

Windows 10, version 1803 (the April 2018 Update) Home and Pro editions have reached end of service.

►Als je het zo goed weet waarom stel je de inkopper dan in de eerste instanitie?
IK heb ook wel meer te doen dan bij te dragen aan zinloze vragen. ◄

Wat een rare en vooral ook arrogante reactie.

Reputatie 5
Badge +4

Ik had er vandaag zin in.
Gisteren een back-up gedraaid.
1909 staat er op.  Ik zie nauwelijks verschil.

Wel even een tip:
Start de pc even schoon op en start dan pas de update.
Ik doe de AV ook even uit, omdat ik uit ervaring weet dat dit soms de update verziekt.
Doe dan vooral niets met de PC totdat de update er helemaal op staat.
Zet dan de AV weer aan.

Badge +4

Wat een rare en vooral ook arrogante reactie.

Jij stelt dat Windows versie 1803 helemaal niet stopt en nog 1,5 jaar ondersteuning krijgt.

Ik ga dat onderzoeken (het zou mooi zijn) en dan blijkt op diverse sites dat jouw uitspraak toch niet helemaal klopt.

Wat is daar raar en arrogant aan, mag ik niks uitzoeken?

Badge +6

Laten we de reacties hier constructief houden. 🙂

Reageer