Beantwoord

Windows 11 voorbereiden

• 16 July 2021
  • 17 reacties
  • 266 Bekeken

Het werkgeheugen van mijn computer is geschikt voor Windows 11, maar voor de installatie is volgens het artikel 64 GB nodig volgens de nieuwsbrief van 13-7.

Ik heb nu 15,3 GB vrije ruimte op mijn C-schijf van 99,5 GB. Op mijn D- schijf heb ik 424 GB van de 496 GB beschikbaar.

Kan ik Windows 11 tzt op de D-schijf installeren? Of geeft dat operationele problemen? De C-schijf opschonen helpt niet genoeg. Alleen Windows 10 neemt al 36 GB in beslag. De hele C-schijf over zetten naar D lijkt me ook problemen geven. Kleinere programma's (Canon) overzetten gaf toegangsproblemen.

Wat is mogelijk?

Graag krijg ik advies hierover. (ook aan de digitaalgids helpdesk voorgelegd)

Met vriendelijke groet,

Leen Schotte

icon

Beste antwoord door H. Beukman 17 July 2021, 21:04

Het gaat echt niet lukken met een oud bios, om met Windows 11 te gaan werken

Wat zijn de hardware-eisen voor Windows 11?

Windows 11 is merkbaar sneller dan zijn voorganger, hetgeen te danken is aan het verwijderen van enkele verouderde features en functies uit het opstartproces. Hoewel er ogenschijnlijk dus geen redenen zijn om de aan de snelheid gerelateerde hardware-eisen te verhogen, heeft Microsoft tóch daartoe besloten om de kans op een negatieve ervaring met Windows 11 te verkleinen. Zo moet de computer volgens Microsoft minimaal voorzien zijn van een 1 GHz dualcore 64-bits processor (de 32-bits processoren worden dus niet meer ondersteund, de 32-bits software nog wel), 4 GB RAM-geheugen, een 64 GB schijf en een 720p beeldscherm. Verder moet de grafische kaart DirectX 12 ondersteunen, het moederbord opstarten in UEFI-modus (met Secure Boot) en de schijf met GPT zijn gepartitioneerd. Computers met een verouderd BIOS (vaak te herkennen aan de blauwe achtergrond en het beperkt aantal kleuren) worden dus ook niet meer ondersteund.

Hoewel niet alle computers zullen voldoen aan deze hardware-eisen, is het wel een logische beslissing. Tot verrassing van velen kwam er echter nog een extra hardware-eis uit de hoge hoed van Microsoft: de computer moét voorzien zijn van TPM 2.0 om Windows 11 te kunnen installeren! Computers ouder dan grofweg 4-5 jaar beschikken niet over TPM, en zijn dus volgens de huidige eisen niet geschikt voor Windows 11.

Waarom wordt TPM als hardware-eis gesteld?

Als je nu denkt: 'Eh, wat is TPM???', weet dan dat je niet de enige bent. TPM staat voor Trusted Platform Module en wordt gebruikt om gevoelige gegevens (zoals encryptiesleutels, aanmeldgegevens, gezichtsherkenning e.d.) hardwarematig te beveiligen tegen malware, ransomware woordenboekaanvallen, ongewenste aanpassingen aan de firmware e.d. Waar TPM voorheen hooguit door zakelijke gebruikers werd gebruikt om de gehele schijf met BitLocker te versleutelen, wordt deze nu dus als verplichte hardware-eis ingezet om Windows 11 maximaal te beveiligen. Computers moeten daarom minimaal beschikken over een Intel Core 8xxx processor (oftewel de 8e generatie), AMD Ryzen 2xxx processor of een moederbord met een geïntegreerde TPM-chip. Sommige moederborden beschikken over een aparte TPM-aansluiting om een losse compatible TPM-chip te kunnen plaatsen. Er ontstond dan ook een ware run op deze chips, met als gevolg dat de prijzen omhoog zijn geschoten!

Als deze eis wordt gehandhaafd dan zijn computers ouder dan grofweg 4-5 jaar dus niet geschikt voor Windows 11, zodat ze afhankelijk blijven van Windows 10. En aangezien dit besturingssysteem vanaf oktober 2025 niet meer wordt ondersteund, is de vrees dat vele computers over enkele jaren naar het grofvuil kunnen... Ik zie de TPM 2.0-afvalberg al voor mij! Uit milieuoogpunt zou Microsoft dus een flater slaan als TPM 2.0 daadwerkelijk als harde eis blijft staan. Het zal er sowieso niet veiliger op worden: als er niet overgestapt kan worden op het "veilige" Windows 11 dan zit er immers niets anders op dan doorgaan met het "onveilige" Windows 10. Het lijkt mij logischer om het gebruik van TPM 2.0 pas af te dwingen wanneer de hardware daadwerkelijk met deze optie is uitgerust. Het probleem lost zich dan in de loop der tijd vanzelf wel op omdat oude computers toch een keer vervangen moeten worden.

Voldoet mijn computer aan de hardware-eisen?

Er zijn inmiddels verschillende tools om te controleren of de computer voldoet aan alle door Microsoft gepubliceerde hardware-eisen voor Windows 11. De tool PC Health Check App van Microsoft zelf riep meer vragen dan antwoorden op, en kan daarom beter niet worden gebruikt. De tool WhyNotWin11 (download: www.github.com/rcmaehl/WhyNotWin11) geeft wat dat betreft meer detailinformatie.

Bekijk origineel

17 reacties

U heeft nog wel even en ik ben er ook niet van overtuigd dat u inderdaad een fysieke C en D schijf heeft maar een grotere SSD lijkt een redelijk goedkope en voor de hand liggende oplossing.

1. Deen 
    Bedankt voor de reactie. Ik heb één harde schijf met een partitie tussen  C en D.  Deze schijnt niet zomaar te verschuiven te zijn zonder de computer opnieuw in te richten. Een SSD is inderdaad een moderne mogelijkheid voor mijn 10 jaar oude beestje.

Tien jaar oud en de processor kan W11 aan, officiëel in de huidige test?

Reputatie 5
Badge +4

Wat @A. Deen al stelt, 10 jaar oude pc gaat echt niet lukken. Ook niet als je meer ruimte zou weten te maken, de cpu is echt járen te oud. 

Reputatie 5
Badge +4

Een PC of laptop van 10 jaar oud, daar komt echt geen Windows 11 op. Dus lekker doorgaan met Windows 10, die gaat door tot okt 2025. Daarna lekker een nieuwe kopen met Windows 11 erop.

Schuiven met de verdeling van de partities kan wel.
Je hebt ook nog de gereserveerde partitie.
Voor Windows 11 zit ik toch echt aan een MB met een M.2 SSD te denken.
De SATA SSD is ook aan het verdwijnen.

Windows op D zetten, kun je beter vergeten.
Zelf heb ik op D een mappen met programma's en cache die ik niet op de SSD wil hebben.
Als ik de berichten lees, kon een schone installatie van Win11 wel eens het beste zijn.
En je kunt het verwachten, dat voor sommige apparaten geen Win11 driver komt.
Dan moet je denken aan wegwerp artikelen, zoals printers, webcams

Ik ga het zelf ook niet doen.
Mijn huidige oude pc onnodig traag maken met Win11

Volgens het bericht in de gids is mijn PC nog up to date. De echte test van Microsoft moet het uitwijzen. Daar wacht ik dan maar even op.

Bedankt allemaal!

Volgens het bericht in de gids is mijn PC nog up to date. 

Als u het type van de processor even opzoekt zijn er lijsten welke processoren nu al goed gekeurd zijn, voor zover ik begrepen heb tot nu toe niets ouder dan drie jaar. Vandaar de scepsis over een tien jaar oude processor.

Reputatie 7
Badge +4

en vergeet ook de tpm chip en versie niet.

Ik heb even die cpu lijst doorgezien.
Maar ook die voor win10,8,7
Mijn oude i7 staat op geen enkele lijst.

Ik heb even die cpu lijst doorgezien.
Maar ook die voor win10,8,7
Mijn oude i7 staat op geen enkele lijst.

Idem, voorlopig staat er niets op van ouder dan een paar jaar en erger, er zijn processoren die nu nog verkocht worden die er niet opstaan. We moeten maar even afwachten hoe het zich ontwikkeld.

Reputatie 5
Badge +4

Het gaat echt niet lukken met een oud bios, om met Windows 11 te gaan werken

Wat zijn de hardware-eisen voor Windows 11?

Windows 11 is merkbaar sneller dan zijn voorganger, hetgeen te danken is aan het verwijderen van enkele verouderde features en functies uit het opstartproces. Hoewel er ogenschijnlijk dus geen redenen zijn om de aan de snelheid gerelateerde hardware-eisen te verhogen, heeft Microsoft tóch daartoe besloten om de kans op een negatieve ervaring met Windows 11 te verkleinen. Zo moet de computer volgens Microsoft minimaal voorzien zijn van een 1 GHz dualcore 64-bits processor (de 32-bits processoren worden dus niet meer ondersteund, de 32-bits software nog wel), 4 GB RAM-geheugen, een 64 GB schijf en een 720p beeldscherm. Verder moet de grafische kaart DirectX 12 ondersteunen, het moederbord opstarten in UEFI-modus (met Secure Boot) en de schijf met GPT zijn gepartitioneerd. Computers met een verouderd BIOS (vaak te herkennen aan de blauwe achtergrond en het beperkt aantal kleuren) worden dus ook niet meer ondersteund.

Hoewel niet alle computers zullen voldoen aan deze hardware-eisen, is het wel een logische beslissing. Tot verrassing van velen kwam er echter nog een extra hardware-eis uit de hoge hoed van Microsoft: de computer moét voorzien zijn van TPM 2.0 om Windows 11 te kunnen installeren! Computers ouder dan grofweg 4-5 jaar beschikken niet over TPM, en zijn dus volgens de huidige eisen niet geschikt voor Windows 11.

Waarom wordt TPM als hardware-eis gesteld?

Als je nu denkt: 'Eh, wat is TPM???', weet dan dat je niet de enige bent. TPM staat voor Trusted Platform Module en wordt gebruikt om gevoelige gegevens (zoals encryptiesleutels, aanmeldgegevens, gezichtsherkenning e.d.) hardwarematig te beveiligen tegen malware, ransomware woordenboekaanvallen, ongewenste aanpassingen aan de firmware e.d. Waar TPM voorheen hooguit door zakelijke gebruikers werd gebruikt om de gehele schijf met BitLocker te versleutelen, wordt deze nu dus als verplichte hardware-eis ingezet om Windows 11 maximaal te beveiligen. Computers moeten daarom minimaal beschikken over een Intel Core 8xxx processor (oftewel de 8e generatie), AMD Ryzen 2xxx processor of een moederbord met een geïntegreerde TPM-chip. Sommige moederborden beschikken over een aparte TPM-aansluiting om een losse compatible TPM-chip te kunnen plaatsen. Er ontstond dan ook een ware run op deze chips, met als gevolg dat de prijzen omhoog zijn geschoten!

Als deze eis wordt gehandhaafd dan zijn computers ouder dan grofweg 4-5 jaar dus niet geschikt voor Windows 11, zodat ze afhankelijk blijven van Windows 10. En aangezien dit besturingssysteem vanaf oktober 2025 niet meer wordt ondersteund, is de vrees dat vele computers over enkele jaren naar het grofvuil kunnen... Ik zie de TPM 2.0-afvalberg al voor mij! Uit milieuoogpunt zou Microsoft dus een flater slaan als TPM 2.0 daadwerkelijk als harde eis blijft staan. Het zal er sowieso niet veiliger op worden: als er niet overgestapt kan worden op het "veilige" Windows 11 dan zit er immers niets anders op dan doorgaan met het "onveilige" Windows 10. Het lijkt mij logischer om het gebruik van TPM 2.0 pas af te dwingen wanneer de hardware daadwerkelijk met deze optie is uitgerust. Het probleem lost zich dan in de loop der tijd vanzelf wel op omdat oude computers toch een keer vervangen moeten worden.

Er zijn inmiddels verschillende tools om te controleren of de computer voldoet aan alle door Microsoft gepubliceerde hardware-eisen voor Windows 11. De tool PC Health Check App van Microsoft zelf riep meer vragen dan antwoorden op, en kan daarom beter niet worden gebruikt. De tool WhyNotWin11 (download: www.github.com/rcmaehl/WhyNotWin11) geeft wat dat betreft meer detailinformatie.

...

Bedankt voor deze tip, een zeer simpele controle (met goed nieuws in mijn geval :relaxed: )

Ik heb dit gedaan.
Open tpm.msc met de opdrachtprompt in administrator mode.
Er zit wel iets in het moederbord, maar dat heb ik uit gezet ooit.(bios)
En wat zijn de gevolgen voor de Windows/Linux dualboot configuratie?

Ik lees nu dat TPM 1.2 voor oudere pc's ook oké is.
bron

Vooral dank aan H. Beukman voor de uitgebreide uitleg.

Het is me nu duidelijk dat Windows 11 moet wachten tot 2025, of zodra ik een nieuwe PC aanschaf.

Ik ben verbaasd over de vele goedereacties. Ik ga nu deze topic afsluiten want ik weet genoeg!

Reputatie 7
Badge +6

Onze beide PC's hebben we gecontroleerd met de gewaardeerde tips en uitleg van @H. Beukman . Waarvoor dank . Beide hebben TPM en zijn geschikt voor W11 . Is het normaal dat die TPM in W10 uitgeschakeld staat ? Komt dat wellicht omdat het alleen in combinatie met W11  werkt ? 

Reputatie 7
Badge +6

Hier ook dank voor de tips en uitleg van @H. Beukman. Ik heb die TPM 1.2 nog kunnen activeren, de BIOS datum van m'n pc is april 2012, de BIOS modus kan bij deze niet updaten naar UEFI, dus dat wordt een keer een nieuwe pc. 

Reageer