Windows 11: vragen en antwoorden

• 15 September 2021
  • 91 reacties
  • 6371 Bekeken
Windows 11: vragen en antwoorden

Toon eerste bericht

91 reacties

Ik ben waarschijnlijk de enige hier die Windows 11 zonder Microsoft account gaat installeren, ik moet het dan in m'n uppie doen zonder ervaring van anderen. Tot nu toe is mijn ervaring dat het zonder account prima gaat met Windows 10, ik mis echt niets en alles werkt. Dus strakjes kan ik vertellen over 11.

Ik ben benieuwd naar je verhaal Jan want ik zou mijn komende PC ook liever zonder account inrichten.
Ik was echter van plan om over een tijdje een PC met windows 11 er al op te kopen. Hoe doen ze dat dan in de winkel en waar zal ik tegen aan lopen?

Vandaag of morgen stuurt een schoondochter een foto van het kind in bad aan schoonmoeders en dan hup je hele Microsoft Account inclusief al je data op Onedrive is op slot omdat die foto in strijd is met de voorwaarden. Ik hoef dat allemaal niet.

Of je een backup maakt naar one-drive en of je daar de foto's in meeneemt staat los van de vraag of je je pc gekoppeld hebt aan een Microsoft-account. Zelf ben ik er ooit toch toe overgegaan mijn bestanden/documenten life te gaan back-uppen naar one-drive, en toen heb ik er dus een MS-account aan gekoppeld, maar de foto's zijn daarvan uitgesloten omdat dat veel te veel wordt, die gaan naar NAS(sen) en fysieke portable schijven.

Reputatie 7
Badge +7

@A. Deen het zal helemaal waar zijn wat je zegt, ik heb nooit Onedrive gebruikt, ik heb geen idee hoe het werkt. Ik las slechts het probleem van iemand anders hier op dit forum, dat hij alles kwijt was vanwege één zo'n foto. Hij had echter geen backup, dom natuurlijk, ik zou dat wel hebben gedaan. Bij Google heb ik ook nee tegen alles gezegd, maar toch staan alle foto's van m'n smartphone als backup in de cloud. Ik weet niet hoe dat bij Microsoft is. Het is niet om die reden, het is meer dat ik mijn persoonsgegevens niet wil afstaan.

@Harrie LPP ik heb pas mijn nieuwe desktop via internet gekocht, daar is flink veel keus. Mediamarkt in Breda had er maar een stuk of 8 staan in de winkel. Die van mij was nog met Windows 10 nog niet voorgeïnstalleerd, maar de c-schijf had een aparte partitie voor installatiebestanden. Zodra ik de knop aandeed ging hij vanzelf direct Windows 10 installeren. Zoiets zal je dan wel krijgen met Windows 11. Maar misschien moeten ze eerst al die Windows 10-ers eerst kwijt. Ik laat wel weten hoe het verder gaat.

Reputatie 2
Badge +2

….

Maar in de Digitaalgids wordt wel beschreven hoe je Windows 11 Home editie met Microsoft account kunt installeren, omdat "die het meeste voorkomt", maar hoe dat gaat met de Pro-versie wordt niet genoemd. Dus zit ik nog met de handen in het haar, want ik had altijd Pro 64 bits. Ook staat er dat je na de installatie kunt kiezen voor een lokaal account en ben je dan af van het Microsoft account.

Gisteren heb ik Windows 10 Pro geupdate naar Windows 11 Pro zonder account d.m.v. het Windows 11 iso bestand en deze met Rufus op een usb stick gezet. Vanuit Windows 10 heb ik setup opgestart na eerst de stroom van de Netwerk Switch te hebben gehaald. Dus volledig zonder internet toegang zonder een enkel probleem geupdate naar Windows 11 Pro. Daarna de Switch weer aangezet en de laatste updates opgehaald. Vanochtend heb ik de windows 10 image backup teruggezet voornamelijk  vanwege wat ze met de taakbalk hebben gedaan. Ik wacht wel tot er iets met de klachten van de overige gebruikers is gedaan voor ik dit weer ga doen.

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Tourist7 eindelijk iemand die het gedaan heeft! Ik ben ook benieuwd hoe 11 zich daarna gedraagt zonder Microsoft account, krijg je steeds popups dat je eerst moet inloggen? Want m'n vrouw heeft een vervelende tegenvaller met haar nieuwe Samsung telefoon. Met het usb-kabeltje aan de desktop kan ze geen foto's kopiëren van de smartphone naar de desktop met 10 Pro, ze moet eerst inloggen met microsoft account. Op de laptop met 10 Home kon het nog wel. Os anders overzetten met WeTransfer of zo.

Ik krijg windows 11 gewoon via de normale update functie aangeboden, dat zal wel geen verschil maken met een iso bestand met rufus op usb stick. Kon je zo doorklikken bij de vraag over microsoft account aanmaken?

Badge

Wat @Mazzel al noemde, en ik vind dat het te weinig aandacht krijgt bij de consumenten bond.

Naar aanleiding van het artikel in de consumenten gids over kan mijn pc Windows 11 aan? 

Ik heb het bij een vorig artikel ook al eens gemaild, maar nooit iets op gehoord. 

Als je standaard Windows 11 installeert, wordt die gelinkt aan je microsoft account. In Windows 10 was dat al zo, maar door vaak genoeg op "nee" te klikken welke die nog met een lokaal account. Dit is in windows 11 nog moeilijker gemaakt.

Wat gebeurt er als je account gelocked wordt? Is wel te raden, dan kun je je pc niet meer gebruiken...!

Wellicht alleen als je de internet stekker eruit trekt.. 

Reputatie 5
Badge +5

@J.W. de Bokx , u verspreid wel 3x nepnieuws! Het is helemaal niet zo dat je de pc niet meer kunt gebruiken op adt moment, je kunt niet meer bij de bestanden in OneDrive.

Badge

Hmm dat heb ik anders genezen, zal het eens terug zoeken. Ik heb al meerdere berichten, niet alleen hier, over afgesloten accounts. Het is niet zo dat je alleen je onedrive niet kan benaderen, wat al erg genoeg kan zijn als je documenten alleen daar hebt. Je kunt ook niet bij email, xbox games, bij familie account niet meer bij de beheer tools waardoor je de computer toegang van de kinderen niet met kunt aanpassen en zo zijn er vast nog wel meer dingen waar je niet met bij kan.

Maar vertrouw Microsoft maar op zijn blauwe ogen... 

Badge

@A. Deen @pckrulllenbol

Was wat kort door de bocht, mijn excuses, maar wordt er soms zo moedeloos van als ik de verhalen lees in de consumenten gids en computer tijdschriften dat het allemaal zo handig is. Maar er bijna niet over de risico's gepraat wordt. Ik ben ondertussen zo'n 30 jaar  programmeur en in die hoedanigheid ook veel de andere kant van de grote jongens, niet alleen microsoft, gezien wat die doen om geld te graaien.

Als je dan die bladen open doet en lees alleen dat dingen als onedrive zo bere handig zijn en er wordt niet bij verteld wat er gebeurd als je alles standaard installeert en je hebt een leuke grapjas die je een verkeerde foto whatsapp-ed waarna je nergens meer bij kan .

Of je stuurt een foto van je vrouw die jullie baby in bad doet naar je moeder en Microsoft vind dat te bloot, ben je dus alles kwijt.

Er wordt tegenwoordig wel meer op backups gehamerd, maar dat valt in de praktijk erg tegen. Alles staat toch veilig bij die grote jongens? Bovendien heb je niks aan die backups als het om Xbox spellen gaat. 

Zou leuk zijn als @pckrulllenbol bij Microsoft werkt, dan hij wellicht die personen met  die gesloten accounts helpen... 

Badge

Nog een aanvulling : op hardware info staat een artikel dat het nu toch mogelijk is om eerst Windows 11 te installeren met Microsoft account, en na de volledige installatie en lokaal account aan te maken en daarna het online account te verwijderen. 

Ik ga dat eens proberen... 

Reputatie 2
Badge +2

Ik krijg windows 11 gewoon via de normale update functie aangeboden, dat zal wel geen verschil maken met een iso bestand met rufus op usb stick. Kon je zo doorklikken bij de vraag over microsoft account aanmaken?

@Jan Vanochtend nog even met Windows 11 Pro bezig geweest, ik kan je nu melden dat er niet eens gevraagd word om  een microsoft account aan te maken.

Reputatie 7
Badge +7

@Tourist7 Helemaal mooi, dat zal dan lukken. Wat me ook bezighield is hoe het gebruik van Windows 11 daarna is zonder Microsoft Account. Ga je b.v. steeds popups krijgen dat je moet inloggen of andere dingen? Wordt de grip van Microsoft op het gebruik steeds sterker? Bij de Samsung Smartphone hebben we dat al bij Windows 10 dat je geen foto's en zo kan overzetten zonder Microsoft Account terwijl dat met andere smartphones gewoon wel kan. Dat zijn dingen die ik echt niet hoef.

Reputatie 4
Badge +3

Ik ben al ruime 20 jaar Windows loos,  dus W10/ W11.. ach ze doen maar ik heb er geen last van.. .(ja mogelijk verkrijgbaarheid van bruikbare machines voor Linux, zonder Jailbreak nodig te hebben).

OK, vóór mensen beginnen te schelden op Microsoft dat een oudere processor het niet gaat redden met Windows 11, even de correcte verklaring:

it’s likely because your CPU’s performance would take a nose dive when all of the security features in the new operating system are enabled.

...

In an in-depth interview with Microsoft’s security skipper David Weston, Branscombe reports that many of the bombshell hardware requirements come from enabling the hardware virtualization features called Virtualization-Based Security (VBS) and Hypervisor-Protected Code Integrity (HVCI).

“Those are going to allow commercial enterprises to do zero trust and take advantage of things like System Guard. There’s a lot of out-of-the-box security value. I want people to flip their laptop open and feel they are much better protected, and we know that they will be, based on looking at threat intelligence versus the default we changed.” 

Vrij vertaald: Microsoft implementeert véél extra beveiliging in Windows 11 die gebruik maakt van functionaliteit die hardware matig in nieuwere processoren is ingebakken. Met oudere processoren zou dit eventueel wel softwarematig kunnen maar dat betekent weer dat je een enorme deuk in de snelheid van je PC/Laptop zou zien.

Dus áls je een oudere processor hebt, en een ‘upgradeable pad’ (Yay AMD!) dan kun je die modernere processor er gewoon in doen. Indien niet, zul je wellicht gewoon tot 2025 door kunnen/moeten met Windows 10 en pas op Windows 11 over gaan als je een nieuwe PC/Laptop aanschaft.

Overigens de Microsoft App is niet voor iedereen beschikbaar, en wellicht minder handig dan deze:

De Windows 11 Requirements Check Tool is gratis en toont gebruikers in een enkel scherm of hun systeem geschikt is voor Windows 11. De software werkt in combinatie met Windows 8.1 of latere versies. Voor de compatibiliteitscheck kijkt de tool onder andere naar de aanwezige Windows-versie, de processor, het werkgeheugen en de hoeveelheid opslag.

https://tweakers.net/nieuws/186396/tool-checkt-windows-11-compatibiliteit-met-autohdr-en-directstorage.html

Reputatie 7
Badge +5

ik heb inmiddels W11 werken en dat gaat prima, niks traag, geen crashes en een iets andere look-and-feel, vooralsnog weinig nieuws onder de zon. Alle ‘oude’ W10 apps werken gewoon.

Wel een eerste stap om ook Skype in de consumenten wereld te vervangen door Teams-chat

ik heb inmiddels W11 werken en dat gaat prima, niks traag, geen crashes en een iets andere look-and-feel, vooralsnog weinig nieuws onder de zon. Alle ‘oude’ W10 apps werken gewoon.

Wel een eerste stap om ook Skype in de consumenten wereld te vervangen door Teams-chat

Ik draai een 7e generatie Kaby Lake i7 en ik baal ook enorm dat die dus al niet meer ondersteund zou worden maar ik ben zo bang dat de performance nu van de beta op oude processoren straks niet de werkelijkheid wordt. We gaan het wel meemaken, ik vind het vooral belangrijk voor mensen die nu een nieuwe computer kopen.

Ik gebruik nog een 3e generatie i7
De druk om een Microsoft account te hebben wordt ook steeds meer.
Zodra ik een nieuwe pc koop, kijk ik hoe heet de soep dan is.
Best kans dat ik dan afscheid neem van Windows en alles met Linux ga doen.

@Imke 
Er staat in het artikel ook iets over terug gaan naar Windows 10
Zover ik weet, maken ze een verschil voor gebruikers die al van Windows7 komen?
Ik las dat het plan was, dat die met een schone pc moeten beginnen.
Die gebruikers hebben ook in Windows 10 kleine verschillen met vers geïnstalleerde Windows 10.

Reputatie 5
Badge +4

@A. Deen Ik heb ook een CPU uit die serie (i7 7700K) en die kan echt best nog een hele tijd mee.

Maar kan op meerdere vlakken meevallen.

Microsoft is announcing today that it won’t block people from installing Windows 11 on most older PCs. While the software maker has recommended hardware requirements for Windows 11 — which it’s largely sticking to — a restriction to install the OS will only be enforced when you try to upgrade from Windows 10 to Windows 11 through Windows Update. This means anyone with a PC with an older CPU that doesn’t officially pass the upgrade test can still go ahead and download an ISO file of Windows 11 and install the OS manually.

En last but least:

• Er wordt flink gewerkt aan workarounds om het altijd (?) mogelijk te maken. Hoe duurzaam zulke zaken zijn, de tijd zal het leren (of MS met een tegenzet komt en zulke zaken kan uitsluiten?)

Voorlopig hier geen haast… de Win10  support is er nog 4 jaar. Een voordeel vind ik om iets later in te stappen dat dan de eerst golf aan kinderziektes met hun updates ook geweest zijn.

Reputatie 5
Badge +4

@A. Deen Klopt tav die updates, maar zijn ook via de MS catalog te vinden, zoals voor Windows 10 ook kon: https://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=Windows+10 en sorteren op datum.

Pas aan op Windows 11.

Grote kans dat er iemand daar ook weer wat handigers op vindt mocht dat een probleem worden.

Als er net zo’n digitale circuit via diverse webshops ontstaat als voor het verkrijgen  een Windows 10 key mogelijk wordt, dan kun je dat probleem dus ook voor enkele 10-tallen euros afkopen…. dat scheelt toch wel heel veel met een normale OEM licentie via de normale kanalen, inmiddels wat goedkoper geworden maar een paar jaar geleden waren ze toch rond de 140 euro.

@A. Deen Klopt tav die updates, maar zijn ook via de MS catalog te vinden, zoals voor Windows 10 ook kon: https://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=Windows+10 en sorteren op datum.

Het gerucht was nog wel wat ernstiger want dat was dat je geen updates zou kunnen installeren en geen patches zou krijgen. Ik snap niet helemaal waar u op doelt maar dat zou betekenen dat je bijvoorbeeld ieder half jaar een nieuwe instal zou moeten doen en denk ik niet dat ik dáár aan ga beginnen.

Reputatie 5
Badge +4

@A. Deen Laten we de ontwikkelingen afwachten of dat via de catalogus werkt en zoals ik ook al aangaf als er licenties voor een paar tientjes te koop zijn in  webshops net als nu voor Windows 10 dan is het niet aantrekkelijk om elk half jaar Windows 11 opnieuw te moeten installeren zoals u beweert. 

Het kan ook nog zijn dat Microsoft nog meer water bij de wijn doet en dat het geleidelijk aan minder beperkingen aanbrengen om Windows 11 normaal  te kunnen installeren en te updaten puur gedaan is om heel veel aandacht te genereren… zoals wat er oa rond gaat “zie je wel MS samenspant met de CPU industrie, dus je kunt zelfs op een systeem met 7e generatie Kaby Lake geen Windows 11 meer installeren….”…  Achteraf kan het dus allemaal nog fake worden….. dat het een pure marketing policy bleek…. Het is altijd goed dat er veel over je gepraat en dan doe je aan het eind net alsof je toch met veel begrip meegaat in de argumenten dat ook (tot op zekere hoogte) voor de oudere CPU’s Windows 11 geschikt moet zijn.  Die glijbaan is al in gang … eerst kon er niks voorbij een bepaald punt….

Laten we de ontwikkelingen dus afwachten.

Niet erg duurzaam. Word verplicht om ander pc aan te schaffen. Huidige PC heeft nog steeds genoeg rekenkracht. 

Reputatie 7
Badge +5

wie verplicht je een nieuwe pc aan te schaffen? de huidige kan nog tot 2025 mee.

Reputatie 5
Badge +4

Mee een met @E.B.F. Stroeve .

Inderdaad voorlopig tot 2025 geen enkele reden tot zorgen of paniek. 

Microsoft heeft al lang water water bij de wijn gedaan t.o.v. de eerste eisen, maar spint vooral garen bij alle aandacht die het krijgt met zowel de introductie van Windows 11 en ook het rumoer  over de de niet geschikte relatief jonge en CPU’s die nog best goed genoeg zouden zijn & het TPM (Trusted Platform Module) :

Immers: Zou Windows 10 volgens hun eigen bewering niet de laatste naamsverandering zijn en zou er vooral majeure updates komen die vergelijkbaar zijn met een nieuwe versie? 

"Zijn we er toch weer ingetuind", zou voetbalcommentator Herman Kuiphof dan vroeger zeggen..…

Het is puur een commercieel/marketing circus en zeker tot 14 oktober 2025 blijven er dan nog steeds de essentiële security updates komen. Hoe meer er over Windows 10 & 11 gesproken wordt…. hoe groter dit circus wordt… 

Ik hoop en verwacht dat onder de druk van de wereldwijde consumenten bonden, de duurzaamheidsorganisaties en hopelijk ook de regeringen in veel landen, Microsoft verboden wordt om zo ingrijpend zoveel afval te laten ontstaan, terwijl de CPU e.d. uitstekend in staat zouden zijn om Windows 11 soepel te laten lopen.

Ergo: Microsoft zou nog zelfs uit zich zelf, wel de eisen voor Windows 11 verder kunnen versoepelen, toont dan veel “begrip” voor de problemen die er zouden komen, wordt “ineens” toch weer een stuk milieubewuster...…. en das altijd goed voor je eigen imago…   en de consument ademt weer opgelucht dat het toch allemaal weer meevalt…. 

Met al dat ge-OH over dit thema, wat op alle officiële niveaus bij de overheden en  de diverse organisaties die zich er om bekommeren, toch vast weer geld kost hadden we toch weer een flink aantal huizen duurzaam kunnen isoleren……  

Reageer