Windows 11: vragen en antwoorden

• 15 September 2021
  • 33 reacties
  • 5125 Bekeken
Windows 11: vragen en antwoorden
Badge +8
  • Moderator
  • 2080 reacties

Windows 10 zou de laatste versie zijn van Windows. Maar in oktober lijkt er toch echt een opvolger te komen: Windows 11.

Wat is er nieuw? En wat gebeurt er met Windows 10? We beantwoorden deze en andere vragen over Windows 11 hier.

Kijk jij uit naar Windows 11? Of hou je het voorlopig bij Windows 10? Praat mee!

33 reacties

OK, vóór mensen beginnen te schelden op Microsoft dat een oudere processor het niet gaat redden met Windows 11, even de correcte verklaring:

it’s likely because your CPU’s performance would take a nose dive when all of the security features in the new operating system are enabled.

...

In an in-depth interview with Microsoft’s security skipper David Weston, Branscombe reports that many of the bombshell hardware requirements come from enabling the hardware virtualization features called Virtualization-Based Security (VBS) and Hypervisor-Protected Code Integrity (HVCI).

“Those are going to allow commercial enterprises to do zero trust and take advantage of things like System Guard. There’s a lot of out-of-the-box security value. I want people to flip their laptop open and feel they are much better protected, and we know that they will be, based on looking at threat intelligence versus the default we changed.” 

Vrij vertaald: Microsoft implementeert véél extra beveiliging in Windows 11 die gebruik maakt van functionaliteit die hardware matig in nieuwere processoren is ingebakken. Met oudere processoren zou dit eventueel wel softwarematig kunnen maar dat betekent weer dat je een enorme deuk in de snelheid van je PC/Laptop zou zien.

Dus áls je een oudere processor hebt, en een ‘upgradeable pad’ (Yay AMD!) dan kun je die modernere processor er gewoon in doen. Indien niet, zul je wellicht gewoon tot 2025 door kunnen/moeten met Windows 10 en pas op Windows 11 over gaan als je een nieuwe PC/Laptop aanschaft.

Overigens de Microsoft App is niet voor iedereen beschikbaar, en wellicht minder handig dan deze:

De Windows 11 Requirements Check Tool is gratis en toont gebruikers in een enkel scherm of hun systeem geschikt is voor Windows 11. De software werkt in combinatie met Windows 8.1 of latere versies. Voor de compatibiliteitscheck kijkt de tool onder andere naar de aanwezige Windows-versie, de processor, het werkgeheugen en de hoeveelheid opslag.

https://tweakers.net/nieuws/186396/tool-checkt-windows-11-compatibiliteit-met-autohdr-en-directstorage.html

Reputatie 7
Badge +4

ik heb inmiddels W11 werken en dat gaat prima, niks traag, geen crashes en een iets andere look-and-feel, vooralsnog weinig nieuws onder de zon. Alle ‘oude’ W10 apps werken gewoon.

Wel een eerste stap om ook Skype in de consumenten wereld te vervangen door Teams-chat

ik heb inmiddels W11 werken en dat gaat prima, niks traag, geen crashes en een iets andere look-and-feel, vooralsnog weinig nieuws onder de zon. Alle ‘oude’ W10 apps werken gewoon.

Wel een eerste stap om ook Skype in de consumenten wereld te vervangen door Teams-chat

Ik draai een 7e generatie Kaby Lake i7 en ik baal ook enorm dat die dus al niet meer ondersteund zou worden maar ik ben zo bang dat de performance nu van de beta op oude processoren straks niet de werkelijkheid wordt. We gaan het wel meemaken, ik vind het vooral belangrijk voor mensen die nu een nieuwe computer kopen.

Ik gebruik nog een 3e generatie i7
De druk om een Microsoft account te hebben wordt ook steeds meer.
Zodra ik een nieuwe pc koop, kijk ik hoe heet de soep dan is.
Best kans dat ik dan afscheid neem van Windows en alles met Linux ga doen.

@Imke 
Er staat in het artikel ook iets over terug gaan naar Windows 10
Zover ik weet, maken ze een verschil voor gebruikers die al van Windows7 komen?
Ik las dat het plan was, dat die met een schone pc moeten beginnen.
Die gebruikers hebben ook in Windows 10 kleine verschillen met vers geïnstalleerde Windows 10.

Reputatie 5
Badge +4

@A. Deen Ik heb ook een CPU uit die serie (i7 7700K) en die kan echt best nog een hele tijd mee.

Maar kan op meerdere vlakken meevallen.

Microsoft is announcing today that it won’t block people from installing Windows 11 on most older PCs. While the software maker has recommended hardware requirements for Windows 11 — which it’s largely sticking to — a restriction to install the OS will only be enforced when you try to upgrade from Windows 10 to Windows 11 through Windows Update. This means anyone with a PC with an older CPU that doesn’t officially pass the upgrade test can still go ahead and download an ISO file of Windows 11 and install the OS manually.

En last but least:

• Er wordt flink gewerkt aan workarounds om het altijd (?) mogelijk te maken. Hoe duurzaam zulke zaken zijn, de tijd zal het leren (of MS met een tegenzet komt en zulke zaken kan uitsluiten?)

Voorlopig hier geen haast… de Win10  support is er nog 4 jaar. Een voordeel vind ik om iets later in te stappen dat dan de eerst golf aan kinderziektes met hun updates ook geweest zijn.

Voorlopig hier geen haast… de Win10  support is er nog 4 jaar. Een voordeel vind ik om iets later in te stappen dat dan de eerst golf aan kinderziektes met hun updates ook geweest zijn.

Op mijn “wijzere” momenten denk ik ook zo maar op een gegeven moment gaat mijn “inner nerd” toch protesteren en wil die straks gewoon Windows 11, ik ken mezelf.

Dat van die schone installatie heb ik ook gelezen maar daar stonden ook wat kritische noten bij over wat er daarna gaat gebeuren met updates.

Ik draai een 7e generatie Kaby Lake i7 en ik baal ook enorm dat die dus al niet meer ondersteund zou worden maar ik ben zo bang dat de performance nu van de beta op oude processoren straks niet de werkelijkheid wordt. We gaan het wel meemaken, ik vind het vooral belangrijk voor mensen die nu een nieuwe computer kopen.

Tja wat ik zei: Yay AMD!: Ik heb een Ryzen 1800x (die niet wordt ondersteund)en gewoon een tweedehands 2700x gekocht via tweakers… Straks even die er in stoppen, de oude weer verpatsen klaar...

Reputatie 5
Badge +4

@A. Deen Klopt tav die updates, maar zijn ook via de MS catalog te vinden, zoals voor Windows 10 ook kon: https://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=Windows+10 en sorteren op datum.

Pas aan op Windows 11.

Grote kans dat er iemand daar ook weer wat handigers op vindt mocht dat een probleem worden.

Als er net zo’n digitale circuit via diverse webshops ontstaat als voor het verkrijgen  een Windows 10 key mogelijk wordt, dan kun je dat probleem dus ook voor enkele 10-tallen euros afkopen…. dat scheelt toch wel heel veel met een normale OEM licentie via de normale kanalen, inmiddels wat goedkoper geworden maar een paar jaar geleden waren ze toch rond de 140 euro.

@A. Deen Klopt tav die updates, maar zijn ook via de MS catalog te vinden, zoals voor Windows 10 ook kon: https://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=Windows+10 en sorteren op datum.

Het gerucht was nog wel wat ernstiger want dat was dat je geen updates zou kunnen installeren en geen patches zou krijgen. Ik snap niet helemaal waar u op doelt maar dat zou betekenen dat je bijvoorbeeld ieder half jaar een nieuwe instal zou moeten doen en denk ik niet dat ik dáár aan ga beginnen.

Reputatie 5
Badge +4

@A. Deen Laten we de ontwikkelingen afwachten of dat via de catalogus werkt en zoals ik ook al aangaf als er licenties voor een paar tientjes te koop zijn in  webshops net als nu voor Windows 10 dan is het niet aantrekkelijk om elk half jaar Windows 11 opnieuw te moeten installeren zoals u beweert. 

Het kan ook nog zijn dat Microsoft nog meer water bij de wijn doet en dat het geleidelijk aan minder beperkingen aanbrengen om Windows 11 normaal  te kunnen installeren en te updaten puur gedaan is om heel veel aandacht te genereren… zoals wat er oa rond gaat “zie je wel MS samenspant met de CPU industrie, dus je kunt zelfs op een systeem met 7e generatie Kaby Lake geen Windows 11 meer installeren….”…  Achteraf kan het dus allemaal nog fake worden….. dat het een pure marketing policy bleek…. Het is altijd goed dat er veel over je gepraat en dan doe je aan het eind net alsof je toch met veel begrip meegaat in de argumenten dat ook (tot op zekere hoogte) voor de oudere CPU’s Windows 11 geschikt moet zijn.  Die glijbaan is al in gang … eerst kon er niks voorbij een bepaald punt….

Laten we de ontwikkelingen dus afwachten.

Reputatie 7
Badge +6

Het komt voor mij mooi uit. In 2013 zat er een mooie computerdoos tussen de verhuisspullen van m'n zoon, ja, die hoefde hij al niet meer. Een Dell T3400 desktop. Na drie dagen pielen deed ie precies wat ik wilde en zo is het gebleven. Maar hij heeft nu wel z'n tijd gehad. Dus het moment komt goed uit om naar een Windows 11 doos uit te kijken. Er worden nu nog vlug even Windows 10 dozen in de aanbieding gedaan, die moet ik dan voorbijlopen.

Ziggo is de hele zomer in onze wijk bezig geweest en kregen we na afloop daarvan een folder in de bus dat we nu 300 of 600 Mbps internet snelheid krijgen naargelang je abonnement. En de KPN was zo vriendelijk om ook een folder in de bus te doen, ze gaan gratis glasvezel tot in m'n meterkast aanleggen die tot 1000 Mbps gaat, of als je je lippen anders draait 1 Gbps. Dus daarom was Ziggo zo druk bezig in onze wijk van de zomer. Want de KPN had tot nu toe hier maar een koperdraad waar ik in 2005 al de groeten tegen had gedaan. Eindelijk krijgt Ziggo hier nu dus concurrentie. Ze hebben ook glasvezel, maar die gaat maar tot de wijkkast. Daarns is het die groene coaxkabel.

De desktop zat aan een cat5 kabel tot 100 Mbps. Nu cat6 laten komen, en dan niet die CCA copper cladded aluminum maar threaded 100% copper. Dan heb ik twee plekken met 1 Gbps bekabeld verbinding. 

Wifi is altijd heel leuk. De snelheid is overal anders, hoe verder hoe lager. Ik heb een abo van 300 Mbps. Via wifi bij de connectbox wil het wel eens 280 Mbps worden. Maar ik heb daar niet veel aan want daar zit ik nooit. Ik kijk wat het doet aan de eettafel of de zitbank in de woonkamer. De laptop haalt dan ook wel eens 280 Mbps en de smartphone nu net 140 Mbps. Dan heb je nog dat ding, verschijnen de websites dan duidelijk sneller op je scherm. Daar zie ik niemand iets over zeggen, want dat stelt toch teleur. Alsof ze eerst door de Eurotunnel getrokken moeten worden, niet erg veel sneller.

Dat zou ik graag van andere mensen willen horen, wat levert het modem en wat heb je via wifi aan de eettafel in je woonkamer op laptop, smartphone of tablet. Zijn er mensen die al glasvezel hebben en dat kunnen zeggen? En komen de websites ook sneller? Gaat het zo snel als een kalf geboren wordt of zo snel als Wile E. Coyote?

Netwerkkabel is ook aan artikel met valkuilen.
CCA is niet het enigste ding wat er mis kan gaan.
Er bestaat ook nog CCF (staal).
En dan zit je nog met de juiste dikte.
Stug gaat makkelijker door de muur en kun je beter afwerken op een keystone dan een stekker.
Ik heb er ook al aardig mee geblunderd.

Ik heb hier ook een cat6a kabeltje, die is een stuk soepeler dan de gewone cat6
Of dit de regel is, weet ik niet.

En de 2½Gbs en 5Gbs netwerken komen er aan.
Wat het wordt is maar de vraag, voor 1Gbs was er ook kort 200Mbs.

Niet alle webistes komen sneller.
Het is zo snel als de zwakste schakel.
Vaak is dat de wifi

Reputatie 7
Badge +4

Vaak is dat de wifi

of alles op het internet en de websites die je op probeert te vragen

Badge

In ben er niet gerust op. Laatste jaren veel bla bla zowel bij Apple als MS maar ondertussen marginale vernieuwingen. 
Waar je wel gif op in kan innemen is dat we langzamerhand richting abonnementsmodel gaan ala Office 365. 

Reputatie 7
Badge +4

vernieuwing bij windows zul je steeds minder ‘zien’. het is slechts de motor van je pc en de functionaliteit die we gebruiken komt niet uit windows maar uit de apps erop. en daar is een mega ontwikkeling in te zien. zonder bv Teams zou het efgelipen thuiswerkjaar er toch echt heel anders uit hebben gezien. 

idem voor mac.

Reputatie 5
Badge +4

Waar je wel gif op in kan innemen is dat we langzamerhand richting abonnementsmodel gaan ala Office 365. 

Gelukkig is er ook nog Linux, geleidelijk aan ook te doen voor minder ervaren mensen.

Met PlayonLinux en Wine zijn heel veel Windows programma’s gewoon te draaien, nog niet alles.

Of er zijn (bijna) equivalente Linux programma’s te vinden, vaak maar uiteraard niet altijd.

Maar bijvoorbeeld een standaard (basis) PC-opzet die  een browser (Firefox, Opera, Chrome) , diverse email programma's, diverse pdf lezers, een vrij Office pakket (Libre Office) omvat,  is al jaren onder Linux probleemloos mogelijk. En dat is allemaal vrij te gebruiken. 

Met een beetje zoeken zijn er ook alternatieven voor wat meer specialere programma’s te vinden: Om foto’s te organiseren met bijvoorbeeld Adobe Lightroom (LR), die al een tijd ook een abonnement is van €12,09/maand…. deze kun je vervangen door digiKam, een tool die al sinds 2001 bestaat, LR pas sinds 2007. En digiKAM heeft net als LR een catalogus om de gegevens te registreren. Er is zelfs een uitgebreide NL-handboek/handleiding voor. 

Reputatie 7
Badge +4

wat ik mij altijd afvraag is welk probleem linux oplost. natuurlijk is het leuk techy en het is niet mainstream, maar wat zit er nou echt achter wat ons digitale leven beter maakt? 

wat ik mij altijd afvraag is welk probleem linux oplost. natuurlijk is het leuk techy en het is niet mainstream, maar wat zit er nou echt achter wat ons digitale leven beter maakt? 

De techniek doet er voor eindgebruikers helemaal niets toe, daar speelt alleen of je gewenste software draait. Ga je naar servers dan begint Linux bijna alleen heerser te worden. Apple heeft zijn eigen OS natuurlijk al vervangen door een saus bovenop de BSD kernel en het zou mij niet verbazen als Windows over tien jaar een saus op de Linux kernel is. De onderliggende techniek speelt voor eindgebruikers geen enkele rol.

Reputatie 4
Badge +2

@E.B.F. Stroeve   Wat maakt ons digitale leven beter? Retorische vraag - in zekere zin.

Dit is natuurlijk niet alleen maar de Windows PC (en Microsoft).

Linux (of een unixoid besturingssysteem) zit in veel meer (vitale) onderdelen van onze digitale samenleving, in apparaten en services waar elke consument dagelijks mee werkt en hopelijk profijt van heeft, eigenlijk te veel om te noemen.

Enkele voorbeelden: Apple IOS, MacOs, Android, diverse grote clouddiensten (Google, Amazon, etc.), (thuis)routers, accespoints, heel veel IoT-apparaten, domotica etc. . . .

@A. Deen was mij net voor.

Reputatie 5
Badge +4

@E.B.F. Stroeve Ik reageer dus niet op de techniek op zich maar op een mogelijk ander verdienmodel waar @E. Oud naar verwijst. 

Ik noemde daarna:

Maar bijvoorbeeld een standaard (basis) PC-opzet die  een browser (Firefox, Opera, Chrome) , diverse email programma's, diverse pdf lezers, een vrij Office pakket (Libre Office) omvat,  is al jaren onder Linux probleemloos mogelijk. En dat is allemaal vrij te gebruiken. 

Als dit op een tablet zit hoor ik niemand over hoe bijvoorbeeld Android achter de schermen IT-technisch alles  georganiseerd heeft…. dus als zo een standaard PC, voor het gemak maar even zo genoemd, dan zal het de gebruiker waarschijnlijk een biet zijn dat het Linux betreft als het maar werkt…

De lijn dus waar @A. Deen ook op zit. 
Ik heb de software component dan ook met nadruk genoemd dat er voor Linux best veel keuze is om geschikte software te vinden. Ik vermoed dat er voor heel veel Windows software veel minder vaak een acceptabele Android tablet/Chrome (bijv op laptops) alternatief te vinden is dan voor Linux……. en daar klagen in mijn beleving heel veel minder mensen over…..waar ze Linux dan toch voorbij lopen….. 

Reputatie 7
Badge +4

mmmm, nog geen antwoord op mijn prangende vraag. misschien iets duidelijker, want ik snap linux in het datacentrum.

welke windows tekortkoming of probleem lost linux op voor de thuisgebruiker met zijn/haar pc op de eetkamertafel?

mmmm, nog geen antwoord op mijn prangende vraag. misschien iets duidelijker, want ik snap linux in het datacentrum.

welke windows tekortkoming of probleem lost linux op voor de thuisgebruiker met zijn/haar pc op de eetkamertafel?

Geen, hoogstens draait het nog op oude hardware.

De aankondiging van Windows 11 was voor mij het duwtje om Windows en Microsoft helemaal achter me te laten. Nu gebruik ik alleen nog Linux Mint. Op desktop en laptop. Ik had genoeg van de data mining van Microsoft. Steeds na een update moest je de privacyinstellingen langslopen om te kijken of er misschien weer één opengezet was. En ook die langdurige updates die meestal op een verkeerd moment kwamen. Er is een last van me afgevallen.

Reputatie 5
Badge +4

Geen, hoogstens draait het nog op oude hardware.

Plus iig voor mensen als @E. Oud een mogelijk probleem als er abonnementsgeld voor Windows gevraagd gaat worden…… dat was toch de opmerking van @E. Oud ?

Persoonlijk vind ik dat elk systeem die in principe op veel vlakken, soms zelfs meer soms wat minder, een vergelijkbare functie kan uitvoeren als een Windows systeem een kans moet hebben. En zeker als de kosten van Windows via een betalingssysteem als abonnementsgeld voor mensen met weinig financiële draagkracht dan in eens een stuk duurder kan worden?

Ik kan geen ratio bedenken waarom dat niet zou mogen?  Het zou imho een gemiste kans zijn als iets als de polarisatie  Windows versus Linux dat teveel in de weg zou staan. Een open discussie om dit verder te brengen lijkt me een prima plan. En niemand is verplicht om naar Linux over te gaan en dito laat degenen die dat wel willen dat ook doen en laat ze er ook support voor krijgen door mensen die dit initiatief wel omarmen.

Reageer