Consumentenbond.nl

Windows 7 stopt: wat ga je doen?

Toon eerste bericht

136 reacties

Windows 7 moeten we echt niet meer willen
,omdat de firma Microsoft het niet meer wil.
Reputatie 6
Badge +3

Windows 7 moeten we echt niet meer willen,omdat de firma Microsoft het niet meer wil.

Software onderhouden kost veel tijd en dus geld. Het is vanzelfsprekend dat Microsoft op een gegeven moment stopt met het onderhoud. Ik weet niet hoelang systemen met Android onderhouden worden, maar vast geen 10 jaar.
Reputatie 7
Badge +4
en terecht! ouwe troep moet eruit
Reputatie 7
Badge +5
Techniek veranderd, software veranderd, veiligheid veranderd, dus zal de systeemsoftware ook moeten veranderen.
Bij de start van systeemsoftware is al bekend wanneer hij stopt, want de ervaring heeft geleerd dat het na 10 jaar niet meer te doen is om systeemsoftware, gebouwd op een bepaald fundament, up to date te houden, dan wordt alles veel te traag en zal er een totaal nieuw systeem gebouwd moeten worden.

Windows 10 werkt al veel sneller als Windows 7 en is, met wat aanpassingen in de look en feel, zelfs op heel oude computers snel te gebruiken.

Je kunt op een eenvoudige manier Windows 10 eruit laten zien als eerdere versies van Windows.
Met de gratis Classic Shell kun je verschillende versies kiezen.
http://www.classicshell.net
Reputatie 7
Mijn beveiliging waarschuwt me voor alles en nog wat, ik krijg er soms wat van, en op de iPad heb ik Outlook en dat gebruik ik niet voor gevoelige zaken. Tekstdocumenten maak ik er niet op, hooguit een aantekeningetje en daarvoor heeft Apple er een appje opgezet. Een iPad, als ik een onbetrouwbare site aanklik, geeft meteen een melding en dan kan ik niet verder op die site.

Die gratis programma's brengen ook vaak een hoop rotzooi mee van advertenties en pop ups, als je per ongeluk iets vergeet af te vinken staat je scherm er vol mee tenzij je zes adblockers installeert.
Die gratis programma's brengen ook vaak een hoop rotzooi mee van advertenties en pop ups, als je per ongeluk iets vergeet af te vinken staat je scherm er vol mee tenzij je zes adblockers installeert.
Sinds ik in april 2011 onder protest het internet op ging (ruim 8 jaar geleden) heb ik nooit iets anders gebruikt dan gratis programma's.

Letterlijk nooit een centje pijn gehad.

Ik gebruik één adblocker voor de webbrowser in zijn geheel en één aanvullende adblocker voor de gratis web mail.
Reputatie 7
Ooit heb ik een programmaatje gedownload dat volgens mij een intieme relatie had met De Ster, het was iets om foto's te bewerken. Het was er in een mum van tijd weer af. Adblocker hielp voor geen meter.
De Ster?

Wat zou dat nu weer zijn?

Adblockers zijn niet gericht op computerprogramma's, voor zover ik weet.

Als een gratis programma teveel reclame uitbraakt, dan een alternatief zoeken. Daar zijn speciale websites voor.

Aanvulling: al kokende ging er een lichtje aan, Ster-reclame!
Reputatie 2
Badge +1
@Bert Classic Shell is gestopt met de ontwikkeling. De source code is vrij. Zie de website van jouw link.
Het is al "opgepakt" door OpenShell (wannee heb ik niet gecheckt).

https://github.com/Open-Shell/Open-Shell-Menu/releases
Heb hem net getest, lijkt heel sterk op Classic Shell en werkt hier prima.
Windows 10 wordt ook ondersteund.
Reputatie 7
Badge +5
@A. Roelofs Dank voor je bericht. Ik had nog niet zover gelezen.
Dus voor Windows 10 gebruikers die de look en feel niet leuk vinden is er een alternatief.☺
Reputatie 7
Badge +5
Ik gebruik ook nog steeds Windows 7. Het probleem dat ik heb met vervanging is dat ik heerlijk werk met Windows 7, vrijwel storingsvrij en er tegen op zie om over te schakelen op een ander besturingsprogramma waar ik weer helemaal opnieuw aan zal moeten wennen en zal moeten uitvinden hoe het allemaal precies werkt.

Misschien nemen jullie mij de vergelijking kwalijk maar stel je woont samen met een partner. Om welke reden dan ook gaan jullie uit elkaar en na enige tijd komt een andere partner in huis. Dan kun je natuurlijk wel zeggen: 'zo, die partner is ook weer vervangen' maar ik denk dat het niet zo werkt. Je hebt waarschijnlijk een hele lange tijd nodig om te wennen aan de grillen en grollen van die nieuwe partner en dat kost waarschijnlijk heel veel energie.

Over grillen en grollen gesproken, de Consumentenbond heeft net een boekje uitgegeven waarin die grillen en grollen van die nieuwe partner worden besproken.

En dus zie ik er niet naar uit.

Ik hoop zodoende maar dat Microsoft tegen die tijd (onder druk) afziet van zijn beslissing mede omdat ik geen zin heb om met allerlei kinderziektes geconfronteerd te worden.

Overigens ..... vraagje .......... er bestaat toch ook nog een Windows 8 of 8.1 waar dan wel alle kinderziektes uit zijn? Zo nee, waarom zie ik dat verkeerd?
Reputatie 7
Badge +4
Ik denk dat als je de vergelijking iets anders legt het een stuk duidelijker wordt.

Een partner heb je voor het leven, even de mooiste omschrijving daarvan 😉 Als je de vergelijking naar je auto ombuigt, dan is het zo dat je die auto eens in de zoveel jaar moet vervangen, en dan moet je inderdaad even wennen, maar uiteindelijk kun je ook daar gewoon mee rijden. Doe je dat niet, dan weet je dat je risico's loopt, een auto is immers ook gewoon een keer 'op'.

Met Windows is dat net zo, windows7 is een oude auto die binnenkort dusdanige risico's gaat vertonen dat je 'm gewoon moet vervangen. Het goede nieuws is dat de kinderziektes er na bijna 4 jaar wel uit zijn, want zo oud is windows10 inmiddels. En natuurlijk gaat er ook nu nog wel eens wat fout in windows 10, ook een nieuwe auto krijgt bv een keer een lekke band.

Alles afwegende is windows 10 echt vele malen beter dan 7, en je zult echt een keer de stap moeten maken wil je niet jezelf en vele anderen in risico brengen door win7 te blijven gebruiken.
Overigens ..... vraagje .......... er bestaat toch ook nog een Windows 8 of 8.1 waar dan wel alle kinderziektes uit zijn? Zo nee, waarom zie ik dat verkeerd?

Windows 8 bestaat maar is echt door iedereen (nou iedereen) verlaten voor w10. Ik zou er geen tijd meer in investeren.
Reputatie 6
Badge +5
Overigens ..... vraagje .......... er bestaat toch ook nog een Windows 8 of 8.1 waar dan wel alle kinderziektes uit zijn? Zo nee, waarom zie ik dat verkeerd?Windows 8 bestaat maar is echt door iedereen (nou iedereen) verlaten voor w10. Ik zou er geen tijd meer in investeren.

Ik gebruik Windows 9! 😛

Ik gebruik Windows 9! :P

Ech nie
Reputatie 7
Badge +5
Ik wil jullie allemaal bedanken!! Jullie meningen zijn inderdaad een aanvulling op mijn gedachtevorming en @E.B.F. Stroeve jouw gedachten zijn inderdaad heel verfrissend voor mij. Ik denk dat het ook een beetje in mijn conservatieve persoonlijkheidsstructuur ligt. Mijn vorige auto (een Mazda 626) was 20 jaar oud toen hij de geest gaf en mijn huidige Mazda 5 is inmiddels ook al weer 9 jaar oud.

Ik heb overigens WORD 2007. Als ik volgens de volgende pagina Windows 10 downloadt ben ik dan ook al mijn WORD-documenten kwijt? Zo nee, waarom staat dat er dan? Zo ja, hoe voorkom ik dat?

Jij ook bedankt Andre.

En Tijs, jij blijft ook lekker bezig zie ik, niet met grillen en grollen maar met grappen en grollen.
Ik heb overigens WORD 2007. Als ik volgens de volgende pagina Windows 10 downloadt ben ik dan ook al mijn WORD-documenten kwijt? Zo nee, waarom staat dat er dan? Zo ja, hoe voorkom ik dat?

Je documenten staan toch hopelijk ook op een backup (of twee á drie) en anders zou ik daar maar mee beginnen. Stel dat morgen slaat de bliksem in de pc (heus meegemaakt), waar zijn je bestanden dan? Wat ook even het vermelden waard is is dat mij bijgebleven is dat Office 2007 niet werkt onder W10 dus dat je mogelijk aan de pan hangt voor een nieuwe Office. Er zijn natuurlijk ook alternatieven maar het is een beetje een geloofsartikel welke kant je opgaat.
Reputatie 7
Badge +5
Bedankt Andre, toevallig gaat mijn computer morgen naar de computerdokter omdat ik een bepaalde storing heb. Bij een vorige storing is WORD bij mij toevallig of per ongeluk op mijn externe back-upschijf terecht gekomen en daar heb ik geen back-up van.

Ik zal dat probleem morgen meteen even aankaarten want je hebt natuurlijk gelijk. Dat was ik overigens al van plan.

Ik geloof overigens zo maar dat Office 2007 niet werkt onder Windows 10.
Reputatie 7
Badge +6
Beste @F. den Oudsten ik leef met je mee. Ik had 7 op m'n pc maar ben toen direct overgegaan naar 10 toen het kwam. 10 is wel fijner zoals @E.B.F. Stroeve hierboven zegt.

Ik stoot tegen één onhandigheid aan, elke zondagavond komt er een systeemupdate of zo en dan wordt alles zo traag. Even iets aanklikken duurt een partijtje minuten. Het is ook mijn eigen schuld, ik ben ook te lui geworden om Windows 10 te clonen naar een SSD schijf.

Doe maar in Google "Windwows 10 clone to SSD" dan kun je het allemaal lezen. Ik zit nog op een oude HDD schijf te werken, maar dingen duren steeds langer. Dus als je toch een keer die overstap maakt, denk dan eens aan een SSD schijf voordat je verandert. Je pc start daarna wel 5x sneller op.

Ik werk met Office 2013 op WIndows 10. Ik maak nu mee dat als ik een recentere versie van Office installeer, dat die het wel doet bij mij als ik niet verbonden ben met internet. Maar zodra ik verbonden ben wordt de licentie eraf geplukt en kan je een Word doc nog wel openen maar niet meer bewerken en vraagt hij om de licentie.
Reputatie 7
Badge +5
Bedankt @Jan Ik schrijf even een begeleidend briefje aan die computerdokter en ik neem jouw idee daarbij mee want mijn probleem bestaat uit een probleem met de Harde Schijf en als die dan toch vervangen moet worden ..............

Maar ik laat de keus wel aan de computerdokter over.
Reputatie 2
Badge +1
Mijn echtgenote gebruikt nog probleemloos Office 2003 op haar Windows 10. Ik heb het allemaal zelf geïnstalleerd, dat ging probleemloos.

Zonder een officiële bron geloof ik niet snel dat software niet te installeren is. Er wordt helaas nu eenmaal veel niet correcte informatie verstrekt over dit punt.

Soms is het wel lastig en lukt in eerste instantie onder Windows 10 niet met admin rechten maal wel als je al Administrator opstart nadat je het account om in te kunnen loggen als een extra optie op actief is gezet. Bij een verse opstart kun je dan als Administrator met een eigen bureaublad opstarten en met nog meer rechten zaken regelen dan via de installatie-als-admin-modus.
Dit komt af en toe voor bij oudere programma's.
Mijn echtgenote gebruikt nog probleemloos Office 2003 op haar Windows 10. Ik heb het allemaal zelf geïnstalleerd, dat ging probleemloos.

Zonder een officiële bron geloof ik niet snel dat software niet te installeren is. Er wordt helaas nu eenmaal veel niet correcte informatie verstrekt over dit punt.

Soms is het wel lastig en lukt in eerste instantie onder Windows 10 niet met admin rechten maal wel als je al Administrator opstart nadat je het account om in te kunnen loggen als een extra optie op actief is gezet. Bij een verse opstart kun je dan als Administrator met een eigen bureaublad opstarten en met nog meer rechten zaken regelen dan via de installatie-als-admin-modus.
Dit komt af en toe voor bij oudere programma's.

Dan snap ik dat mensen zeggen dat het niet werkt want 99,9% van de gebruikers weet niet eens dat er nog een administrator account op hun pc staat laat staan dat ze erin kunnen komen.
Reputatie 7
Badge +5
Ik kwam hier nog een aardig verhaal tegen.
Onder dat verhaal staan twee inzendingen waaronder:

‘De beste oplossing is Ubuntu of Linux Mint installeren, W10 is een gedrocht van een OS.
Of gewoon W7 blijven gebruiken, allemaal alleen maar paniek zaaierij van Micro$oft om mensen naar W10 te krijgen.’

Wat doet een anti-virus systeem eigenlijk tegen digitale veiligheidinsluipers?
En waarom zou ik niet veilig meer kunnen bankieren, bankieren doe je toch op een beveiligde site?

ING zegt hier zelf over: Voor PC-gebruikers op Windows op Windows 7 of Windows 8: Download de laatste versie van Firefox of Google Chrome.
Zie de ING-site zelf en ik werk al in Google Chrome.

Graag uw commentaren
Reputatie 7
Badge +4
we moeten voorzichtig zijn met het volgen van dergelijke adviezen. Zeker als ze als commentaar door ene 'anonymously' geschreven worden. Dit is typisch een commentaar van iemand die per definitie een hekel heeft aan microsoft, je adviseert nl geen linux oid voor de gewone man/vrouw, nergens voor nodig en veel te complex.

gewoon overstappen op Windows10.
Ik heb dat ook een beetje, als je over wil op Linux, be my guest en ook W7 zal absoluut blijven werken. Totdat er iets fout gaat heb je nergens last van en met je bestanden goed gebackupt kun je sowieso in theorie niets kwijtraken. De afweging die je moet maken is "wat heb ik te winnen" en "wat heb ik te verliezen" en dat moet je tegen elkaar afwegen.

Reageer