Consumentenbond.nl

Windows 7 stopt: wat ga je doen?

Toon eerste bericht

136 reacties

Gewoon Linux Ubuntu (Mate) er op zetten. Je kunt er gewoon alles op doen. En de meeste mensen internetten en emailen alleen en een beetje office. Daar kun je Libre Office voor gebruiken. Perfect en gratis. De kernel van Linux wordt zo vaak aangepast dat een hacker daar niet tegenop kan hacken. En niet te bang zijn, zoveel gaat er niet gebeuren met je oude win7 pc.

Badge +1

Iets misgegaan. Ik had een hele verhaal geschreven maar waar ligt het??? Kan een moderator zien waar mijn post naartoe is gegaan?

Badge +8

Iets misgegaan. Ik had een hele verhaal geschreven maar waar ligt het??? Kan een moderator zien waar mijn post naartoe is gegaan?

Aii, helaas niet @TelV! Geen idee wat er aan de hand is geweest maar ik kan het bericht helaas niet achterhalen.

Badge +1

@FredW 

Ten eerste wil ik even zeggen dat het niet mijn bedoeling is Linux zwart te maken. Maar ik vind het verstandig om mensen op de hoogte te stellen dat zodra een bepaald besturingssysteem zoals Windows, iOS of Linux populair wordt komen de hackers langs om gaatjes te vinden die kan worden geexploiteerd om malware te laten installeren. Dat was de bedoeling eigenlijk.

Ten tweede zou voor veel Windows gebruikers met Linux omgaan het wat moeilijk zijn. Een oplossing hiervoor is een Linux distro (distro = distributie) te laten installeren aan een zgn Virtual Machine (VM). Een virtual machine is een software programma that emuleerd een computer waarop geen besturingssysteem is geinstalleerd. Het gemakkelijste VM volgens een aantal deskundige is het gratis Virtualbox. In deze afbeelding zie je dat het Linux distro OpenSuze 13.2 is geinstalleerd op de VM in Windows 7. Voor meerdere exemplaren klik op de link “Screenshots” in de linke kolom.

Dus op deze wijze kan je allelei Linux distros één-op-één uitproberen totdat je de juiste vind. In principe kan je ook Windows 10 laten installeren op de VM evenals MacOS.

Op deze link vind je een tutorial (in het Engels) over hoe je een VM laat installeren.

Voor de meeste gebruikers is zelfs een VM te moeilijk. Tevens kun je Linux gewoon op een sticky zetten en daarvan opstarten. ISO bij Ubuntu downloaden en met Rufus op je sticky zetten, istie gelijk opstartbaar. Kun je hem ook testen zonder te installeren en als hij loopt kun je kiezen om hem naast je windows installeren. Bij opstarten kun je daarna kiezen wat je wil draaien. Ubuntu Mate is het gemakkelijkst omdat daar een window achtig menu structuur inzit wat de overstap vergemakkelijkt.

Reputatie 4
Badge +3

Sinds een upgrade hell met Windows 2000 (in 2002/2003)  overgestapt naar Linux.

De rust sindsdien kan ik zeker waarderen. rond 2008-2012 waren er nog wel een issues met grafische drivers, wireless was bij sommige modellen een dingetje tussen 2010-2015.. maar is tegenwoordig ook aardig geslecht.

@TelV 

De gaatjes die volgens jouw in Linux te vinden zouden zijn, zijn er niet, je vergelijking gaat nogal mank.

Linux is zeer veilig; veel veiliger dan Windows. Maar waarom eigenlijk? En hoe behoudt u die veiligheid en vergroot u haar? Hieronder vindt u een uitleg.
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/veiligheid.html

– Een antivirusprogramma of rootkit-verwijderaar (zoals chkrootkit en rkhunter) heeft u niet nodig in Linux. Sterker nog: zulke programma's verlagen uw veiligheid zelfs.

– Het maken van een virus voor Linux is op zich niet moeilijk, maar het maken van een doeltreffend virus is bijna onmogelijk (in tegenstelling tot de situatie bij andere besturingssystemen).

Het omgaan met Linux is inderdaad een leerproces, waarvoor je wat tijd moet nemen en je bereid moet zijn enkele dingen wat anders te doen dan voorheen.

Maar dat geldt ook als je overstapt van Windows 7 naar Windows 10 en zelfs je overstapt van de ene versie van Windows 10 naar een nieuwere versie van Windows 10.

Je kunt Linux uitproberen door ISO van de gewenste versie van Linux te downloaden en die met Rufus op een USB stick te zetten, zoals reeds door @JJS  is vermeld.

De PC starten vanaf de USB stick en je draait Linux vanaf de USB stick en je kunt kijken wat er allemaal is (veel software de je niet meer zelf hoeft te laden en alles gratis) en hoe alles werkt.

Dan hoef je niet omslachtig met een Virtual Machine te werk te gaan, wat voor mij ook nog steeds mysterieus is.

Hoe je op OpenSuse (zonder Z) bent gekomen is mij een volstrekt raadsel, het is helemaal geen gangbare keuze van Linux voor voormalige Windows gebruikers.

Voor Windows gebruikers wordt vaak Linux Mint aanbevolen, wat gebaseerd is op Ubuntu maar toch nog wat beter bij ex-Windows gebruikers aansluit.

En voor Linux Mint (en Ubuntu) is er een voortreffelijke en uitvoerige handleiding, zelfs in het Nederlands, geschreven door Pjotr, een guru op de Linux forums.

https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html

https://easylinuxtipsproject.blogspot.com/p/1.html

Ik gebruik Linux Mint Cinnamon op mijn laptop en ben nu bezig versie 19.2 opnieuw te installeren (ter leering ende vermaeck )

Ik doe het stap voor stap en heb een korte handleiding voor mijzelf gemaakt wat (en hoe) te doen.

Als alles er weer op staat, kan ik op mijn Linux Mint laptop precies hetzelfde doen als op mijn Windows 10 desktop en gebruik ik ook dezelfde gegevens.

Heel, heel lang voordat ik zelf aan het internet ging vertelde een ICT-deskundige vriend mij al over Linux en ik dacht: “Dat wil ik ooit ook”.

Ik heb echter nog steeds drempelvrees, maar uw adviezen brengen mij langzaam maar zeker van de drempel af, FredW.

Eerst nog even naar Windows 10 en dan ga ik de sprong wagen. Ik kan dan ook mijn enige USB-stick leegmaken, want daar staat nu een opstartbare Windows 7 op.

Reputatie 4
Badge +4

Nu nog de door Imke genoemde overstap naar Windows 10!

Uitgevoerd op 15 januari, dag na dat de support stopte en daar ook een melding over kreeg van MS.

Het overstappen werkt nog steeds op die manier, zij het dat ik tegen het probleem aan liep van een corrupt geraakte wimgapi.dll file, de installatie stopte daarna.
Na veel gepuzzel een werkende versie gevonden en daarna was de installatie zo gepiept.
Geen idee wat die dll file doet, maar in Windows 10 staan er weer een andere versie in, dus was hij eigenlijk niet nodig.
Wel kwam ik er achter dat er heel veel versies zijn, voor elke Windows versie en twee aparte voor 64 bits pc’s

Het voordeel van deze manier van omzetten is dat alle programma's gewoon mee genomen worden en je niks opnieuw hoeft te installeren.
Een ander voordeel, er stond een Win 7 pro versie op en kreeg dus ook een Win 10 pro versie terug.
Anders was het een home versie geworden.

Reputatie 4
Badge +4

Gewoon Linux Ubuntu (Mate) er op zetten. Je kunt er gewoon alles op doen. En de meeste mensen internetten en emailen alleen en een beetje office. Daar kun je Libre Office voor gebruiken. Perfect en gratis. De kernel van Linux wordt zo vaak aangepast dat een hacker daar niet tegenop kan hacken. En niet te bang zijn, zoveel gaat er niet gebeuren met je oude win7 pc.

Inderdaad, als je alleen de meest gangbare programma's gebruikt kan dat prima.
Maar zoals ik eerder al noemde heb ik een 20 tal specifiek op de hobby toegesneden programma's en die zijn er niet voor Linux.
De meeste grote software bedrijven maken ook wel Linux versies, maar vroeg of laat ga je op zoek naar een hulp programma en dan is dat er niet voor Linux.

De tegenstelling vindt ik ook frappant voor het type gebruikers, enerzijds zijn het computer fanaten en geen gewone standaard pc gebruikers, anderzijds schijnen ze zich neer te leggen bij de beperkte beschikbaarheid van software.

Ik heb eens een lezing bijgewoond van een zeer fanatieke Linux gebruiker die op zeer overtuigende wijze de toehoorders alle voordelen van Linux wist te vertellen.
Op de vraag over niet beschikbare programma's verwees hij naar een Windows emulator, tja dat is in mij ogen het paard achter de wagen spannen.

Reputatie 3
Badge +2

Linux is een mooi systeem, de software is prima, maar de ‘leercurve’ is vrij stijl. Het is heel erg wennen als je tot dan toe met het gebruiksvriendelijke Windows of Mac hebt gewerkt. Heb je een probleem of snap je iets niet? Veel succes met het vinden van de oplossing op de Linux-fora! Dat is tenminste mijn ervaring.

Overigens heb ik op 17 januari mijn laatste Windows 7-laptop (circa 6 jaar oud) geüpgradet naar Windows 10 en dat ging zonder enig probleem. Mede dankzij de 3 jaar geleden ingebouwde ssd kan die laptop weer een paar jaar mee.

Reageer