Windows 7 stopt: wat ga je doen?

Toon eerste bericht

151 reacties

Reputatie 5
Badge +4

Ik heb bij verschillende mensen in mijn omgeving Linux mint geïnstalleerd, en heb na, de eerste dagen af en toe een vraag gekregen “waar iets staat’ en na een week kreeg ik geen vragen meer van de gebruikers……..

Mooi initiatief, maar ik ben toch benieuwd hoe zich verder ontwikkeld. In het geval dat zij dit gebruiken net als je even internet in een bibliotheek haast gebruikt met een paar toegevoegde zaken (wel iets op kunnen slaan, dan kan ik me voorstellen dat ze er mee om kunnen gaan, maar ik had het in mijn stukje toch over dat ze toch wel in staat moeten kunnen zijn om ook nog programma’s te installeren en nog wat basis zaken. Of hoe pakt het uit als ze hun mobiel of smart watch (bijv voor joggen/sporten) willen  koppelen, de doelgroep lijkt me met alle respect groter dan met alle respect jouw moeder. Ik ken amper merken die Linux ondersteunen op dat gebied van bijvoorbeeld de smart watches. Veel mensen gebruiken Garmin, ook vast in deze doelgroep, die ondersteunt Linux niet.

Er zijn (beta) ontwikkelingen om de ANT-koppeling (voor de data overdracht) onder Linux ook werkend te krijgen en een van de weinige programma’s waarmee je de data dan vervolgens nog relatief goed visueel kunt maken is Golden Cheetah (GC), die ondersteunt wel Linux en GC komt uit de Open Source hoek. Ervaren mensen zouden met Wine of Play OnLinux aan de slag kunnen om Windows programma’s onder Linux aan de praat te krijgen, zeker onder Linux Mint, maar ook bij andere versies. 
Ik heb in mijn familie ook een IT-analfabeet, die ook sport , die krijgt dit onder Windows nog wel aan de praat, maar Linux wordt dit aan de praat krijgen echt een grote stap verder dan vnl een browser te bedienen of LibreOffice te gebruiken en een documentje opslaan. Daar mee vind ik jouw doelgroep nog niet representatief genoeg om in het algemeen te stellen dat de niet zo ervaren Windows doelgroep, zo eenvoudig over kan stappen naar Linux om vervolgens toch wel alles te doen wat hen onder Windows met wat moeit nog wel lukt.. 

Als je het wilt proberen en je hebt wat koudwatervrees dan neem je gewoon je oude laptop en zet je het daar op, en probeert het op je gemak eens uit.

Ik heb het in 1998 al “geprobeerd” en werkend gekregen….en nooit meer van los gekomen :ghost: …. en ik gebruik Linux nog steeds voor bepaalde doeleinden. In 1998 kocht je dan vaak een Linux-CD of er zat een CD bij boeken, ik heb o.a. Linux Unleashed (1995, Bill Ball) gebruikt. 

Ben er wel een voorstander van gebruik van Linux , maar dan mag Linux toch nog wel een stuk toegankelijker worden voor die doelgroep, voor meer dan alleen mailen/internet/office. Zelf ben ik op dit moment aan het stoeien met lichtere Linux versies die op wat oudere hardware nog steeds erg soepel draait en nog steeds de laatste standaard software aan kan op het gebied van mail, internet, office e.d..  Ik beperk me voorlopig tot de afgeleiden van Debian omdat ik daarmee de meeste ervaring heb: MX-Linux en Bunsenlabs zijn een stuk lichter dan Debian zelf.

Wie nu nieuwsgierig geworden is, je kunt online live op deze website een Linux versie zonder te downloaden/installeren een keuze maken uit 10-tallen versies om die even gewoon te proberen, hoe ziet dat er uit en hoe voelt het gebruik nu aan? Het is wel (helaas voor een aantal mensen) in het Engels, bijna alle versies kunnen in de praktijk wel met een Nederlandse taal geïnstalleerd worden.
Linux Mint is een gebruikersvriendelijke zoals @AlpaChino68 al aangaf, begin daar eens mee. Of LinuxFX die op Windows lijkt….   Het starten kan 1 of iets meer minuten duren, er moet een slot vrij zijn. Ik meen dat de time-out tijd ca 20 minuten is, dus blijf even aan het werk anders wordt de verbinding verbroken. Veel plezier.

Reageer