Consumentenbond.nl

Windows 7 stopt: wat ga je doen?

• 14 mei 2019
  • 88 reacties
  • 19033 Bekeken

Reputatie 2
Badge +2
Als je nog steeds Windows 7 gebruikt, zul je binnenkort een beslissing moeten nemen. Na 14 januari 2020 komen er namelijk geen veiligheidsupdates meer en wordt het gebruik van Windows 7 snel onveilig. Gelukkig heb je een aantal opties én nog even de tijd om de knoop door te hakken.

Gebruik jij nog Windows 7? En wat doe jij om na 14 januari 2020 je computer veilig te gebruiken? Praat mee!

88 reacties

Reputatie 7
Ik heb nog twee oud laptopjes van de kinderen W7 draaien. De één heeft ondertussen zijn felbegeerde gamecomputer en doet er niets meer mee en voor de ander heb ik ergens al leuk laptopje op de kop getikt.
Als fervent Windows 7 gebruiker zie ik twee opties: toch nog maar even naar Windows 10 gaan of Linux gaan proberen.

Het laatste heeft mijn voorkeur, maar het eerste is de gemakkelijkste weg.

Ik hoop dus mijzelf te gaan overtreffen.
Badge
Na Windows 7 komt nu Windows 10. Het OS (Windows/Linux) wordt steeds minder belangrijk voor wat je er op doet. Misschien een goede tijd om Linux eens te overwegen. Linux is net als Windows een OS. Op Linux is veel gratis software beschikbaar, is heel veilig en kent weinig datalekken. Linux wordt bij de meeste bedrijven gebruikt om belangrijke data op te slaan. De programma's zien er minder strak uit als onder Windows, maar werken wel heel goed. Het Internet gaat een steeds belangrijker plaats gaat innemen op je PC zoals op je smartphone. Microsoft gebruikt het OS om gegevens van je te verzamelen waarvan je zelf niet eens wist dat je ze had(telemetrie). Dus de overstap naar Windows 10 is ook de overstap naar een omgeving waarbij Microsoft alles van je vastlegt, ook de interactie met het Internet(welke websites je bezoekt). Ook al installeer je Windows 10 nog zo goed er gaat toch heel veel informatie naar Microsoft.
Voor mij is dat laatste geen optie dus ik stap over op Linux.

Probeer Linux eens een tijdje naast Windows 7(dual boot) zodat je begin volgend jaar echt een keuze kunt maken. Je hebt nog het hele jaar om Windows 7 en Linux naast elkaar te proberen. Linux kent vele smaken. Een goede variant van Linux die lijkt op Windows is de Cinnamon desktop van Linux Mint. Ik heb veel kennis van computers dus de installatie en inrichting is voor mij geen probleem. De keuzes die bij de installatie gemaakt moeten worden zijn niet altijd even duidelijk. Heb je geen interesse in, of niet zo veel kennis van computers vraag dan iemand met meer ervaring.
Zeer goed steuntje in de rug, DHr. Jansen!

Dank u voor deze bijdrage.

Inderdaad: alvast vóór 14 januari 2020 een dual boot maken.
Reputatie 5
Badge +4
Er is nog een probleem, is je laptop of desktop te oud dan gaat de nieuwste Windows 10 versie er niet op draaien. Van de week 2 laptops van mijn broer geupdate, bingo Windows 10 versie 1809 ging er niet op bij beide Toshiba`s . Gelukkig was er voor 1 een bios update en die werkt nu goed op versie 1809. De 2de is 4 maanden ouder en daar was niet een bios versie voor gemaakt, Dus de keuze om hem te laten werken op versie 1803 of Linux erop installeren hihi.
Reputatie 7
Tegen die tijd stap ik over, ik doe het nu nog met 7.
Tegen die tijd stap ik over, ik doe het nu nog met 7.
De vraag is: waarnaar (naar wat) overstappen? 😐
Reputatie 7
Naar 10 maar ik wil nog even nadenken over Linux. Eerst een andere computer want deze kan niet veel meer hebben.
Eerst een andere computer want deze kan niet veel meer hebben.
Als je een nieuwe computer koopt, is er een aanzienlijke kans dat Windows 10 er al op zit.

Dan hoef je niet over te stappen.
Reputatie 2
Badge +2
Probeer Linux eens een tijdje naast Windows 7(dual boot) zodat je begin volgend jaar echt een keuze kunt maken. Je hebt nog het hele jaar om Windows 7 en Linux naast elkaar te proberen. Linux kent vele smaken. Een goede variant van Linux die lijkt op Windows is de Cinnamon desktop van Linux Mint. Ik heb veel kennis van computers dus de installatie en inrichting is voor mij geen probleem. De keuzes die bij de installatie gemaakt moeten worden zijn niet altijd even duidelijk. Heb je geen interesse in, of niet zo veel kennis van computers vraag dan iemand met meer ervaring.

Goed idee om Linux op proef naast Windows 7 te gaan gebruiken. Enige 'affiniteit' met computers is dan wel een pré, want heel simpel zal het allemaal niet zijn. Durf je het aan (je loopt geen risico!) dan kun je meteen testen of bestanden gemaakt met de twee systemen voldoende uitwisselbaar zijn.
Reputatie 7

Eerst een andere computer want deze kan niet veel meer hebben.Als je een nieuwe computer koopt, is er een aanzienlijke kans dat Windows 10 er al op zit.

O jee, liever niet, we bouwen hem bij voorkeur zelf op met hulp van een wizzkid die er officieel voor heeft gestudeerd, als hij ooit een keer tijd heeft.
Reputatie 5
Badge +4

Eerst een andere computer want deze kan niet veel meer hebben.Als je een nieuwe computer koopt, is er een aanzienlijke kans dat Windows 10 er al op zit.

O jee, liever niet, we bouwen hem bij voorkeur zelf op met hulp van een wizzkid die er officieel voor heeft gestudeerd, als hij ooit een keer tijd heeft.

Dan lekker voor Windows 10 gaan, het werkt goed hier en alles is ervoor. Linux blijf je zoeken naar drivers, al word het wel wat beter. Maar uitwisselen dat zal niet gaan met Windows.
Reputatie 7
Er zal niet veel anders opzitten, tenzij het een Mac wordt maar dan heb je weer andere problemen. Bovendien vind ik Macs te duur. Ik weer alleen niet, als het W10 wordt, of er veel verschil is met 7. Een vriendin kan er niet goed mee overweg (10) maar ze heeft er niet veel kijk op, terwijl ze voor haar werk een laptop nodig heeft. Ik ga overigens niet van haar ervaring uit. Linux trekt me niet zo aan maar daar weet ik te weinig van. Dat zou ik misschien op de laptop kunnen proberen als die het nog doet.
Reputatie 5
Badge +4
Windows 10 is zo slecht nog niet hoor, maar zorg er wel voor dat je minimaal met een SSD schijf werkt.
Reputatie 5
Badge +4
de hele wereld gebruikt windows10, waarom uberhaupt nadenken over linux als gewone gebruiker van een computer?
...zorg er wel voor dat je minimaal met een SSD schijf werkt.
Alsof iedereen die heeft.
De hele wereld gebruikt Windows 10
Windows 7 wordt nog door heel veel mensen gebruikt.
Reputatie 5
Badge +4
dat klopt, de discussie ging over windows of linux.
De discussie ging over Windows of Linux.
De discussie gaat over: Windows 7 stopt: wat ga je doen?

Wat heeft dit te maken met "De hele wereld gebruikt Windows 10"? (Wat niet zo is!).
Reputatie 5
Badge +4
weet je wat, jij hebt gelijk!
Reputatie 7
https://www.nemesys.nl/nieuws/trends-en-ontwikkelingen/windows-10-meest-gebruikte-besturingssysteem
Reputatie 5
Badge +1
We 2 jaar geleden, toen Microsoft het aanbood overgestapt op Windows 10. Gebruik nu versie 1809, geen problemen.

Ik vind het een beetje een non discussie. Iedere keer als er een nieuwe versie komt, is er weer drempel vrees en zijn er mensen die de oude versie beter vinden. Er zijn echter nu nog maar weinig gebruikers van Windows 97 of Windows 2000. Dus vroeger of later gaat iedereen over.
Reputatie 7
Er schijnen nog wel wat problemen te zijn met 10, daarom wacht ik nog even. Het is nog geen 2020.
Reputatie 6
Badge +5

De hele wereld gebruikt Windows 10Windows 7 wordt nog door heel veel mensen gebruikt.

heel de defensie van Amerika.. Haha

Windows 10 is het grootste besturingsysteem, maar er zijn nog heel veel mensen die andere besturingssystemen gebruiken.

We 2 jaar geleden, toen Microsoft het aanbood overgestapt op Windows 10. Gebruik nu versie 1809, geen problemen.

Ik vind het een beetje een non discussie. Iedere keer als er een nieuwe versie komt, is er weer drempel vrees en zijn er mensen die de oude versie beter vinden. Er zijn echter nu nog maar weinig gebruikers van Windows 97 of Windows 2000. Dus vroeger of later gaat iedereen over.

Wanneer er een nieuwe update is, 2 maanden wachten en dan zijn de problemen wel weer over!
Reputatie 5
Badge +4
Er schijnen nog wel wat problemen te zijn met 10, daarom wacht ik nog even. Het is nog geen 2020.
mijn auto heeft soms ook problemen, toch rij ik er al jaren prima mee.

laten we nou niet focussen op uitzonderingen en daar onze mening op baseren.

windows7 moeten we echt niet meer willen en zie het als bewust niet inenten: je brengt niet alleen jezelf maar ook anderen ermee in gevaar.

Reageer