Consumentenbond.nl

Windows 8.1 - Standaard op een nieuwe computer?

Badge
Met de aankoop van een laptop wordt er ongevraagd een OS van microsoft opgeplaatst. Ik koop een laptop waar ik veel meer mee kan dan Windows draaien. De software is niet gratis en ik betaal er bij iedere laptop wel degelijk voor. Tot en met windows7 kon ik de software steeds weer opnieuw installeren op mijn laptop. Dit is niet langer het geval. De code van Microsoft is zodanig geinstalleerd dat alleen door de volledige oorspronkelijke setup van de computer Windows 8.1 opnieuw kan worden geinstalleerd. Het plaatsen van een SSD disk als primaire disk maakt mijn Windows8.1 installatie waardeloos. De installatie file van Microsoft begint in 1 keer te zeuren over een sleutel. Dit soort koppelverkopen zou verboden moeten worden. Een goede zaak als de consumentenbond dit op zou pakken.

24 reacties

Bedoel je nu dat je windows graag zou willen verwijderen maar dat dit niet lukt of dat je de computer liever aangeschaft zou hebben zonder windows?
Reputatie 5
Badge +6
De vraag is hoeveel consumenten dat willen. Ik denk (als voorstander van goede marktwerking, meerdere aanbieders, geen monopolie etc, dus ik begrijp uw punt denk ik) dat de meeste mensen graag een laptop mee willen nemen waar Windows op is geinstalleerd. Ik weet niet of we de meeste consumenten blij maken wanneer we standaard niets installeren, en dan bv de optie geven om CD's/downloads bij te kopen dat je het het zelf moet installeren.

Daarnaast lijkt Microsoft meer de tour op te gaan dat ze geld willen verdienen met abonnementsdiensten zoals met Office365, nu er steeds meer in de cloud gebeurt en het lokale OS een steeds minder grote rol speelt.

Voor degene die uit principe (of in een poging geld te besparen) toch een machine zonder OS willen, die zijn vaak ook handig met Google en dan vind je bv al snel http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1605553 ...
Het is inderdaad niet in de haak, vind ik, dat je een produkt verplicht koopt en het niet kan hergebruiken op dezelfde machine als je van schijf wisselt. De key staat niet meer op een sticker maar in de BIOS. Er zijn diverse manieren om de Windows8 key terug te vinden. Ik heb get_win8key.exe gebruikt . En dan heb je natuurlijk ook nog een installatie disk nodig.

Ook ergerlijk vind ik het, dat anti-virus software ongevraagd wordt geÏnstalleerd en dat je een heel proces moet doorlopen om het eraf te halen en te vervangen door andere (gratis) software, zoals Microsoft windows defender die mee komt met W8., maar uitgeschakeld wordt door McAfee waar je na een tijdje voor moet betalen.
Ander onderwerp maar zeker zo interessant, "Met windows machine meegeleverde software". (wat mij betreft hoeft het dan niet alleen over antivirus software te gaan).

Zelf kan ik me daar ook helemaal kapot aan ergeren en wat mij betreft zou het verboden moeten worden. Windows hoort dan kaal opgeleverd te worden. Dat een fabrikant daarnaast een heel menu aan gratis software biedt om naar behoefte te instaleren is natuurlijk prima. Daar kun je dan zelf voor kiezen. We moeten ons alleen wel realiseren dat leveranciers van deze software meebetalen aan de computer. Een verbod zal de prijs van computers verhogen maar persoonlijk heb ik het ervoor over.
Ik ben het met de heer Jansen eens. Waarom neemt de Consumentenbond geen actie voor een aanbod van laptops met FreeDOS? Daar kun je dan zelf je OS naar keuze op zetten en de software die je nodig hebt. Zelf gebruik ik al jaren het gratis Ubuntu (een versie van Linux); er hoort een hele bibliotheek van software bij, die je naar keuze kunt downloaden - allemaal gratis. Bijkomen voordeel: geen last van visussen.

Maar die laptop kocht ik in IndonesiË. Dezelfde merken die in Nederland aan koppelverkoop doen, kunnen elders wel een 'lege' laptop aanbieden.
Reputatie 5
Badge +6

Ik ben het met de heer Jansen eens. Waarom neemt de Consumentenbond geen actie voor een aanbod van laptops met FreeDOS? ... Daar kun je dan zelf je OS naar keuze op zetten en de software die je nodig hebt. Zelf gebruik ik al jaren het gratis Ubuntu (een versie van Linux); er hoort een hele bibliotheek van software bij, die je naar keuze kunt downloaden - allemaal gratis. Bijkomen voordeel: geen last van visussen.

Maar die laptop kocht ik in IndonesiË. Dezelfde merken die in Nederland aan koppelverkoop doen, kunnen elders wel een 'lege' laptop aanbieden.

De Consumentenbond heeft beperkte middelen, en zal dus keuzes moeten maken. Het is een uitdaging om e.e.a. zo te organiseren, dat de kosten die je maakt met het produceren van onafhankelijke informatie, actievoeren etc, worden gedekt met (onafhankelijk en transparant verkregen) inkomsten. Aspecten die de Consumentenbond zal gebruiken om af te wegen of ze er meer resources aan moeten besteden zijn denk ik "Hoeveel consumenten vinden dit belangrijk en kunnen we helpen", "Hoe groot is de kans dat de 'opbrengst' (in resultaat, niet geld) opweegt tegen de kosten?" en "Hoe dekken we de kosten van de actie?".

De Consumentenbond wil graag (ook) meer 'samen met' (ipv namens) mensen actievoeren. Als iemand, of een groep mensen, ergens in gelooft en er zelf energie in wil stoppen, wil de Consumentenbond graag kijken hoe ze bij kunnen dragen. Dus als er genoeg mensen zijn die zich hier boos over maken... Maar die moeten dan wel gevonden/bij elkaar gebracht worden. Is dat iets wat de mensen die zich in dit topic hier druk over maken, willen organiseren?

Maar zoals gezegd, sta aub ook stil bij de ontwikkelingen: het lokale besturingssysteem lijkt een steeds minder grote rol te spelen, nu steeds meer diensten in/vanuit de cloud draaien. Dan maakt het niet meer uit of je met een tablet, PC met Windows, Chromebook, Apple, Linux etc werkt. Microsoft ziet dat ook, geeft Windows10 gratis weg en lijkt meer de tour op te gaan dat ze geld willen verdienen met abonnementsdiensten zoals met Office365.
Heel leuk als je geen zin hebt om voor windows te betalen is dat er nu heel goedkope laptopjes zijn waar Microsoft zelfs geld bij legt. Windows met Bing noemen ze dat geloof ik en ik neem aan dat je er zonder problemen linux op kunt zetten. Dat heb je niet alleen niet betaald voor windows maar krijg je geld toe.
Reputatie 1
Badge +1
Ik erger mij ook aan als die voor-geinstalleerde rotzooi. Als ik een computer of laptop koop eis ik een schone HD. Dan koop ik zelf een Windows of wat dan ook en zet dat erop; of laat het de verkoper doen. Met die voor-geinstalleerde software krijg je een heleboel SPAM mee geinstalleerd. Er zijn meerdere verkopers in Nederland waar je zelf kunt bestellen wat je wilt. Zo'n koopdoos van de Mediamarkt hoef ik echt niet. Voor mij allemaal rotzooi. Vaak zit daar software op die je niet wilt of er is een te klein intern geheugen etc. Zo maken ze de prijzen aantrekkelijk; met als resulltaat dat je achteraf toch niet tevreden bent.
Reputatie 5
Badge +6
Er zijn meerdere verkopers in Nederland waar je zelf kunt bestellen wat je wilt.

Dank voor de bijdrage... Welke verkopers kent u zoals die het verkopen zoals u wil? De mensen die ook zoiets willen, zijn daar vast benieuwd naar...
Reputatie 1
Badge +1
U vraagt mij welke verkopers ik ken die een door uzelf samen te stellen notebook of PC verkopen. Dat zijn er vele. Ikzelf heb al enkele malen een notebook gekocht bij De Greef Computers, De Vutter 29, 's Hertogenbosch 073 6312012. Je kunt helemaal (ook op de website) zelf je gewenste configuratie samenstellen.Het Notebook waar ik nu heel veel mee werk is een 13" XNotebook met I7 processor plus Windows 7 prof. en pas bij de Greef nog een grotere SSD schijf erin laten zetten. De batterij gaat 3-4 uur mee, wat niet slecht is. Bij JPComputers in Nuth wordt je ook goed geholpen.

Als je even via Google zoekt met "PC zelf samenstellen" of "Laptop zelf samenstellen" dan komt er een scala aan mogelijkheden. Meestal wordt je ook goed geinformeerd. Zo'n verkoper bij de Mediamarkt heeft doorgaans niet zoveel benul ervan en staat daar alleen om de spullen in het rek te verkopen. Zo beweerde vorig jaar zo iemand een kennis die hij een laptop met een I3 wou verkopen, dat na enige tijd de software sneller wordt. De reden was dat dan de software op elkaar was ingespeelt. Bij mij worden die dingen meestal na verloop van tijd alleen maar trager.

Een zelf samengestelde laptop of PC is natuurlijk vaak wel iets duurder dan een koopdoos; maar je hebt dan wel iets waar je tevreden mee bent.
Voor meer info zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Bundling_of_Microsoft_Windows
Ik vind je verhaal een beetje raar wat is je klacht nu? Wel of geen Windows mee leveren of hem telkens opnieuw mogen installeren? Want volgens mij wordt er niet ongevraagd Windows geinstalleerd, maar heb je een laptop gekocht met Windows daarbij. Er zijn ook laptops te koop zonder Windows OS. Deze zullen nauwelijks goedkoper zijn, want Microsoft geeft het OS voor een extreem lage prijs aan de hardware vendoren. Daarna klaag je echter dat je dit OS kwijt raakt wanneer je een nieuwe harde schijf installeerd. Dat betekend dus dat je de End User Lisensing Agreement niet hebt gelezen. De OEM licentie die je bij de hardware krijgt is hardware gebonden, dus als je de hardware wijzigt dan is het niet meer de hardware waar de licentie op is afgegeven. Als je dit wel wil kunnen, dan moet je een volledige licentie in een doosje kopen in de winkel een zogenaamd FPP (full packaged product). Dan mag je ook op je volgende pc bij vervanging het pakket blijven gebruiken. Overigens als de key in de BIOS is gelockt, en je een recovery disk hebt gemaakt waarmee je op de nieuwe schijf gaat recoveren moet dit lukken, en doet Microsoft over het algemeen ook niet moeilijk.
Tot mijn grote ergernis is de installatie disk van windows 7 nauwelijks meer te koop. Waneer je dit toch legaal zou willen doen en er dan ook het officepakket zou willen installeren ben je bijna € 300 kwijt.. Dus hoezo lijdt microsoft verlies op de windows installatie???

Windows 8.1 wordt je ongevraagd door de strot geduwd door microsoft met de opmerking, dat windows 7 nog maar tot 2017 wordt ondersteund!!!

Is dit zomaar wettelijk mogelijk, dat je nog geen 10 jaar met windows 7 kan werken, omdat microsoft extra aan ieder mens wil verdienen?

met vriendelijke groet

J. Voorn
Badge +1
Zo leer je de hele tijd... Ik wist niet dat W8 gekoppeld is aan het BIOS. Ik vind dat wel erg klantonvriendelijk.

Ik heb mijn XP-desktop laten bouwen door een kleine computerwinkel, volgens mijn wensen. Maar mijn W8-laptop (in de opruiming) gekocht bij Aldi; zo snel mogelijk de demo van het beveiligingsprogramma vervangen door GData, overbodige apps verwijderd en ik overweeg nu Linux naast W8 te zetten en te kijken hoe me dat bevalt. Misschien haal ik W8 er daarna wel af, want met de laptop surf en email ik alleen en dat kan ook prima met Linux, toch?

Ik denk dat de discussie zich splitst tussen de kenners en de gewone gebruikers. Een kenner weet wat hij wil en stelt zijn pc zelf samen, van de kast tot de software. Gewone gebruikers willen geen keuzestress. Waarom worden er anders zoveel laptops verkocht?

Weet iemand of er op dit gebied afspraken zijn tussen Microsoft en computerfabrikanten? Kan Microsoft afdwingen dat hun registratiecode in de BIOS ingebouwd wordt? Betaalt MS ervoor dat een fabrikant er W8 op zet (en een Windows-toets op het keyboard)?
Badge
zouden we niet meteen met W10 beginnen?
Dat zou de enige goede oplossing zijn, mits W10 klantvriendelijk is. Dat moeten we maar afwachten.

Zou Microsoft nou echt alleen met nerds werken en hun producten niet door vooral ouderen laten testen op gebruiksvriendelijkheid?????????????????

Het Lijkt er op dat we 20 jaar in de tijd terug gaan, toen had je op je werk een boekenrij staan waarin je de info kon vinden binnen 10 minuten en er via de computernerds 1,5 uur voor nodig had.

Op basis van mijn persoonlijke ervaring, doe je een goed werkend systeen alleen weg als er een beter systeem voorhanden is!!!! OF ..... als je op slinkse wijze jezelf kunt verrijken.
EÉn troost: de update naar W10 is gratis!
@J.A.A. Voorn

Het idee dat je een OS tijd jaar zou kunnen gebruiken is echt compleet achterhaald. Ieder OS dient in de huidige tijd zo ongeveer 10 keer per jaar geupdate te worden omdat kwaadaardige zielen steeds weer nieuwe manieren vinden om op uw systeem in te breken. De huidige manier van werken waarbij u ÉÉn keer een OS koopt en hiervoor gedurende jaren gratis updates krijgt zou nog wel eens heel snel voorbij kunnen zijn. De fabrikanten brengen daarnaast iedere 3-5 jaar een compleet nieuwe versie uit en willen dan op termijn stoppen met het updaten van de oude software. Voor zover ik weet is het dus niet zo dat uw windows 7 niet meer mag gebruiken, het is alleen niet meer te koop en u krijgt er al heel snel geen updates meer voor.
Badge
Het beroerde is dat banken niet accepteren dat je bankiert met een niet onderhouden OS, dus met W7 blijven werken is geen optie. Met XP hield dat ook op na zo'n 10 jaar.
Nee, dat hebben ze 20 jaar gebruikt.

Nee, dat hebben ze 20 jaar gebruikt.

Wat?
Dat klopt helemaal, maar je krijgt over een paar maanden een gratis overstap naar W10. Dit gebeurt alleen maar omdat zeer veel mensen niet te spreken zijn over W8.1 Hun angst is, dat iedereen overstapt op een alternatief. Ze doen dit heus niet voor niks zo.

Alles in deze wereld draait om geld, geld, geld. Daarna komt geloof hoop en liefde.

groet Ton
1. Ik koop altijd losse onderdelen: harddisk, moederbord, etc. en sleutel zelf de PC in elkaar. Ik snap dat lang niet iedereen dat kan. Ook als ik een voorgÏnstalleerde laptop koop gaat alles eraf (format alle partities). De Windows-key staat altijd op een sticker. Je kunt gewoon bijna willekeurig een Windows installatie DVD gebruiken i.c.m. met die key. Dan ben je volledig verlost van alle zooi die de laptop-fabrikant er op heeft gegooid (incidenteel zelfs een virus). Je kunt je laptop PC dan inrichten zoals jij dat wilt.

2. Sinds Windows XP koop ik altijd direct een upgrade van de nieuwe Windows versie. Die kost dan meestal slechts een paar tientjes. Incl. een officiËle key. Daarmee kun je op elke willekeurige PC Windows installeren, ook een laptop. Windows 8 heb ik ook op die manier verkregen, maar die ga ik niet gebruiken.

3. Je kunt hem zelfs op 2-3 PC's installeren zonder dat ze vragen stellen (mag officieel niet).

Let op: Dit jaar komt Windows 10 uit, en die lijkt een stuk aangenamer en stabieler dan Windows 8. En leuk: de upgrade wordt gratis voor alle Windows-versies van XP en nieuwer. OOK DE ILLEGALE VERSIES!!! Dat schijnen ze te doen in een poging China legaal te krijgen. Helaas is mijn Windows 8 dus voor niets aangeschaft 😞 maar ach, voor € 29,- ....).

Met de aankoop van een laptop wordt er ongevraagd een OS van microsoft opgeplaatst. Ik koop een laptop waar ik veel meer mee kan dan Windows draaien. De software is niet gratis en ik betaal er bij iedere laptop wel degelijk voor. Tot en met windows7 kon ik de software steeds weer opnieuw installeren op mijn laptop. Dit is niet langer het geval. De code van Microsoft is zodanig geinstalleerd dat alleen door de volledige oorspronkelijke setup van de computer Windows 8.1 opnieuw kan worden geinstalleerd. Het plaatsen van een SSD disk als primaire disk maakt mijn Windows8.1 installatie waardeloos. De installatie file van Microsoft begint in 1 keer te zeuren over een sleutel. Dit soort koppelverkopen zou verboden moeten worden. Een goede zaak als de consumentenbond dit op zou pakken.

Nee, als de hardware teveel veranderd denkt Windows dat het op een andere PC is overgezet, en dus een illegale kopie. Als je ze belt en verteld dat je een nieuwe harddisk of wat dan ook erin hebt gezet helpen ze je correct. Dat moeten ze ook wel anders zou je bij een kapotte en vervangen harddisk geen legale Windows meer hebben.

Reageer