Consumentenbond.nl

XS4All - Pair bonding / Fritz!box 7581 problemen

• 10 februari 2018
  • 191 reacties
  • 32256 Bekeken

Recent ben ik overgestapt naar een snellere verbinding via XS4All. Daar kreeg ik een op papier geweldig mooi en goed modem bij. Een Fritz!Box 7581 , beter kan haast niet. Omdat ik al een jaar of negen klant ben bij XS4All heb ik al vele types Fritz!Boxen gehad en die waren allemaal wel prima. Ook een DECT telefoon van hetzelfde Fritz! gekocht (deze heeft een Fritz!box nodig om te werken) en nog wat WiFi repeaters. Recent op het punt gestaan om ook smarthome devices aan te schaffen van dat merk. Gelukkig heb ik dat niet gedaan.

Wat is er aan de hand. Mensen klagen steen en been dat bellen met Fritz!Dect telefoons eigenlijk niet meer mogelijk is, slechte geluidskwaliteit resulteert in een niet te verstaan gesprek, of eigenlijk dus geen gesprek. Ook werken functies op DECT (eco) niet meer goed en voorspelbaar.

WiFi op 5Ghz is instabiel en vereist of een reset van het modem dan wel het opnieuw verbinden met de WiFi op 5 Ghz omdat het anders niet meer werkt.

Ik lees op fora ook klachten over smarthome devices zoals de Fritz!Dect 200 . Gelukkig heb ik afgezien van aanschaf want anders had ik nog een derde probleem.

XS4All doet weinig anders dan pappen en nathouden. Geen communicatie en geen zichtbare druk op de leverancier. De leverancier (AVM) levert al een half jaar geen updates voor dit modem. Er zijn gebruikers die al meer dan een jaar last hebben van deze problemen (naast nog vele andere problemen met oudere firmware).

Helaas zijn er voor bonding internetverbindingen in het AVM / XS4All assortiment geen alternatieven. Dus iedereen wacht op een oplossing welke maar niet lijkt te komen.

De kwaliteitsprovider XS4All verspeelt hiermee haar naam als kwaliteitsprovider door niet te communiceren en niet met oplossingen te komen die de gebruiker geen geld gaan kosten. Wat een afgang is dat , zowel voor AVM (Fritz!) als XS4All.

191 reacties

Reputatie 4
Badge +5
Wat een heldere review! Wij hebben de Fritz!Box 7581 eind vorig jaar gekocht en getest, misschien wil je jouw review ook op de productpagina plaatsen? Jammer om te lezen dat de 7581 zo slecht functioneert. Ik zal jouw forumpost maandag via e-mail voorleggen bij AVM.
Reputatie 2
Badge +1
Beste Dennis,
ik wil hier nog een klacht aan toevoegen over XS4all die deze routers sinds begin 2017 levert aan haar klanten.
Eind zomer 2017 werd mij deze 'upgrade' aangeboden door XS4all. Zij waren toen allang op de hoogte van de problemen met deze router, zie deze lange thread: https://xs4all.gebruikers.eu/forum/viewthread.php?thread_id=774&rowstart=0 die tot heden doorloopt.

Mij is niet verteld dat ik de DECT in deze router niet kon gebruiken. Na heel veel insteltijd en vele helpdesk telefoontjes een klacht ingediend bij xs4all en dit was het antwoord:

"Beste meneer xxxx,

Bedankt voor uw bericht.

Uit uw e-mail begrijp ik dat u problemen met de DECT functie van de FRITZ!Box ondervindt. U wilt graag dat daar een oplossing en een vergoeding voor. Allereerst spijtig te moeten vernemen dat u problemen met de DECT functie ervaart.

Ik moet u alleen informeren dat wij het gebruik van de DECT functie van de FRITZ!Box zelf niet ondersteunen. Het gebruik van de DECT functie van de FRITZ!Box is wat dat betreft "op eigen risico". Hierdoor is het niet mogelijk u van een oplossing te voorzien of kosten te vergoeden. Het spijt mij u hier niet anders over te kunnen berichten.

Het raadzaam de telefoon(s) enkel bedraad op het modem aan te sluiten. Hierdoor zult u geen problemen meer vanuit de DECT functie van de FRITZ!Box ondervinden.

De leverancier van het FRITZ!Box modem geeft wel aan bezig te zijn met een update met betrekking tot de DECT functie. Het is alleen niet bekend wanneer deze zal worden uitgebracht.

Ik wil u er overigens nog op wijzen dat u eventueel gebruik kunt maken van de FRITZ!Box App. Middels deze App kunt u de vaste telefoongesprekken ook met uw mobiel opnemen (als u thuis bent). Meer informatie hierover vindt u via: https://nl.avm.de/producten/fritzapps/

Ik wens u verder een prettige dag.

Met vriendelijke groet,

xxx yyyy
Klantenservice

XS4ALL Internet bv"

Op mijn verzoek tot restitutie telefoniegeld (2x€17,50 per maand) over al die maanden dat mijn telefoon brompt, piept en kraakt en ik elke 3 weken een herinstallatie in eigen tijd mocht uitvoeren , geen woord!

Graag dit ook meenemen in de cijfers van xs4all die hier echt iets laten liggen.
Reputatie 2
Badge
Ik heb de AVM FB 7581 sinds juni 2017. Met eerdere editie van de FB had ik geen enkel probleem met het bellen met de AVM FritzFon DECT toestellen. De DECT centrale in de FB 7581 geeft grote problemen: kraken, ruis, wegvallen, onverstaanbaar zijn voor diegene die je belt. AVM en XS4all lossen het probleem niet op en communiceren ook niet dat er een probleem bestaat.
Alleen als je zelf nog een oude FB modem hebt kan je deze als DECT centrale achter de FB 7581 zetten.
Twee leveranciers met voorheen een prima reputatie laten de klanten met het probleem in de steek.
Reputatie 4
Badge +5
  • Beste mensen, bedankt voor het plaatsen van reviews bij de productpagina van de AVM Fritz!Box 7581. Doe dit alsnog, mocht je dit nog niet gedaan hebben. Alle reviews zijn waardevol als aanvulling op onze test. Wij testen het routergedeelte van het modem, maar kijken niet naar DECT.
  • Inmiddels heb ik gemaild met mijn contact bij AVM en wacht ik op een reactie.
  • Jullie geven aan dat XS4All onterecht als kwaliteitsprovider wordt gezien. Laat je stem horen via ons internetpanel, wat ook toegankelijk is voor niet-leden.
Reputatie 3
Badge +2
Graag sluit ik me bij bovenstaande klachten aan. Ik ben al vele jaren klant van XS4ALL, vanaf het begin van de ADSL. Tot eind 2016 had ik ADSL + ISDN. Omdat ISDN een vertragend effect heeft op je ADSL verbinding, ben ik eind 2016 na overleg met XS4ALL overgestapt op IP telefonie en ADSL pair bonding. Ik zou dan een nieuw modem krijgen, de FB 7581, dat het neusje van de zalm was. Daarin gestimuleerd door XS4ALL (o.a. via hun nieuwsbrieven) had ik de afgelopen jaren 5 toestellen Fritz!Fon MT-F VOIP aangeschaft. Deze toestellen werkten altijd perfect met de Fritz!Box resp. 7390 en 7490.

De overstap op 28 december 2016 is een regelrecht drama gebleken. Allereerst kwam KPN te laat (door een interne communicatiefout), waardoor de monteur van XS4ALL me na een korte instructie verder aan mijn lot overliet. Ik moest de installatie zelf doen nadat de KPN monteur alsnog was geweest.

Aanmelden van de DECT telefoons op de FB 7581 bleek een ramp. Zodra ik meer dan 2 toestellen had aangemeld, vielen de eerder aangemelde toestellen eruit. XS4ALL wist van niets, er waren geen problemen bekend. Van 28-12-2016 tot 20-01-2017 ben ik erg veel tijd kwijt geweest aan het opvolgen van de (meestal onbruikbare) adviezen om te proberen mijn DECT telefonie aan de praat te krijgen. Dan kom je er ook achter wat het betekent dat de wachttijden bij de helpdesk wat aan de lange kant zijn . Al die tijd heb ik mijn IP telefonie maar doorgeschakeld naar mijn GSM, om toch (met mijn eigen bedrijf) bereikbaar te zijn. Zo nu en dan krijg ik ook wel eens een medewerker van de helpdesk aan de telefoon die wel laat weten dat ik niet de enige ben met problemen.

Inmiddels valt ook de verbinding in 1 maand 4 keer uit.

Rond 20-1-2017 begint XS4ALL mijn klachten serieuzer te nemen. Na een klacht op "Klachtenkompas" van de Consumentenbond neemt KPN (!) contact op. Zij nemen de klacht serieus. KPN stelt zich opener op en erkent dat er gewoon problemen zijn met dat modem.

Vrij snel daarna neemt de manager van de helpdesk afdeling van XS4ALL contact op. Ik krijg tijdelijk een vervangend modem, de FB 7369. Dit is een van de weinig andere modems van AVM dat pairbonding ondersteunt. Helaas is dit modem wat ouder, en ondersteunt het geen 5 GHz WIFI.

Met dit modem heb ik in ieder geval weer telefonie met mijn DECT telefoons. Het modem mocht ik houden tot de 7581 problemen zouden zijn opgelost. Na 20 januari 2017 heb ik met XS4ALL geen enkel contact meer gehad. Ik had toch eigenlijk wel verwacht dat ze een keer zouden melden dat er firmware updates zijn die het problemen zouden kunnen oplossen. Of dat je over de voortgang van het oplossen van de problemen, die inmiddels ook door XS4ALL niet meer worden ontkend, zou worden geïnformeerd.

Gelukkig liep ik al goochelend tegen de volgende website aan, hierboven ook genoemd:

https://xs4all.gebruikers.eu/forum/viewthread.php?thread_id=774&rowstart=0 en de volgende: https://xs4all.gebruikers.eu/forum/viewthread.php?thread_id=787

Dankzij deze fora heb ik sinds 26 mei 2017 de FB 7581 weer in gebruik kunnen nemen door toepassing van de recentste firmware en het aanpassen van een aantal instellingen. Sindsdien kan ik DECT toestellen aanmelden en gebruiken. Zij het niet probleemloos: missen van gesprekken, spontaan verbrekende verbindingen (ook intern) na een hoop gekraak. Pas sinds de laatste firmware update (06.85-46834, al weer maanden terug!) werkt alles redelijk. Ook valt de WIFI nog regelmatig uit. Firmware updates laten lang op zich wachten. AVM en XS4ALL zwijgen in alle talen. De FB7581 wordt in de winkels als topmodel voor pair bonding verkocht.

Tenslotte werken niet alle menu’s in het configuratiescherm. Kloppen sommige statistieken niet en komen er soms Duitstalige teksten naar voren. Al met al maakt het geen solide indruk.

Ronduit vervelend is de opstelling van XS4ALL: zij nemen geen verantwoording voor het DECT gebeuren. Ik kan me niet voorstellen dat dat terecht is. Als leverancier hebben zij m.i. medeverantwoordelijkheid voor het correct functioneren van het product. Via website en mailings promoten zij de producten van AVM. Volgens mij zijn zij voor ons als gebruikers het eerste aanspreekpunt.

E.e.a. lijkt mij een zinnig nuancering van de beeldvorming die, ook via de publicaties van de Consumentenbond en de wijze waarop XS4ALL daarmee adverteert, als first class provider is ontstaan.

Ronduit stuitend vond ik de recente review door CB. De nadruk lag wel erg op het leuke uiterlijk van de 7581!
Reputatie 4
Badge +5
@RuudvanMunster bedankt voor het posten van jouw ervaringen met de 7581. Ik ga over het dossier routers. Graag reageer ik op jouw laatste zin:
Ronduit stuitend vond ik de recente review door CB. De nadruk lag wel erg op het leuke uiterlijk van de 7581!

De informatie waar je op doelt is gratis toegankelijk. De daadwerkelijke testresultaten zijn alleen zichtbaar voor leden. Naar aanleiding van de klachten op klachtenkompas, dit forum en xs4all.gebruikers.eu heb ik de informatie aangevuld (zowel bij de beschrijving als bij het onderdeel bijzonderheden). Zie de productpagina.
Reputatie 1
Badge
Ook ik kan me volledig vinden in de klachten zoals deze hierboven beschreven zijn. Ik had de twijfelachtige eer om als een van de eersten de FB7581 toegestuurd te krijgen. Begin november 2016 kreeg ik van XS4ALL de aanbieding om mijn abonnement te upgraden naar pair bonding. Ruwweg gezien twee keer de snelheid. Alleen het modem dat men mij stuurde, FB7369, was niet echt geschikt voor pair bonding. Het ging wel maar de snelheid kwam niet verder dan ca 1,5 maal. Vervolgens stuurde XS4LL mij de FB7581. Die haalde wel de beloofde snelheid. Ik was dik tevreden. Omdat ik als verenigingsmanager diverse telefoonnummers beheerde kwam het goed uit dat de Fritz!Boxen voorzien waren van een Dect-telefooncentrale. Ik kon daar net mijn zes telefoonnummers in kwijt. Helaas lukte het niet om de zaak stabiel te krijgen. In eerste instantie accepteerde de FB maar 1 telefoonnummer en 1 toestel. Nu een update van de software lukte het om alle nummers erin te zetten en meerdere toestellen te koppelen. Echter na een week stopte het modem met werken. Binnen een dag werd door een monteur een nieuw modem gebracht, echter deze was niet aan de praat te krijgen. Hij installeerde toen, tijdelijk, een FB7640. Twee dagen later werd een nieuwe FB7581 geplaatst. Hiervan werkte de WiFi slecht. De 5ghz was niet stabiel te krijgen. weer een ander modem geplaatst. Met veel pijn en moeite kregen hier de zes telefoonnummers geïnstalleerd. Met een Dect-repeater konden we twee FritzFons gekoppeld krijgen. Tussendoor ook nog geprobeerd om een bedrade telefoon aan te sluiten, maar dat lukte pas toen we erachter kwamen dat de poortnummers verwisseld waren. De Dect-telefoons intussen werkten niet goed. Gespreken als deze al door kwamen waren van slechte kwaliteit. Als je toevallig een tweede gesprek binnen kreeg, werd het eerste gesprek verbroken. Sowieso mochten gesprekken niet langer duren dan 3 minuten. Dan vond het modem dat dit weer te lang had geduurd. Dit alles was in de laatste twee maanden van 2016. In 2017 moest meerdere malen de FB7581 vervangen worden. Volgens de helpdesk waren de modems van een slechte kwaliteit. Iets wat ik uit eigen ervaring kon beamen. Uiteindelijk is de FB7581 gebleven, maar alleen om het signaal te ontvangen en door te geven aan een oude FB7640. Hier werkte de WiFi prima en ook de telefooncentrale werkte uitstekend.
Alhoewel de helpdesk in eerste instantie beaamden dat de FB7581 een maandagmorgenbedenksel was, werd dat later weer ontkend. In het begin werd dect en telefonie wel ondersteund en met de BFB7581 werd dit niet meer gedaan. logisch want er was geen andere reactie mogelijk.
Intussen ben ik alle telefoonnummers elders aan het onderbrengen. Dat kost tijd en geld. Zodra dat gebeurd is, zeg ik mijn abonnement bij XS4ALL op. Dit na 10 jaar abonnee te zijn geweest.
Reputatie 4
Badge +5
AVM heeft telefonisch gereageerd op mijn vragen. Er wordt onderkend dat sommige 7581's problemen hebben in combinatie met DECT. Sinds een week heeft AVM alternatieve firmware die alleen beschikbaar is voor mensen met deze specifieke klacht. De firmware heeft mogelijk een workaround (dat is dus nog niet zeker) en logt daarnaast extra (zogenaamde) debug-informatie. De debug-informatie wordt met de klant gedeeld die deze vervolgens weer kan delen met AVM.

Wil je ook testen of de workaround bij jou voor een oplossing zorgt? Neem dan contact op met AVM.

Mocht je de alternatieve firmware proberen, laat dan via een reactie weten of de problemen zijn opgelost!

Daarnaast wil ik iedereen bedanken die zijn of haar ervaringen heeft gedeeld via een review op onze AVM Fritz!Box 7581 productpagina.
Reputatie 2
Badge +1
Ook ik kan me volledig vinden in de klachten zoals deze hierboven beschreven. Zelfs met firmware 06.85-46834 PLUS bleef telefoneren via DECT problematisch, vooral met de FON C5 toestellen van AVM zelf. Deze hebben geen eigen basisstation en kunnen niet zonder de DECT voorziening van de Fritz!box gebruikt worden. Heb mijn zelf aangeschafte en inmiddels 'oude' FB7360 noodgedwongen geïnstalleerd als DECT basis, dan werkt telefoneren wel goed. Om pair-bondig te kunnen benutten en normaal te kunnen telefoneren hangen er noodzakelijkerwijs twee Fritz!boxen in mijn meterkast, niet erg 2018!! Vooralsnog is dit een configuratie die (goed) werkt. XS4ALL hult zich verder in stilzwijgen en gebeurt er niets zicht-of hoorbaars aan de beschreven problematiek.
Reputatie 4
Badge +5
@Meppelinke bedankt voor jouw bijdrage. Ik heb vandaag ook reactie gevraagd van de woordvoerder van XS4All. Ik ben benieuwd hoe XS4All klanten helpt die contact opnemen over de 7581-issues.
Reputatie 3
Badge +1
Ik maak ook gebruik van het maandagochtend model de FRITZ!Box 7581. De problemen die opgesomd zijn sinds januari 2017 spelen ook hier vandaag in meer of mindere mate:
Overview pagina: https://xs4all.gebruikers.eu/news.php (let op het aantal views)
De aparte groep voor alle problemen: https://xs4all.gebruikers.eu/forum/viewthread.php?thread_id=787&rowstart=0 Deze eerste pagina geeft een mooi beeld van de punten die spelen, en dat al sinds januari 2017.
Er is al zoveel gezegd en geschreven over dit product dat ik het hierbij laat: ik ben ronduit ontevreden.
XS4All blijft in de afschuif modus en verdient het predicaat: First Class Silence.
Reputatie 4
Badge +5
@consupanel heb je al de alternatieve firmware van AVM geprobeerd? Zie mijn post van eerder vandaag.

Over de kwaliteit van XS4All: Laat je stem horen via ons internetpanel (ook toegankelijk voor niet-leden).
Reputatie 3
Badge +1
@consupanel heb je al de alternatieve firmware van AVM geprobeerd? Zie mijn post van eerder vandaag.
@Dennis: ik was een verlengstuk van het test circuit van XS4All en alle Beta firmwaré versies die er zijn en waren. Dank heb ik nooit gezien, en de tijd die je er in stopt is gewoon heel veel (terwijl je eigenlijk gewoon gebruik wilt maken van iets wat hoort te werken).
Ik ben afgehaakt.
Reputatie 4
Badge +5
@consupanel volgens AVM is de workaround pas sinds een week toegevoegd in de alternatieve firmware, maar ik kan goed begrijpen dat je bent afgehaakt omdat je al zo lang bezig bent met beta firmwares.
Reputatie 3
Badge +1
@consupanel volgens AVM is de workaround pas sinds een week toegevoegd in de alternatieve firmware, maar ik kan goed begrijpen dat je bent afgehaakt omdat je al zo lang bezig bent met beta firmwares.
De workaround genereerd logging om op te sturen. Dat zegt met name iets over hoe ver men is om dit op te lossen en ook hoe voortvarend dit is opgepakt ...
Zoals eerder aangehaald. Ik wacht af.
Reputatie 4
Badge +5
@consupanel toch zou de firmware volgens AVM een mogelijke workaround bevatten en daarnaast inderdaad extra logging (bovenop de standaard logging) om meer informatie te verzamelen als de workaround niet werkt.
Reputatie 2
Badge +2
Beste Dennis, ook mijn familie heeft behoorlijk wat tijd gestoken in contact met XS4ALL en AVM om de 7581 naar een hoger niveau te kunnen tillen. Dat betekent bellen met AVM, diagnostische dumps maken, vervolgens een mail krijgen dat ze nog meer informatie nodig hebben etc. We hebben dat opgegeven. AVM moet onderhand over honderden dumps beschikken van veel verschillende gebruikers van de 7581. En nog zou het probleem niet te traceren en op te lossen zijn en moeten er nieuwe dumps gemaakt worden?

Er zijn gebruikers die gewoon aangeven: als ik dit doe dan gaat het fout. Reactie van AVM: wij kunnen het hier niet reproduceren. Potjandorie, als er zoveel mensen met klachten zijn dan ga je toch naar zo iemand toe en ga je ter plaatse kijken en meten ipv "wij kunnen het hier niet reproduceren"?

Ook wij zijn al heel erg lang lid van XS4ALL. Die proberen met oplossingen te komen maar het zijn geen echte oplossingen maar work-arounds. Begrijpelijk want zij maken die firmware niet. Maar dit probleem speelt nu al meer dan een jaar. Dat kan toch gewoon niet!

Een mogelijke workaround zoals door jou genoemd is niet goed genoeg meer. Die tijd hebben we gehad. Met de geknutselde oplossing van twee Fritzboxen achter elkaar werkt het nu en ik steek er geen seconde tijd meer in voordat ik hoor dat er een echt werkende oplossing is.

Laat AVM dan ook direct de knullige dingetjes eindelijk eens oplossen. Zo staat er op https://xs4all.gebruikers.eu/forum/viewthread.php?thread_id=787&rowstart=0 al sinds januari vorig jaar een lijst met simpel op te lossen zaken zoals nummering van de poorten die niet kloppen, statistieken die niet correct zijn, schaalverdeling die mist etc. Allemaal dingen die simpel te verhelpen zouden moeten zijn. Maar er verandert helemaal niets. Dat geeft absoluut geen vertrouwen dat AVM er prioriteit aan geeft. Kom op zeg, poortnummers verwisselt na een jaar nog niet opgelost?

Misschien blijkt het niet uit bovenstaande maar we zijn fan van AVM. We hebben in de familie meerdere AVM spullen in gebruik. AVM stond altijd voor aansluiten, gaan en niet meer naar omkijken. Het werkte altijd en biedt heel veel waar voor het geld. Maar de 7581 is een drama ding. Als we geen gebruik moesten maken van pair-bonding om een beetje snelle verbinding te krijgen dan ontvingen ze dat ding in 1000 stukjes in een fraaie kado-doos retour.
Reputatie 3
Badge +1
Potjandorie, als er zoveel mensen met klachten zijn dan ga je toch naar zo iemand toe en ga je ter plaatse kijken en meten ipv "wij kunnen het hier niet reproduceren"?

Eigenlijk ... een hele goede opmerking.
Waarom heeft XS4All en AVM in de afgelopen 12 maanden niet eens de moeite genomen om eens langs te gaan bij mensen met klachten? Hoe moeilijk is dat? Het past in het beeld: First Class Silence.
De moeder van XS4All, KPN, pakt het wat dat betreft beter aan met de Experia Boxen met een aparte storings pagina op het KPN forum die zeer frequent wordt bijgewerkt.
Ook ik heb AVM aangegeven niet mee te willen werken aan een extra debug sessie. Ik wil gewoon een goed werkend modem. Als de 7581 dat niet kan realiseren wil ik kostenloos een ander modem dat wel goed functioneert. De firma heeft tijd genoeg gehad om dit probleem op te pakken en dat hebben ze verzuimd. Ik betwijfel of er een oplossing is met de genoemde hardware. Dus neem je verlies AVM en ruil dat drama apparaat om voor iets dat wel goed functioneert. Die 7581 rotzooi hou je maar lekker zelf en gebruik die als schrikbeeld voor je productontwikkelingsclub van hoe het vooral NIET moet. Heeft het model toch nog nut gehad.
Reputatie 4
Badge +5
XS4All heeft via e-mail laten weten om hier vandaag nog op terug te komen.
Update 20:30 uur: Ik heb nog geen reactie gehad, ik stuur morgen een herinnering.
Reputatie 2
Badge
Na enkele maanden tobben heb ik een werkende noodoplossing voor het DECT probleem door een oudere Fritzbox te gebruiken voor telefonie. De grote onbetrouwbaarheid van de DECT-gesprekken via de FB 7581 wil ik niet nog eens meemaken. AVM en XS4all moeten zelf maar experimenteren. De gebruikers die, zoals ik, geen pair-bonding nodig hebben zouden bijv. de FB 7590 toegezonden kunnen krijgen, er van uitgaande dat die wel werkt met AVM FritzFon.s.
Om even aan te geven waar de oplossingen van XS4All en AVM uit bestaan:
1.Dect (Fritz!Fon MT-F) : sluit een andere telefoon maar bedraad aan
2.WiFi 5Ghz disconnects en niet beschikbaar: geef je 2.4 Ghz en 5 Ghz dezelfde naam en inlog zodat je device dan connect op 2.4 Ghz.

Ja dan houdt het heel snel op met de hulp. Dus extra telefoon aansluiten (en aanschaffen) en maar genoegen nemen met 2,4 Ghz WiFi. Dat is echt een goede oplossing AVM/XS4All. Daar wordt de mens echt vrolijk van.
maandje geleden problemen met 2 jaar oude FB: meerdere malen per dag auto restart.
uitgebreid contact met XS4ALL uiteindelijk gekozen voor nieuwe FB 7581
werd door XS4ALL uitgebreid geinformeerd over dect problemen. ook dat ze niet wisten of dat nog goed kwam. aangeraden werd om eigen dect basis station weer te gebruiken.
toch maar wat geknutseld met 7581 dect basisstation instellingen:
vinkje verwijderd bij: Support for CAT-iq 2.0-compatible devices enabled
plus laatste firmware. dect werkt nu prima!
alleen bij router restart moet ik dect telefoons opnieuw aanmelden. 1 knopje op router indrukken, en oude instelling wordt direct herkend.
woon bij Thales in de buurt. krijg bij 5ghz steeds melding RADAR detect. dan gaat RADAR functioneren voor. WIFI werd nogal instabiel, steeds switchen tussen 2,4 en 5 ghz.
daarom 5ghz diabled.
18 januari voor het laatst opnieuw gestart. geen problemen meer.
hopelijk is dat vinkje verwijderen voor anderen ook een verbetering.
oja, WIFI met 2,4ghz toch 2,5X zo snel als voorheen!!!!!
Ook de oplossing van Ben Bos zijn maar workarounds die het werkelijke probleem niet oplossen. De Dect functionaliteit is niet op orde en ook de WiFi 5Ghz is niet oké. Ook de algehele stabiliteit van het modem blijft achter, vorige modellen van de Fritz!Box hoefde je niet elke paar weken te resetten en kon je ook Cat-iq 2.0 devices gebruiken (en die heb ik ook in mijn bezit).
AVM heeft telefonisch gereageerd op mijn vragen. Er wordt onderkend dat sommige 7581's problemen hebben in combinatie met DECT. Sinds een week heeft AVM alternatieve firmware die alleen beschikbaar is voor mensen met deze specifieke klacht. De firmware heeft mogelijk een workaround (dat is dus nog niet zeker) en logt daarnaast extra (zogenaamde) debug-informatie.

Dit geeft dus aan hoe onbetrouwbaar AVM is. Deze firmware is niet een week oud, maar is van 26 september 2017 en draait al maanden bij mij (en bij vele anderen inmiddels)! Op jouw navraag lijkt het dat ze alleen maar de firmware even verwijderd en weer geupload, zodat het lijkt dat deze firmware splinternieuw is en dat ze er echt mee bezig zijn.

Ik heb dus ook problemen met DECT, onwerkbaar! En ik heb deze modem van iemand overgenomen omdat mijn vorige AVM modem niet meer werd gesupport en er een security risk in zat waardoor ik het niet meer in mijn netwerk wilde hebben.

Reageer