Consumentenbond.nl

XS4All - Pair bonding / Fritz!box 7581 problemen

• 10 februari 2018
  • 200 reacties
  • 35446 Bekeken

Toon eerste bericht

200 reacties

Reputatie 1
Badge +1
AVM meldt dat een aantal andere modems eerst OS 7 krijgen, maar dat de 7581 snel daarop volgt. Eerder weken later dan maanden later.
AVM is op 24 juli (vandaag precies één maand geleden) begonnen met het uitleveren van Fritz!OS 7. Maar AVM heeft kennelijk grote moeite om het allemaal voor elkaar te krijgen: momenteel zijn pas 8 van naar schatting bijna 30 images beschikbaar.

Het goede nieuws is dat Fritz!OS 7 voor de 7581 inmiddels in de eerste bètafase is aanbeland (closed bèta, dus niet publiek beschikbaar) en dat in Fritz!OS 7 de problemen met de spraakkwaliteit bij DECT (ruisen, kraken en erger) nu echt lijken te worden opgelost. Bij mij gaan DECT-gesprekken in elk geval al een stuk beter (bèta firmware 6.98-60543).

Het slechte nieuws is een release versie nog een hele tijd gaat duren. Er zijn nog flink wat bugs die geplet moeten worden. Momenteel verwacht ik Fritz!OS 7 voor de 7581 niet eerder dan oktober. Die weken gaan helaas toch maanden worden.
Reputatie 3
Badge +1

AVM meldt dat een aantal andere modems eerst OS 7 krijgen, maar dat de 7581 snel daarop volgt. Eerder weken later dan maanden later.AVM is op 24 juli (vandaag precies één maand geleden) begonnen met het uitleveren van Fritz!OS 7. Maar AVM heeft kennelijk grote moeite om het allemaal voor elkaar te krijgen: momenteel zijn pas 8 van naar schatting bijna 30 images beschikbaar.

Het goede nieuws is dat Fritz!OS 7 voor de 7581 inmiddels in de eerste bètafase is aanbeland (closed bèta, dus niet publiek beschikbaar) en dat in Fritz!OS 7 de problemen met de spraakkwaliteit bij DECT (ruisen, kraken en erger) nu echt lijken te worden opgelost. Bij mij gaan DECT-gesprekken in elk geval al een stuk beter (bèta firmware 6.98-60543).

Het slechte nieuws is een release versie nog een hele tijd gaat duren. Er zijn nog flink wat bugs die geplet moeten worden. Momenteel verwacht ik Fritz!OS 7 voor de 7581 niet eerder dan oktober. Die weken gaan helaas toch maanden worden.

Kwaliteit van software van AVM is al langer een serieus aandachtspunt waar maar geen verbetering in lijkt te komen, daar lijkt releasemanagement inderdaad bij te zijn gekomen.
Maar goed, als F!OS7 begin september uit komt is het volgens verwachting. Als dan eindelijk de kwaliteit voor de FB7581 na 2 jaar (!!) voldoende is, is iedereen tevreden.
AVM en XS4All.nl hebben heel veel te winnen. Vertrouwen terugwinnen. Nog een keer (bug-fix na bug-fix) bagger firmware ... past niet bij “first class internet”. Dus, verras je klanten want daar geef jij om. Toch?!
Als tip: Ik heb op mijn Vdsl moden een Gigaset met 4 dect toestellen aangesloten. De telefoon nummer heb ik geporteerd naar een ander voip aanbieder. Voordeel is dat mijn Gigaset 300 IP alleen met een Lan kabel is aangesloten op de modem en Ik zo al lange tijd probleemloos kan bellen en gebeld worden. Daarnaast kreeg ik ook nog een 88 nummer gratis.
Reputatie 1
Badge +1
En het slechte nieuws is dat het gekraak bij mij in volle omvang terug is. De klassieke oplossing is het modem te herstarten. Een typisch gevalletje van terug bij af dus.
Reputatie 2
Badge +2

Het goede nieuws is dat Fritz!OS 7 voor de 7581 inmiddels in de eerste bètafase is aanbeland (closed bèta, dus niet publiek beschikbaar) en dat in Fritz!OS 7 de problemen met de spraakkwaliteit bij DECT (ruisen, kraken en erger) nu echt lijken te worden opgelost. Bij mij gaan DECT-gesprekken in elk geval al een stuk beter (bèta firmware 6.98-60543).En het slechte nieuws is dat het gekraak bij mij in volle omvang terug is. De klassieke oplossing is het modem te herstarten. Een typisch gevalletje van terug bij af dus.

Hier precies het zelfde:
Heb van mijn FB7581 (met 06.98-60543 BETA), DECT weer uitgeschakeld, ben 'aan de andere kant' vaak weer onverstaanbaar. Het aloude 'kraak' probleem is met deze BETA dus weer terug!
Heb mijn oude FB7360 weer geïnstalleerd als DECT basisstation. Mogelijk is de update voor het kraakprobleem (nog) niet in de 06.98-60543 BETA verwerkt. Ik wacht met experimenteren nu maar tot de officiële release uit komt.
-eggie-
Update: Telefoongesprekken zijn met FB7581 en de FB7360 als DECT basis weer helder en kraak vrij!!
-eggie-
Badge +2
Ik heb sinds kort de Fritzbox 7581 en hij werkt naar behoren, tot nu toe. Geïnstalleerd aan de telefoon met medewerkers van XS4all. De snelheid is omhoog gegaan. Mijn dect telefoon heb ik niet aangemeld bij de Fritzbox maar gewoon gelaten, zodat ik het antwoord apparaat van de telefoon gebruik en niet van Fritz.
Reputatie 4
Badge +5
Sinds 12 november is Fritz!OS 7.01 beschikbaar. Hebben jullie hem al geïnstalleerd?
https://nl.avm.de/service/downloads/?product=fritzbox-7581
Reputatie 2
Badge +2
Mijn problemen met de FB7581, in combinatie met een niet functionerende bonding (die nu uitstekend werkt) waren met de 06.98-60543 BETA al onder controle, uitgezonderd het onregelmatig kraken van de telefoonverbinding. Dit is met de komst van de 7.01 verleden tijd. Ik ben een gemiddelde gebruiker die niet alle mogelijkheden van de FB7581 benut, uitprobeert en nodig heeft. Hiervan zijn er op https://xs4all.gebruikers.eu/forum/index.php wel gebruikers te vinden die de FB behoorlijk aan de tand voelen. Dan komen er, zo lees ik best nog wat probleempjes naar voren. Voor de gemiddelde gebruiker zal de komst van de Fritz!OS 7.01 echter een en goed functionerend modem-router opleveren.

Voor mij blijft nog één probleem over: het Mesch wifi netwerk, in combinatie met de Repeater FB1750E, (ook met OS7.01) accepteert mijn lPad en Android telefoon niet. Door het gastnetwerk te benutten werkt het wel. Na het verwijderen van de repeater koppelt alle apparatuur probleemloos aan de FB7581 met uiteraard een matige dekking tot gevolg. Dit probleem zie ik nog graag opgelost, daarna heb ik een goed functionerend geheel.
-eggie-

Reputatie 4
Badge +5
Gisteren heb ik het oude nieuwsbericht over de 7581 aangepast. Hopelijk zijn de grootste problemen nu echt de wereld uit. Wel jammer dat Mesh volgens Meppelinke nog niet goed werkt.
Reputatie 2
Badge +2
Ik heb er geen verklaring voor maar met nog een 1750E repeater (niet opgenomen in Mesh!), werkt alles voor mijn gebruik naar behoren. Met twee repeaters in Mesh valt de verbinding met een Nokia (Android 8.01) en de iPad weg en moet voor deze twee het gastnetwerk gebruikt worden. Haal ik de tweede repeater weer uit de Mesh werkt alles weer. Ik laat het zo en stop met experimenteren. VDSL2 + bonding en DECT werkt hier sinds de 07.01 naar behoren.
Meppelink E

Dat was een eindje lezen zeg. Had al vernomen van de problemen met de FB7581 en wilde wat informatie vergaren. Kunnen we nu zeggen dat met de komst van F!OS7 alle (belangrijke) problemen zijn opgelost? Mesh ben ik nog niet bekend mee; ben 7 jaar weg bij XS4ALL (om oude snelheidslimieten van toentertijd) en heb een Draytek 2130Vn aan een kabelmodem hangen en daaraan weer een FB7360 voor DECT (VoIP via derde en vierde partij). Het zou mooi zijn dat ik alles middels een apparaat kan gebruiken. Werken VDSL bonding, Wi-Fi (2.4/5G) en DECT nu naar behoren?

Als de FB naar behoren werkt ben voornemens om weer terug te gaan naar XS4All om het simpele feit dat ik een betere upload en download ratio wil hebben (ook andere redenen hoor). Ik zit hier op 100Mb download en 5Mb upload maar bij XS4All zou ik 96Mb/10Mb hebben.

Alvast dank.
Regelmatig herstarten en vooral de DECT functies niet gebruiken. Verder werkt de FB7581 wel goed. Mesh met de repeater 1750 is ook wel in orde. Maar moet het apparaat wel elke 2 weken een schop geven. Anders toch lag op streaming sites. DECT van niet Fritz apparaten heb ik maar opgegeven. Daar wil ik niet meer mee experimenteren. Heb juist die vaste lijn voor goede bereikbaarheid. Dus de Gigasets maar via normale aansluitingen aangesloten en dat werkt prima. Fritz!Fon dects zijn hier niet meer welkom. Het exemplaar dat ik hier had was te lang geen betrouwbaar communicatiemiddel dus die heeft zichzelf buitenspel gezet, Mesh is een enorm pluspunt. Stabiliteit en Telefonie zijn nog steeds verbeterpunten voor de FB7581. Van mij mag dat apparaat vervangen worden, het probleem is denk ik AVM, de leverancier van dit modem. Die pakt dingen vooral niet te snel op. XS4All wil wel maar loopt tegen de leverancier op die kennelijk andere prioriteiten heeft. En dat maakt de FB7581 tot een moeizaam proces.
Reputatie 4
Badge +5
Informatief om te lezen @Kattenkop, misschien wil je jouw ervaring met de 7581 ook op de productpagina delen? Ik ben onder de indruk van de reviews die er al staan en die van jou zou er tussen passen.
Badge +2
Ik heb ook een Fritzbox 7581. Van XS4ALL mocht ik die eerst uitproberen en als het niet bevalt terug sturen en weer over gaan op mijn oude Fritzbox. Omdat ik had aangegeven dat ik veel klachten had gelezen over de 7581 had ik zo mijn twijfels. Ze gaven aan dat er nieuwe firmware was geinstalleerd en dat de klachten nu over zouden zijn. Met behulp van een medewerker van XS4ALL heb ik het modem geïnstalleerd. Na een update van windows 10 en een crash van mijn computer viel de verbinding soms uit en met behulp van AVM is dat rechtgezet. Ik ben tevreden over de hulp van XS4ALL en van AVM. Mijn telefoon heb ik niet aangemeld bij de Fritzbox dus daar kan ik niet over oordelen.
Vanwege het Dect probleem heb ik al ruim anderhalf jaar een privé Fritz!Box 7490 in gebruik (werkt probleemloos). De Fritz!Box 7581 stond renteloos op de plank.
Ik zag bij AVM een item over het inzetten en inrichten van de Fritz!Box 7581 als Mesh repeater, dan had de 7581 nog enig nut in mijn optiek. Ik heb de procedure gevolgd en het is gelukt, de 7581 hangt in de Mesh. Echter met geen mogelijkheid kreeg ik een WiFi signaal uit de 7581 dat door WiFi apparatuur opgepikt wordt.
Hulp gezocht bij AVM met het volgende bericht:
Wacht nog op een reactie t.a.v. FB7581 instellen als repeater, geen WiFi versterking te zien op de Mesh pagina, alleen een LAN2 verbinding met mijn iMac. Mesh symbool wel weergegeven bij de FB 7581 maar er wordt draadloos alleen gebruik gemaakt van de FB 7490 of de 1750E repeater. Afstand tussen de 7581 en de 1750E is 10 meter.
Reactie van AVM:
Helaas moeten wij u meedelen dat wij inmiddels meerdere foutberichten gekrijgen hebben en op dit moment bezig zijn met een uitrol van een nieuwe update.
Uw foutbeeld is inderdaad bij onze vakafdeling bekend en werd door een volgende update opgelost.

Conclusie, naast de oplossing van de Dect problematiek is ook het inzetten van de 7581 als repeater voorlopig niet functioneel.
Fritz!Box 7490 en 7581 en de Fritz!WLAN 1750E draaien op Fritz!OS 07.01, laatste update
Reputatie 3
Badge +1

Bij mijn recente contractverlenging bij XS4All heb ik een FRITZ!Box 7583 gekregen als vervanger van de FRITZ!Box 7581. Het router deel van de FRITZ!Box 7583 is goed als je dat vergelijkt met de FRITZ!Box 7581. De laatste zat jaren vol errors en dat is met de 7583 toch echt anders.

Echter ik merk dat de upload snelheid van de FRITZ!Box 7583 is gehalveerd tov van de 7581. Het onderdeel wat XS4All zou moeten testen is niet uitgevoerd. Anders was de halvering in upload snelheid echt wel naar voren gekomen.

Feitelijk: een nieuwer modem 7583 presteert dus slechter dan een oud modem de 7581.

Ben ik de enige die last heeft van een halvering in snelheid bij dit nieuwe modem?

Reputatie 5
Badge +5

Beide fritzboxen hebben problemen met bonding.
Dat is ook de reden dat de nieuwe provider freedom dit voorlopig niet gaat aanbieden.
Wel vertelden ze, dat AVM een nieuw model gaat bouwen omdat de 7581 en de 7583 beide niet voldoen.

Persoonlijk ben ik van mening dat KPN wat meer moet doen, voor de klanten die nog aan een antieke telefoonkabel hangen. Bonding is een lapmiddel om vernieuwen van het netwerk uit te stellen.

Reputatie 2
Badge +2

Bij mijn recente contractverlenging bij XS4All heb ik een FRITZ!Box 7583 gekregen als vervanger van de FRITZ!Box 7581. Het router deel van de FRITZ!Box 7583 is goed als je dat vergelijkt met de FRITZ!Box 7581. De laatste zat jaren vol errors en dat is met de 7583 toch echt anders.

Echter ik merk dat de upload snelheid van de FRITZ!Box 7583 is gehalveerd tov van de 7581. Het onderdeel wat XS4All zou moeten testen is niet uitgevoerd. Anders was de halvering in upload snelheid echt wel naar voren gekomen.

Feitelijk: een nieuwer modem 7583 presteert dus slechter dan een oud modem de 7581.

Ben ik de enige die last heeft van een halvering in snelheid bij dit nieuwe modem?

Nee, je bent zeker niet de enige. De meeste gebruikers van de FB7583 die het probleem van de het halveren van de uploadsnelheid ervaren, zitten ver van-  en/of rechtstreeks op de centrale aangesloten.

Gebruikers van de FB7583 die op een wijkkast aangesloten zijn én gebruik kunnen maken van G.vectoring ervaren deze problemen minder of helemaal niet. De FB7583 lijkt minder geschikt voor lange lijnen en lage snelheden, dit wordt ook door XS4ALL erkent.      

Juist de gebruikers die ver van een centrale wonen kunnen de helft van de uploadsnelheid niet missen omdat op de langere afstanden de DSL snelheden zo wie zo al laag zijn.  Bij 100/10 kun je meer ‘missen’ dan bij 40/4 Mbps zoals op mijn adres. Hier blijft er dus met de FB7583 maar 2 Mbps upload over.

XS4ALL is op de hoogte en zegt er samen met AVM aan te werken. Heb jij dit probleem ook al bij XS gemeld? kan nooit kwaad lijkt mij. 

In de tussentijd draait een oudje (FB7369) hier als modem en de 7583 in bridgemode als router. Is wat omslachtig misschien maar deze combi levert een stabiele, en de voor mij de snelst mogelijk verbinding: 40,5 Mbit/s - 4,4 Mbit/s

Reputatie 3
Badge +1

Nee, je bent zeker niet de enige. De meeste gebruikers van de FB7583 die het probleem van de het halveren van de uploadsnelheid ervaren, zitten ver van-  en/of rechtstreeks op de centrale aangesloten.

Gebruikers van de FB7583 die op een wijkkast aangesloten zijn én gebruik kunnen maken van G.vectoring ervaren deze problemen minder of helemaal niet. De FB7583 lijkt minder geschikt voor lange lijnen en lage snelheden, dit wordt ook door XS4ALL erkent.      

Juist de gebruikers die ver van een centrale wonen kunnen de helft van de uploadsnelheid niet missen omdat op de langere afstanden de DSL snelheden zo wie zo al laag zijn.  Bij 100/10 kun je meer ‘missen’ dan bij 40/4 Mbps zoals op mijn adres. Hier blijft er dus met de FB7583 maar 2 Mbps upload over.

XS4ALL is op de hoogte en zegt er samen met AVM aan te werken. Heb jij dit probleem ook al bij XS gemeld? kan nooit kwaad lijkt mij. 

In de tussentijd draait een oudje (FB7369) hier als modem en de 7583 in bridgemode als router. Is wat omslachtig misschien maar deze combi levert een stabiele, en de voor mij de snelst mogelijk verbinding: 40,5 Mbit/s - 4,4 Mbit/s

Contact gehad met de Helpdesk. Zonder een datum te noemen geven ze aan dat er aan gewerkt wordt. Of de halvering in snelheid ook echt opgelost wordt is mij onbekend.

Onduidelijk is dus of dit nog maanden of nog langer gaat duren...

Reputatie 4
Badge +5

Ter info: Wij publiceren binnenkort (op zijn vroegst deze week) een update met 8 vers geteste routers/wifi-modems, waaronder de 7583 van AVM.

Edit 21 november: De vers geteste routers zijn gepubliceerd op onze site. Hier staan de testresultaten van de AVM Fritz!Box 7583. Heb je hem zelf al staan? Laat dan vooral je eigen review achter :-).

Reputatie 4
Badge +5

Edit 29 november: Inmiddels zijn er 3 reviews binnen! Helaas melden de gebruikers een probleem met de snelheid van het 7583-modem. Heb je de 7583 ook thuis staan en ervaar je ook een lage snelheid? Of juist niet? Laat het hieronder weten en plaats een review. Bij meerdere meldingen zal ik contact opnemen met AVM of XS4All.

Ik woon dicht bij de verdeelkast waar het glas ophoudt.  Mijn pair bonded verbinding met de 7583 haalt in de speedtest van xs4all ook iets lagere waardes dan de 7581, maar zeker geen halvering. Heb het ding net dus kan er nog niet echt een oordeel over geven.  Overstap was probleemloos, backup terugzetten en alles werkte direct, moest alleen even de Dect opnieuw aanmelden.

Er is een vrij uitgebreide update vrijgegeven voor de Fritzbox 7583.  Deze lost het upload snelheids probleem niet op maar volgens de release notes wel een boel andere dingen.  Het duurt wel lang voordat er weer sprake is van een internet verbinding na de update, ik heb een kleine 20 minuten moeten wachten na een extra herstart van het modem.

Reputatie 2
Badge +2

Heb de nieuwe firmware 7.14 probleemloos geïnstalleerd.  Zoals gemeld zijn er verbeteringen in het functioneren en tevens nieuwe mogelijkheden:

https://tweakers.net/downloads/50356/avm-fritz!box-7583-714.html

De (in mijn geval) bijna gehalveerde upload (2.4 i.p.v. 4.3 mbps met de FB7581), is echter NIET opgelost. Heb XS4All daarom verzocht om de 7583 weer om te ruilen voor een 7581 maar dit schijnt problematisch te zijn. Wel kreeg ik de suggestie om van Comfort terug te gaan naar Basic, van 50/5 naar 20/2 dus! Daarmee zou de 7583 aan de gestelde lijneisen voldoen! Dergelijke antwoorden ben ik van een  kwaliteitsprovider als XS niet gewend! De (negatieve) invloed van KPN is al duidelijk merkbaar! jammer, jammer. De 7583 blijkt NIET geschikt voor lange bonding lijnen met connecties direct aan de Centrale. “Wij werken aan een oplossing aldus XS”, heb daar na bijna 4 maanden nog niets van gemerkt. Een overstap naar coax met op het zelfde adres gegarandeerde snelheden van 500/40 Mb/s en hoger wordt steeds aantrekkelijker.    

Reputatie 5
Badge +5

Voor de aansluiting in huis is xs4all afhankelijk van kpn.
De overheid stelt dat de norm minimaal 100 Mbps moet zijn eind 2023
KPN kan dus nog even rustig aan doen met verbeteren.

Ik vind het ook slap van de overheid dat ze niet doorgepakt hebben door ieder huis een open toegankelijke glasvezel verbinding te geven.

https://www.overalsnelinternet.nl/onderwerpen/k/kaart-vaste-internetverbindingen

Reageer