XS4All - Pair bonding / Fritz!box 7581 problemen

• 10 February 2018
  • 218 reacties
  • 41525 Bekeken

Recent ben ik overgestapt naar een snellere verbinding via XS4All. Daar kreeg ik een op papier geweldig mooi en goed modem bij. Een Fritz!Box 7581 , beter kan haast niet. Omdat ik al een jaar of negen klant ben bij XS4All heb ik al vele types Fritz!Boxen gehad en die waren allemaal wel prima. Ook een DECT telefoon van hetzelfde Fritz! gekocht (deze heeft een Fritz!box nodig om te werken) en nog wat WiFi repeaters. Recent op het punt gestaan om ook smarthome devices aan te schaffen van dat merk. Gelukkig heb ik dat niet gedaan.

Wat is er aan de hand. Mensen klagen steen en been dat bellen met Fritz!Dect telefoons eigenlijk niet meer mogelijk is, slechte geluidskwaliteit resulteert in een niet te verstaan gesprek, of eigenlijk dus geen gesprek. Ook werken functies op DECT (eco) niet meer goed en voorspelbaar.

WiFi op 5Ghz is instabiel en vereist of een reset van het modem dan wel het opnieuw verbinden met de WiFi op 5 Ghz omdat het anders niet meer werkt.

Ik lees op fora ook klachten over smarthome devices zoals de Fritz!Dect 200 . Gelukkig heb ik afgezien van aanschaf want anders had ik nog een derde probleem.

XS4All doet weinig anders dan pappen en nathouden. Geen communicatie en geen zichtbare druk op de leverancier. De leverancier (AVM) levert al een half jaar geen updates voor dit modem. Er zijn gebruikers die al meer dan een jaar last hebben van deze problemen (naast nog vele andere problemen met oudere firmware).

Helaas zijn er voor bonding internetverbindingen in het AVM / XS4All assortiment geen alternatieven. Dus iedereen wacht op een oplossing welke maar niet lijkt te komen.

De kwaliteitsprovider XS4All verspeelt hiermee haar naam als kwaliteitsprovider door niet te communiceren en niet met oplossingen te komen die de gebruiker geen geld gaan kosten. Wat een afgang is dat , zowel voor AVM (Fritz!) als XS4All.

218 reacties

Reputatie 3
Badge +1

Bij mijn recente contractverlenging bij XS4All heb ik een FRITZ!Box 7583 gekregen als vervanger van de FRITZ!Box 7581. Het router deel van de FRITZ!Box 7583 is goed als je dat vergelijkt met de FRITZ!Box 7581. De laatste zat jaren vol errors en dat is met de 7583 toch echt anders.

Echter ik merk dat de upload snelheid van de FRITZ!Box 7583 is gehalveerd tov van de 7581. Het onderdeel wat XS4All zou moeten testen is niet uitgevoerd. Anders was de halvering in upload snelheid echt wel naar voren gekomen.

Feitelijk: een nieuwer modem 7583 presteert dus slechter dan een oud modem de 7581.

Ben ik de enige die last heeft van een halvering in snelheid bij dit nieuwe modem?

Nee, je bent zeker niet de enige. De meeste gebruikers van de FB7583 die het probleem van de het halveren van de uploadsnelheid ervaren, zitten ver van-  en/of rechtstreeks op de centrale aangesloten.

Gebruikers van de FB7583 die op een wijkkast aangesloten zijn én gebruik kunnen maken van G.vectoring ervaren deze problemen minder of helemaal niet. De FB7583 lijkt minder geschikt voor lange lijnen en lage snelheden, dit wordt ook door XS4ALL erkent.      

Juist de gebruikers die ver van een centrale wonen kunnen de helft van de uploadsnelheid niet missen omdat op de langere afstanden de DSL snelheden zo wie zo al laag zijn.  Bij 100/10 kun je meer ‘missen’ dan bij 40/4 Mbps zoals op mijn adres. Hier blijft er dus met de FB7583 maar 2 Mbps upload over.

XS4ALL is op de hoogte en zegt er samen met AVM aan te werken. Heb jij dit probleem ook al bij XS gemeld? kan nooit kwaad lijkt mij. 

In de tussentijd draait een oudje (FB7369) hier als modem en de 7583 in bridgemode als router. Is wat omslachtig misschien maar deze combi levert een stabiele, en de voor mij de snelst mogelijk verbinding: 40,5 Mbit/s - 4,4 Mbit/s

Tot op heden is het probleem met de halvering van de upload snelheid na 1,5 jaar nog steeds niet opgelost. Zelf zit ik rechtstreeks aan de centrale en heb dus inderdaad een lange lijn.

Ben ik de enige die hier nog last van heeft (of is het bij andere opgelost)??

Is het niet tijd voor de Consumentenbond om hier eens achteraan te gaan?

Reputatie 2
Badge +2

Nee hoor, je bent niet de enige, hier nog steeds precies het zelfde: 2,4 Mb/s van de beloofde 5 Mb/s upload. Xs4all doet er niets (meer) aan. Dit zijn hun letterlijke woorden via de HD. Hun laatste advies was om maar terug te geen naar Basic, 20/2 Mb/s dus. Dan zou het modem aan de vereisten voldoen, ja ja. Binnenkort (uiterlijk april 2021) krijgen we hier glasvezel, blij toe. Of ik dan bij XS blijft in de vraag KPN NetwerkNL moet eerst maar eens een werkende glasvezelverbinding opleveren. 

Reputatie 4
Badge +3

Niet dat u er nu iets aan heeft, maar als u zover van de wijkcentrale af woont, waardoor de beloofde snelheden van het abonnement helemaal niet worden gehaald, zou het beter zijn geweest om Internet via de coaxkabel te hebben gehad. Mits beschikbaar uiteraard. Bij coax heeft afstand tot de centrale namelijk geen invloed op de kwaliteit. Ook telefonie en (interactieve) televisie vertragen de internetsnelheid niet.

Wilt u toch bij XS4ALL blijven, dan zou ik in ieder geval voor het goedkoopste abonnement gaan, anders betaald u voor iets wat nooit kan worden geboden doordat de afstand tussen uw woning en wijkcentrale nu eenmaal veel te groot is.

Reputatie 2
Badge +2

<knip>

Wilt u toch bij XS4ALL blijven, dan zou ik in ieder geval voor het goedkoopste abonnement gaan, anders betaald u voor iets wat nooit kan worden geboden doordat de afstand tussen uw woning en wijkcentrale nu eenmaal veel te groot is.

Heb ik, en ga zodra glas hier functioneel is over naar 100/100 Mb/s. Dat is voor mij ruim voldoende. En Coax? nee, heb in het verleden tot tevredenheid TV van UPC gehad maar toen het Ziggo werd ben ik vanwege de vele problemen gestopt met coax en heb TV van XS (had al internet en bellen van hun) er bij genomen. Afgezien van de nu nog (te) lage VDSL2 uploadspeed heb ik op dit moment met XS/KPN geen enkel probleem.         

Reputatie 4
Badge +3

Goed om te mogen lezen!

Reputatie 3
Badge +1

Nee hoor, je bent niet de enige, hier nog steeds precies het zelfde: 2,4 Mb/s van de beloofde 5 Mb/s upload. Xs4all doet er niets (meer) aan. Dit zijn hun letterlijke woorden via de HD. Hun laatste advies was om maar terug te geen naar Basic, 20/2 Mb/s dus. Dan zou het modem aan de vereisten voldoen, ja ja. Binnenkort (uiterlijk april 2021) krijgen we hier glasvezel, blij toe. Of ik dan bij XS blijft in de vraag KPN NetwerkNL moet eerst maar eens een werkende glasvezelverbinding opleveren. 

Wat ik als leek niet begrijp is hoe een nieuwer Fritz!Box 7583 modem de helft van de snelheid haalt van een oud FB7581 modem. Waarom de FB 7583 uitrollen als het de helft van de snelheid haalt? Ik begrijp het niet.

Een langzame uploadsnelheid is op termijn niet houdbaar.

@consupanel 

Waarschijnlijk hebben ze dat modem voor XS4All ontwikkeld, werkt het niet goed en zit iedereen nu met wederzijdse verplichtingen en een slecht modem en geen enkele motivatie de hele waarheid te vertellen. 

Reputatie 3
Badge +1

@consupanel

Waarschijnlijk hebben ze dat modem voor XS4All ontwikkeld, werkt het niet goed en zit iedereen nu met wederzijdse verplichtingen en een slecht modem en geen enkele motivatie de hele waarheid te vertellen. 

Bij KPN kun je ook een 7583 krijgen https://www.kpn.com/internet/fritzbox.htm  

Bij de 7581 zijn na jaren “gedoe” de meeste kinderziektes er wel uit.  Met firmware 7.13plus werkt het hier stabiel en perst het maximale uit onze pair-bonded VDSL2 lijn. Jammer genoeg komen er geen updates meer.  Dat de 7583 in sommige situaties minder upload heeft, ligt vermoedelijk aan de gebruikte DSL chips set.   

Reputatie 3
Badge +1

De “waarheid” is voorzover ik kan nagaan dat KPN nu zijn pijlen heeft gericht op glasvezel. Terwijl ze eerder hun kopernetwerk wilde versterken. Zo’n 7583 is daar uitermate geschikt voor. Snelheden van 400mbit of hoger over koper kunnen inmiddels. Echter KPN heeft met GPON een manier gevonden om goedkoper glasvezel aan te leggen. Omdat dat qua onderhoud tot zo’n 3x goedkoper is wil KPN van haar koper netwerk af.  Natuurlijk speelt de concurrentie met b.v. Ziggo ook mee….

Reputatie 3
Badge +1

Wat ik als leek niet begrijp is hoe een nieuwer Fritz!Box 7583 modem de helft van de snelheid haalt van een oud FB7581 modem. Waarom de FB 7583 uitrollen als het de helft van de snelheid haalt? Ik begrijp het niet.

Een langzame uploadsnelheid is op termijn niet houdbaar.

Gewoon voor een paar tientjes een 2e hands 7581 op Marktplaats kopen en daar de laatste firmware op zetten en je upload verdubbeld.  

Reputatie 3
Badge +1

Vandaag getest op onze VDSL2 pair-bonded lijn.

Met de 7581 41,4 Mbps down en 4.1 up 

Met de 7583 44.5 Mbps down en 3 up  dit zijn de meest slecht gemeten waardes. Het e.e.a. is ook  een moment opname en afhankelijk van de tijd en drukte op het internet.

Beide modems kunnen ook pieken, alleen de upload gemeten  de 7581 haalt max 10Mbps en de 7583 haalt hier max 6Mbps. 

De 7583 heeft een  betere WiFi dan de 7581 en kent WPA3

De 7581 krijgt  helaas geen updates meer. De meest actuele versie is 7.13Plus   De 7583 heeft vanaf de start weinig problemen DECT, WiFi etc werken meteen, de meest actuele versie is momenteel 7.21.

Bij surfen oven het internet, mailen, streamen etc merk ik weinig verschil. Moet je vaak veel grote bestanden uploaden of draai je met een mail of webserver thuis, dan is de 7581 qua snelheid in het voordeel. Met al het andere is de 7583 in het voordeel.

:pray:

XS4ALL geeft toe: 'Een stabiele verbinding hoort niet tot de xs4all mogelijkheden';  terwijl ik wel vanaf het begin van mijn abonnement het volle pond bij hun betaald heb voor snel stabiel internet en TV.

Nu blijkt dat dit technisch voor xs4all niet mogelijk is. Maar het is wel zo aan mij verkocht. Ik heb dus betaald voor niet geleverde diensten.  Om de problemen op te lossen hebben ze me wel in de tussentijd 

extra repeaters laten aanschaffen. Nu blijkt dat ze op mijn adres GEEN stabiel internet kunnen leveren. 

De repeaters willen ze terugnemen maar de dure breedband abonnementskosten worden zelfs niet gedeeltelijk gerestitueerd.  Hoezo klantgericht????

Badge

Vandaag getest op onze VDSL2 pair-bonded lijn.

Met de 7581 41,4 Mbps down en 4.1 up 

Met de 7583 44.5 Mbps down en 3 up  dit zijn de meest slecht gemeten waardes. Het e.e.a. is ook  een moment opname en afhankelijk van de tijd en drukte op het internet.

Beide modems kunnen ook pieken, alleen de upload gemeten  de 7581 haalt max 10Mbps en de 7583 haalt hier max 6Mbps. 

De 7583 heeft een  betere WiFi dan de 7581 en kent WPA3

De 7581 krijgt  helaas geen updates meer. De meest actuele versie is 7.13Plus   De 7583 heeft vanaf de start weinig problemen DECT, WiFi etc werken meteen, de meest actuele versie is momenteel 7.21.

Bij surfen oven het internet, mailen, streamen etc merk ik weinig verschil. Moet je vaak veel grote bestanden uploaden of draai je met een mail of webserver thuis, dan is de 7581 qua snelheid in het voordeel. Met al het andere is de 7583 in het voordeel.

:pray:

I.v.m. een defect 7581 modem gisteren een andere gekregen… de 7583.

Aangesloten op een VDSL2 pair-bonded lijn en ben met je eens dat de 7583 betere WiFi heeft en wat betere beveiliging!
Maar… snelheid is inderdaad een ramp en dat blijkt ook bij XS4ALL wel bekend te zijn volgens een bericht op Internet… "De FB7583 lijkt minder geschikt voor lange lijnen en lage snelheden, dit wordt ook door XS4ALL erkent.", dus vraag me dan ook af waarom ik zo'n 7583 heb gekregen omdat ook ik, niet dicht bij de centrale zit!
Snelheden 7581: 38.5 Mbps down en 4.4 up.
Snelheden 7583: 35.1 Mbps down en 2.7 up.
Beide dus lager, en upload zelfs significant lager :-(

En tja, als je dan een abonnement hebt van 50 Mbps down en 5 up, dan zijn de snelheden dus respectievelijk 77% en 54% van de snelheid van het abonnement.
XS4ALL zegt zelf dat 75% van de snelheid van een abonnement al het minimale is wat je zou kunnen verwachten, en daar klopt dus niets van, want 54% is toch een stuk lager!

Reputatie 2
Badge +1

Het is maar de vraag of het klopt, de interpretatie van de klant van de voorwaarden is vaak ook onjuist.

Die 75% hebben betrekking op de technische maximaal leverbare snelheid, niet de snelheid van de pakketten, die worden bij dsl altijd geadverteerd met het woordje ‘tot’.

Ergens in je contract staat wat de verwachte snelheid op locatie is, is dat bijvoorbeeld, 40Mbit down, 4Mbit up. Dan moet daarvan dus minimaal 75% gehaald worden, niet van die 50/5 die bij het pakket hoort.

Even los van het feit dat je natuurlijk procentueel flink achteruit bent gegaan qua upload. Maar daar wordt waarschijnlijk ook niks meer aan gedaan, of zelf andere variant aanschaffen, abo opzeggen of slikken.

Badge

Het is maar de vraag of het klopt, de interpretatie van de klant van de voorwaarden is vaak ook onjuist.

Die 75% hebben betrekking op de technische maximaal leverbare snelheid, niet de snelheid van de pakketten, die worden bij dsl altijd geadverteerd met het woordje ‘tot’.

Ergens in je contract staat wat de verwachte snelheid op locatie is, is dat bijvoorbeeld, 40Mbit down, 4Mbit up. Dan moet daarvan dus minimaal 75% gehaald worden, niet van die 50/5 die bij het pakket hoort.

Even los van het feit dat je natuurlijk procentueel flink achteruit bent gegaan qua upload. Maar daar wordt waarschijnlijk ook niks meer aan gedaan, of zelf andere variant aanschaffen, abo opzeggen of slikken.

Wellicht heb je daar gelijk in, maar sowieso is het vreemd dat het woordje tot zo in de tekst mag staan… Als je 10 Mpps upload hebt dan valt dit ook binnen de geadverteerde snelheid van tot 50 Mbps. Het is eigenlijk vreemd dat dit zo mag… Van elk adres is de snelheid redelijk goed te bepalen, dus eigenlijk zou je moeten betalen voor wat je krijgt!
Ik weet toevallig in mijn vriendenkring iemand die dicht bij de centrale zit waar het signaal vandaan komt, en hij heeft een beduidend hogere snelheid heeft dan ik, maar we betalen hetzelfde!

En tja, dat is vreemd… als ik stroom verbuik en/of gas dan is ook exact te bepalen wat ik verbruik en daar betaal ik voor… Denk dat heel Nederland op zijn kop zou staan als je er in je contract staat dat je tot 10 kWh een standaard bedrag moet betalen, terwijl je bv. maar 2 KWh verbruikt!
Beetje vreemde vergelijking misschien, maar toch...
Voor die providers moet het natuurlijk ook prima mogelijk zijn om het bedrag, wat je per maand moet betalen, te koppelen aan de snelheid die je krijgt (ze kunnen het tenslotte meten); Wellicht niet exact, en binnen bepaalde marges, maar technisch is dat natuurlijk best te doen!
Overigens mijn modem ‘probleem’ al aangekaart bij XS4ALL een week geleden, maar nog geen enkele reactie op gehad… Tja XS4ALL is, nu KPN bepaald wat daar gebeurt, XS4ALL niet meer!

Reputatie 2
Badge +2

Ben sinds vanochtend “pairbonder” af. Van 35/3 VDSL naar 100/100 Mb/s op glasvezel

Uit de router gekopieerd:

Aanbieder: XS4ALL FTTH

verbonden via WAN sinds 25.05.2021, 10:19 uur

Snelheid: ​↓ 1000,0 Mbit/s ↑ 1000,0 Mbit/s.

Na aanvankelijk veel problemen met de FB7581 en de koper(bonding)lijn, liep het de laatste anderhalf jaar toch wel goed. Kon beschikken over een trage maar stabiele VDSL2 lijn. Nu blij over naar glas met een FB7583, waarvan het modemdeel nu onbenut blijft. 

Kan niet anders zeggen dat KPN-netwerkNL en KPN (i.o.v. XS4ALL) het e.e.a. keurig hebben uitgevoerd en de overgang probleemloos is verlopen. 

Groet, E. Meppelink.   

Badge

Tja, zou ook wel ‘pairbonded af’ willen en overstappen naar glasvezel, maar dan moet dat wel kunnen… Waar ik woon is alleen tot 50 MBit/s VDSL (met pairbonding) downloadsnelheid beschikbaar!
Er is nog wel één ander optie, en dat is overstappen naar een lokale provider (de enige die hier glasvezel levert), maar ja dat is helaas voor mij geen optie omdat ze niet bieden wat ik hebben wil; De enkele mailbox die je daar krijgt bv. is maar 500 MB groot, ze hebben geen extra's m.b.t. veiligheid etc. en de reputatie is (zeker wat betreft de techniek) niet zo geweldig…
Tja, als je dat bedrijf vergelijkt met XS4ALL (of nog beter Freedom) dan moet ze nog een heleboel leren!!!
Hoewel... XS4ALL wordt er ook, zoals ik al eerder heb aangegeven, niet beter op… Het is inmiddels 25 dagen geleden dat ik een mail heb gestuurd, maar heb nog steeds geen enkele reactie gehad… Ga vanavond maar even een follow-up sturen :angry:

Gr. Jan

Reputatie 5
Badge +4

@JNi 

Er kan ook voor een internetprovider onafhankelijke emailprovider gekozen worden. Dan is de keuze om te switchten van internetprovider (iig op VDSL) een stuk flexibeler geworden.  

Tav een onafhankelijke email provider keuze:

Als het op privacy, wetgeving per land etc aankomt dan zijn er best grote verschillen tussen die email providers. 

De mensen achter deze website doen er onderzoek naar en de resultaten zijn hier terug te vinden.

https://www.privacytools.io/providers/

https://www.privacytools.io/providers/email/

Gedetailleerde tabel:

https://wiki.privacytools.io/view/Comparison_of_email_providers#Provider_comparison

Reageer