Youfone mobiele abbonementen geldklopperij.

• 28 December 2018
  • 23 reacties
  • 1474 Bekeken

Badge
Wij hebben een abonnement van 10gb en 100 belminuten en een van 5 gb en 300 belminuten. Dit zijn prijspakkers en zo uitgedokterd blijkt achteraf dat je al snel in de fout gaat, en dat data of belminuten worden overschreden. Voor de belminuten en data kun je voor extra kosten een datalimiet instellen, echter in de kleine lettertjes blijkt dat dat alleen in Nederland geld. De extra minuten en data zijn enorm hoog, en een maal zijn wij al de mist in gegaan. Nu op kerstavond in het buitenland worden wij afgesloten van data, en kunnen wij de klantenservice niet bereiken maar wel extra data kopen a €6 per gigabite. Wij hadden echter slechts 8006 gb verbruikt van de 10.000, en het antwoord na 3 dagen van Youfone was de fair use in het buitenland, en wij mogen maar 4 maanden verbruiken in het buitenland anders krijgen wij straf en worden er extra kosten in rekening gebracht. Hieronder het antwoord per mail.
Beste meneer/mevrouw Riesenbeck,
Bedankt voor je bericht.
Je bent geblokkeerd voor datagebruik in het buitenland. In het buitenland mag je volgens de voorwaarden van Fair Use Policy een maximale hoeveelheid data gebruiken. Daardoor mag je buiten Nederland niet meer dan 8GB gebruiken. De voorwaarden zijn gebaseerd op de richtlijnen van de Europese Commissie en dient onredelijk verbruik in het buitenland te voorkomen. Er is ook sprake van onredelijk verbruik als je gedurende een periode van vier maanden méér tijd in het buitenland doorbrengt dan in Nederland en méér verbruik vertoont in het buitenland dan in Nederland. Indien er sprake is van onredelijk verbruik zal Youfone verzoeken het verbruik aan te passen. Mocht het verbruik niet aantoonbaar zijn veranderd binnen 14 dagen, zal Youfone extra kosten in rekening brengen op de factuur.
De extra kosten bedragen 6 euro per GB. Je mag bij een blokkade na verbruik van 8GB ook een ticket naar ons toesturen met een verzoek tot deblokkade. In dat verzoek mag je akkoord geven voor de extra kosten. Wij verwijderen vervolgens je blokkade en informeren je daarover.
Excuses voor eventueel ongemak die dit voor je geeft.

Wij kunnen zelf niets terugvinden over bovenstaande, en zitten helaas nog ruim 1 jaar vast aan deze geldschrapers, U bent gewaarschuwd voor de aantrekkelijke contracten die worden aangeboden maar de bedoeling is dat u in de fout gaat en dat kan een hoop geld gaan kosten.

23 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Helaas is dit wel toegestaan.

Internet en bellen in het buitenland

Fair Use Policy
Bij abonnementen waarmee je in Nederland onbeperkt kunt internetten, mogen providers een Fair Use Policy (redelijke gebruikslimiet, FUP) opleggen. Voor onbeperkt bellen en sms'en geldt dat niet, alleen voor internetten.
Badge
Ik ben nog niet afgesloten denk ik, maar kreeg wel dit bericht van de geschrapers .

Beste meneer PJH Riesenbeck,
We hebben gemerkt dat je wat vaker tegen het limiet van je internetbundel zit. Verbruik buiten je bundel brengt extra kosten met zich mee en dat is zonde! Daarom willen wij je het voordeel van een ruimere bundel laten zien.
In je huidige Youfone abonnement beschik je over 5 GB internet. Nu betaal je buiten je bundel €10 extra per 100MB. Voorkom hoge kosten en kies voor een grotere internetbundel!
Het wijzigen is eenvoudig te regelen en het nieuwe aanbod (belbundel + internetbundel) is de rest van je abonnement geldig voor €12 per maand. Ook als je het abonnement langer laat doorlopen, blijft het aanbod van toepassing.
Dit aanbod is geldig t/m 31 december 2018.

Dit bedoel ik, en Waneer brengen zij die extra kosten in rekening. Ik heb nu 3000 van de 5000gb gebruikt.
Reputatie 5
Badge +4
Ik ben bang dat u dit bij elke provider zult oplopen en niet alleen bij Youfone.
Reputatie 7
Badge +4
dit is inderdaad een standaard contract, buiten je bundel van 5GB gaat de teller dus enorm lopen, en dan is het erg handig om ofwel een grotere bundel te nemen bij structureel meer dan 5 GB gebruik of te beperken tot 5 GB. Hier zijn meerdere apps voor beschikbaar die je kunnen waarschuwen, zelfs bij buitenland gebruik, als je over je bundel heen gaat.

Lees vooral je contractvoorwaarden even goed door, dat is nl waar je voor getekend hebt 😉

Lees vooral je contractvoorwaarden even goed door, dat is nl waar je voor getekend hebt ;-)

Je kunt ze ook niet lezen, dan krijg je een verassing.
Badge
Dit bedoel ik met geld Klopperij , die voorwaarden kan ik niet terugvinden op hun suite en mijn buurman ook niet.
Reputatie 7
Badge +4
als ik op de startpagina van youfone helemaal naar beneden ga, staat daar een link met de veelzeggende naam ‘voorwaarden’, zou dat iets zijn?

daarnaast krijg je altijd de specifieke voorwaarden gemaild, gestuurd als je een contract afsluit.

ik denk niet dat youfone hier iets te verwijten valt.
zelf ook zeer slechte ervaringen met youfone. Onduidelijke (zo niet misleidende) marketing over gebruik sim in europa. Ze doen alsof hetzelfde tarief geldt als in Nederland, terwijl dat vaak niet zo is. Nog erger is dat ze onterecht gesprekken in het buitenland opvoeren op de nota. Ik sta bij de kantonrechter op 1-0 achterstand, omdat de adminstratie van youfone volgens hun algemene voorwaarden in beginsel voldoende bewijs is van hun gelijk. Ik kan niet aantonen dat het niet klopt, maar het klopt echt niet.
Reputatie 7
Badge +5
@Gebruiker1546513110

Vanuit Europa (niet vanuit Nederland) naar Europa of naar Nederland bellen is hetzelfde tarief.

Vanuit Nederland naar Europa bellen kost extra.

Als je bundel op is kost het ook extra in Europa.

"Nog erger is dat ze onterecht gesprekken in het buitenland opvoeren op de nota."

Kun je daar een foto van maken en hier plaatsen, eventuele telefoonnummers en persoonlijke gegevens zwart maken of verwijderen.
Badge
Ik heb ook zo een ervaring met Youfone

Dit staat op de site:
Fair Use Policy
Vanaf 1 juni 2017 geldt voor het verbruik in de EU een Fair Use Policy. De voorwaarden zijn gebaseerd op de richtlijnen van de Europese Commissie en dient onredelijk verbruik in het buitenland te voorkomen. Er is sprake van onredelijk verbruik als je gedurende een periode van vier maanden méér tijd in het buitenland doorbrengt dan in Nederland en méér verbruik vertoont in het buitenland dan in Nederland. Als er sprake is van onredelijk verbruik zal Youfone verzoeken het verbruik aan te passen. Mocht het verbruik niet aantoonbaar zijn veranderd binnen 14 dagen, dan zal Youfone de extra kosten in rekening brengen op de factuur.

Let op: Het belplafond is niet van toepassing in de EU.

En nu voor mij
  1. Ik ben niet meer tijd in het buitenland dan in Nederland. Ik ga regelmatig op vakantie. Een overzicht: Nov 2018 xxxx, geen Youfone gebruikt. Dec. 2018 van 5 tot 11 in (EU)xxx, jan 2019 NL, feb 2019 xxxx(EU) van 1 tot 17. Na 8,5 gb geen internet meer, maar ook niet meer kunnen bellen!!!
  2. Natuurlijk vertoon ik als ik in het buitenland ben meer verbruik dan in NL omdat ik in NL nou eenmaal vaker van wifi gebruik maak.
  3. Youfone verzoekt niets: er is gewoon geen bereik meer. Geen waarschuwing, niks.
  4. Ik heb 20 gb gekocht. Dan heb ik er recht op om die ook te gebruiken. Geen fair use heeft daar invloed op. (vgl: ik koop een kilo aardappelen maar ik mag maar n pond opeten) Het is niet als ‘all you can eat’ voor een bepaald bedrag.
  5. Andere providers doen dit ook niet: vgl Simpel.
Graag reacties!
@bensto Wat ik er niet helemaal uithaal is de vraag of er volgens Youfone nou sprake is van "onredelijk gebruik", want de maatregel is dan niet conform de .Fair Use Policy?
Badge
Dag, A. Deen
Youfone vindt dat ik de voorwaarden moet lezen die bij mijn abonnement horen. Daar staat dat er een formule is die uitmaakt dat als je zoveel GB koopt in NL dat je dan zoveel (een fractie daarvan) mag gebruiken in het buitenland EU. Dat is natuurlijk nooit verteld toen ik het abonnement van 20 GB data nam voor twee jaar. Dat had ik natuurlijk nooit genomen als ik wist hoe dit werkte. In NL heb ik geen 20GB nodig. Anders dan andere providers doet Youfone niet aan downgraden, (wel up- natuurlijk) Ook zijn er andere providers die deze rekenformule (lees fair use policy volgens de regels van 2017) niet toepassen. Tja, nooit meer Youfone natuurlijk.
Dag, A. Deen
Ook zijn er andere providers die deze rekenformule (lees fair use policy volgens de regels van 2017) niet toepassen. Tja, nooit meer Youfone natuurlijk.

Ik heb wel andere providers gezien met ook limieten voor gebruik in het buitenland. Je wilt dus 20Gb per maand vrij te gebruiken binnen de hele EU? Ik ben eigenlijk wel benieuwd of dat bestaat.
Reputatie 7
Badge +5
20 GB in de EU https://www.t-mobile.nl/zakelijk/mobiel/work-unlimited

Met het onbeperkt mobiel internet en bellen abonnement Unlimited @Work start je iedere dag met 5 GB die je in Nederland kunt gebruiken. Je ontvangt een sms zodra je GB's (bijna) op zijn. Daarna activeer je gratis de GB-aanvuller via My T-Mobile. Daarnaast ontvang je iedere maand 20 GB die je in de EU kunt gebruiken.
Badge

Dag, A. Deen
Ook zijn er andere providers die deze rekenformule (lees fair use policy volgens de regels van 2017) niet toepassen. Tja, nooit meer Youfone natuurlijk.
Ik heb wel andere providers gezien met ook limieten voor gebruik in het buitenland. Je wilt dus 20Gb per maand vrij te gebruiken binnen de hele EU? Ik ben eigenlijk wel benieuwd of dat bestaat.

Ik moet mijzelf corrigeren (punt 5). Ook andere providers hanteren een FUP voor het buitenland. Mijn echtgenoot heeft een prepaidkaart van Simpel.nl. Met hetzelfde reis- en verbruikgedrag als ik alleen heeft hij nooit iets vernomen over extreem gebruik. Dat zou kunnen omdat Simpel zijn eigen FUP-beleid wel goed naleeft en Youfone niet. Beiden hanteren (dezelfde) twee voorwaarden voor vaststellen unfair gebruik nl a) "Als je tijdens een periode van vier maanden méér tijd in het buitenland doorbrengt dan in Nederland" en b) "méér verbruik vertoont in het buitenland dan in Nederland". Het is dus niet a) of b) maar a) én b). Ik ben nog nooit in een periode van vier maanden langer in het buitenland geweest dan in Nederland. Daarnaast beloven beiden vooraf een sms te sturen. Youfone heeft dit nooit gedaan.
Ik weet niet hoe je dit juridisch noemt, maar het zit dicht tegen oplichterij aan.

Ik weet niet hoe je dit juridisch noemt, maar het zit dicht tegen oplichterij aan.

Dat lijkt mij nogal overtrokken. De exegese rond de betekenis van het woordje "en" lijkt mij nogal bevattelijk voor een andere interpretatie en het niet ontvangen van een SMS lijkt mij zelfs onvoldoende om te spreken van contractbreuk. Kunt u er met Youfone niet minnelijk uitkomen door aan te geven dat dit abonnement voor u ongeschikt is en wellicht heeft men een variant, zoals in het voorbeeld van @Bert, waar u wel mee uit de voeten kan?
Badge
Er is niets bevattelijks voor interpretatie in mijn bericht. Voorwaarden zijn voorwaarden - het advies is altijd deze goed te lezen. Als u een andere intrepretatie heeft, dan hoor ik die graag. @Bert heeft het in zijn reactie(s) over FUP bij ongelimiteerd / onbeperkt internet gebruik. Daarvan is hier geen sprake en zo'n abonnement zoek ik ook niet. Youfone is gewoon onfatsoenlijk bezig.
@bensto

Ik zeg alleen maar dat u wel heel stellig aanneemt dat uw interpretatie de enige en de juiste is, om een voorbeeld te geven hoe je het ook kan lezen;
"We hebben twee voorwaarden, A en B en u dient aan beide voorwaarden te voldoen"

Wat bedoelt u met dat zoek ik niet? U wilt toch een abo waar u 20Gb mee kan gebruiken in het buitenland, het voorbeeld van Bert voldoet daar aan.
Badge
Dat zeg ik: ik voldoe NIET aan een van de twee voorwaarden voor het vaststellen van onjuist verbruik. Zullen we hier over ophouden? Tenzij u aandelen Youfone heeft.
Als u absoluut overtuigd bent van uw gelijk is er een geschillencommissie waar u laagdrempelig uw grieven kenbaar kunt maken en die u dan ongetwijfeld schadeloos gaan stellen. Ik zou het zeker overwegen want twee jaar met een contract dat je niet past is ook niets.
Badge
U gaat niet op mijn argument(en) in. Ik wil het hier bij laten. Succes met reageren!

Youfone misleidt nog steeds consumenten voor wat betreft het internetgebruik in de EU. Ik heb een bundel van 20 GB. Tijdens mijn vakantie in Griekenland eerd ik zonder waarschuwing afgeslten van internet. In een sms'je werd verwezen naar de fair use policy. Daarin staat dat je maar 10 GB kan gebruiken in de EU. Dit is merkwaardig, want fup is bedoeld voor abonnementen waarmee je onbeperkt kan internetten volgens de consumentenbond. Op de website van Youfone wordt bij een abonnement van 20 GB niet vermeld dat er een beperking is in het buitenland. In tegendeel; er wordt vermeld dat gebruik van belminuten en data gelijk is aan gebruik in Nederland. Als ik had geweten dat Youfone deze praktijken er op nahoudt, had ik nooit een abonnement afgesloten. 

Na een kwartier intensief zoeken vond ik dit.
https://support.youfone.nl/support/solutions/articles/14000102828-wat-is-de-fair-use-policy-

Ik ben het met @J.T.J. Butter eens dat providers duidelijker moeten zijn.
Deze voorwaarden staan veel te verborgen.

Reageer