Consumentenbond.nl

Zelf-ontlading accu laptop

• 28 maart 2021
  • 12 reacties
  • 92 Bekeken

Bij het beoordelen van laptops worden door de Consumentenbond met betrekking tot de accu zaken als capaciteit, accuduur, levensduur, en vervangbaarheid bekeken. Ik mis echter een test: de mate van zelfontlading van de accu.

Ik heb een nieuwe laptop gekocht (HP Pavilion 15-eh0801nd), en deze blijkt, volledig uitgeschakeld, per etmaal tot 5% van zijn lading te verliezen (zelf-ontlading). Op het forum van HP blijkt dat ik bepaald niet de enige ben met dit probleem. Door de Windows-10 instellingen te veranderen (uitschakelen ‘snel opstarten’, ‘shift’ toets indrukken tijdens afsluiten) heb ik dit kunnen terugbrengen tot ca. 2,5% per etmaal, maar ik blijf dit (te) veel vinden. Had ik dit vooral geweten, dan had ik de laptop niet gekocht.

Wat is de ervaring van anderen met betrekking tot zelfontlading?

@Consumentenbond: zou een ‘accu zelf-ontladingstest’ in het testprogramma kunnen worden opgenomen?

12 reacties

Dat is ronduit veel, maar als dat een individueel probleem van uw accu of de laptop is komt dat er tijdens een test niet uit.

Wat zij HP toen u het aankaartte?

Op het HP-forum worden door de HP-moderatoren steeds een hele reeks aan tips gegeven om het probleem op te lossen. Voor mij is duidelijk geworden dat het een bekend probleem is, geen individueel probleem maar eerder een breed HP probleem.

De tips van het HP-forum heb ik verzameld en allemaal uitgevoerd. Het probleem is iets minder geworden, maar niet opgelost.

Ik ben net klaar met testen, en heb het nog niet formeel aangekaart bij HP. Ik verwacht daar ook niet veel van: voor zelf-ontlading is geen formele test, ook een specificatie ontbreekt (hoeveel zelf-ontlading is ‘normaal’?).

Zelf ontlading is eigenlijk helemaal niet zo'n bekend probleem op laptops. Mijn eerste vraag zou zijn of het inderdaad zelfontlading is van de accu of de laptop die stroom verbruikt. Beiden zijn overigens niet goed. 

Reputatie 2
Badge +2

Ook al gekeken naar bijvoorbeeld een Logitech ontvanger ?

De topic starter beweert uiteindelijk van zijn probleem af te zijn.

Er staat "Beste antwoord” heeft u alle tips er van gecheckt?

Zelf ontlading is eigenlijk helemaal niet zo'n bekend probleem op laptops. Mijn eerste vraag zou zijn of het inderdaad zelfontlading is van de accu of de laptop die stroom verbruikt. Beiden zijn overigens niet goed. 

Ik beschouw “zelf-ontlading” inderdaad als de som van (zelf-ontlading van de accu) + (ongewenst stroomverbruik van de laptop in uitgeschakelde toestand). Beide zijn ongewenst. Dat ik het probleem heb kunnen verminderen door de Win-10 instellingen te veranderen, duidt volgens mij op ongewenst stroomverbruik. Mogelijk is het restant van het probleem een gevolg van zelf-ontlading van de accu.

Je zou de accu eens een week opgeladen in de kast kunnen leggen en kijken hoeveel je kwijt bent na een week. Ik verwacht eigenlijk dat de laptop stroom doorlaat en niet dat de accu zelfontlaat.

Ook al gekeken naar bijvoorbeeld een Logitech ontvanger ?

De topic starter beweert uiteindelijk van zijn probleem af te zijn.

Er staat "Beste antwoord” heeft u alle tips er van gecheckt?

Een van de eerste dingen die ik gedaan heb, is het uitschakelen (in BIOS) van de laadmogelijkheid (bij uitgeschakelde laptop) via USB-poorten. De opgegeven waardes voor zelf-ontlading zijn steeds gemeten zonder dat er apparatuur aangesloten was op de USB-poorten.

Je zou de accu eens een week opgeladen in de kast kunnen leggen en kijken hoeveel je kwijt bent na een week. Ik verwacht eigenlijk dat de laptop stroom doorlaat en niet dat de accu zelfontlaat.

Goede tip, zou ik heel graag doen, maar de laptop heeft een ‘vaste’ accu. Voor het verwijderen van de accu zou ik de laptop moeten open schroeven, en dan vervalt de garantie.

Op het HP-forum hebben mensen deze test wel gedaan, meestal met als resultaat dat de ‘losse’ accu niet of nauwelijks ontlaadt.

Goede tip, zou ik heel graag doen, maar de laptop heeft een ‘vaste’ accu. Voor het verwijderen van de accu zou ik de laptop moeten open schroeven, en dan vervalt de garantie.

Op het HP-forum hebben mensen deze test wel gedaan, meestal met als resultaat dat de ‘losse’ accu niet of nauwelijks ontlaadt.

Dat klinkt heel aannemelijk en daar houdt het wat mij betreft ook op zonder een multimeter en krokodillenklemmen. Ik zou echt HP inschakelen want dit ga je denk ik niet zelf oplossen.

Dat klinkt heel aannemelijk en daar houdt het wat mij betreft ook op zonder een multimeter en krokodillenklemmen. Ik zou echt HP inschakelen want dit ga je denk ik niet zelf oplossen.

Dank voor al je reacties en inzichten.

Dit ga ik inderdaad niet zelf oplossen.

Maar HP ook niet. Dat is nou net de frustratie die er heerst op het HP-forum: HP is bekend met het probleem, maar laat de gebruikers in de kou staan. 

Hoop zou nog kunnen zijn, dat de Consumentenbond (door te testen) het structurele karakter van dit probleem kan bevestigen, om het vervolgens aan te kaarten bij HP.

Badge +8

@Consumentenbond: zou een ‘accu zelf-ontladingstest’ in het testprogramma kunnen worden opgenomen?

Hi @Hub T., dank voor de suggestie. Ik heb het voorgelegd aan onze expert, maar dit onderdeel gaan we helaas niet opnemen in ons testprogramma.

Hi @Hub T., dank voor de suggestie. Ik heb het voorgelegd aan onze expert, maar dit onderdeel gaan we helaas niet opnemen in ons testprogramma.

Jammer, maar toch bedankt Imke.

Wat zijn de ervaringen van de expert met zelf-ontlading/intern sluipverbruik?

Reageer