Zgn geïnjecteerde reclame in audio-streams

• 28 February 2021
  • 37 reacties
  • 519 Bekeken

Bij het gebruik van bv Tunein, Mytuner etc via een smartphone krijg je bij het opstarten van de stream en tussendoor zgn geïnjecteerde reclame te horen. Ook thuis bij het gebruik van Sonos-, Heos by Denon-apparatuur etc krijg je ook al geïnjecteerde reclame voor de kiezen. In principe ben je dubbel de klos. Je krijgt deze geïnjecteerde reclame en ook nog eens de normale radioreclame te horen. Ik weet niet of dit allemaal wel binnen de regels van de mediawet past. Dit zal ongetwijfeld ook bij smart TV’s gaan gebeuren als hier geen maatregelen tegen ondernomen worden.

Persoonlijk vind ik, dat de consumentenbond zich hier tegen moet gaan verzetten en liefst nog de EU.

37 reacties

Reputatie 7
Badge +5

dat zijn toch gratis diensten? tenminste, voor de luisteraar. moet wel betaald worden uiteindelijk.

Ook indien er betaald is voor een Pro-versie,krijg je deze reclame. 

Reputatie 6
Badge +3

Naarmate kijkers en luisteraars de betaalde radio en TV aanbieders zoals Ziggo en KPN proberen te ontlopen door te streamen zullen er andere wegen gezocht worden om de kosten te dekken en geld binnen te halen. Uiteindelijk zijn ook aan het aanbieden van streams (hosting e.d.) kosten verbonden. Misschien is het een oplossing om makers en aanbieders van apps en soortgelijke functies op streamers te verplichten om naast de gratis versie met reclame ook altijd een betaalde reclame vrije en privacy beschermde versie aan te bieden.

Dat is iets voor de politiek.

Reputatie 7
Badge +5

hier kan/mag/moet/zal de politiek zich natuurlijk niet mee bemoeien. die moeten zich met echt belangrijke zaken bezighouden. 

dit hebben we als consument echt zelf in de hand, iets wat je niet aanstaat moet je niet afnemen. dan stoppen dat soort zaken vanzelf. 

ikzelf luister zonder reclame naar de streaming van sonos

Je kiest zelf welke stream je opzet en als die met reclame is tegen welke regels gaat dat dan in? Ik heb Spotify en dat is reclame vrij en op Netflix zie ik ook geen reclame. Nogmaals welke regels worden er overtreden?

Voor de telefoon test ik eerst even met de app met reclame.
Bevalt het, dan koop ik de pro versie.
Ik heb al een tijdje ‘xiialive pro’
Ik zie dat die niet meer onderhouden word, maar alles werkt nog goed.
En op mijn favoriete zenders, zit geen reclame.

Het Sonossysteem starten betekent eerst een, twee of drie reclameboodschappen aanhoren. Dit heeft niets met de radiostations van doen maar komt van Sonos zelf. Stel dat je je auto wilt starten en je kan dat pas wanneer je de reclameboodschappen hebt afgeluisterd. Ik vind dit niet gepast. Zal dan ook nooit iemand aanraden het Sonossysteem aan te schaffen.

Reputatie 7
Badge +5

dat herken ik niet, tenzij je audio/streams van derden afspeelt, maar dan zijn we weer bij de start van deze discussie, een jaar geleden

Dan heb je vermoedelijk geen Sinossysteem. Ik heb het nu 7 jaar en pas sinds een half jaar deze reclame, telkens als ik het systeem activeer. 

Reputatie 7
Badge +5

klopt, ik heb inderdaad geen Sinos systeem maar diverse Sonossystemen 😉sorry, kon het niet laten. 
maar serieus, als ik Tunein stations speel via sonos krijg ik reclame via tunein, maar standaard muziek is reclameloos

Telkens als ik van station wissel, krijg ik altijd eerst de tune van Tui te horen. Meestal gevolgd door één of twee andere reclameboodschappen. Dus niet alleen bij het "aanzetten" maar ook bij wisseling van de radiostations. Ik demonstreerde dit aan vrienden die het niet wilden geloven. Ze zijn nu overtuigd: Sonos stuurt reclameboodschappen, diet de radiostations.

diet = niet

Reputatie 7
Badge +5

ik zie het al, je hebt dat bij de gratis sonos radio. dat klopt. ik heb ooit de betaalde versie geprobeerd en die is zonder reclame maar veel en veel te duur. 

Reputatie 6
Badge +3

hier kan/mag/moet/zal de politiek zich natuurlijk niet mee bemoeien. die moeten zich met echt belangrijke zaken bezighouden. 

dit hebben we als consument echt zelf in de hand, iets wat je niet aanstaat moet je niet afnemen. dan stoppen dat soort zaken vanzelf. 

ikzelf luister zonder reclame naar de streaming van sonos

Die vrije keuze van de consument is lastig. Stel ik wil een streamer kopen en wil er van op aan kunnen dat ik de komende 10 jaar dit soort reclame niet krijg.  Welk merk moet ik dan kopen ?

Reputatie 7
Badge +5

10 jaar in de toekomst kijken is onmogelijk. ik zou in iedergeval een apparaat kopen die niet gekoppeld is aan een streaming die st maar de keus daarin biedt

Reputatie 6
Badge +3

Is niet zo eenvoudig. Ik heb een jaar of 6 geleden een goedkope Argon streamer, eigen merk van HifiKlubben, gekocht en krijg dit soort reclame nooit. Dat ding maak gebruik van Airable een Duitse radio database.

Stel dat ik iets nieuws wil, voor zover als ik weet gebruiken de grote aanbieders, Sonos, HEOS, BluOS e.d. op dit moment allemaal TuneIn en heb je niet de vrijheid om b.v. Airable te kiezen.

Je komt dan al snel in de hobby wereld, Raspberry PI, e.d. terecht. Maar dat is voor 95% van de consumenten geen optie. Dus ik denk dat de markt niet werkt en dat we hierbij ook bij meest agressieve, commerciële Amerikaanse aanbieder eindigen.

Reputatie 6
Badge +5

Streamen van muziek (en films) is populair, alle liedjes los kopen kost heel veel geld.
Maar bijna altijd zijn er mogelijkheden om de streams op te slaan.
Dus wat let je om een mooie verzameling aan te leggen en deze met bv met een mp3 speler weer af te spelen.
Op een geheugen kaartje of usb stick passen tienduizenden liedjes.
Ik luister alleen thuis naar muziek en gebruik daarvoor MediaMonkey, maar er zijn veel meer spelers, ook gratis versies.
Eenmaal aangeschaft kun je reclame vrij naar alle je favoriete liedjes luisteren.
Of denk ik te simpel?

Reputatie 6
Badge +3

Of denk ik te simpel?

Ja, ik wil graag naar radio stations luisteren zonder (extra) toegevoegde reclame.

Of denk ik te simpel?

Ja, ik wil graag naar radiostations luisteren zonder (extra) toegevoegde reclame.

Mij lijkt dat als je ergens voor betaalt er geen ingevoegde reclame bij mag zitten. Het is mij niet duidelijk of dat dan toch gebeurt of niet.

Ik wil nog even laten weten dat ik geen.muziek stream. Ik ontvang de radiozenders op mijn Sonossysteem, zoals op een (Dab)radio.

Reputatie 6
Badge +3

Ik wil nog even laten weten dat ik geen.muziek stream. Ik ontvang de radiozenders op mijn Sonossysteem, zoals op een (Dab)radio.

Radio luisteren via internet gaat ook via streaming. Of je nu naar Spotify of Radio 2 luistert in beide gevallen staat ergens een server die jouw een data stream levert. Bij Spotify wordt de stream door Spotify geleverd en is het logisch dat je er voor betaald. Bij Radio 2 wordt de stream door de publieke radio geleverd en door NPO (de belasting betaler) betaald.

DAB radio werkt in principe het zelfde als FM radio, met locale zenders door de lucht, alleen de informatie wordt digitaal i.p.v. analoog verstuurd.

Op mijn (dab)radio krijg ik bij het aanzetten/wisselen van zenders geen reclames. De reclames van Sonos worden sinds de laatste upgrade van de app meegezonden. Voorheen dus niet.

Reputatie 7
Badge +5

Even 2 dingen uit elkaar halen. DAB/Radio ontvangt z'n streams 'door de lucht’, Sonos ontvangt z'n streams via internet, dat zijn twee heel verschillende zaken en hebben niks met elkaar te maken.

DAB/radio heeft inderdaad geen reclame als je 'm aanzet maar die zetten dat gewoon in de uitzendingen. 

Bij Sonos heb ik nog eens geprobeerd, ik heb geen Sonos radio abonnement, en ik krijg geen reclame. Als ik TuneIn als service toevoeg in de app krijg ik wel reclame bij het afspelen van een zender via TuneIN, maar dat doet TuneIn.

Ik heb geen Sonosabonnement. 7 jaar geleden de boxen en receiver aangeschaft. Best een duur systeem. Te bedienen met de Sonos app, via de telefoon. Sinds enkele maanden worden er reclameboodschappen meegezonden bij het aanzetten of wisselen van zenders. Ik zal toch niet de enige zijn die hier (over)last van ondervindt?

Als ik Radio 1 wil luisteren, gebruik ik de NPO app.
Ben je verplicht om via TuneIN te luisteren naar de radio op een Sonos?

Reageer