Zgn geïnjecteerde reclame in audio-streams

• 28 February 2021
  • 37 reacties
  • 525 Bekeken

Bij het gebruik van bv Tunein, Mytuner etc via een smartphone krijg je bij het opstarten van de stream en tussendoor zgn geïnjecteerde reclame te horen. Ook thuis bij het gebruik van Sonos-, Heos by Denon-apparatuur etc krijg je ook al geïnjecteerde reclame voor de kiezen. In principe ben je dubbel de klos. Je krijgt deze geïnjecteerde reclame en ook nog eens de normale radioreclame te horen. Ik weet niet of dit allemaal wel binnen de regels van de mediawet past. Dit zal ongetwijfeld ook bij smart TV’s gaan gebeuren als hier geen maatregelen tegen ondernomen worden.

Persoonlijk vind ik, dat de consumentenbond zich hier tegen moet gaan verzetten en liefst nog de EU.

37 reacties

Ik heb geen Sonosabonnement. 7 jaar geleden de boxen en receiver aangeschaft. Best een duur systeem. Te bedienen met de Sonos app, via de telefoon. Sinds enkele maanden worden er reclameboodschappen meegezonden bij het aanzetten of wisselen van zenders. Ik zal toch niet de enige zijn die hier (over)last van ondervindt?

Geen idee maar je betaalt geen abonnement dus zie ik geen bewaar tegen reclame.

Het is vaak zo, dat na een paar jaar de dienst ineens uit valt.
In dit geval, bleef het met reclame.

Ik heb in mijn Router ook een steaming dienst zitten.
Die is op meerdere manieren te beluisteren.
Het is helemaal open omdat ik zelf de URL kan invoeren.
Ik moet het af en toe wel zelf onderhouden omdat sommige zenders veranderen.

Ja dat klopt.

Reputatie 7
Badge +5

sonos radio werkt niet met url’s die af en toe veranderen, als dat bij jou dus wel zo werkt dan heb je gewoon een externe streamingdienst gekoppeld die zelf reclame toevoegt

Het enige dat ik heb gedaan is de nieuwere Sonos app geïnstalleerd. De oude (die ook op mijn tablet is) werkt niet meer.

Reputatie 6
Badge +3

sonos radio werkt niet met url’s die af en toe veranderen, als dat bij jou dus wel zo werkt dan heb je gewoon een externe streamingdienst gekoppeld die zelf reclame toevoegt

Sonos maakt ook gebruik van een URL. Wat die z.g. streamingsdienst levert, is een bestand met daarin radiozenders met hun URL waarin je kunt zoeken op station naam en nog wat andere parameters zoals muziek genre, regio etc. Deze URL wordt naar je streamer gestuurd die er vervolgens contact mee maakt.

Tot voor kort maakte het onderhoud van dit bestand deel uit van het onderhouds- en update proces van de App. Nu hebben ontdekt dat je daar ook geld aan kunt verdienen door er reclame aan toe te voegen.

Inderdaad!

Ik vind dat dit niet moet kunnen. 

Stel dat dit ooit met meer producten gebeurt (je kunt je auto pas starten na een reclameboodschap).

Inderdaad!

Ik vind dat dit niet moet kunnen. 

Stel dat dit ooit met meer producten gebeurt (je kunt je auto pas starten na een reclameboodschap).

Maar in ‘media’ is dit toegestaan, je kon vroeger geen blad of krant openslaan zonder een berg reclame, zet de televisie aan en je valt in de reclame, de radio is niet ander en zelfs op Youtube heb je tegenwoordig reclame. Zolang je geen abonnement hebt ben je overgeleverd aan wat je gratis aangeboden krijgt.

Ik kan me niet abonneren op Sonos.

Reputatie 7
Badge +5

in de app kan dat bij instellingen, account en dan Sonos radio HD toevoegen. en je kunt zelfs een proefperiode van een maand proberen

Ik kan me niet abonneren op Sonos.

Dan zult u het moeten doen met wat u ’aangeboden’ krijgt.

Reputatie 6
Badge +3

in de app kan dat bij instellingen, account en dan Sonos radio HD toevoegen. en je kunt zelfs een proefperiode van een maand proberen

HD-radio is iets anders. Dat zijn speciale radio stations die niet de standaard MP3 of AAC streams aanbieden maar hogere CD of master kwaliteit. Lijkt me logisch dat je daar voor betaald en ik denk dat Sonos/TuneIn ook wel een deel van de opbrengst aan de betreffende HD-stations af zal dragen.

Reageer