Ziggo: Digitale radio

• 11 August 2021
  • 7 reacties
  • 214 Bekeken

Badge

Ziggo Digitale radio

Sinds begin augustus niet meer mogelijk direct een kanaal in te voeren op de mediabox.
Ziggo is landelijk bezig de media box te updaten. Na de update is het niet meer mogelijk om zonder televisie naar de radio te luisteren. Hiervoor moet altijd de televisie aangezet worden om een zender te kunnen kiezen en radio te luisteren. Hiervoor dienen diverse handelingen te worden uitgevoerd met de afstandsbediening om radio te kunnen luisteren en moet óók de televisie aanblijven (energie/milieu ???). Voorheen was het intoetsen van het kanaalnummer op de afstandsbediening toereikend om via de eigen geluidsinstallatie verbonden met de mediabox naar radio te kunnen luisteren. Deze optie wordt ook door Ziggo aangegeven op hun website. https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/alles-over-radio/digitale-radio#/. Ziggo hierover gebeld en die gaven aan dat ze dit gedaan hebben als verbetering en als service en dat dit dit niet meer ongedaan kon worden. Al met al vind ik dit geen verbetering maar een verslechtering. Volgens Ziggo waren hier nog geen andere klachten over binnengekomen, maar zelf heb ik al diverse personen gesproken die dezelfde ervaring en probleem hiermee hebben.

Op de website van Ziggo kan je nog wel de kanaalnummers van radio en televisie vinden en uitprinten, maar je kan deze dus niet meer rechtstreeks invoeren op je mediabox.

Wanneer je nu naar een bepaalde radiozender wil moet je eerst je televisie aanzetten, overschakelen naar radiozenders en daar kan je dan het hele menu doorlopen opzoek naar de gewenste zender.

7 reacties

Reputatie 6
Badge +3

Op het Ziggo Community "forum" vind je meer mensen met dit probleem. De oplossing die daar wordt gegeven is een nieuwe afstand-bediening aanvragen (schijnt gratis te zijn) waartegen te kunt praten. Een mondeling radio zender keuze commando moet dat wel werken zonder dat de TV aanstaat.

Ziggo houdt op met het (analoge) radiosignaal door te geven. Zoiets als de NS die geen toiletten meer in de trein installeert.

Bovenstaande ellende met kanaalkeuze om een radiozender te vinden ken ik. Zeeer irritant!

Navraag leerde dat je een Quanbtis QE317 digitale radioontvanger kunt installeren. Dat kost Eu.50 bij Ziggo en circa Eu.100 bij andere leveranciers. Echter, dat apparaat is overal uitverkocht.

Met hulp van de Ziggo-Community en na een paar pogingen toch een apparaat op voorraad bij Ziggo aangetroffen. Direct besteld (Eu.50) en werd vlot geleverd. Het installatieschema lijkt simpel, maar er zit een addertje onder het gras: je moet het TV-signaal (dus niet radio) van de coax doorlussen via de Digitale radioontvanger naar de Ziggo Mediabox. Dat betekent dus een coaxkabel extra.

In de Ziggo community las ik dat dat een male-male coaxkabel moet zijn. Tevens lees je daar een hoop drama verhalen over niet werkende aansluitingen en bedroevend slechte helpdeskservice van Ziggo.

Ik denk dat het tijd wordt voor Consumentenbond en Radar om deze wanprestatie eens aan de kaak te stellen.

Reputatie 5
Badge +4

Het installatieschema lijkt simpel, maar er zit een addertje onder het gras: je moet het TV-signaal (dus niet radio) van de coax doorlussen via de Digitale radioontvanger naar de Ziggo Mediabox. Dat betekent dus een coaxkabel extra.….Ik denk dat het tijd wordt voor Consumentenbond en Radar om deze wanprestatie eens aan de kaak te stellen.

????

Ik had van tevoren online bij Ziggo de installatie van de digitale radio zoals u ook heeft bekeken en daar staat duidelijk bij dat de kabel van de radio volgens het schema op de TV-ingang aangesloten moet worden. Ik heb dat addertje onder het gras niet kunnen vinden.

Startend op de begin pagina wordt men keurig door de opties heen geleid om de installatie goed uit te voer

https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/alles-over-radio/digitale-radio#/

en in mijn geval na een paar kliks:

https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/alles-over-radio/digitale-radio#/met-de-digitale-radio-ontvanger/je-digitale-radio-ontvanger-installeren/

Om eerst online te kijken of er info over de installatie van de digitale radio zou zijn, leek me een zeer logische keuze. Ben zelf technisch best aardig onderlegd, maar het is toch handig om zo te zien of er iets onverwachts zou zijn waar ik even rekening mee moet houden en dat ik alle spullen in huis heb.
Het was me obv deze info wel duidelijk hoe het zit.  En er worden 3 verschillende situaties compleet uitgelegd. Ik zou zeggen: Een pluim voor Ziggo. 

Reputatie 6
Badge +3

Mijn ervaring met de digitale ontvanger is ook positief. Overigens denk ik dat de problemen wel meevallen. Volgens eerdere onheils berichten gaat het over meerdere honderd duizenden klanten die nog fm gebruikten. Dan valt enkele tientallen klanten met problemen op het Ziggo forumwel mee.

Badge

Sorry, maar kan niet inzien waarom er een pluim gegeven moet worden aan Ziggo. Eerst doet Ziggo allerlei aanpassingen in het gebruik en laten ze achterwege om dit te vermelden op de website of de website aan te passen. Dit gebeurde pas weken later nadat ik hierover geklaagd had bij Ziggo en de Consumentenbond. Ook bellen met de helpdesk van Ziggo gaf geen oplossing en daar kon of wilde men mij ook niet verder helpen. Uiteindelijk heeft Ziggo hun website aangepast en kreeg ik een mail dat ik in aanmerking kwam voor een nieuwe afstandsbediening met spraakcontrol. Lijkt mij dat wanneer je zo'n ingrijpende wijziging in het gebruik doorvoert, je daar dan éérst de gebruikers van op de hoogte stelt en alvast de hiervoor benodigde afstandsbediening toestuurt.

Reputatie 5
Badge +4

Mijn a-technische familie waar ik vorige week even koffie bij ging drinken, had deze overgang al bijna zelf voor elkaar. Hij wist dat je via spraak en de afstandsbediening van zijn mediabox zo de zender waar je naar luisteren wilt kon opzoeken. Ik kreeg een demo en heb hem een compliment gegeven.  Je hoeft dan helemaal geen kanaalnummers te weten en opzoeken

Op een niet-Ziggo site waren in 2019… de reviews over deze Mediabox met spraakbesturing al een pro bij de beoordeling. Ik neem aan dat dit toen al in de handleiding stond. 

Mijn zwager wilde de radio uiteraard ook via zijn versterker hebben, maar die stond bijna op instorten, ik heb hem nog even geholpen maar vroeg wel of dit “normaal” was. Gisteren verteld hij me dat de versterker de geest had gegeven en hij heeft zelf uit gevonden dat de soundbar ook geschikt was en daar gaat hij nu mee verder. 

Mijn zwager had nog wel voor de zekerheid die gratis draadantenne aangevraagd als er een andere optie moest komen.  Ik zie wel dat voor mensen die niet zo’n afstandsbediening hadden, deze konden aanvragen, zie het eerste antwoord van @Jan H. 

Op het Ziggo Community "forum" vind je meer mensen met dit probleem. De oplossing die daar wordt gegeven is een nieuwe afstand-bediening aanvragen (schijnt gratis te zijn) waartegen te kunt praten. Een mondeling radio zender keuze commando moet dat wel werken zonder dat de TV aanstaat.

Op hun form stond dit al bijna 

Voor de Mediabox NEXT stond die info over die afstandbediening er al op hun forum in oktober 2019. en voor de Mediabox XL was dat oktober 2020.  Op het forum hadden anderen u vast verder kunnen helpen.

Het blijft wel vervelend dat u er wel last van gehad heeft. 
Maar de vraag is of dit correct weergegeven is:

Na de update is het niet meer mogelijk om zonder televisie naar de radio te luisteren.

De mediabox van mijn zwager is niet nieuw net als die van u en heeft gewoon ook een analoge (tulpstekker) uitgang en met een simpele  audio kabel met stulpstekker op hun versterker aangesloten worden.  Dat de versterker op instorten stond is een ander verhaal, staat er helemaal los van.

U eerdere vragen aan Ziggo hebben blijkbaar  wel tot verbetering van de website geleid, volgens uw verhaal , daar zullen velen u dankbaar voor zijn. Ziggo staat helaas niet alleen in dit soort zaken, het geen excuus, maar wel de realiteit, die niet goed gepraat hoeft te worden.

Wel dan iig een pluim voor Ziggo dat toch geluisterd hebben naar klanten als u om dit punt sterk te verbeteren.  

Verder zou ik u aanraden bij een  volgend probleem  om dat te doen wat @Jan H. al schreef, ga direct naar het forum waar de meeste Ziggo klanten hun vragen direct stellen, Ziggo Community "forum" en waar veel meer kennis is, dan een op een breed forum als deze:   

Op het Ziggo Community "forum" vind je meer mensen met dit probleem. 

In de Ziggo community las ik dat dat een male-male coaxkabel moet zijn.

De plaatjes zaaien verwarring omdat ze een groene en blauwe kabel gebruiken.
Je zou dan op het verkeerde been gezet kunnen worden.
In alle gevallen male-female kabels.
Bij de analoge radio was de kabel simpelweg andersom gemonteerd.
Die bestaat niet meer. Op die aansluiting staat ook niet het juiste signaal.
Alle kabels zijn nu in dezelfde richting.

Lang geleden, toen ik nog Ziggo had.
Moest je ook splitten i.v.m. de video recorder.
In plaats van dat interne ding gebruikte ik een externe splitter met hoge kwaliteit.
Dat gaf aanmerkelijk beter beeld.
En zonder de mantelstroom filters, had je een gigantische brom.

Reageer