Consumentenbond.nl

Ziggo en KPN te machtig: tijd voor een open netwerk?

Reputatie 3
Badge +5

Providers onderscheiden zich steeds vaker met films, series en sportuitzendingen die je exclusief bij hen kunt afnemen. Hierbij zitten grote providers (KPN en Ziggo) vaak op de eerste rij. Zo is HBO alleen nog bij Ziggo te krijgen en kun je bij Delta/Zeelandnet geen Discovery meer kijken.

De Consumentenbond vindt dat er voor een goed functionerende (telecom) markt voldoende concurrentie moet zijn.De consument moet voldoende keuze hebben, daar gaat het ons om. Doordat nu bepaalde series en ander tv-aanbod alleen bij één provider kunnen worden afgenomen, is er voor consumenten minder écht te kiezen. Dat vinden wij zorgelijk.

In de Consumentengids van juni kun je meer lezen over de strijd om de tv-kijker (gratis pdf-artikel).

Een idee om de situatie te verbeteren, is het openstellen van vaste netwerken voor andere aanbieders, zoals dat al is gebeurd in bv. België. In Noorwegen heeft de toezichthouder het bundelen van internet en tv zelfs als illegaal bestempeld. In Nederland ben je nog altijd verplicht om tv af te nemen bij een internetabonnement van een kabelaar (waaronder Ziggo). Los internet is niet mogelijk.

Welke verandering zou jij graag zien? Of is het goed zoals het nu is? Laat je mening achter in een reactie!

Update eind februari 2018: De ACM pleit voor het openstellen van het kabelnetwerk van Ziggo. Lees onze reactie Openstellen netwerk VodafoneZiggo goed voor consumenten!

UPDATE 1 OKTOBER 2018: VodafoneZiggo moet zijn vaste netwerk openstellen voor andere aanbieders! De Consumentenbond is blij met dit besluit.

UPDATE JULI 2020: Bekijk ook ons artikel 8 vragen over de macht van KPN en VodafoneZiggo

110 reacties

Lees ik hier een foutje?

In Nederland ben ik toch niet verplicht om een tv-programma via een kabelaar af te nemen?

Er bestaat inmiddels twee sateliet-aanbieders waardoor ook het stevige monoplie van het Luxemburgse Canal Digitaal doorbroken werd en de marktwerking werkt.

Informatie en géén SPAM!
Reputatie 3
Badge +5
Gelukkig geen foutje! Los internet afnemen bij een kabelaar is niet mogelijk: internet is met tv gebundeld. Een los tv-abonnement kun je bij een kabelaar, maar ook bij een satelliet- aanbieder (CanalDigitaal en 'binnenkort' Joyne) of bij Digitenne (van KPN) afsluiten.

Lees ik hier een foutje?

In Nederland ben ik toch niet verplicht om een tv-programma via een kabelaar af te nemen?

Er bestaat inmiddels twee sateliet-aanbieders waardoor ook het stevige monoplie van het Luxemburgse Canal Digitaal doorbroken werd en de marktwerking werkt.

Informatie en géén SPAM!

Geplaatst door H.G. van Rheenen op Mei 29, 2017.
Ben hier terecht gekomen na mijn vraag of mijn onvrede met het zomaar skippen van veel Regionale zenders door KPN. En dan heb ik het nog niet eens over het hele zenderpakket van KPN, wat ik voor 60% als "meuk" beschouw. Jarenlang heb ik in het z.g. buitengebied gewoond met een satelliet: dure aanschaf voor goede ontvanger, kostbare plaatsing van een goede en goed gerichte schotel, en dan elke paar maanden weer wisselingen van frequenties, of posities van satellieten met bijbehorend het opnieuw moeten instellen van de heleboel: Nee, dank u. Wisselen naar Ziggo biedt ook geen soelaas: hetzelfde probleem als met KPN. Een andere provider via het KPN-netwerk? Met alle gedoe van een nieuw mail-adres waar mijn digid, de belastingen en weet ik niet hoeveel diensten en contacten mee bekend zijn?? Nee, dank u vriendelijk!

Een basispakket, bestaande uit de drie nederlandse publieke zenders aangevuld met - eventueel per zender te betalen-- maar wel zelf te kiezen zenders lijkt me ideaal!
Eigenlijk is het belachelijk dat internet en tv gekoppeld zijn. Bijv in Zeeland bij zeelandnet en delta. Je kan geen snel internet (het is veel sneller dan adsl/vdsl) afnemen zonder kabeltv van delta af te nemen. Je wordt zo als consument zeer beperkt in je keuze.
Technisch gezien zijn Internettoegang en wat je daarop doet volstrekt gescheiden zaken. De verplichting om alles van één leverancier af te nemen gaat aardig de richting uit van een monopolie.

Het zou beter zijn als Internettoegang geleverd zou worden als nutsfunctie en dat je zelf kunt kiezen bij wie je TV (en welke zenders), telefoon en Netflix(soort) afneemt. Dan betaal je in de eerste plaats niet voor zaken die je niet nodig hebt en bovendien houdt de concurrentie tussen de aanbieders de prijzen scherp.

Kan de consumentenbond niet het voortouw nemen voor Internettoegang als nutsfunctie?
Dat lijkt me inderdaad een prima idee! Uiteindelijk zal het wel een politiek/bestuurlijke zaak worden, maar als de consumentenbond en veel van haar leden daar nu eens het initiatief voor nemen....
in Rooswijk in Zaandijk is nog minder reële keuze. Het KPN netwerk is er zo traag dat je vanzelf op de kabel van Ziggo aangewezen bent. Die heeft dus feitelijk een monopolie
Daar raak je natuurlijk direct de aanleiding voor dit topic: de macht van Ziggo en KPN als de enige "vaste" netwerkbeheerders. Als monopolisten kunnen ze niet alleen bepalen wát je kunt zien maar ze bepalen ook of het commercieel genoeg is om een plaats/regio te voorzien van snelle verbindingen/kabels. Af en toe hoor je een minister praten over nut en noodzaak van snel internet in het hele land, incl. mooie streefdata, maar als het op de uitvoering aankomt gooit men het over de schutting bij zowel KPN als Ziggo: de monopolisten dus.
ik ben 91 jaar en hou van klassieke muziek. Het is voor mij een ramp dat KPN Brava schrapt per 1 juli. Ik kan niet meer naar concerten en geniet van dit program.Je wordt opgescheept met waardeloze programmas.
Naar aanleiding van uw artikel in de consumenblad over strijd om de tv-kijken.

Ik ben met het artikel eens dat er meer concurrentie moet komen, en door consument een keuze kan worden gemaakt.

Laast kreeg ik een mail van ziggo dat ze prijs van het abonnement verhogen terwille van een uitbreiding van het zenderaanbod. Ik kreeg de kans om mijn abonnement op te zeggen.

Maar waar kan ik naar toe ! KPN heeft nog een ouderwets netwerk met een koperdraad.

Dan heb je wel gehad met de spelers in de markt.

Er is geen alternatieve mogelijk heden.
Ook bij KPN prijsverhoging en veranderingen in het zenderpakket: Toeval of Kartel?
Ja, wat "Brava opeens eruitgooien" betreft kan ik meepraten.

In tegenstelling tot Telfort, waar ik eerst bij was, kon XS4All mij Brava alleen leveren in hun 'pluspakket', daardoor ook duurder. Nou, dat toen maar gedaan, omdat ik heel graag naar klassieke muziek-uitvoeringen kijk/luister.

Maar nauwelijks een maand daarna kreeg ik een brief waarin allerlei zenderwijzigingen stonden. Wie schetst mijn verbazing, overgaand in kwaadheid, toen ik las dat die hele Brava uit welk pakket dan ook gegooid bleek!!!!! (En weer meer seks en lol er wÈl bij in!)

Het ziet ernaar uit, dat ik zeer spoedig xs4all weer vaarwel zeg, en dan maar weer opnieuw Telfort-klant word. Ook al staat XS4All nog bovenaan bij de Consumentenbond.

Hoelang nog?

M. Naber - ten Berge

Nijmegen
Brava is een zender voor minderheden en dus helemaal niet interessant voor bedrijven als Ziggo en Xs4all met dollartekens in hun ogen. Onuitstaanbaar dat zomaar besloten kan worden tot zulke wijzigingen in een totaal onzichtbare beslissingsstructuur door mensen die geen benul hebben Brr
Reputatie 3
Badge +5
Dank voor alle reacties! 'Niet voldoende keuze uit aanbieders', 'prijsverhogingen', 'zenderwijzigingen', het houdt de gemoederen bezig...

Wie kijkt er al (of ook?) live- tv via internet, dus niet met een 'regulier' tv-abonnement van de tv-aanbieder? Denk aan Knippr van T-Mobile of Play van KPN (je internetabonnement hoeft niet bij 1 van deze aanbieders te zijn). Zo niet, waarom niet?
Ik kan me er nog goed aan herinneren, toen @Sylvia nog een teener was 😉 ...

dat Caiway een soort van klantenraad in het contract had beschreven, vergelijkbaar met de Bondsraad van de Consumentenbond. Klanten werden gevraagd welke zenders en programma's zij wensten en (volgens de statuten) zou Caiway zich daarna richten.

Toen één en ander ineens was verdwenen en toen er in de plaats daarvan reclameprogramma's kwamen, heb ik de toetreffende protokollen van deze klantenraad opgevraagd ... u raad het al, nooit meer iets van gehoord. Caiway kreeg van mij als retour een opzegging en ik heb daarop maar een schotel op het dak gezet.

Tòch is het idee van de (democratische) klantenraad zo slecht nog niet!
Om het goed te doen zou je de infrastructuur los moeten koppelen van de productleverancier. De concurrentie vindt dan plaats daar waar het hoort namelijk bij de leverancier met het beste pakket tegen de beste prijs. De huur van het gebruik van de infrastructuur wordt dan apart in rekening gebracht.

Om het goed te doen zou je de infrastructuur los moeten koppelen van de productleverancier. De concurrentie vindt dan plaats daar waar het hoort namelijk bij de leverancier met het beste pakket tegen de beste prijs. De huur van het gebruik van de infrastructuur wordt dan apart in rekening gebracht.

Geplaatst door A.M.J. Goudriaan op Jun 2, 2017.

Uitstekend idee, jammer alleen dat we de kabel infrastructuur voor veel geld verkocht hebben en nu simpelweg geen eigenaar meer zijn. Iemand enig idee hoeveel het zou kosten om het terug te kopen en zouden de kosten voor de belastingbetaler opwegen tegen de baten voor de internetgebruiker?
Badge
Het is technisch wel mogelijk om via de kabel RTV en internet van elkaar te scheiden zodat er alleen internet afgenomen kan worden zonder ook RTV af te hoeven nemen. Dit heeft echter voor heel veel abonnees technische en financiële consequenties.

Om dit te kunnen realiseren zal analoge televisie en radio van de kabel verwijderd moeten worden en alles gedigitaliseerd moeten worden. Dat betekent dat er honderdduizenden analoge radiotuners onbruikbaar worden en alleen met een antenne gebruikt kunnen worden.

Alle analoge televisies die nog in veel huishoudens aanwezig zijn, woonkamer/slaapkamer/kinderkamer, worden onbruikbaar. Men moet een of meerdere digitale ontvangers of nieuwe televisies aanschaffen.

Abonnees die wel RTV willen afnemen (de meerderheid) worden door een dergelijke wijziging op enorme kosten gejaagd.
Een "open netwerk" is een mantra in politiek nederland, volslagen onnodig, en ik vind het vreemd dat de consumentenbond dit ter discussie stelt. het "open netwerk" van KPN heeft helemaal niet geleid tot meer aanbieders, en ook niet tot betere diensten of lagere tarieven. De nederlandse breedband diensten behoren tot de snelste ter wereld met de laagste prijs. Blijkbaar is mer concurrentie helemaal niet nodig. Dat ik bij Ziggo geen los internet kan kopen is helemaal geen probleem, want dat kan wel bij KPN, bij mobiele providers en bij satelliet internet aanbieders. Om aanbieders te verplichten allemaal hetzelfse pakket aan te bieden is al helemaal een slecht idee want dan kunnen ze zich niet meer van elkaar onderscheiden. Dat is slecht voor de concurrentie en de innovatie en dus ook voor mij als consumen
Ja internet toegang moet een nutsvoorziening worden. In onze maatschappij kun je langzamerhand alleen functioneren als je internet hebt. Je kunt dan de internet toegang tot je huis niet aan de markt overlaten. Dat doen we met de fiets/autowegen toch ook niet?

Het voorkomt ook dat in veel (buiten) gebieden in Nederland geen snel internet wordt aangelegd omdat het niet rendabel is (Nu soms alleen KPN met max 2Mbps). Nu doen marktpartijen dit niet omdat het niet rendabel zou zijn.

Het maakt ook dat de overheid voor iedereen dezelfde toegangsstarieven gaat vragen en niet binnen een concern (KPN of Ziggo) kruisbestuiving kan plaatsvinden. Kansen dus voor innovatieve starters op de markt met nieuwe producten.
Ik denk dat we zelfs een stap veder moeten gaan en een splitsing van netwerk en dienst aanbieder af moeten dwingen, net als wat in het verleden voor de elektriciteitsvoorziening is gedaan.

Dat is de enige mogelijkheid om een level playingfield voor alle aanbieders af te dwingen (immers KPN betaald hetzelfde tarief als bijvoorbeeld Tele2 en T-Mobile voor de toegang tot mijn meterkast).

Een tweede voordeel is dat je een verplichting op kunt leggen om alle huishoudens in NL te voorzien van een snelle glasvezel aansluiting waardoor zo’n vaste netwerk aanbieder niet alleen in glasvezel investeert in gebieden waar het koper netwerk zijn beste tijd heeft gehad (lees niet meer kan concurreren met de kabel) of waar de investering binnen enkele jaren driedubbel terug verdient is.

De kabel kan dan voor analoge / DVB-C TV doorgifte beschikbaar blijven en het zender aanbod hoeft niet uitgekleed te worden om plaats te maken voor snelle internet verbindingen, immers Vodafone-Ziggo kan via het onafhankelijke glasvezel netwerk zijn internet en digitale TV product aan bieden.

Partijen kunnen zich vervolgens onderscheiden op aanbod, prijs en service.

Alleen op zo’n manier krijgen kleine innovatieve partijen de kans om echt een onderscheidend aanbod in de markt te zetten, want laten we eerlijk wezen het feit dat KPN nu het merk Telfort, XS4all of KPN op z’n product plakt zorgt nog niet voor een breed aanbod op het vaste netwerk.
Reputatie 2
Badge +3
Wij denken dat het openstellen van het kabel netwerk juist wel kan leiden tot meer keuze. Op dit moment verdelen twee partijen de markt en recentelijk zijn er weer prijsverhogingen geweest. En er is sprake van een bundeling van diensten waar niet iedereen op zit te wachten (waaronder koppeling tv en internet bij Ziggo). Nieuwe aanbieders zouden een los internetabonnement via de kabel kunnen aanbieden; iets waar een steeds groter wordende groep interesse in heeft. Los internet kun je inderdaad al afnemen bij KPN, maar de DSL snelheid is niet op elk adres even optimaal/hoog en ook bij KPN heb je te maken met een bundeling van verschillende diensten (quad play ) die het aanbod onoverzichtelijker maakt.

Een "open netwerk" is een mantra in politiek nederland, volslagen onnodig, en ik vind het vreemd dat de consumentenbond dit ter discussie stelt. het "open netwerk" van KPN heeft helemaal niet geleid tot meer aanbieders, en ook niet tot betere diensten of lagere tarieven. De nederlandse breedband diensten behoren tot de snelste ter wereld met de laagste prijs. Blijkbaar is mer concurrentie helemaal niet nodig. Dat ik bij Ziggo geen los internet kan kopen is helemaal geen probleem, want dat kan wel bij KPN, bij mobiele providers en bij satelliet internet aanbieders. Om aanbieders te verplichten allemaal hetzelfse pakket aan te bieden is al helemaal een slecht idee want dan kunnen ze zich niet meer van elkaar onderscheiden. Dat is slecht voor de concurrentie en de innovatie en dus ook voor mij als consumen

Geplaatst door hweerman op Jun 3, 2017.

Wij denken dat het openstellen van het kabel netwerk juist wel kan leiden tot meer keuze. Op dit moment verdelen twee partijen de markt en recentelijk zijn er weer prijsverhogingen geweest. En er is sprake van een bundeling van diensten waar niet iedereen op zit te wachten (waaronder koppeling tv en internet bij Ziggo).)

Geplaatst door Stefan op Jun 6, 2017.

Is het openstellen van de kabel überhaupt een optie? Kennen wij de voorwaarden die bij de verkoop bedongen zijn of denken jullie aan een nationalisatie?
Nationalisatie en het onderbrengen van "het transport" bij bedrijven á la de energiebedrijven zou natuurlijk de oplossing zijn. Maar dat heb ik al eerder betoogd: dat vraagt een politieke discussie, die ik niet zie plaatsvinden. En dus blijft het aanrommelen en opgescheept worden met tv-kanalen waar ik helemaal niet op zit te wachten, zie ik zenders verdwijnen die ik wel wilde zien en word ik ook nog eens met een prijsstijging opgescheept. Ik vrees dat "we" ook met de consumentenbond daar niet veel aan kunnen doen.
Ik lees een reactie van iemand die kennelijk in een gebied woont waar hij/zij kan kiezen tussen goede diensten van KPN of Ziggo.

Helaas in grote delen van Nederland is er geen concurrentie en al helemaal geen innovatie. Als er geen Ziggo is en KPN niet verder komt dan 5 / 0,5 Mbps denk je daar in ieder geval anders over.

.. en of e.e.a. politiek haalbaar is.. Ik denk het wel. Van alle kanten komt er druk om, vanuit maatschappelijke overwegingen, het bijna monopolie van KPN en Ziggo te veranderen.

De Consumentenbond draagt daar een nuttig steentje aan bij.

Reageer