Ziggo en KPN te machtig: tijd voor een open netwerk?


Reputatie 4
Badge +5

Providers onderscheiden zich steeds vaker met films, series en sportuitzendingen die je exclusief bij hen kunt afnemen. Hierbij zitten grote providers (KPN en Ziggo) vaak op de eerste rij. Zo is HBO alleen nog bij Ziggo te krijgen en kun je bij Delta/Zeelandnet geen Discovery meer kijken.

De Consumentenbond vindt dat er voor een goed functionerende (telecom) markt voldoende concurrentie moet zijn.De consument moet voldoende keuze hebben, daar gaat het ons om. Doordat nu bepaalde series en ander tv-aanbod alleen bij één provider kunnen worden afgenomen, is er voor consumenten minder écht te kiezen. Dat vinden wij zorgelijk.

In de Consumentengids van juni kun je meer lezen over de strijd om de tv-kijker (gratis pdf-artikel).

Een idee om de situatie te verbeteren, is het openstellen van vaste netwerken voor andere aanbieders, zoals dat al is gebeurd in bv. België. In Noorwegen heeft de toezichthouder het bundelen van internet en tv zelfs als illegaal bestempeld. In Nederland ben je nog altijd verplicht om tv af te nemen bij een internetabonnement van een kabelaar (waaronder Ziggo). Los internet is niet mogelijk.

Welke verandering zou jij graag zien? Of is het goed zoals het nu is? Laat je mening achter in een reactie!

Update eind februari 2018: De ACM pleit voor het openstellen van het kabelnetwerk van Ziggo. Lees onze reactie Openstellen netwerk VodafoneZiggo goed voor consumenten!

UPDATE 1 OKTOBER 2018: VodafoneZiggo moet zijn vaste netwerk openstellen voor andere aanbieders! De Consumentenbond is blij met dit besluit.

UPDATE JULI 2020: Bekijk ook ons artikel 8 vragen over de macht van KPN en VodafoneZiggo


110 reacties

@Léonz 
Ik ben van 100Mbit naar 1000Mbit gegaan. Dan is het prijsverschil veel minder.
Bellen heb ik elders verhuist, kost nu €8,95 p/j (voip prepaid).
 

Aangezien ik nog nooit een internetsnelheid heb meegemaakt van meer dan 13 Mbps, begrijp ik totaal niet waarom mensen meer willen.

Misschien als je in een gezin met 5 kinderen leeft of een gamer bent. (?)

Van 100 Mbps naar 1000 Mbps: voor mij een onbekende wereld.

Voor mij telt alleen: doet het internet het en welke is de goedkoopste.

Reputatie 7
Badge +8

Ik kan mij voorstellen dat er mensen zijn die niet altijd het beste, het duurste e.d. kunnen betalen. Ik heb dat al eens meer geuit dat ik juist van een consumentenbond en een dito forum verwacht dat ze niet al te elitair worden en rekening houden met consumenten die het nu eenmaal financieel minder hebben. Daarmee niemand van deze discussie bedoeld, maar kan me de opmerking van forumlid @Léonz wel voorstellen. Anderzijds moeten dure c.q. exclusieve oplossingen wel benoemd blijven.. En de uitleg van trollen, een heel mooi verhaal. Ik hoop er zelf totaal geen één te zijn en ook ken ik er velen op dit forum die dat ook niet zijn. Maar ik ken er wel die dit predicaat verdienen. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +6

Het antwoord op dit topic lijkt me duidelijk een JA . Een typisch voorbeeld van marktwerking die niet de voorgespiegelde voordelen heeft gebracht. Het zou me absoluut niet verbazen als de twee grote jongens onderling hebben afgesproken om geen prijzenoorlog te beginnen al is dat nooit te bewijzen , tenzij iemand die het weet dit aan de grote klok hangt. Ook zijn er signalen dat de kleine concurrenten het leven zuur wordt gemaakt met vermoedelijk als doel ze weg te pesten of later voor weinig op te kopen…..Ondanks die forse prijzen heb ik bij beiden zeer matige service ervaren als ik een probleem had die zij alleen op konden lossen. Dat hoor ik ook veel vaker . 

Reputatie 2
Badge +1

[...]
KPN maakt het wel heel bont door een betere helpdesk als extra betaalde dienst aan te bieden.
Ook in de geleverde tv zitten nog wat verschillen.

[...]

Zelf ben ik overgestapt op Freedom Internet

[...]
Ik was daarvoor jaren lang klant bij XS4ALL. 
[...]

 

Provider A: We bieden meer service tegen een hogere prijs! 

Wortelstomper: Geweldig!

Provider B: We bieden meer service tegen een hogere prijs! Maar het is optioneel!

Wortelstomper: *hooivork*. 

 

KPN biedt een aparte helpdesk voor specialistisch werk met randapparatuur en netwerk instellingen. Wat bedoel je dan, wanneer je zegt dat ze het te bont maken? Op tweakers.net werd jaren lang geroepen dat men graag het tientje bij XS4ALL extra wilt betalen voor de betere helpdesk, nu heb je die voor 5 euro en opeens kan dat niet meer door de bocht. Ik begrijp dat niet. 

 

 

@gjtm 
Als je een goede provider bent, zorg je dat alle klanten een goede helpdesk hebben.
Als ik als klant een probleem heb, ben ik al een beetje geprikkeld.
Dan bel ik en krijg te horen dat mijn probleem in het hogere tarief valt.
Met andere woorden eerst betalen.
Het doet me denken aan die 2 in de lift, bij toren C.

En als ik uit vrije keuze een Fritz!Box kies, ben ik verplicht die helpdesk er bij te betalen.
 

Succes met je baan bij KPN

 

Ik begrijp dat niet. 

Het is emotie, de redenen worden er later bij gerationaliseerd.

Badge

De zegen van het scheiden van aanbieder van de inhoud (commercieel) en de aanbieder van het netwerk (nutsbedrijf) is dat aanbieders op gelijke voorwaarden met elkaar concurreren op basis van inhoud. Nu kun je als KPN-klant genieten van de volledige snelheid op het eigen 4G netwerk, terwijl andere aanbieders als gast 1/3 van deze snelheid krijgen. Dit lijkt me ook zeer wenselijk voor kabel en telefoonnetwerk. Dit is nu hoe het werkt voor glasvezelnetwerken en gas en elektra.

De vloek van deze scheiding is dat het nutsbedrijf geen intrinsieke motivatie heeft voor verbetering van de techniek en dus telkens onder een zekere druk moet worden gezet door de aanbieders van de inhoud.  Voor elektra lijkt dit te werken, voor glasvezel moet dit nog blijken omdat het nog vrij jong is. Voor TV en internet lijkt me dit een risico, maar dat ben ik bereid te nemen. Ik heb geen glasvezelaansluiting en ik ben aangewezen op 1 van de 2 grote molochen, KPN of ziggo, die zich door hun positie het kunnen veroorloven om mij als consument hun voorwaarden op te leggen.

Reputatie 6
Badge +3

Ik heb mijn twijfels of we, als we 30 jaar geleden de verantwoordelijkheid voor het onderhouden en vernieuwen van de bestaande kabelnetwerken bij een nutsbedrijf (gemeente, provincie ...) hadden neergelegd, nu een goedkoper en beter internet hadden gehad.

Reputatie 1
Badge +2

Het is tijd voor een landelijk glasvezel netwerk, met 1 of meerdere netbeheerders, net als met electriciteit en gas. Met name de upload belemmert alles qua online diensten als je veel op wilt slaan en Ziggo is nog niet van plan de upload te verhogen.

Destijds was het nog niet aan de orde dus ik snap dat het nu zo is als het is, maar eigenlijk moet iedereen goed internet kunnen afnemen, en kunnen kiezen wat hij/zij denkt nodig te hebben.

Ik moet nu of supertraag internet afnemen(KPN, hele buurt zit op wijkcentrale, mijn appartementencomplex hadden ze geen zin in. Overburen zitten op 80 mbit, wij op +/- 20.) of betalen voor de huur van apparaten die ik niet huur maar al in eigendom heb(is bij de prijs in gedrukt door Ziggo), en betalen om TV af te nemen terwijl ik vrijwel nooit TV kijk en ook wel zonder kan(Ziggo).

Reageer