Consumentenbond.nl
Beantwoord

Ziggo houdt veilige mail tegen.

• 9 augustus 2020
  • 24 reacties
  • 1176 Bekeken

Sinds twee weken houdt Ziggo ineens, voor mij, veilige mail tegen. Ik krijg al bijna 10 jaar email vanaf dit adres. Bij navraag bij dit adres vertelde men mij dat hun mail aan mij door Ziggo gebounced wordt. Hoe kan dit, en kan ik hier iets aan doen? Deze mails zijn nl, heel belangrijk voor me. Ziggo zegt mij niet te kunnen helpen.

icon

Beste antwoord door Aardvark 11 augustus 2020, 08:18

Zou ook zomaar aan Ziggo kunnen liggen hoor… De laatste tijd lopen ze enorm te kloten met hun spamfilters: ik krijg sinds een aantal weken tientallen spammails per dag (en nee, ik ben ICT Manager dus ik weet dat ik niet op elke link moet klikken of zomaar alles moet downloaden). Gevolg is dat ik elke dag bezig was nieuwe afzenders aan het spamfilter toe te voegen (die vervolgens ook nog eens niet altijd werken!) voor mail die zo duidelijk spam is dat ik wel eens het gevoel krijg dat er helemaal géén spamfilter actief is bij Ziggo.

En dat is niet nodig, Ziggo!! Bij ons op de zaak beheer ik onze anti-spam software, en 150 man krijgen in een maand minder spam binnen dan ik dagelijks in mijn Ziggo-mailbox.

Ben nu dus bezig alle contacten over te zetten naar mijn Outlook.com adres.

Bekijk origineel

24 reacties

Mail bounced als Ziggo het adres niet kent. Als anderen u mail kunnen sturen die wel aankomt zou ik het probleem bij de verzender zoeken en niet bij Ziggo. En in dat geval kan Ziggo u inderdaad niet helpen.

Mail bounced als Ziggo het adres niet kent. 

Dank voor je reactie. Maar, zoals ik hierboven vermeldde, ik krijg al bijna tien jaar mails vanaf dit adres...en meerdere per dag. Dus Ziggo kent het adres wel degelijk. 

Reputatie 4
Badge +4

Heb je een kopie van de foutmelding van dat gebouncte bericht?

Het versturen van e-mail is feitelijk een enorme technische uitdaging waar veel kan misgaan. Het bericht gaat over meedere mailservers die met elkaar communiceren of het bericht wel mag worden afgeleverd aan de volgende server. De laatste tijd wordt er hard gewerkt tegen spam, maar ook naar andere zaken wordt gekeken. Bijvoorbeeld is de verzender daadwerkeljk wel degene die zegt dat hij is.
Soms worden personen of zelfs gehele bedrijven op een zwarte lijst geplaatst, en die kunnen dan niets meer versturen. Dat moet vaak handmatig worden opgelost en dat kost weer tijd.
Ik heb de ervaring dat grote bedrijven hun mailverkeer wel op orde hebben, maar kleine bedrijven en zeker middenstanders hebben niet de kennis en geld om hun mailverkeer zo goed op orde te hebben en te houden. Dus grotere kans dat het daar wel eens fout gaat.

Heb je een kopie van de foutmelding van dat gebouncte bericht?

Helaas niet, ik heb nooit een foutmelding gekregen. Het viel me alleen op dat ik ineens geen mails meer van hen kreeg. Het betreft een wereldwijde website voor het delen van foto’s, dus geen kleine middenstander :wink:

Dank voor je uitgebreide reactie!

Reputatie 7
Badge +4

ik zou die website dan even vragen zo’n bounce bericht te sturen, wel naar een ander mailadres uiteraard. in dat bericht staat de reden waarschijnlijk

ik zou die website dan even vragen zo’n bounce bericht te sturen, wel naar een ander mailadres uiteraard. in dat bericht staat de reden waarschijnlijk

Dank je wel! 

Ik ga een nieuw mailadres aanmaken.

Reputatie 5
Badge +5

Zou ook zomaar aan Ziggo kunnen liggen hoor… De laatste tijd lopen ze enorm te kloten met hun spamfilters: ik krijg sinds een aantal weken tientallen spammails per dag (en nee, ik ben ICT Manager dus ik weet dat ik niet op elke link moet klikken of zomaar alles moet downloaden). Gevolg is dat ik elke dag bezig was nieuwe afzenders aan het spamfilter toe te voegen (die vervolgens ook nog eens niet altijd werken!) voor mail die zo duidelijk spam is dat ik wel eens het gevoel krijg dat er helemaal géén spamfilter actief is bij Ziggo.

En dat is niet nodig, Ziggo!! Bij ons op de zaak beheer ik onze anti-spam software, en 150 man krijgen in een maand minder spam binnen dan ik dagelijks in mijn Ziggo-mailbox.

Ben nu dus bezig alle contacten over te zetten naar mijn Outlook.com adres.

Badge +8

Hi @J. Glasbergen, je zou je vraag ook eens kunnen stellen op de Ziggo Community Er zitten op dat forum ook veel kenners!

Zou ook zomaar aan Ziggo kunnen liggen hoor… De laatste tijd lopen ze enorm te kloten met hun spamfilters: ik krijg sinds een aantal weken tientallen spammails per dag (en nee, ik ben ICT Manager dus ik weet dat ik niet op elke link moet klikken of zomaar alles moet downloaden). 

Heel herkenbaar! Hartelijk dank voor je reactie, ik ben dus niet de enige met dit probleem. En Ziggo is niet van plan hier iets aan te doen. (daar kunnen we niet aan beginnen, stel je voor. Bij 4.000.000 abonnees zeker)

Het schijnt voor Ziggo de gewoonste zaak van de wereld te zijn om mails tegen te houden en spam door te laten :wink:

Hi @J. Glasbergen, je zou je vraag ook eens kunnen stellen op de Ziggo Community Er zitten op dat forum ook veel kenners!

Ik heb al van alles geprobeerd maar Ziggo werkt niet bepaald mee. Vandaar dat ik ten einde raad mijn vraag hier stel. 

Heel herkenbaar! Hartelijk dank voor je reactie, ik ben dus niet de enige met dit probleem. En Ziggo is niet van plan hier iets aan te doen. (daar kunnen we niet aan beginnen, stel je voor. Bij 4.000.000 abonnees zeker)

Het schijnt voor Ziggo de gewoonste zaak van de wereld te zijn om mails tegen te houden en spam door te laten :wink:

En hop, we schieten van “zou zo kunnen zijn” naar “is zo”. Kunnen we eerst eens bewijs/aanwijzingen krijgen dat die mail inderdaad door Ziggo tegengehouden wordt, die andere meneer heeft namelijk last van het feit dat er te weinig tegengehouden wordt, waarom dat dan gebeurd is en dan vaststellen of Ziggo dat onterecht doet voordat we verdere conclusies trekken?

Reputatie 4
Badge +4

We zitten inderdaad nog steeds te wachten op zo’n gebounced bericht. Daar kunnen we echt veel uithalen.

Ziggo is ook mijn provider en eigenlijk zelden problemen mee gehad. 

Reputatie 4
Badge +4

Het betreft een wereldwijde website voor het delen van foto’s

En welke is dat dan, kun je dat geheim wel met ons delen?

De laatste tijd lopen ze enorm te kloten met hun spamfilters:

Veel spam, zie ik bij ieder filter wel periodiek.
Spammers veranderen ook af en toe hun strategie.
Dan moeten de filters het weer leren.

Kies je een provider met een strak spam beleid.
Ga je klagen omdat de mail van digitale knoeiers niet meer over komt.
Vooral grote bedrijven behoren tot de knoeiers, nieuwsbriefje met als afzender het domein van het bedrijf en dan verzonden door een marketingautomatiseringsplatform uit een ander land.

Reputatie 5
Badge +5

Op zich heb je daar meestal gelijk in, maar op mijn Gmail en Outlook.com adressen heb ik nooit last van spam-bommen. Lijkt erop dat die hun zaakjes toch beter op orde hebben.

Op zich heb je daar meestal gelijk in, maar op mijn Gmail en Outlook.com adressen heb ik nooit last van spam-bommen. Lijkt erop dat die hun zaakjes toch beter op orde hebben.

Dat lijdt geen enkele twijfel. De groep die zich het meest irriteert aan spam blijft vertrouwen op de brakke spamfilters van Ziggo en KPN. Maar het onderwerp was mail die juist ten onrechte tegen gehouden zou worden en niet spamfilters die te weinig tegenhouden.

Ook Ziggo gebruikt DMARC.
Iedere provider legt de lat iedere keer iets hoger.
Ze hebben de keuze uit quarantine of reject.
Gmail is begonnen met omschakeling naar het 100% reject profiel. de rest volgt.

reject is mail weg gooien.
quarantine is de mail in je spambox zetten.

Op internet.nl kun je zien dat DMARC bij @home.nl op reject staat.

Dus kijk even of de mail in de spambox staat, is iets uit het verleden.

Dat heeft ook niemand gesuggereerd.

Dat heeft ook niemand gesuggereerd.

Dat doen heel veel bedrijven, die weten dat ze de mail niet in orde hebben.

Reputatie 1
Badge +1

KPN heeft ook zo'n rammelend spamfilter. Maar bij de ontvangers gaat ook het een en ander mis. Doordat het zo makkelijk is om mail in een spam folder te krijgen (in webmail op een knopje duwen, bij bijvoorbeeld Outlook een ongewenste mail naar de spam folder schuiven) wordt voorbij gegaan aan het feit dat niet alle ongewenste mail spam is. Ongewenst is: ik wil deze nieuwsbrief niet meer. SPAM is: ik heb hier nooit om gevraagd. Aan de meeste fatsoenlijke mailings staat onderaan een knopje waarmee je aan kunt geven dat je de verzending wilt stoppen. Dan krijgt de mail dus niet het stempel spam. KPN geeft aan als je meldt dat mail onterecht tot spam is verklaard dat “de verzenders hun verzendadressen moeten schoonhouden". Door onterecht niet af te melden worden mailtjes van bijvoorbeeld het Limburgs Dagblad door kpn tot spam verklaard!

Reputatie 3
Badge +2

Erg vervelend als Ziggo met spamfilters aan het hannesen is. Zou zo maar kunnen, want ook ik heb in het verleden het nog wel eens met ze aan de stok gehad.

Als aanvulling wil ik hier graag even toelichten waarom  e-mail zoal als spam kan worden aangemerkt. Het kan namelijk vele oorzaken hebben, zoals:

1) Spamfilter instellingen

2) Configuratie van de mailserver van zowel  de afzender / ontvanger

3) Staat de mailserver van de afzender of ontvanger op een blacklist?

4) Wat is de reputatie van de mailserver op het Internet?

5) Configuratie van de e-mailaccount in het mailprogramma dat de verzender gebruikt (e-mail cliënt).

6) Voldoet het domein aan de gestelde eisen? Denk aan DMARC-, SPF- en DKIM-DNS records

Raadpleeg de headers van het e-mailbericht en achterhaal zo de reden waarom een e-mailbericht niet aankomt of als spam wordt aangemerkt is vaak een eerste stap tot de oplossing van het probleem.

LOG-files zijn je beste vriend en liegen nooit.

Reputatie 7
Badge +6

Zucht !!!! Al die elektronica tegenwoordig in onze huishoudens . Het ene probleem is al of niet opgelost en het volgende dient zich al weer aan . Herkennen jullie dat ook ? De gemiddelde gebruiker ziet zelfs met gegeven tips lang niet altijd kans om alles op te lossen denk ik . Daar reken ik me zelf ook onder . De laatste tijd komen een deel van de mails van de CB en sommige andere veilige berichten bij mij in de spambox . Voorheen zelden last van .  Ik kan ze lezen , dus het zal me een worst wezen waar het aan ligt zolang het niet echt een probleem wordt .

Reputatie 3
Badge +2

Het is een kat en muis spel tussen mailproviders en spammers. Nog nooit anders geweest en het zal ook nooit anders worden. Ziggo is zeker niet perfect, maar dat is er geen een. Het vaak geroemde gmail en hotmail. (live) is zeker ook niet perfect. Daar krijg je minder spam binnen, maar ook minder mail die je wel zou willen ontvangen. Als verzender van mail van een vereniging kan ik daar helaas over meepraten. Spam is niet leuk, maar het niet ontvangen is wel heel lastig.

Als verzender van mail van een vereniging kan ik daar helaas over meepraten. Spam is niet leuk, maar het niet ontvangen is wel heel lastig.

Helaas, dat is even door de zure appel heen bijten.
In internetland heb je hele trage en hele snelle providers.
Dat de grote jongens nu de post die fout verstuurd is, radicaal weg gooien.
Dwing dat de rest om zich aan te passen aan de huidige standaard.

En soms gaat het om een heel rare manier mis.
Zo was mijn post verdwenen omdat mijn email adres te kort was voor het filter.

Reageer