Ziggo Mediabox: Goedkopere ontvanger na 6 maanden

• 27 August 2021
  • 30 reacties
  • 413 Bekeken

Bij het aanvragen/overstappen naar Ziggo ruim een half jaar terug kreeg ik korting voor de eerste 6 maanden lidmaatschap. Hierbij heb ik direct aangegeven, dat ik geen gebruik wilde maken van hun grote Mediabox met interne HDD. Mij is na contact met hun vertelt, dat dit pas na deze 6 maanden vervangen kon worden door hun goedkopere standaard ontvanger. Dit is dezelfde welke je als extra ontvanger kan gebruiken. Twee weken terug heb ik eerst geprobeerd telefonisch contact te maken, maar na 10 minuten wachten opgehangen. Vervolgens 2 e-mails verzonden en geen antwoord ontvangen. 

Hierdoor ben ik van mening dat zij onnodig teveel kosten rekenen aan hun consumenten, wat elk jaar toch wel €150 onnodig verlies is. (Rekenvoorbeeldje: minimaal een miljoen abonnees is al €150.000.000 lekker extra winst voor hen..... )

Ik wil hiervan af en gewoon de standaard ontvanger tegen een goedkoper maandelijks abonnementstarief gebruiken.

Wie heeft er advies voor mij en hoe krijg ik dit z.s.m. voor elkaar?

30 reacties

Mijn ervaring is, dat je helemaal niet kunt communiceren met Ziggo.
Als je ze aan de telefoon krijgt, kletsen ze maar wat raak.
En hoe gaat het na die 6 maanden?
Krijg je dan wel contact om die mediabox om te ruilen.

Je het gelijk dat je moeilijk en geen contact kan maken. Mijn bedoeling is om hun dure abonnement omlaag te krijgen door geen onnodige kosten te hoeven betalen. Verder wil ik de Consumentenbond hierbij hulp vragen en desnoods dit melden bij bijv.Kassa op tv hoe zij miljoenen extra geld ontvangen. 

Het is in het belang van ALLE consumenten om dit aan te pakken. 

@V. Versluis 

Is het nuttig om via de site de aangegeven route te volgen om contact te leggen, https://www.ziggo.nl/klantenservice/?  Op die pagina staat ook dat via de app 24/7 met ze kunt chatten.

Badge +5

Hi @V. Versluis en welkom! Ik heb dit genoteerd als een signaal! Zijn er nog andere community leden met eenzelfde ervaring? 

Daar ben ik al geweest en kreeg als antwoord dat de losse ontvanger alleen als extra apparaat beschikbaar is. Het gaat om hun Mediabox XL die zij blijkbaar niet retour willen nemen. Je moet dan een ander (duurder) abonnement nemen om zo'n ontvanger te huren.

Voordat je trouwens echt pas iemand live wil 'spreken', moet je eerst door een oneindig lang computer keuzemenu met iedere keer weer dezelfde vragen.

Daar ben ik al geweest en kreeg als antwoord dat de losse ontvanger alleen als extra apparaat beschikbaar is. Het gaat om hun Mediabox XL die zij blijkbaar niet retour willen nemen. Je moet dan een ander (duurder) abonnement nemen om zo'n ontvanger te huren.

Voordat je trouwens echt pas iemand live wil 'spreken', moet je eerst door een oneindig lang computer keuzemenu met iedere keer weer dezelfde vragen.

Ik verkeerde onder de indruk dat u ze niet te pakken kreeg. Nu krijg ik de indruk dat u ze gewoon gesproken heeft maar dat u geen gelijk hebt gekregen. Is het probleem nu het eerste of het tweede?

Reputatie 6
Badge +4

Hi @V. Versluis en welkom! Ik heb dit genoteerd als een signaal! Zijn er nog andere community leden met eenzelfde ervaring? 

Wat voor ervaring bedoel je precies? Dat je een abonnement afsluit voor 1 jaar en je dat ook bevestigd krijgt in je mailbox? Dat bij een bepaald abonnement een bepaalde Mediabox hoort? 

Het kan niet zo zijn dat je 6 maanden wel de korting wilt en na de kortingsperiode een goedkoper abonnement neemt. Zo werkt het ook niet bij andere bedrijven, hoogstwaarschijnlijk ook niet bij CB.

Dit staat o.a. in de actievoorwaarden: 

Als je gebruik maakt van deze actie gaat er een (nieuw) abonnement in met een minimumduur van een jaar. Na de minimumduur is het abonnement maandelijks opzegbaar.

Reputatie 6
Badge +4

Zo te zien heeft @V. Versluis het goedkoopste Start t.v. abonnement, daar hoort gewoon de Mediabox XL bij. Wil hij de Next, dan zal hij inderdaad het Complete t.v. abonnement moeten afsluiten.

Heel mooi om het pakketoverzicht weer te zien! Inderdaad gekozen voor het goedkoopste pakketoverzicht. Waarom? Omdat ik geen behoefte heb aan extra zenders, waar ik toch niet naar kijk. Die Mediabox XL krijg je standaard als nieuwe abonnee, maar waarom? 1 losse ontvanger volstaat en als je vervolgens toch een uitgebreider pakket wil, dan wordt het tijd om die XL te krijgen/ontvangen. Een recorder (HDD) is voor mij overbodig, want de optie 2 dagen programma terugkijken volstaat.

Bij aanvang van het abonnement heb ik dit direct aangegeven en moest ik eerst een half jaar wachten. Om uiteindelijk een medewerker te bereiken via mail heeft veel uren tijd en moeite gekost. Nogal klantwerend om zeurpieten zoals ik maar buiten de deur te houden.

Leve de service van alle providers! Ze hebben een monopoly positie om elke consument zoveel mogelijk leeg te knijpen. Al die providers zijn trouwens 1 bedrijf: gewoon KPN. Belangen en aandelen zitten daar verstrengeld. Van concurentie is daar echt geen sprake. 

Vroeger heb ikzelf gewerkt voor Casema bij de afdeling 'Ontwerp en Realisatie'. Destijds was het meerderheidsbelang in handen van de PTT. Tegenwoordig heten ze Ziggo en KPN.

Al die providers zijn trouwens 1 bedrijf: gewoon KPN. Belangen en aandelen zitten daar verstrengeld. Van concurentie is daar echt geen sprake. 

Dat lijkt mij klinkklare onzin. En een goed inkijkje in het niveau.

Reputatie 4
Badge +3

Ik snap iets niet. TS heeft al het goedkoopste abonnement met een decoder. Zijn er nog goedkopere decoders dan?HDD decoders heeft Ziggo helemaal niet meer. Alle opnames zitten in de cloud.

Reputatie 6
Badge +4

Inderdaad gekozen voor het goedkoopste pakketoverzicht. Waarom? Omdat ik geen behoefte heb aan extra zenders, waar ik toch niet naar kijk. Die Mediabox XL krijg je standaard als nieuwe abonnee, maar waarom? 

Waarom? Ik ga er vanuit dat de meeste mensen blij zijn met de mogelijkheden die de Mediabox XL biedt.

Ik was jarenlang abonnee bij Ziggo, had ook het Start t.v. abonnement en in die tijd werd bij dat abo standaard de Humax 5300c geleverd. Nooit gebruikt, dus jarenlang (schat een jaar of 10) in de doos in de kast gestaan totdat ik mijn abonnement bij Ziggo beëindigde. Had ik daar dan over moeten gaan klagen, dat ik een decoder kreeg die ik niet nodig had?

Ik heb geen idee of die Humax 5300c  nog verstrekt wordt als extra mediabox. Bovendien werkt deze niet in alle regio's. 

Een Humax ontvanger is gewoon zonder Mediabox te gebruiken.

Een Humax is WEL als extra ontvanger te huur, bestaat dus gewoon en werkt in mijn regio.

Een Mediabox is standaard uitgerust met een ingebouwde H(ard)D(isk)D(rive).

Mijn keus voor het (lekker...) goedkopere abonnement is voor mij voldoende qua mogelijkheden en blijft gewoon ZiggoGo. 

Als mijn vraag bij Ziggo beantwoord wordt met de mededeling dat na de proefperiode de Mediabox ingeruild kan worden en daarna niet mogelijk is ineens, dan is dat simpelweg misleiding.

Elke Euro(cent) die ik in eigen zak kan houden of besparen wil ik daar ook houden met mijn huidige inkomentje.

Als een ander wel graag meer wil betalen voor overbodige zaken, dan is dat fijn jouw keus en niet de mijne.

Als mijn vraag bij Ziggo beantwoord wordt met de mededeling dat na de proefperiode de Mediabox ingeruild kan worden en daarna niet mogelijk is ineens, dan is dat simpelweg misleiding.

En als dat nou eens verkeerd begrepen zou hebben. waar praten we dan nog over?

Meneer/mevrouw Deen, 

Waar ik over praat? Verkeerd begrepen heb?

U wil blijkbaar zelf niets begrijpen maar het wel opnemen voor Ziggo en alles slikken van hen?

Ik wil nu de discussie sluiten,  want dit gaat ontaarden in een onzinnig 'heen en weer' gezeik.

Reputatie 5
Badge +4

Bij de overgang van mijn Ziggo kabel TV van analoog naar digitaal kreeg ik een simpele digitale Humax ontvanger bij mijn alleen TV-kabel abonnement voor onze 2e TV die geen digitale ingang had.  Ik betrek mijn internet van een andere provider omdat het veel goedkoper is en ik graag onafhankelijk van mijn TV-aansluiting van internet wil kunnen switchen.   Dat stamt uit de tijd dat IPTV bij ons in de wijk nog niet mogelijk was vanwege te lage snelheid, maar omdat het me nog steeds zo goed bevalt. 
De vraag is echter...: Als ik ook het internet pakket erbij zou gaan nemen bij Ziggo, dan lijkt me dat ze me een pakket TV/Internet gaan sturen met een volgens hun opgave zit daar altijd een mediabox bij en geen simpele digitale ontvanger, die zal ik dan moeten inleveren…. immers ik ga naar een ander pakket...

https://www.ziggo.nl/tv-internet#pakketten

Ergo: Ik vermoed dat @A. Deen met zijn laatste opmerking wel eens juist zou kunnen zitten. 
@Mazzel gaf eerder de vergelijking al weer van die pakketten met alleen een mediabox optie.

Ze zouden u best een simpele digitale ontvanger extra kunnen sturen, maar die moet u dan vast huren of kopen en dan wordt alles nog duurder dan u al zou willen.

Meneer/mevrouw Deen, 

Waar ik over praat? Verkeerd begrepen heb?

U wil blijkbaar zelf niets begrijpen maar het wel opnemen voor Ziggo en alles slikken van hen?

Het is uw woord tegen hun woord dat zij u iets beloofd zouden hebben wat an sich helemaal niet logisch is. Uw verhaal is daarmee gewoon niet bijzonder aannemelijk en de jij-bak van stal halen maakt het beeld dan wel compleet.

Reputatie 6
Badge +4

Zelfs al zou Ziggo je XL box omruilen voor de Humax, dan nog zit je vast aan het Start abonnement, want je hebt dit abonnement voor 1 jaar afgesloten. Dat is te lezen bij de actievoorwaarden en in de bevestigingsmail die je hebt ontvangen.

Je betaalt niet voor de ontvanger, maar voor het abonnement dat je hebt genomen.

Reputatie 6
Badge +4

En als je denkt dat wij maar wat kletsen hier, Ziggo heeft een eigen community, open daar dan maar een topic https://community.ziggo.nl

Bij ZiggoGo ofwel Ziggo start staat bij de optie opnemen een kruisje. Een HDD is dan dus niet bruikbaar. Is voor mij ook niet nodig, omdat ik niet van plan ben 'op te waarderen' naar een hoger abonnement. Een Humax bij Ziggo heeft een coax aansluiting en werkt zelfstandig zonder router rechtsstreeks met de bijgeleverde splitter op de aansluitdoos. Zonder splitter werkt dit trouwens ook gewoon.

Je kan ook nog voor € 2,00 een insteekkaartje huren om in je Tv te prikken. In theorie heb je dan geeneens een router, Mediabox of Humax nodig om Tv te kijken. Alleen mogelijkheden zoals terugkijken vervallen, je hebt minder zenders en Internet heb je dan niet meer.

Waarom MOET die Mediabox door jou en mij gehuurd worden? Waarom wordt de optie zonder dat ding te gebruiken niet gegeven? Ik zie het als verspilling en zakkenvullerij voor Ziggo. Trouwens: zo'n box verbruikt ook nog eens extra energie. 

Reputatie 5
Badge +4

https://www.ziggo.nl/tv-internet/start

Bij het start pakket kom je wel iets tegen over een Cli module waar u ook over schrijft:

En dat kunt u verder op aanklikken:

Mijn interpretatie is…. het is een extra service van Ziggo waar u  2 euro per maand voor moet betalen.

Er staat nergens bij dat u de Media box vervolgens in kunt leveren en  bijvoorbeeld ook nog korting kunt krijgen.

U heeft de Mediabox alleen niet nodig….  wat u er vervolgens mee moet doen schrijft Ziggo u niet voor, dat mag u zelf bepalen, als u maar die 2 euro extra betaalt voor deze extra service.

Wat er bij Ziggo en  u aan de telefoon anders is gegaan, wij weten het uiteraard niet en het is uw woord tegen die van Ziggo. Daarmee heeft u waarschijnlijk “geen zaak om aan te vechten”.

Ben het wel eens met u dat het geen duurzaam beleid betreft, maar dat is toch een beetje mosterd na de maaltijd, u bent akkoord gegaan met deze voorwaarden.

U ziet in mijn eerdere reactie dat er wel een oplossing is, alleen TV van Ziggo met een simpele digitale ontvanger en internet van een andere provider, maar dat gaat u bij Ziggo niet redden, daar voor moet u voor het internet echt naar een andere provider.

Mijn planning is om op het moment dat ik het abonnement bij Ziggo kan/mag opzeggen zonder boete, een sateliet set te kopen en t.b.v. Internet ga werken met mijn prepaid mobieltje.

De enige provider is dan nog Simyo die ik hiervoor af en toe al gebruik wanneer ik van huis ben. 

Iedereen verder bedankt voor de reacties!

Reputatie 5
Badge +4

Met een Free To Air (FTA) ontvanger kunt wel wat standaard NL zenders (NPO 1,2,3, BVN) ontvangen met een satelliet set en idem dito voor een aantal buitenlandse zenders waaronder heel veel bagger TV zenders of extreem lokaal gericht. Via internet, KIJK-TV e.d is nog een deel van RTL-achtigen 

De buitenlandse kwaliteitszenders zoals oa BBC etc zitten bijna allemaal achter een betaalmuur en als u die wilt zien dan krijgt u via die weg ook weer met een of andere provider te maken. Aan u om zelf uit te maken met wie u zaken wilt doen.

Oja,  u begint al meteen met kosten maken voor een ontvanger set met schotel en afhankelijk van hoe u woont en in welke gemeente/wijk kan er een antennevergunning nodig zijn als die niet onder het vrij te plaatsen voorwaarden valt.

Sterkte er mee.

Bedankt voor de info. Wat er allemaal wel en niet mogelijk is weet ik (nog) niet precies. Het zal kiezen of delen moeten worden. Ziggo heeft i.i.g. de beste kwaliteit door distributie via coax.

Een hogere prijs is dan ook logisch en verder geen probleem. Het enige wat stoort is die ingebouwde HDD die ik nooit zal gebruiken en daardoor een grote behuizing met hogere prijs (on)nodig heeft.

Over 2 jaar komt er glasvezel in mijn wijk en wie weet is dat iets om naar uit te kijken. De tijd zal het wel leren. ..

Over 2 jaar komt er glasvezel in mijn wijk en wie weet is dat iets om naar uit te kijken. De tijd zal het wel leren. ..

Inderdaad met tijd en een open mind leert u van alles. De tijd zit wel goed.

Reageer