Consumentenbond.nl

Zijn er apps verdwenen op jouw smart tv?

Reputatie 3
Badge +2
Het merendeel van de consumenten die wij in een enquête ondervroegen, let bij de aanschaf van een smart tv bewust op welke apps erop zitten. Apps zijn een belangrijk onderdeel van een smart tv. Helaas heb je geen garantie dat ze zullen blijven werken. Zo is de RTL-XL app al een tijdje verdwenen op oudere Philips smart-tv en op sommige LG- en Sony-tv’s de YouTube-app. Lees meer.

Heb je zelf een televisie waarop apps zijn verdwenen? Help ons en andere consumenten door dit aan ons te melden. We horen graag om welk merk en model televisie het gaat, welke app(s) je mist en wanneer de televisie is gekocht.

Bijvoorbeeld: ‘Op mijn Samsung UE40J6200 kan ik de Skype app niet meer gebruiken. De tv is aangeschaft in november 2015’.

121 reacties

Op mijn " oude " Samsung Smart tv is de RTL XL -app alweer een tijdje verdwenen. Vervelend.
Voor mijn moeder hebben we heel gericht een Samsung TV gekocht zodat zij zou kunnen skypen met kinderen en kleinkinderen. Daarvoor hebben we nog een separate camera gekocht. Sinds medio dit jaar kan zij Skype app niet meer gebruiken. De tv is aangeschaft in december 2015. Ik heb Samsung hierover benaderd maar kreeg nul op het request. Het zou volledig de schuld van Microsoft zijn die de ondersteuning had ingetrokken. Maar andere producenten hebben Skype, dat prima werkte, niet verwijderd. Mijns inziens wel degelijk op het conto van Samsung te schrijven.
Ik Heb een Samsung TV en een bleu Ray speller van Sonny,

en op alle bij zijn de apps ,of werken niet meer,

en dat zijn YouTube ,hardware info,en deze twee links gebruikte mijn vrouw en ik heel veel ,en voor YouTube had ik deze hardware ook voor gekocht.

mvrgr Eagle Cor
van onze Samsung LED D6500-serie ie de NOS app (al meer dan een jaar geleden) verdwenen
Op de Samsung TV die nu 5 jaar jong is, is sinds een tijdje de app RTL XL verdwenen. Op de Samsung TV die nu bijna 3 jaar jong is, is de app gewoon nog aanwezig en werkt ook goed.

Erg irritant dat je een TV koopt waarop bepaalde opties aanwezig zijn en dat ze dan zomaar ineens worden weggehaald
Ik heb een smart Samsung soundbar uit 2012. Sinds vorig jaar zet hij de RTLxl app na 10 minuten op sreensaver. Zeer uitvoerig met Samsung gecommuniceerd, het probleem zit hem deels in de software van de soundbar en RTL. Kortom mijn apparatuur is verouderd. Tja vindt Samsung het tijd worden dat ik nieuw spul aanschaf?
Medio 2014 twee stuks BDP5600/12 Philips DVD spelers aangeschaft, speciaal omdat daar NET-TV op was geinstaleerd zoals ook op de Philips Smart tv's. Helaas opeens eind 2016 was het niet meer mogelijk deze applicaties te gebruiken en moest je via een webpagina-interface proberen toegang te krijgen tot betreffende diensten. Als ik had geweten dat deze apps maar zo kortstondig op de betreffende apparaten beschikbaar zouden zijn, had ik deze beslist niet gekocht. Een mail aan de klantenservice van Philips geen resultaat; een antwoord in de trand van "jammer jouw probleem en je bekijkt het maar". Zal mij heel goed bedenken of mijn volgende ( alle ) apparaten nog wel de naam Philips zullen dragen, wegens deze zeer slechte klantenservice
Op onze Panasonic TX-P42S30E smart-TV zijn alle internet apps verdwenen. Bij navraag antwoordde de klantenservice het volgende: "Helaas wordt dit model TV niet meer ondersteund voor de internet functies. Er worden ook geen dongels meer uitgebracht die compatibel zijn met deze tv, ook de apps op de tv zijn te oud om te functioneren op het internet en zou dit dus nooit kunnen werken." We hebben de TV in mei 2011 aangeschaft.
Op mijn Samsung UE40F6320 doen bepaalde functies op webcams gezocht via de Webbrowser het niet meer. De tv is aangeschaft in 2015’.
Reputatie 4
Badge +3
Het mogelijk niet eens zozeer dat de Apps verdwijnen, als wel dat de wereld verder gaat en de apps stil staan. Hetzelfde is te zien bij de mobiele telefoons. Daar gooien de fabrikanten ook een telefoon over de muur en kijken nooit meer om, ondanks alle veiligheids problemen die hierdoor ontstaan.... het is niet hun doel om iets voor de lange termijn te bouwen.... Het gaat om nieuwe toestellen verkopen...

Onderhoud aan bestaande zaken wordt niet gedaan..., immers levert geen geld op.

M.b.t. Skype... dat WAS ooit een p2p (er waren nauwelijks centrale nodes in dat netwerk) netwerk wat nauwelijks af te luisteren was. etc. Na de overname door Microsoft is Skype omgebouwd tot een gecentraliseerd netwerk, sinds die overname hoor je dan ook met name de US overheid helemaal niets meer zeuren over het niet afluisterbaar zijn van Skype.

De moderne skype lijkt in niets meer op de klassieke Skype.
Reputatie 4
Badge +3
Oh en dat gaat nogwat moois worden emt alle IoT die op ons af komt....

Wasmachines met internet connecties aan boord, idem koelkasten, ovens, etc.

En dan niet te vergeten de Toon, Anna, Nest etc... Waarbij de werkelijke controle over de apparatuur bij de fabrikant ligt.... (Je kan via de app op de telefoon hoogstens een verzoek aan de fabrikant doen om het een en ander bij je thuis in te stellen.../ op te vragen, dat kan de fabrikant dus ook zonder verzoek van de eigenaar.) Oh het is geen inbraak, het is voorwaarde van gebruik van de apparatuur dat dit zo toeelaten wordt.
In december 2012 de Philips 40PFL5007H/12 gekocht, vooral omdat Philips de meeste 'uitzending gemist' apps had. Zelf nog wat extra apps geïnstalleerd uit de App Gallery.

Vervolgens verdwenen: RTL (aug '14) hoewel RTL XL er nog was; TED.com, TomTom, Veronica, Eredivisie Live en 538 (nov '14); RTL XL, na wekenlang de melding "Binnenkort!" (mar '15); NOS video (nov '15); ScreenDreams (jan '16).

Het hele 'Smart' TV concept is me met deze TV zwaar tegengevallen. Gaat dat met Android TV's beter?
Mijn Sony Bravia tv KDL 32EX711 uit 2011 hield in 2014 al op met de youtube app. Eind 2015 stopte de app van Nos journaa
Heb een Samsung UE55C7700WS halverwege 2010 gekocht, de meest achterlijke apps kon je downloaden, maar er verdwenen er in de loop van de tijd ook weer aardig wat. Maar eigenlijk heb je die niet meer nodig, ben nu in het bezit van de Horizon box van Ziggo. daar staan genoeg apps op, zo smart hoeft een TV niet meer te zijn dus.....
Reputatie 4
Badge +3
Er zijn ook andere mogelijkheden om een TV smart te maken.

De Kodi applicatie (op Raspberry Pi, of PC Linux, Windows...) is ook in staat om een TV smart te maken. Waarschijnlijk met minder problemen rond privacy. Er zijn TV's die nog al at terug melden aan de bouwer. (bv. De bestanden lijst van een aangesloten harddisk) Kijk tijden, evt. kanalen die bekeken worden etc.

(Overigens kunnen alle digitale media providers dat tegenwoordig, doordat er nauwelijks van multicast/broadcast gebruik gemaakt wordt. Iedereen open een prive kanaal naar de provider die er vervolgens het gevraagde programma over afspeelt. Digitenne en klassieke analoge TV hebben dat niet, die zenden alles uit en de ontvanger selecteert.)

Dus voor kijk en luister onderzoek kan eenvoudig gereduceerd worden tot wat is de teller stand voor de huidige kanaal keuzen, en alle wisselingen kunnen tot op de seconde getracked worden als de providers dat willen.
Ik heb in december 2010 een Samsung TV de LE40C750 gekocht.

Een aantal jaren heb ik van apps gebruikt gemaakt zoals Nieuws NU,Sport NU Programmagids,Youtube en een app waar ik driedimensionale video's kon afspelen Al deze Apps zijn er niet meer. Alle Samsung apps zijn niet interresant of niet bruikbaar.

De TV zelf functioneerd uitstekend heel mooi beeld daar ben ik zeer tevreden mee, maar ik heb toch een SMART TV gekocht??

Conclusie:Samsung wil dat ik een nieuwe SMART TV koop zodat ik mijn oude SMART TV kan laten recyclen.

Samsung behandelt mij als een oen die van zijn poen af wil.

[opmaak aangepast door beheerder ivm leesbaarheid]
Badge
In februari 2011 hebben wij een led-televisie van het merk Philips aangeschaft (32PFL9705H/12) met Net TV om via apps bijvoorbeeld YouTube te bekijken en dat functioneerde tot voor enige tijd prima.

De TV werk nog steeds optimaal, maar de Net TV werkt niet meer.

Ik heb daarover contact opgenomen met de Philips Consumer Service die me, na dat de ene aangedragen oplossing niet werkte, weer een andere adviseerde. De stekker uit het stopcontact, het internetgeheugen wissen, controleren van de beveiligingsinstellingen (wat niet uitvoerbaar was), een downgrade via een software-update (wat even later vooral niet moest), herinstalleren van de tv, het flashgeheugen wissen, soms met vage, onduidelijke of onuitvoerbare aanwijzingen, maar het hielp allemaal niet.

In tegendeel, ik kreeg zelfs geen toegang meer tot Net TV, al meteen na de reset:

Het gaat om het feit dat op mijn tv de Net TV niet meer “aanspreekbaar” was: als ik Net TV inschakelde verscheen wel het beeld met onderaan de icoontjes van de verschillende apps, maar erop klikken heeft geen effect. De afstandsbediening communiceerde wel met de tv, omdat het ledje knipperde, maar de app startte niet.

Men adviseerde mij de tv opnieuw in te stellen. Dat heb ik inmiddels gedaan volgens de door Philips gestuurde instructies en alles ging zoals men aangegeven had.

Totdat Net TV weer ingeschakeld werd en er inderdaad een veld verschijnt om de gebruiksvoorwaarden van net TV te accepteren. En dan ging het op dezelfde wijze fout: als ik via de afstandsbediening op OK klik gebeurt er niets. De afstandsbediening communiceert wel met de tv gezien het geknipper van het ledje, maar Net TV reageert niet.

Ook na uitvoeren van andere tips, voor zover uitvoerbaar, gebeurde hetzelfde. Geen Net TV meer.

Ten slotte berichtte de consumer service me: “Alle mogelijke instructies heeft u inmiddels uitgevoerd echter zonder positief resultaat. Daar wij geen andere instructies meer kunnen bieden om de SmartTV weer functioneel te laten geraken is het niet meer mogelijk om op uw toestel gebruik te maken van de SmartTV. Of een herstel dit probleem gaat oplossen kan ik u niet garanderen. Wat u mogelijk wel kunt doen om toch van apps te genieten op uw TV, is streamen van een extern apparaat naar de TV middels een ChromeCast”.

In de eerste periode na de aanschaf kon ik via internet upgrades downloaden en die op de tv weer uploaden, maar de laatste dateert alweer van 2013, dus dat heeft niet zo lang geduurd.

En dat voor een nog uitstekend werkende 6 jaar oude tv.

We hebben een Philips Philips 32pfl6087h/12. Bij het opstarten van de Youtube-app verscheen een keer de melding dat de app na 30 juni a.s. niet meer zal werken. De kids zijn erg teleurgesteld.

Dat een product of een functie van een product aan het einde van zijn levensduur komt is vervelend maar onvermijdelijk. Dat een functie van een product moedwillig op afstand onklaar wordt gemaakt vind ik onacceptabel!
Badge
Dan is SOLARA blijkbaar een positieve uitzondering, want na 3 jaar nog dezelfde App's, zal dan wel een B merk zijn, maar ik heb alle App's nog.
Dezelfde mededeling kwam ook op mijn Philips tv van september 2013.Desgevraagd verklaarde Philips hier niets aan te kunnen doen, zij verschuilen zich achter YouTube en Google dat die de applicatie niet meer ondersteunen. Dat is van Philips wel een heel zwak argument. Philips verkoop mij een dure tv met apps en die moeten zij m.i. zeker 10 jaar ondersteunen of een alternatief aanbieden. Feitelijk is dit Philips onwaardig; maken er wel reclame mee maar verzaken het onderhoud.
Reputatie 4
Badge +3
Heel strikt genomen zijn het niet Google en Youtube die de TV app ondersteunen, het is Philips die besluit gebruik te maken van een webdienst voor zoeken en video.... Als die (services) aangepast worden dan moet de TV (Client) aangepast worden.

Dat Google en Youtube aangepast worden is gewoon noodzaak door de vordering van techniek en bescherming tegen aanvallen etc.

Hier gaat het mis bij de meeste hardware boeren, ze verkopen een TV, en met de functionaliteit die op enig moment best wel werkt, en zelfs mogelijk bijgewerkt wordt.

Maar er is geen enkel belang voor ze om het bij te werken.... In dat geval ben je beter af met een Domme TV (of alleen maar monitor) en bv. een Thuis centre op basis van bv. Raspberry Pi + Kodi. (5W energie verbruik MAX).

Hetzelfde voor Skype, de oude Skype was een P2P protocol waarbij allerlei systemen samenwerkten zonder centraal punt. Skype is door Microsoft gekocht, en omgebouwd tot een Client/Server variant. De oude Skype kan dus nu niet meer werken met de nieuwe omgeving.

Je zou dan van Samsung een update mogen verwachten, probleem hierbij is dat mogelijk Microsoft het nieuwe protocol niet beschikbaar wil stellen (dat is niets nieuws onder de zon, er is een procedure tot de hoogste rechter in de EU gevoerd om het SMB protocol gepubliceerd te krijgen) en ook de software niet echt wil bouwen. Skype is nu eenmaal een 2nd class citizen buiten windows.
In december 2011 heb ik een Samsung UE37D6510 aangeschaft.

Vanaf mei 2017 krijg ik de melding dat de Youtube App vanaf 30 juni zal worden verwijderd.

Eerder al werd de RTL XL app verwijderd van mijn Samsung TV.

Toch vreemd dat dit zomaar mag en kan. Wellicht staat dit ergens verstopt in de voorwaarden.

Er rest nu de vraag wat het doel en/of nut is van deze actie. Wanneer de smart-functie op de TV wordt bediend dan gaat de TV ongevraagd eerst de software bijwerken en/of apps verwijderen. Waarom heeft een klant niet de keus om een software update wel of niet te accepteren? Kan mijn TV echt niet meer de nieuwe software aan? En is hier wetgeving over?

Dat een TV verouderd, is begrijpelijk. Dat is ook zo met mijn computer. Deze wordt langzamer en soms zijn de software updates niet meer geschikt voor de snelheid van het apparaat. Echter kan het toch niet zo zijn dat een leverancier na jaren een dienst te hebben geleverd deze ineens ongevraagd afneemt?

En wat wanneer Youtube het op een akkoordje gooit met Samsung? Is de Youtube app op de telefoon dan niet meer te gebruiken en/of veroudert deze voor Apple gebruikers?? Dat zou dan de grootste boevenstreek zijn van 'in één woord te noemen' Google, Youtube en Samsung...
Het is beslist geen kwestie van de hardware die e.e.a. niet aan zou kunnen, maar de bereidheid van fabrikanten om financieel te investeren in een update van de operating-systemen naar een nieuwere versie. Ook de leveranciers van diverse apps doen daar op hun beurt gretig aan mee met het ontwikkelen van hun apps alleen maar voor de nieuwste platforms (n zie b.v.b. de ANWB die hun apps alleen maar voor Android 4..4 en hoger ontwikkelen ). Het lijkt erop dat je na zo'n 4 jaar als koper lijdzaam moet toezien dat je apparaat uitgefaceerd wordt en je er steeds minder mee kunt doen. Wij als eenlingen kunnen daar helaas niets aan doen en het wordt dan ook de hoogste tijd dat ook de Europese Unie daar wetgeving voor gaat ontwikkelen die fabrikanten dwingt om hun systemen langdurig ( zeg zo'n 10 jaar ) softwarematig te onderhouden. We leven al veel te veel in een weggooi maatschappij en een tv of mobieltje moet beslist langer mee gaan, en kan eigenlijk ook langer mee als de huidige 5 jaar die je door fabrikanten wordt opgedrongen.
Reputatie 1
Badge +3
Ik heb een gewone ledtv zonder apps. Maar er staat een pc naast verbonden met hdmi, waarop ik de apps gezet heb. De pc krijgt gewoon wel updates tot sint juttemis. 32 inch en kostte 289 euro en komt uit eind 2016. Pc had ik al zit Linux op.

En ik hoer niet akkoord te gaan met 40 pagina's juridische tekst

Voor mij geen smarttv, ik maak hem wel smart evt door chromecast.
Stel je koopt een (Philips) citruspers. Daarmee kan je sinaasappels, citroenen en grapefruits persen. Na een paar jaar zegt de (toe)leverancier: "Vanaf 30 juni kunt u geen grapefruits meer persen." Wat dan?

Wat kan de Consumentenbond doen?

Reageer