Consumentenbond.nl

Zijn er apps verdwenen op jouw smart tv?

Toon eerste bericht

124 reacties

Het heeft raakvlakken maar het toevoegen van DRM aan HbbTV is iets anders dan het niet langer ondersteunen van apps. Dit ligt aan de kant van de NPO en de niet-ondersteunde apps zijn een verantwoordelijkheid van de fabrikanten.

Blijkbaar is de NPO zich aan het voorbereiden op het laten betalen voor diensten via HbbTV. Want dat is het enige praktische nut van het toevoegen DRM aan HbbTV.
https://www.dtvkit.org/the-hbbtv-association-announces-release-of-its-free-to-use-dash-drm-reference-application/
NPO past protocol aan, leverancier brengt geen nieuwe versie van app uit voor nieuw protocol, app verdwijnt. Versus NPO past protocol aan, leverancier past software op oude TV niet aan, functionaliteit werkt niet meer. Het is hetzelfde, telkens als protocollen of APIs aangepast worden houdt oude functionaliteit op te bestaan.
Dat het In de praktijk op hetzelfde neerkomt ben ik met je eens: de functionaliteit verdwijnt door wijzigingen. Toch zit er een fundamenteel verschil wanneer de NPO een aanpassing doorvoert of dat een TV-fabrikant een protocol niet meer ondersteunt. Tenzij natuurlijk in dit geval Sony de versie van HbbTV op onze TV zou kunnen upgraden naar een versie die HbbTV met DRM ondersteunt. Maar ook daar heb ik weinig vertrouwen in.

Ja zo was op mijn Samsung de WWE wrestling entertainment app eraf, heel irritant dat ze dit zo maar kunnen doen.

Reputatie 2
Badge +1
Voor online video zoals uitzending gemist op je tv te blijven kijken hoef je geen chromecast e.d. aan te schaffen. Installeer de gratis Tubio app op je smartphone of tablet en zorg dat je tv op het zelfde netwerk is aangesloten. ...............................
Helaas werkt ook niet meer. Streamen vanaf tablet/mobiel wordt agv de DRM sinds 1 maar geblokkeerd. Inmiddels doet vrijwel geen enkele app het mee van onze Samsung TV, een UE 6510 type. Ik had nog een Raspberry Pi 3B+ liggen en daar Kodi opgezet met de Retrospect add-on, aangesloten op de HMDI ingang en bediening gaat via de app voor Kodi op tablet/mobiel en Uitzending Gemist werkt weer....
Chromecast zou ook werken, maar de RPi had ik al dus duurzamer....
Helaas duurt de duurzaamheid van de TV-fabrikanten al dan niet in samenwerking met NPO en andere app aanbieders voor de smart TV, veel te kort en is niet duurzaam.
Onze TV is inmiddels alleen dus maar een TV en monitor meer...

Oja, met Kodi + de Retrospect add-on, heb je ook alle andere zenders in NL en België.... het werkt iets minder soepel dan via de kabel, maar probeer het maar of het iets is. Die RPI kun je eventueel ook nog voor een ander doel gebruiken, daar is zoveel keuze op dat gebied.
Of een Chromecast?
Voor mijn moeder hebben we heel gericht een Samsung TV gekocht zodat zij zou kunnen skypen met kinderen en kleinkinderen. Daarvoor hebben we nog een separate camera gekocht. Sinds medio dit jaar kan zij Skype app niet meer gebruiken. De tv is aangeschaft in december 2015. Ik heb Samsung hierover benaderd maar kreeg nul op het request. Het zou volledig de schuld van Microsoft zijn die de ondersteuning had ingetrokken. Maar andere producenten hebben Skype, dat prima werkte, niet verwijderd. Mijns inziens wel degelijk op het conto van Samsung te schrijven.
Badge
We hebben een Philips Philips 32pfl6087h/12. Bij het opstarten van de Youtube-app verscheen een keer de melding dat de app na 30 juni a.s. niet meer zal werken. De kids zijn erg teleurgesteld.

Dat een product of een functie van een product aan het einde van zijn levensduur komt is vervelend maar onvermijdelijk. Dat een functie van een product moedwillig op afstand onklaar wordt gemaakt vind ik onacceptabel!
Samsung UE40ES7000SXXN. Gekocht februari 2013. YouTube app is sinds juni verdwenen.Caroline de Wit
Reputatie 4
Badge +3
Heel strikt genomen zijn het niet Google en Youtube die de TV app ondersteunen, het is Philips die besluit gebruik te maken van een webdienst voor zoeken en video.... Als die (services) aangepast worden dan moet de TV (Client) aangepast worden.

Dat Google en Youtube aangepast worden is gewoon noodzaak door de vordering van techniek en bescherming tegen aanvallen etc.

Hier gaat het mis bij de meeste hardware boeren, ze verkopen een TV, en met de functionaliteit die op enig moment best wel werkt, en zelfs mogelijk bijgewerkt wordt.

Maar er is geen enkel belang voor ze om het bij te werken.... In dat geval ben je beter af met een Domme TV (of alleen maar monitor) en bv. een Thuis centre op basis van bv. Raspberry Pi + Kodi. (5W energie verbruik MAX).

Hetzelfde voor Skype, de oude Skype was een P2P protocol waarbij allerlei systemen samenwerkten zonder centraal punt. Skype is door Microsoft gekocht, en omgebouwd tot een Client/Server variant. De oude Skype kan dus nu niet meer werken met de nieuwe omgeving.

Je zou dan van Samsung een update mogen verwachten, probleem hierbij is dat mogelijk Microsoft het nieuwe protocol niet beschikbaar wil stellen (dat is niets nieuws onder de zon, er is een procedure tot de hoogste rechter in de EU gevoerd om het SMB protocol gepubliceerd te krijgen) en ook de software niet echt wil bouwen. Skype is nu eenmaal een 2nd class citizen buiten windows.
Reputatie 4
Badge +3
Naar mijn mening maakt de fabrikant niet uit, ze werken allemaal volgens het zelfde model.

Het is de bedoeling dat je zo snel mogelijk een andere gaat kopen. (vgl. met telefoons).Alleen in het verleden was dat lastig, omdat TV's relatief lang mee konden. Maar met software is een hoop op te lossen, je kan meer en meer fouten introduceren, niemand die het echt goed kan controleren, in het ergste geval een "oops sorry, foutje" bug fix uitbrengen voor iets dat net te ver over de streep ging.
Reputatie 4
Badge +3
Oh en dat gaat nogwat moois worden emt alle IoT die op ons af komt....

Wasmachines met internet connecties aan boord, idem koelkasten, ovens, etc.

En dan niet te vergeten de Toon, Anna, Nest etc... Waarbij de werkelijke controle over de apparatuur bij de fabrikant ligt.... (Je kan via de app op de telefoon hoogstens een verzoek aan de fabrikant doen om het een en ander bij je thuis in te stellen.../ op te vragen, dat kan de fabrikant dus ook zonder verzoek van de eigenaar.) Oh het is geen inbraak, het is voorwaarde van gebruik van de apparatuur dat dit zo toeelaten wordt.
Reputatie 4
Badge +3
Het mogelijk niet eens zozeer dat de Apps verdwijnen, als wel dat de wereld verder gaat en de apps stil staan. Hetzelfde is te zien bij de mobiele telefoons. Daar gooien de fabrikanten ook een telefoon over de muur en kijken nooit meer om, ondanks alle veiligheids problemen die hierdoor ontstaan.... het is niet hun doel om iets voor de lange termijn te bouwen.... Het gaat om nieuwe toestellen verkopen...

Onderhoud aan bestaande zaken wordt niet gedaan..., immers levert geen geld op.

M.b.t. Skype... dat WAS ooit een p2p (er waren nauwelijks centrale nodes in dat netwerk) netwerk wat nauwelijks af te luisteren was. etc. Na de overname door Microsoft is Skype omgebouwd tot een gecentraliseerd netwerk, sinds die overname hoor je dan ook met name de US overheid helemaal niets meer zeuren over het niet afluisterbaar zijn van Skype.

De moderne skype lijkt in niets meer op de klassieke Skype.
Dezelfde mededeling kwam ook op mijn Philips tv van september 2013.Desgevraagd verklaarde Philips hier niets aan te kunnen doen, zij verschuilen zich achter YouTube en Google dat die de applicatie niet meer ondersteunen. Dat is van Philips wel een heel zwak argument. Philips verkoop mij een dure tv met apps en die moeten zij m.i. zeker 10 jaar ondersteunen of een alternatief aanbieden. Feitelijk is dit Philips onwaardig; maken er wel reclame mee maar verzaken het onderhoud.
Op mijn " oude " Samsung Smart tv is de RTL XL -app alweer een tijdje verdwenen. Vervelend.
Op mijn Samsung UE40F6320 doen bepaalde functies op webcams gezocht via de Webbrowser het niet meer. De tv is aangeschaft in 2015’.
Reputatie 7
Badge +5
Ik ben bang van niet @Francina

Fabrikanten maken op hun websites goede sier met allerlei apps op hun dure smart-tv's. Maar als de Consumentenbond aan de tv-fabrikanten vraagt naar de ondersteuning van die apps, blijkt dat geen van de fabrikanten de garantie geeft dat apps in elk geval voor een bepaalde periode zullen werken.

Zie dit topic: Geen garantie voor apps op smart-tv's
Op mijn Samsung UE46D6200 staat de NPO app nog wel, maar sinds de verandering bij NPO laat de app geen programma's meer zien. Balen.
Op mijn Samsung UE46D7000 uit 2012 is eind Juni 2017 Youtube verdwenen. Heel vervelend. Ik kon via deze app rechtstreeks Youtube video van mijn telefoon naar de tv streamen.
Protest is op zijn plaats. Niet alleen voor smartfones, ook voor pc's! Bij de 'upgrade' van Sierra naar High Sierra raakte ik een applicatie kwijt, die belangrijk is voor mijn werk. Wordt niet langer ondersteund door Apple...Die upgrade heb ik dan maar niet genomen. Zo raak je wel achter, ook qua veiligheid op den duur. Jelle van Buuren
Badge
In februari 2011 hebben wij een led-televisie van het merk Philips aangeschaft (32PFL9705H/12) met Net TV om via apps bijvoorbeeld YouTube te bekijken en dat functioneerde tot voor enige tijd prima.

De TV werk nog steeds optimaal, maar de Net TV werkt niet meer.

Ik heb daarover contact opgenomen met de Philips Consumer Service die me, na dat de ene aangedragen oplossing niet werkte, weer een andere adviseerde. De stekker uit het stopcontact, het internetgeheugen wissen, controleren van de beveiligingsinstellingen (wat niet uitvoerbaar was), een downgrade via een software-update (wat even later vooral niet moest), herinstalleren van de tv, het flashgeheugen wissen, soms met vage, onduidelijke of onuitvoerbare aanwijzingen, maar het hielp allemaal niet.

In tegendeel, ik kreeg zelfs geen toegang meer tot Net TV, al meteen na de reset:

Het gaat om het feit dat op mijn tv de Net TV niet meer “aanspreekbaar” was: als ik Net TV inschakelde verscheen wel het beeld met onderaan de icoontjes van de verschillende apps, maar erop klikken heeft geen effect. De afstandsbediening communiceerde wel met de tv, omdat het ledje knipperde, maar de app startte niet.

Men adviseerde mij de tv opnieuw in te stellen. Dat heb ik inmiddels gedaan volgens de door Philips gestuurde instructies en alles ging zoals men aangegeven had.

Totdat Net TV weer ingeschakeld werd en er inderdaad een veld verschijnt om de gebruiksvoorwaarden van net TV te accepteren. En dan ging het op dezelfde wijze fout: als ik via de afstandsbediening op OK klik gebeurt er niets. De afstandsbediening communiceert wel met de tv gezien het geknipper van het ledje, maar Net TV reageert niet.

Ook na uitvoeren van andere tips, voor zover uitvoerbaar, gebeurde hetzelfde. Geen Net TV meer.

Ten slotte berichtte de consumer service me: “Alle mogelijke instructies heeft u inmiddels uitgevoerd echter zonder positief resultaat. Daar wij geen andere instructies meer kunnen bieden om de SmartTV weer functioneel te laten geraken is het niet meer mogelijk om op uw toestel gebruik te maken van de SmartTV. Of een herstel dit probleem gaat oplossen kan ik u niet garanderen. Wat u mogelijk wel kunt doen om toch van apps te genieten op uw TV, is streamen van een extern apparaat naar de TV middels een ChromeCast”.

In de eerste periode na de aanschaf kon ik via internet upgrades downloaden en die op de tv weer uploaden, maar de laatste dateert alweer van 2013, dus dat heeft niet zo lang geduurd.

En dat voor een nog uitstekend werkende 6 jaar oude tv.

Mijn Smart TV uit 2011 is met de jaren steeds minder smart geworden.
Het is nu nog maar een doodgewone TV.
"Limited" Smart TV zou een meer toepasselijke naam zijn.
samsung ue46es7000 tv gekocht in 2013 deze tv kon geüpdatet worden tot 2016 door middel van een Evolution 2Kit. dus deze tv was goed voorbereid voor de toekomst. deze kit is nergens te krijgen en nu verdwijnen alle belangrijke apps waar ik deze tv voor had gekocht. speciaal tv met camera gekocht voor skype maar deze app is al meer dan een jaar weg. en nu ook YouTube waar ik dagelijks gebruik van maakte. het is belachelijk dat dit zomaar kan. dit is laatste keer geweest dat ik een Samsung tv heb gekocht voor zoveel geld.
Reputatie 1
Badge +2

Die “smart tv “  is toch niet zo ń  toffe oplossing.
Een niet-smart tv is bijna niet meer te vinden.
De beste oplossing lijkt mij alle apps van tv verwijderen en via Chromecast, Apple TV of bij langzame internetverbinding bekabeld  streamen.
Dan hou je puur zelf gekozen Apps over en blijft / wordt het beter TV kijken.

dit kreeg ik als reactie van Samsung Nederland het is te belachelijk voor worden dat ze dit als reactie durven te geven. dit is hun reactie: Wat jammer om te lezen, je kunt wel een chromecast aanschaffen in plaats van een Evolution Kit. dan ben je ook up to date. ����������
Op onze Panasonic TX-P42S30E smart-TV zijn alle internet apps verdwenen. Bij navraag antwoordde de klantenservice het volgende: "Helaas wordt dit model TV niet meer ondersteund voor de internet functies. Er worden ook geen dongels meer uitgebracht die compatibel zijn met deze tv, ook de apps op de tv zijn te oud om te functioneren op het internet en zou dit dus nooit kunnen werken." We hebben de TV in mei 2011 aangeschaft.

Reageer