Consumentenbond.nl

Zijn er apps verdwenen op jouw smart tv?



Toon eerste bericht

121 reacties



Er zijn wel tv's die wel op Android draaien. Samsung draait op zijn goedkopere eigen Tizen OS en dat is waar de schoen knelt. Dan moet er dus betaald worden voor updates van ander OS.

Geplaatst door G.M. de Jonge op Aug 11, 2017.


Nogmaals, veel duurdere hardware.
Ook Android versies moeten op de TV geüpgraded worden, daar er een heleboel apps niet meer op oudere versie's van Android werken. we zijn momenteel bij Android versie 7.1+ en 8 komt er eerdaags aan, maar er zijn steeds meer app's die niet meer werken met een lagere Android versie dan 5.0 Dus ook bij Android tv's gaat het probleem zich meer en meer aandienen als de apparaatfabrikanten uit kostenoverweging geen upgrades aanbieden.


Ook Android versies moeten op de TV geüpgraded worden, daar er een heleboel apps niet meer op oudere versie's van Android werken. we zijn momenteel bij Android versie 7.1+ en 8 komt er eerdaags aan, maar er zijn steeds meer app's die niet meer werken met een lagere Android versie dan 5.0 Dus ook bij Android tv's gaat het probleem zich meer en meer aandienen als de apparaatfabrikanten uit kostenoverweging geen upgrades aanbieden.

Geplaatst door J.C.M. Pieron op Aug 12, 2017.


Dat is absoluut waar, het probleem blijft maar ipv dat je smart functies twee jaar of uiterlijk drie jaar meegaan kun je er zeker vijf en misschien wel zeven jaar mee doen. Het leeuwendeel van de apps draait op dit moment nog prima op Android 4.4 (2013) en de overgrote meerderheid draait nog op 4.0 (2011). Als er geen discussie over beveiliging was dan zou je bijna denken dat het hiermee opgelost was. Maar goed, om Android tv te kunnen draaien moeten fabrikanten wel substantieel meer uitgeven aan de hardware wat in de TV business waar geen stuiver wordt verdient best een dingetje is.
Bij de op 03-2013 aangeschafte Samsung UE46ES8000SXXN verdwijnen kort nadat de tv 4 jaar oud was in eens steeds meer apps. Deze tv speciaal aangeschaft voor het gebruik van apps. Ik was toen in het bezit van een goedwerkende Philips (geen smarttv).
Veel gebruikte apps op de tv bij ons zijn oa. YouTube, Netflix, RTLXL, NPO, Spotify en meerdere apps die we iets minder gebruiken.
Diverse apps zijn er al af oa YouTube en Spotify gaat er 31-08 af (morgen dus). Als Netflix er ook af gaat kan wat ons betreft de tv bij wijze van spreken de vuilnisbak in 💀 . Kan heel veel m**ie woorden neerzetten wat ik er van denk maar dat zal ik u besparen. Ik vind dit crimineel gedrag. 👿

Hoop dat er (snel) een oplossing komt. Duurste tv die ik tot nu toe heb aangeschaft voor zeker een jaar of 10 is nu na 4 jaar onbruikbaar waarvoor hij gekocht is !!!!!! Had ik dit geweten dan had ik de Philips noooooit weggedaan. Heel erg bedankt voor degene die hier de oorzaak van is. 😡

Jan
@JanPos2

Ook de NPO app is binnenkort niet meer beschikbaar op je Samsung:
De ontwikkelingen van de NPO-app staan niet stil en we streven ernaar steeds meer functies beschikbaar te maken voor de Smart TV. De software van oudere Smart TV's kunnen deze ontwikkelingen echter niet aan, waardoor de NPO-app niet langer beschikbaar is op deze tv's. Na de invoering van de nieuwe NPO-app zijn enkele Smart TV's dus niet meer compatibel met de applicatie.

Om alsnog onze uitzendingen te kunnen bekijken op je huidige televisie, kun je gebruikmaken van Chromecast of Airplay in combinatie met de NPO-app op je tablet of telefoon.

De nieuwe NPO-app is beschikbaar op de volgende Smart TV's:

- LG: bouwjaar 2014, 2015, 2016 en 2017
- Panasonic: bouwjaar 2014, 2015, 2016 en 2017
- Philips: bouwjaar 2014, 2015, 2016 en 2017
- Samsung Orsay: bouwjaar 2014 en 2015
- Samsung Tizen: bouwjaar 2015, 2016 en 2017

http://help.npo.nl/vragen/16361

Gezien de snelle ontwikkelingen op dit gebied, is het niet verstandig om een t.v. te kopen waar je 10 jaar mee wilt doen.


Gezien de snelle ontwikkelingen op dit gebied, is het niet verstandig om een t.v. te kopen waar je 10 jaar mee wilt doen.


Nou, in zoverre dat ik toch echt hoop 10 jaar met mijn TV televisie te kunnen kijken maar ik gebruik dan ook geen apps op de TV.
@A. Deen Hoop doet leven, nietwaar? Geef 1x p.j. even een update hier, gaan we turven.🤣
Kwaad op http://www.samsung.com/nl/ die apps niet wil updaten, terwijl ze geld als water verdienen: dit jaar 2e kwartaal 8,4 miljard euro netto, 90% méér dan 'n jaar eerder. Maar als hun topman Jay Lee al zo corrupt is, dan weet je het wel. O ja, heb 'n UE40D6500 van 2011, die het prima doet.
Ik heb een SmartTV van Samsung met type UE46ES7000, ik kan sinds aanschraf de volgende apps niet meer gebruiken (aanschaf nov 2012):

- Skype (al vrij snel niet meer, ondanks dat dit juist tv was met camera om te kunnen Skypen (wat we vaak doen, denk na 3 jaar verdwenen.)
- NPO app (binnenkort niet meer te gebruiken geeft hij nu aan)
- Youtube
- Spotify (binnenkort niet meer te gebruiken geeft hij nu aan)
Bij mij hetzelfde verhaal als van MarcBr. Nog geen vijf jaar oud en ik kan er straks niks 'smarts' meer mee doen. Krankzinnig.
Net als vele anderen irriteer ik me ook mateloos aan het feit dat apps niet meer werken op een verder goed werkend apparaat zoals een Smart TV. Overigens constateer ik wel tegenstrijdige dingen mbt de NPO-app.
- Samsung Smart TV uit 2010 -> NPO-app werkt naar tevredenheid
- Samsung Galaxy tab 1 -> NPO-app werkt naar tevredenheid
- Samsung Smart TV uit 2012 -> NPO-app werkt niet
- Samsung Galaxy tab 2 -> NPO-app werkt niet
De RTL-app werkt helaas nergens meer op, behalve op mijn telefoon (Samsung Galaxy A3)

Maw op mijn oudste apparaten werkt de NPO-app nog steeds (gelukkig!!). Waarom dan niet op de jongere? De functionaliteit is idd anders, maar de grap wil dat ik die oude versie juist het fijnste vind.
Waarom kan de keuze niet gegeven worden? Meer functionaliteit -> nieuw apparaat kopen. Feitelijk hetzelfde als bij computers.
En virussen? Ongetwijfeld waar, maar ook daar zal iets op te bedenken zijn zoals een virusscanner.

Ik ben een simpele consument, maar ik kan me niet voorstellen dat voor dit probleem geen oplossingen te bedenken zijn. Vanuit milieu-oogpunt en maatschappelijk verantwoord ondernemen vind ik dat de betreffende bedrijven hier ook een taak hebben.

Ik erger me er in elk geval enorm aan!!
Mijn smart tv van Samsung uit 2014 ondersteunt Spotify premium. Wat ik bijzonder vervelend vind is dat ik op mijn tv alleen kan inloggen op spotify met een Facebook account. Zo word ik gedwongen om 1. een FB account te hebben en 2. via die account in te loggen. Ik weiger dit te doen en kan daardoor mijn spotify app niet op mijn tv gebruiken.
Ook op B&O tv: Beovision Avant 55" (nieuwste type) aangeschaft september 2014 is app Spotify verdwenen.
JPG Lindeman
Ik heb een Samsung UE46ES8000SXXN uit 2013. Prima TV. Maar ook op dit merk is eerst de YouTube app verdwenen en daarna ook Spotify. Hinderlijk en vervelend. Maar het schijnt ook bij andere merken TV zo te zijn.
Inmiddels kan ik voor YouTube gelukkig terecht via mijn provider Ziggo. Voor Spotify heb ik een chromecast geïnstalleerd en kan via mijn telefoon en versterker toch weer luisteren.
Maar het blijft ondeugdelijk dat deze apps zonder medeweten van de consument zo maar verdwijnen.
Ook op mijn Samsung UE40F7000 is het niet meer mogelijk om zowel spotify als skype te gebruiken.
destijds juist 1 van de redenen om deze, toch al niet goedkope TV aan te schaffen destijds. Is van de zotte je eigenlijk gedwongen wordt zo om nieuwe TV te kopen die bijna 5 jaar oud is. in plaats van dingen onmogelijk te maken zouden ze op high end tv`s de software zo moeten updaten dat het wel mogelijk is, dan verleen je service. Maar ja, dan verdiend Samsung natuurlijk niks..
Iemand heeft nog eens uitgebreid opgeschreven waarom het concept "smart-TV" geen goed idee is en waarom daar de komende jaren ook niets aan zal veranderen.
Be Smart and Stay Dumb
Reputatie 7
Badge +7
Sterk artikel, @A. Deen!

Bedankt voor het delen.
Reputatie 3
Badge +2
Bedankt voor alle reacties. Al jullie posts geven ons meer inzicht in dit probleem. Zoals enkele leden al aangaven is de Spotify-app recent op veel tv’s verdwenen. Helaas zien we ook hier dat zowel de tv fabrikant als de maker van de app geen verantwoordelijkheid neemt voor dit probleem.

Spotify app verdwijnt van veel 'oude' smart tv's

Blijf vooral jullie ervaringen met apps op smart-tv’s plaatsen. Dit onderwerp staat zeker op ons netvlies!
ALLE apps van Samsung Smart model UE48H6200. Na contact met de klantenservice van Samsung vertelde zij ons doodleuk dat deze ook niet meer werkbaar worden gemaakt. Na 2 (!!) jaren is deze tv al volledig afgeschreven. Belachelijk dat een gerenomeerd bedrijf dit kan maken.

Wat is hier tegen te doe ? Iemand tips?
In 2011 heb ik een 32 inch SmartTV van LG gekocht. Deze heb ik mede geselecteerd op het feit dat het een smarttv was. Helaas was alleen het marketingpraatje smart, de dienst was in Nederland nog niet actief bij LG. Daardoor heb ik een paar jaar moeten wachten voordat ik iets van een account op een smartdienst zou hebben. Toen dat eenmaal actief was wilde ik graag Netflix op mijn tv. Niet beschikbaar voor dit model. Ik heb toen het hele SmartTV verhaal maar links laten liggen. Problematisch internet, erg traag, bediening niet heel smart en een aantal nutteloze en nietszeggende apps. Voor mij geen Lucky Goldstar tv weer. En Netflix zit tegenwoordig op de settop box. Dus die Chromecast stick doet ook niks meer ...
Badge
Waarom zijn er managers die altijd iets nieuws door de consument hun strot willen duwen??
De vorige NPO app was een toonbeeld van gebruiksgemak en snelheid op mijn Samsung Tv van 2 jaar oud. De nieuwe is niet alleen veel trager maar ook omslachtiger te bedienen. WAAROM, WAAROM veranderen?? Moet er weer iemand een bonus verdienen?
Laat dingen die goed en prima werken alsjeblieft bestaan OF als je wat nieuws verzint, doe het dan naast het oude. Als het beter is stap ik wel over! Mijn eigen keuze, en niet omdat ik er toe gedwongen word.
Mijn vrouw en ik zijn begin 60, en willen dingen die goed en snel werken, en vooral geen nieuwe dingen!
De vrouw/man die dit verzonnen heeft mogen ze van mij een omgevingsverbod van 200km rondom Hilversum geven!
En aan al de mensen hier die een pc, Chromecast of tv box aan hun tv hebben hangen: Dat krijg ik niet aan mijn vrouw uitgelegd! De Tv app is nu juist een hele sympathieke en makkelijke manier om uitzending gemist te kijken. Alles via EEN afstandsbediening en ZONDER extra kastjes en snoeren. En de resolutie vind ik niet zo belangrijk als het maar vlot en makkelijk werkt.
Dus verantwoordelijke NPO managers denk ook eens aan de mensen die niet zo slim, snel en hip zijn als jullie....
Badge
ALLE apps van Samsung Smart model UE48H6200. Na contact met de klantenservice van Samsung vertelde zij ons doodleuk dat deze ook niet meer werkbaar worden gemaakt. Na 2 (!!) jaren is deze tv al volledig afgeschreven. Belachelijk dat een gerenomeerd bedrijf dit kan maken.

Wat is hier tegen te doe ? Iemand tips?


Ligt aan Samsung maar aan de NPO!! Daar moet je zijn!! Er is niks mis met je Tv.
Badge


Ook Android versies moeten op de TV geüpgraded worden, daar er een heleboel apps niet meer op oudere versie's van Android werken. we zijn momenteel bij Android versie 7.1+ en 8 komt er eerdaags aan, maar er zijn steeds meer app's die niet meer werken met een lagere Android versie dan 5.0 Dus ook bij Android tv's gaat het probleem zich meer en meer aandienen als de apparaatfabrikanten uit kostenoverweging geen upgrades aanbieden.

Geplaatst door J.C.M. Pieron op Aug 12, 2017.


Dat is absoluut waar, het probleem blijft maar ipv dat je smart functies twee jaar of uiterlijk drie jaar meegaan kun je er zeker vijf en misschien wel zeven jaar mee doen. Het leeuwendeel van de apps draait op dit moment nog prima op Android 4.4 (2013) en de overgrote meerderheid draait nog op 4.0 (2011). Als er geen discussie over beveiliging was dan zou je bijna denken dat het hiermee opgelost was. Maar goed, om Android tv te kunnen draaien moeten fabrikanten wel substantieel meer uitgeven aan de hardware wat in de TV business waar geen stuiver wordt verdient best een dingetje is.



Ik denk dat als de NPO zijn oude app laat bestaan het probleem ook uit de wereld is. Zet er gewoon een nieuwe app naast en als die beter is stap ik vanzelf wel over.... Het is geen probleem van de Tv fabrikanten, het werkte toch? Dus afblijven NPO!
Badge
Beste Arjen, Het is niet uitzending gemist die de dader is, maar de leverancier van de TV die niet de extra kosten wil dragen om zijn systemen te upgraden naar de huidige stand van zaken en beveiliging van de te gebruiken Apps.

Het wordt echt tijd dat hier wat aan gaat gebeuren, daar het een redelijke zaak is dat een tv of ander met internet te verbinden apparaat zeker minimaal zo'n 7 jaar mee moet gaat zonder beperkingen.



Beste Pieron, in mijn ogen zijn het de content verspreiders (NPO, RTL, Youtube, enz.) de schuldige, en niet de TV fabrikanten. Immers de oude apps werkten nog prima op onze tv's, misschien wat traag, maar ze werkten. Toen besloten de content verspreiders hun app's te veranderen en daarna werkte het niet meer. Wie zijn schuld is het dan?? Niet van onze Tv's maar van de aanbieders!
Reputatie 7
Badge +7
Beste @TimTim,

Bedankt voor je reactie en welkom op het forum!
Ik vind het erg vervelend om te horen dat de NPO app niet meer naar tevredenheid werkt.
Heb je toevallig contact met ze opgenomen? Wellicht kunnen ze je verder op weg helpen.

Verder gaf je net richting meerdere gebruikers aan dat hun probleem niet bij hun tv ligt, maar bij de NPO. Helaas is dit niet altijd zo. Vele gebruikers geven daarom ook aan dat meerdere apps niet meer werken of zelfs helemaal niet meer bestaan.
Dit is ook waar dit topic op gaat, en wat veel andere gebruikers beamen.

De Consumentenbond heeft hier overigens ook een artikel over geschreven.
Dit artikel vind je hier.
Wellicht vind je het leuk om te lezen.

Ik hoop dat je desalniettemin wel nog veel kijkplezier mag beleven op je tv.

Met vriendelijke groet,

Monique van de Beek

Reageer